Na skróty
Skrót UX jest rozwinięciem słów User Experience i oznacza dosłownie Doświadczenie Użytkownika. Termin ten zyskał popularność wraz z rozwojem świata cyfrowego. To wrażenia, jakie przejawia użytkownik, korzystając ze strony internetowej, konkretnego produktu czy aplikacji. Współcześnie algorytmy Google mocno weryfikują to, czy witryna jest user friendly. Dopasowanie się do wymogów UX znacznie zwiększa konwersję i sprawia, że użytkownicy chętniej przebywają na stronie, poświęcają na to więcej czasu, a ponadto chętniej dokonują zakupów.
Skupimy się na tym, czym jest UX w kontekście stron internetowych, aby łatwiej wyjaśnić poszczególne kwestie. To ogólne doświadczenie użytkownika wynikające z przeglądania zawartości witryny. Korzystanie ze strony internetowej powinno być przyjemne oraz satysfakcjonujące. Odpowiednio przygotowane UX jest w stanie pozytywnie wpłynąć na konserwację (co jest ważne w branży e-commerce) oraz wydłuża czas trwania sesji. Źle zaprojektowana witryna zniechęca użytkownika do przeglądania zawartości. W takim przypadku mówimy o słabej optymalizacji pod UX.
Czym jest UX w praktyce? Strona internetowa przygotowana w myśl user experience charakteryzuje się:
Mniej więcej wiesz już, czym jest UX. Dlaczego tak często mówi się o tym skrócie w kontekście projektowania stron internetowych? To proste. User experience w dużej mierze wpływa na to, czy witryna odniesie sukces. Błędnie zaprojektowany sklep internetowy, który nie jest przyjazny dla użytkownika, nie będzie generować sprzedaży, nawet jeśli polityka danego e-commerce jest naprawdę prokonsumencka. UX to skrót, który bardzo często wykorzystywany jest podczas pozycjonowania strony oraz optymalizacji. Dodatkowo wiele osób myli pojęcie user experience z user interface.
Zacznijmy od tego, o co chodzi z UX w kontekście SEO (pozycjonowanie). Połączenie obu tych zagadnień tworzy to SXO.
UX ➕ SEO ➜ SXO
Co kryje się pod nazwą SXO? To Search Experience Optimization, czyli Optymalizacja Doświadczenia Użytkownika. Proces ten polega na łączeniu elementów UX oraz SEO. Tego typu usługi świadczą między innymi agencje odpowiedzialne za pozycjonowanie stron internetowych. Głównym celem SXO jest podniesienie konwersji, ruchu oraz pozycji fraz kluczowych poprzez kompleksową optymalizację i content marketing. Można stwierdzić, iż jest to pozycjonowanie, ale znacznie bardziej rozbudowane, nakierowane głównie na użytkownika, a nie wyszukiwarkę. Zwykle poprawnie przeprowadzona kampania SXO jest w stanie przynieść znacznie lepsze wyniki niż tradycyjne działania SEO. Już wiesz, o co chodzi z UX w kontekście pozycjonowania i dlaczego ten termin jest tak często wykorzystywany, gdy mówi się o SEO?
No właśnie – UI oraz UX to dwa różne skróty. Wiele osób niezaznajomionych z tym tematem, używa obu terminów zamiennie, co oczywiście jest błędem. Nie będzie to fachowe określenie, ale można stwierdzić, iż specjalista zajmujący się UI (user interface) odpowiada za wszystko, co widoczne dla użytkownika podczas przeglądania strony internetowej. To dobór kolorów, grafik, czcionek, czy ikon. A o co chodzi z UX? Projektant zajmujący się user experience skupia się bardziej na kwestiach technicznych.
Pamiętaj, że UX nie jest dla każdego. Jeżeli masz sklep lub stronę internetową, możesz samodzielnie spróbować swoich sił w tej kwestii, ale nie oczekuj szybkich efektów. UX to mnóstwo wiedzy, testów – wymaga ciągłego rozwoju. Dobre UX jest konieczne, aby użytkowanie witryny dostarczało pozytywnych wrażeń. Doświadczenie płynące z interakcji powinno być satysfakcjonujące oraz przyjemne. To, że UX nie jest dla każdego, udowadnia między innymi WordPress. Jeżeli masz stronę internetową opartą na tym oprogramowaniu, możesz skorzystać ze specjalnych wtyczek wspierających user experience. Poprawią one wiele elementów Twojej witryny, ale nie zagwarantują Ci perfekcji, nie pozwolą na konkurowanie z najlepszymi w branży. Jakich wtyczek możesz używać samodzielnie?
Yoast SEO – ułatwia tworzenie optymalnych meta description oraz title dla wszystkich podstron. Dodatkowo pomaga w analizowaniu treści.
SEO Framework – pozwala skrócić czas ładowania strony internetowej, co wpływa na UX.
ShortPixel – umożliwia optymalizować obrazy. Obsługuje konwersję formatów PNG, JPG oraz GIF.
Oczywiście tego rodzaju wtyczek jest znacznie więcej, natomiast na sam początek zapoznaj się z tymi trzema oraz postaraj się zrozumieć zasadę ich działania. Jeśli uczysz się SEO i UX (SXO), to testuj różne rozwiązania, czytaj książki tematyczne i korzystaj ze szkoleń oraz webinarów. Na każdym kroku dbaj o to, aby korzystanie ze strony internetowej było jak najwygodniejsze dla każdego użytkownika. Przy okazji nie możesz zapomnieć o responsywności. Bardzo często osoby projektujące własną witrynę po raz pierwszy, kompletnie nie biorą pod uwagę tego, że internauci korzystają z przeglądarki na różnych urządzeniach. To nie tylko duże monitory komputerów stacjonarnych, ale także laptopy, tablety oraz smartfony. Strona musi być dopasowana do różnych urządzeń nie tylko pod kątem układu i intuicyjności, ale również szybkości ładowania.
Jeżeli chcesz zadbać o UX, przede wszystkim unikaj nagminnie wyskakujących okienek, długich ekranów ładowania oraz wszelkiego rodzaju błędów na stronie. Wszystkie niedociągnięcia optymalizuj tak szybko, jak to tylko możliwe. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie poradzić sobie z jakąś kwestią, skorzystaj z pomocy specjalistów. Oddając stronę w ręce specjalistów, masz pewność, że Twoja witryna będzie maksymalnie zoptymalizowana pod UX, a korzystanie z niej stanie się czystą przyjemnością. Skontaktuj się z nami i zobacz, jak wiele mamy Ci do zaoferowania!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.