Co wpływa na pozycję strony w Google?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie to skomplikowany i wieloetapowy proces, co jednak nie przeszkadza wielu osobom, zwłaszcza tym, które o SEO słyszą po raz pierwszy, zakładać, że szybko i bez większego trudu adres ich witryny internetowej pojawi się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Sprawdzenie tych założeń w praktyce może okazać się nie tylko ryzykowne, ale i rozczarowujące, dlatego najpierw warto zapoznać się choćby z podstawowymi informacjami na temat pozycjonowanie. Od czego zależy miejsce w Google? Jak wygląda proces indeksowania? Po jakim czasie można oczekiwać realnych efektów skutecznej strategii SEO?
Aby dobrze optymalizować swoją witrynę i dbać o efektywny link building, należy m.in. wiedzieć, co wpływa na pozycję w Google. Trudno podać dokładną liczbę czynników rankingowych, ale zakłada się, że jest ich nawet ponad 200, do tych najważniejszych możemy zaliczyć np.:
• Wiek, autorytet oraz historia domeny, poprawne adresy URL (o ważności domeny świadczy m.in. jej odległa data wygaśnięcia, dotychczasowe działania w jej obrębie, w przypadku adresów URL liczy się np. ich ograniczona długość, czytelność, odpowiednia, przejrzysta konstrukcja itp.).
• Bezpieczeństwo, dostępność, responsywność oraz szybkość witryny (uwzględnienie zabezpieczeń witryny, certyfikatu SSL, regulaminu i polityki prywatności, mapy strony, ustawień pliku robots.txt, pełnej dostępności strony na urządzenia mobilne, kompresowanie grafik i materiałów video w celu przyspieszenia działania strony etc.).
• Dbanie o user experience (m.in. o wydajność oraz intuicyjność witryny, jej architekturę, dostosowanie jej zawartości do potrzeb i oczekiwań odbiorców, ułatwienie nawigacji, tworzenie atrakcyjnych, wartościowych treści, sprawdzanie współczynnika CTR, współczynnika odrzuceń, ilości interakcji).
• Odpowiednie linkowanie (zwrócenie uwagi na ilość, jakość, aktualność i różnorodność linków wychodzących oraz przychodzących, umieszczanie odnośników wyłącznie w sprawdzonych witrynach o odpowiednim autorytecie i wieku domeny itd.).
• Optymalizacja contentu (uwzględnianie precyzyjnie dobranych słów kluczowych, korzystanie z hierarchicznych nagłówków i innych elementów budujących strukturę treści, meta znaczników, dbanie jakość oraz unikalność treści, ich aktualizacje etc.).
Łatwo zauważyć, że aby precyzyjnie określić, od czego zależy miejsce w Google nie wystarczy wyłącznie skupić się na kilku podstawowych działaniach w obrębie witryny, pozycjonowanie to tak naprawdę kierunek, który obiera się w różnorodnych strategiach działania, także tych stricte technicznych czy marketingowych.
Jak w takim razie wszystkie te czynniki są weryfikowane? Google tworzy swoje systemy rankingowe po to, aby ułatwić użytkownikom sieci internetowy research, znalezienie trafnych, wartościowych oraz przydatnych informacji. W tym celu opracowywane są różnorodne algorytmy (oparte na uczeniu maszynowym), które regularnie, w mniejszym lub większym stopniu, są aktualizowane. Pierwszym algorytmem był stworzony 1998 roku PageRank, który brał pod uwagę przede wszystkim ilość linków prowadzących do witryny. To on wpłynął na popularyzację nieuczciwego pozycjonowania tzw. Black Hat SEO, dlatego też pojawiła się konieczność wprowadzenia nowych algorytmów, takich jak Panda, Pingwin czy Koliber, które stopniowo doprowadziły do przejścia do metod White Hat SEO, czyli pozycjonowania etycznego. Przez lata Google rozwijał swoje algorytmy tak, aby wyniki wyszukiwania coraz lepiej odpowiadały intencjom użytkownika, ogólnie user experience, aby faworyzowały naprawdę wartościowe, funkcjonalne, nastawione na rozwój witryny. Dzisiaj wiemy, że algorytmy za każdym razem, gdy korzystamy z wyszukiwarki, biorą pod uwagę nie tylko konkretną treść zapytania, ale i naszą lokalizację czy ustawienia, wiarygodność, trafność oraz użyteczność źródeł. Ta skrupulatna weryfikacja wciąż się rozwija i przez to także zmienia się to, co wpływa na pozycję w Google.
