Analityka internetowa – przydatne narzędzia
5 min
5 min
Analityka internetowa pozwala śledzić aktywność użytkowników na stronie. Dzięki niej dowiesz się, skąd pochodzą Twoi czytelnicy, co robią w witrynie, jak długo na niej pozostają i jakie treści lubią. W ten sposób możesz zoptymalizować strategię content marketingową. Pamiętaj, by regularnie mierzyć i monitorować kluczowe wskaźniki wydajności.
Zanim wybierzesz odpowiednie narzędzia, zastanów się, co chcesz mierzyć.
Ogólny ruch odnosi się do liczby osób, wchodzących na stronę w określonych ramach czasowych. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy działania marketingowe przynoszą spodziewane efekty. Jeśli masz dobrą kampanię, liczba unikalnych użytkowników powinna stale rosnąć. Kiedy zaczyna spadać, być może będziesz musiał wprowadzić pewne zmiany w swojej strategii.
Ta liczba jest bardzo ważna, ponieważ informuje Cię, czy Twoja witryna przyciąga uwagę, na jaką zasługuje. Załóżmy, że masz około 50 odwiedzających dziennie. To niewiele, jeśli prowadzisz stronę od roku. Z drugiej strony to przyzwoita liczba, jeśli założyłeś sklep online miesiąc temu. Innymi słowy, zwróć uwagę nie tylko na ruch, ale też jego ewolucję.
Innym ważnym wskaźnikiem analityki są źródła ruchu. Pomagają określić, skąd pochodzą Twoi czytelnicy. Zazwyczaj możemy je podzielić na cztery kategorie: wyszukiwarki, linki z innych witryn, wizyty z kampanii e-mailowych oraz linki z mediów społecznościowych.
Skoncentruj się przede wszystkim na wyszukiwarkach, ponieważ mogą przyciągać ogromny ruch. Co ważne, jeśli Twoja strona stale plasuje się wysoko w wynikach wyszukiwania, łatwiej jest pozyskać linki z innych witryn, ponieważ uznają Cię za wiarygodne źródło. Pamiętaj, by regularnie monitorować źródła ruchu. Dzięki temu możesz do nich dostosować swoją strategię.
Kolejnym ważnym parametrem jest współczynnik odrzuceń. Kiedy ktoś odwiedza Twoją witrynę, a następnie opuszcza ją po obejrzeniu jednej podstrony, nazywamy to “odrzuceniem”. Odsetek tych odwiedzin mierzony w stosunku do ogólnego ruchu nazywamy współczynnikiem odrzuceń.
Informuje Cię o tym, czy są jakieś nierozwiązane problemy związane z użytecznością witryny. Do najczęstszych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń zaliczamy długi czas ładowania, mało przejrzysty schemat nawigacji oraz nieatrakcyjny projekt strony internetowej.
Wśród przydatnych narzędzi do analityki nie mogło zabraknąć Google Analytics. Pozwala prowadzić szybsze i skuteczne działania marketingowe. Pomaga lepiej zrozumieć odwiedzających, zidentyfikować przyczynę ich wizyt, zobaczyć przeglądane podstrony.
Możesz również zweryfikować, ile czasu spędzili na stronie i śledzić, czy dokonali konwersji, czy też nie. Google Analytics pozwala także sprawdzić, które elementy i treści działają dobrze, a które nie. Korzystając ze wspomnianego narzędzia, poznasz nawet cechy demograficzne użytkowników. Sprawdź też, które słowa kluczowe przyciągają najwięcej użytkowników na Twoją stronę.
Kolejnym przydatnym narzędziem do analityki jest Kissmetrics. Pozwala obserwować i analizować zmiany we wzorcach zachowań użytkowników w danym czasie. Dostarcza również użytecznych danych o najnowszych i typowych witrynach odsyłających. Główną cechą Kissmetrics jest “Widok osi czasu”, który prowadzi dziennik aktywności odwiedzających stronę w łatwym do zrozumienia formacie.
Crazy Egg wykorzystuje technologię mapy cieplnej, by zobrazować, co użytkownicy robią na stronie. Zapewnia wizualną mapę ruchów czytelnika i punktów interakcji w witrynie. W ten sposób możesz łatwo sprawdzić, które miejsca cieszą się największą popularnością wśród odwiedzających.
Ahrefs, przydatne narzędzie do analityki, zbiera wiele pochwał od ekspertów z branży. Oferuje wiele funkcji, które pomagają w przeprowadzeniu audytów, rozwijaniu i ulepszaniu strategii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO).
Korzystając z Ahrefs, możesz odkrywać wartościowe słowa kluczowe w swojej branży. Dodatkowo możesz sprawdzać witrynę pod kątem typowych problemów związanych z pozycjonowaniem. Proponowane narzędzie pozwala również monitorować linki zwrotne i pozycje konkurencji. Na szczególną uwagę zasługuje eksplorator słów kluczowych, który wykracza poza wolumeny wyszukiwania i pokazuje szacowaną liczbę kliknięć w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możesz sprawdzić, czy warto kierować reklamy na konkretne słowo kluczowe.
