5 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu prezentacji biznesowych
4 min
4 min
Tworzysz biznesowe prezentacje dla firmy, w której pracujesz i zaczynasz odczuwać brak pomysłów oraz powtarzalność swoich działań? To całkowicie zrozumiałe i tego rodzaju wypalenie przychodzi, gdy pracuje się w taki sposób naprawdę długo. Zaczynasz wtedy automatycznie lub bezrefleksyjnie powielać błędy, sprawiając tym samym, że wystąpienie robi się nużące i przewidywalne. Czy zdajesz sobie sprawę z pięciu najczęściej popełnianych błędów w tym obszarze? Jeśli nie, dowiesz się o nich z artykułu poniżej!
Podczas zajmowania się tworzeniem prezentacji zawodowo, łatwo jest wpaść w rutynę. Popularne staje się także pewnego rodzaju przeświadczenie, że robisz to na tyle dobrze i sprawnie, że dodatkowe starania są zbędne. Taka „automatyczna” praca może być jednak zgubna i sprawić, że nie dopasowujesz już tematu czy treści do sposobu prezentacji, jej wizualnego odbioru, czy technicznych możliwości. Inaczej wygląda sytuacja z osobami, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tworzeniem biznesowych prezentacji. One często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wiele rzeczy należy uwzględnić przy jej tworzeniu. Nie powinno się zrażać popełnianiem takich błędów. Zdarzają się one każdemu i możemy zaobserwować je nawet na wielkich marketingowych konferencjach, gdzie nad jedną prezentacją pracuje sztab ludzi. Podejście do prezentacji zmienia się z roku na rok i ich odbiór jest ciągle badany oraz sprawdzany, a następnie opracowywane są nowe wskazówki dotyczące tego, jak tworzyć ciekawe wystąpienia. Śledź te informacje! Zyskasz nie tylko nowe narzędzia, będziesz tworzyć spektakularne prezentacje, a do tego zyskasz motywację i wyjdziesz z rutyny!
Na pewno zadajesz sobie właśnie pytanie, jakie to błędy i czy Ty także popełniasz je w swoich prezentacjach. Są to:
Jak to zmienić? – Skup się na hasłach, używaj zdjęć i grafik, a treść przekaż słownie. Spróbuj ten sam komunikat przepisać oddając tę samą wartość w mniejszej liczbie słów.
Jak to zmienić? – Postaraj się wybrać tylko jedno przejście lub efekt, na którym będziesz bazować w swojej prezentacji. Minimalizm rządzi!
Jak to zmienić? – Jeśli wybierasz „gotowiec’ powinieneś, chociaż starać się zmienić np. kolory, czcionki czy inne, kluczowe elementy, aby prezentacja była spójna z identyfikacją firmy i pasowała do estetyki, jaką Twoja marka się kieruje.
Jak to zmienić? – Jeśli wiesz, że nie wyrobisz się w czasie ze wszystkimi informacjami, jakie chcesz przekazać, podziel spotkanie na dwie części. Dodatkowy czas wykorzystaj na pytania i interakcje z odbiorcami. Dzięki temu wyniosą ze spotkań znacznie więcej i zostanie to w ich głowach na dłużej.
Jak to zmienić? – Nie chodzi tutaj o nauczenie się na pamięć każdego slajdu, a zrezygnowanie z odczytywania prezentacji i przedstawienie jej w sposób bardziej gawędziarski i naturalny, ze wplątywaniem dodatkowych (ale nie nadmiernych) elementów.
Kluczowe jest przygotowanie się, zarówno technicznie, jak i merytorycznie do wygłoszenia opracowanych materiałów. Daj sobie odpowiednią ilość czasu, aby móc pracować z prezentacją w różnych nastrojach i starać się spojrzeć na nią pod różnymi kątami. Umożliwi Ci to lepsze dostosowanie jej do różnych odbiorców, a w efekcie lepszy odbiór. Możesz posiłkować się gotowymi szablonami, jednak je także powinieneś dopracować, aby były spójne z Twoją firmową estetyką. Tworzenie prezentacji umożliwi Ci np. PowerPoint, Canva czy Prezi. Programy są bardzo intuicyjne i z łatwością będziesz w stanie stworzyć satysfakcjonującą Cię prezentacje.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.