Kolejna ważna kwestia to indeksowanie – aby wszystkie zmiany i udoskonalenia wprowadzone na stronie zostały uwzględnione w rankingu wyszukiwania, witrynę muszę odwiedzić roboty indeksujące. Częstotliwość tych wizyt bywa dosyć zróżnicowana, choć ogólnie przyjmuje się, że należy zaczekać od kilku dni do nawet kilku miesięcy, to nierzadko użytkownicy sygnalizują, że ich witryna została zaindeksowana ekspresowo w ciągu kilku godzin. Warto zaznaczyć, że o częstotliwości nie decydują konkretne wyznaczniki techniczne lub jakościowe. Jeśli czekamy dłużej, niekoniecznie popełniliśmy jakikolwiek błąd, należy pamiętać, że sprawdzanie oraz analizowanie danej witryny to proces złożony i czasochłonny, a w sieci każdego dnia pojawiają się niezliczone ilości stron. Jeśli bardzo zależy nam na czasie, mamy możliwość własnej inicjatywy, czyli zgłoszenia strony do Google z prośbą o zindeksowanie. W tym celu należy skorzystać z pomocnej, darmowej platformy Google Search Console i albo przesłać mapę witryny, czyli wiele adresów URL za jednym razem, albo skorzystać z tzw. narzędzia do sprawdzania adresów URL, jeśli zależy nam na sprawdzeniu pojedynczego adresu. Do Google Search Console warto zresztą zaglądać regularnie, aby skorzystać z niezwykle przydatnego raportu statystyk indeksowania, dzięki niemu jesteśmy w stanie śledzić na bieżąco postęp całego procesu, ale również mieć wgląd w historię działań robotów Google. W ten sposób zyskujemy cenne informacje na temat czasu odpowiedzi serwera, częstotliwości indeksowania, ewentualnie napotkanych problemów z odczytem contentu etc.
Biorąc pod uwagę wszystko to, co wpływa na pozycję w Google, jak wiele jest tych czynników, jak działają algorytmy oraz jak przebiega sam proces indeksowania witryny, bez problemu można zrozumieć, dlaczego pozycjonowanie nie może być procesem łatwym i szybkim. Jeśli ktokolwiek zapewnia, że jest w stanie w ciągu miesiąca sprawić, że dana witryna znajdzie się w ścisłej czołówce w wynikach wyszukiwania, należy poważnie przemyśleć ewentualną współpracę, ponieważ najpewniej mamy do czynienia z oszustem lub laikiem. Tempo SEO bywa zróżnicowane, wiele zależy od specyfiki samej witryny (jak bardzo jest rozbudowana, ile treści zawiera, czy jest stroną sprzedażową czy np. informacyjną itd.), danej branży (jak wiele firm w jej obrębie działa w sieci, jak działa konkurencja itd.), budżetu oraz długości współpracy z pozycjonerem (ile zmian optymalizacyjnych i w jakim czasie można dokonać) etc. Bez względu na to, jak wygląda to w indywidualnym przypadku, zwykle pierwsze i jakiekolwiek efekty strategii SEO jesteśmy w stanie zaobserwować dopiero po kilku miesiącach. Jeśli stawiamy na jakość, wartość i użyteczność to proces pozycjonowania musi być rozbudowany, realizowany w oparciu o etyczne metody, naturalne linkowanie i odpowiednio rozłożony w czasie, powiązany ze stopniowym rozwojem witryny. W związku z tym przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań dobrze uzbroić się w cierpliwość, a finalne efekty z pewnością spełnią oczekiwania.