Omawiając przydatne narzędzia do analityki, warto również wspomnieć o SEMRUSH. Pozwala badać kampanie reklamowe pod kątem konkurencji, budżetu i nie tylko. Dodatkowo umożliwia kompilację wartościowych słów kluczowych dla treści i działań marketingowych.
Korzystając ze wspomnianego narzędzia, możesz śledzić wyniki na platformach społecznościowych, monitorować pozycje słów kluczowych oraz przeprowadzić audyt profilu linki zwrotnych. Generuj i udostępniaj niestandardowe raporty analityczne na temat strony.
Woopra to kolejne narzędzie, które pozwala śledzić ruch na stronie internetowej. Dostarcza statystyk na temat odwiedzających użytkowników, w czasie rzeczywistym. Udostępnia informacje o tym, gdzie mieszkają i jakie treści czytają.
Oferuje również funkcję czatu. Dzięki temu możesz rozmawiać na żywo ze swoimi gośćmi. Takie rozwiązanie sprawdzi się doskonale w przypadku witryny e-commerce. Ułatwia nawiązanie interakcji z klientami. Woopra oferuje ograniczony plan darmowy, a także kilka płatnych opcji.
Z MATOMO korzysta ponad 1,4 miliona stron internetowych, w tym NASA. To płatne narzędzie, wcześniej znane jako Piwik, zapewnia kompleksowe rozwiązanie do analizy witryn. Pomaga zarabiać więcej na ruchu na stronie. Co ważne, jest zgodne z RODO, czyli Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych. Oferuje następujące funkcje: profile gości, mapy termiczne, menadżer tagów, testy A/B, pozycje w wynikach wyszukiwania.
Szukasz przydatnych narzędzi do analityki? W takim razie zwróć uwagę na Majestic SEO. Specjalizuje się w analizie linków zwrotnych. Oprócz tego pozwala badać słowa kluczowe i przeprowadzać audyty SEO. Śledzi wydajność witryny w czasie rzeczywistym. Umożliwia również ocenę stron konkurencji, by poprawić własną.
Analityka internetowa pozwala zobaczyć, jak działa Twoja witryna i jak zachowują się na niej użytkownicy. Dzięki niej możesz sprawdzić skuteczność kampanii marketingowych, poprawić jakość usług online i stworzyć profile klientów, by zwiększyć rentowność działań reklamowych i sprzedażowych. Śledzi ruch organiczny i płatny w czasie rzeczywistym. Analizując takie dane, możesz efektywniej inwestować swój czas i pieniądze.
W marketingu kluczowe znaczenie ma znalezienie grupy docelowej dla swoich produktów i usług. Warto więc korzystać z analityki internetowej, by trafić do potencjalnych klientów.
Wielu użytkowników przegląda strony na urządzeniach mobilnych. Dlatego musisz zoptymalizować witrynę pod tym kątem. W przeciwnym razie możesz odstraszyć potencjalnych klientów.
Analizując ruch, zwróć uwagę na nowych i powracających gości. Jeśli wskaźnik powracających użytkowników, nie przekracza 20%, Twoja strona nie jest tak angażująca, jak mogłaby być. Zwróć uwagę na współczynnik odrzuceń. Postaraj się też zoptymalizować strategię content marketingową do potrzeb grupy docelowej.
Współczynnik konwersji odzwierciedla skuteczność strategii marketingowych. Pozwala określić, ilu odwiedzających przekształciło się w potencjalnych klientów poprzez wypełnienie formularzy lub stało się klientami po dokonaniu zakupu.
Dzięki analityce znajdziesz potencjalne problemy na swojej stronie internetowej. Na przykład przygotowanie nieprawidłowego lejka sprzedaży, może generować mniejsze zyski.
Jeśli chcesz uczyć się analityki, zajrzyj na kanał Google Analytics na YouTube! Nie tylko zapewnia wgląd w najnowsze funkcje wspomnianej platformy, ale także publikuje niesamowite wywiady ze studiami przypadków i przykładami. Możesz zobaczyć, jak tworzyć różne raporty i jak z nich korzystać.
Czytaj, pisz, ćwicz, analizuj i optymalizuj! Załóż bloga i pisz o tym, co Cię interesuje. Następnie utwórz konto Google Analytics i zainstaluj GA na swoim blogu. Możesz też pomyśleć o instalacji innych bezpłatnych narzędzi analitycznych, takich jak Crazy Egg (do tworzenia mapy ciepła). Poszukaj też blogów i grup na FB związanych z analityką internetową. Pamiętaj, by systematycznie poszerzać swoją wiedzę. Zwróć uwagę na kursy z analityki, np. na UDEMY.
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1