Większość z nas codziennie wykorzystuje najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową Google do zdobywania różnorodnych, wartościowych informacji. W jaki sposób uzyskujemy konkretne odpowiedzi na nurtujące nas pytania? To między innymi zasługa algorytmu Google, czyli kombinacji formuł i procesów – zasad, które decydują o tym, jakie strony będą wyświetlane, gdy zastosujemy wybrane frazy kluczowe. Algorytm bierze pod uwagę liczne wskaźniki, które wpływają na dokładność wyników. W związku z tym, że sieć się rozrasta, ciągle pojawiają się nowe strony i serwisy, zmieniają się metody pozycjonowania, a nawet sposoby wyszukiwania, Google regularnie wprowadza mniej i bardziej istotne zmiany algorytmów Google – poniżej przegląd kilku najważniejszych.
Page Rank, czyli, jak to się zaczęło
Page Rank był pierwszy algorytmem, który wprowadzono w roku 1998, a całkowicie wycofano w 2016. Zasada była prosta – im więcej odnośników, które prowadzą do strony, tym lepsza pozycja witryny w klasyfikacji. Nowa strona otrzymywała wyjściową ocenę w skali od 0 do 10, jeżeli jej twórca chciał zadbać o wyższy współczynnik Page Rank, musiał skupić się na link buildingu. Niestety, w związku z tym, że takim systemem klasyfikacji z łatwością można było manipulować (strony z linkami nie musiały być wartościowe), konieczne okazały się dalsze zmiany algorytmów Google.
Modyfikacje algorytmów – Panda, Pingwin, Koliber
I tak, w 2011 roku pojawiła się aktualizacja – Panda. Najpierw był to filtr, potem część głównego algorytmu. Firma Google postawiła sobie za cel walkę ze spamem, duplikacją treści, przesytem w używaniu słów kluczowych (tzw. keyword stuffingiem). Ujmując to ogólnie, chodziło o zwalczanie niewartościowych stron i promowanie tych, które są przydatne dla użytkowników. Był to etap niewątpliwej rewolucji w świecie SEO, ponieważ zaczęto zwracać uwagę także na jakość udostępnianego contentu.
Kolejna istotna modyfikacja algorytmów to wprowadzenie w 2012 roku aktualizacji Pingwin. Tym razem chodziło przede wszystkim o kwestię linkowania. Karanie nieuczciwych praktyk – takich, jak pozyskiwanie odnośników ze spamerskich źródeł (witryn z automatycznie generowaną treścią, stron niepowiązanych tematycznie itp.) czy nagły, nienaturalny przyrost linków zewnętrznych. Profity zaczęły czerpać te strony, które dbały o różnorodne profile odnośników, z zaufanych, urozmaiconych źródeł.
W 2013 roku wprowadzono algorytm Koliber. Tym razem firma Google zdecydowała, że warto udoskonalić wyniki wyszukiwania, a konkretnie trafność interpretowania zapytań użytkowników. Pojawiły się wyniki, tzw. „zero link” (bezpośrednie odpowiedzi w wyszukiwarce, bez konieczności wchodzenia na daną stronę), doceniono wyszukiwanie lokalne, skupiono się na analizowaniu zapytań użytkowników jako całości, esencji tematycznej, nie tylko danych fraz kluczowych. Skutkiem tych działań było, między innymi, pozycjonowanie w oparciu o dłuższe frazy, tzw. frazy longtailowe.
Aktualizacje Gołąb, Opos, czyli liczy się lokalność
Panda, Pingwin, Koliber – na tym nie koniec, jeśli chodzi o zwierzęce skojarzenia w świecie modyfikacji algorytmów Google. W 2014 roku pojawiła się aktualizacja Gołąb odpowiedzialna za bardziej efektywne lokalne wyniki wyszukiwania. Na znaczeniu zyskały firmy z dobrze skonfigurowaną usługą Google Moja Firma, spójnymi oraz odpowiednio uzupełnionymi danymi. Połączono wyniki wyszukiwania w mapach oraz wyniki organiczne, co w oczywisty sposób poprawiło pozycję stron, które były zoptymalizowane pod daną lokalizację.
Dwa lata później do pomocy wkroczył Opos – algorytm, który również docenił lokalność. Tym razem zmiany dotyczyły powiązań między fizyczną lokalizacją użytkownika a wynikami wyszukiwania. Na celowniku pojawiły się np. firmy, które tworzyły liczne sztuczne wizytówki z różnymi nazwami, aby dominować w wynikach wyszukiwania. Z kolei zyskały niewielkie przedsiębiorstwa, działające lokalnie, które dzięki Oposowi mogły efektywniej zadbać o swoją widoczność.
Algorytmy Google – jakie zmiany w przyszłości?
Opisane przykłady to zaledwie część ważnych zmian algorytmów Google. Nie sposób wskazać wszystkich czynników, które decydują o pozycji danej witryny, zwłaszcza, że algorytmy poprzez swoje elementy uczenia maszynowego zmieniają się niezwykle dynamicznie. Od 2016 roku Google wprowadziło między innymi: (Mobile) Speed Update (aktualizację, która sprawiła, że szybkość strony stała się czynnikiem rankingowych dla wyszukiwań przez urządzenia mobilne, podobnie jak w przypadku wyszukiwań komputerowych), Medical Update (kontrowersyjną zmianę dla stron z dziedziny medycyny czy farmacji, która miała na celu dowartościowanie wiarygodnych witryn z odpowiednią jakością treści, potwierdzaną przez autorytet autora) oraz Bert (algorytm opracowany w celu lepszego zrozumienia języka naturalnego, wychwytywania niuansów, kontekstów, relacji między słowami itp., co ma oczywiście wpłynąć na trafniejsze, bardziej zgodne z intencją wyniki wyszukiwania).
Co będzie dalej? Ciężko przewidzieć konkretne modyfikacje, niemniej na pewno Google wciąż będzie analizować dalsze zabezpieczenia przez różnorodnymi manipulacjami, rozwijać algorytmy tak, aby wyróżniać wartościowe i przydatne strony, aby użytkownicy mogli coraz bardziej precyzyjnie wyszukiwać informacje w oparciu o rozbudowane zapytania. Pozostaje nam bacznie śledzić kolejne, najnowsze aktualizacje i w oparciu o nie ciągle udoskonalać i optymalizować nasze strony.
Jak działa algorytm Google?
Jesteś jedną z osób, które zastanawiają się, jak działa algorytm Google? Każdy z algorytmów ma swoje działanie, co opisaliśmy powyżej. Algorytmy Google weryfikują daną witrynę i biorąc pod uwagę różne kryteria ustalają pozycję danej strony www w wynikach wyszukiwania. Coraz ważniejsze stają się doświadczenia użytkownika oraz dostosowanie treści, wyglądu, funkcjonalności strony do wymagań odbiorców. Dla algorytmów coraz ważniejsze staje się SXO.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.