Czy pozycjonując samodzielnie możesz sobie zaszkodzić?
4 min
4 min
Na skróty
Niejednokrotnie przedsiębiorcy decydują się na samodzielne prowadzenie kampanii marketingowych. Zwykle taka strategia opiera się na indywidualnej obsłudze kont social media, czy publikacji reklam w Google Ads. Czy samodzielne pozycjonowanie również będzie odpowiednim rozwiązaniem? Jakie zagrożenia powoduje takie pozycjonowanie? Czy SEO realizowane indywidualnie może przynieść satysfakcjonujące efekty?
Zacznijmy od odpowiedzi na fundamentalne pytanie – czy samodzielne pozycjonowanie jest możliwe? Oczywiście, że tak. Jeśli tylko posiadasz stronę internetową lub sklep online, nic nie stoi na przeszkodzie przed tym, aby rozpocząć przygodę z SEO samemu. W internecie dostępne są przeróżne poradniki, blogi oraz materiały wideo idealne dla osób początkujących. Natomiast pozyskanie eksperckiej wiedzy zazwyczaj wymaga inwestycji w specjalistyczny kurs, ewentualnie naprawdę kompleksowego researchu, aby znaleźć solidne informacje o samodzielnym pozycjonowaniu. Realizacja strategii SEO wymaga sporo wiedzy, nawet jeśli mówimy tylko o podstawowej optymalizacji, czy budowie contentu. Niejednokrotnie przydaje się wiedza z zakresu HTML, CSS oraz JavaScript.
Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym jak zrobić pozycjonowanie samodzielnie, warto wspomnieć o podstawowych zaletach takiego rozwiązania. Przede wszystkim zaoszczędzisz nieco pieniędzy. Patrząc na to, jakie efekty może dać SEO, skorzystanie z usług profesjonalistów nie jest dużą inwestycją. Jeśli jednak zdecydujesz się na indywidualne pozycjonowanie, Twój portfel pozostanie odrobinę grubszy.
Prowadzenie SEO samemu jest także satysfakcjonujące, szczególnie jeśli masz czas na pozycjonowanie. Widok efektów z pewnością da sporo motywacji do dalszego działania. Dodatkowo zdobędziesz doświadczenie w marketingu online, które być może przyda się w przyszłości.
Pozycjonowanie samodzielne jest korzystne finansowo, ale generuje sporo problemów oraz utrudnień. Przede wszystkim do realizacji SEO potrzebujesz wiedzy. Gdy zdobędziesz informacje teoretyczne, przyjdzie czas na wdrożenie pomysłów w praktyce, a to nie zawsze jest łatwe. Pozycjonowanie opiera się na budowie contentu, zdobywaniu linków, optymalizacji oraz UX. Decydując się na SEO samemu, musisz indywidualnie zadbać o każdą kwestię od podstaw.
Szukając informacji o tym, jak zrobić pozycjonowanie dla własnej strony, poczytaj także o Black Hat SEO. To niedozwolone praktyki, których używanie może zakończyć się karą od Google. Czasami osoby realizujące pozycjonowanie zupełnie przypadkiem stosują zabronione techniki, nie posiadając świadomości o swoich działaniach. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób przeprowadzić SEO dla strony internetowej, narażasz się na ryzyko utraty pozycji i widoczności.
Sporą wadą pozycjonowania indywidualnego jest konieczność poświęcenia sporej ilości czasu – najpierw na naukę, a później na przygotowanie strategii oraz jej realizację. Agencje świadczące usługi z zakresu SEO zwykle działają w taki sposób, że pierwsze efekty widoczne są po kilkunastu tygodniach. W przypadku osób początkujących, zmian pozycji możesz spodziewać się nawet po kilku miesiącach, zależnie od Twoich umiejętności oraz wiedzy.
Prowadzenie SEO samemu jest szczególnie opłacalne i godne uwagi, gdy strona internetowa jest niewielka lub odnosi się do niszowej branży o niskiej konkurencyjności. Im witryna jest bardziej rozbudowana, tym potrzebuje większej uwagi oraz opieki. Popularnym błędem przy pozycjonowaniu samodzielnym jest decyzja o indywidualnym SEO dla dużych projektów. Uwierz, w ten sposób możesz wyrządzić sobie więcej krzywdy, niż spodziewać się szybkich efektów. Jeśli zastanawiasz się jak zrobić samodzielne pozycjonowanie, koniecznie unikaj tych błędów:
W jaki sposób Google może ukarać Twoje nieodpowiedzialne działania? Istnieją dwie metody. To nałożenie filtra na stronę internetową lub bana. Obie formy są wyjątkowo nieprzyjemne. Na karę narażasz się poprzez stosowanie Black Hat SEO. Otrzymując filtr, Twoja strona internetowa traci pozycję i zaczyna wyświetlać się bardzo nisko w wyszukiwarce. Praktycznie żaden internauta nie dostanie się na Twoją stronę internetową. Filtr może być nałożony ręcznie lub algorytmicznie. Pozostaje jeszcze kwestia bana od Google. To usunięcie domeny z organicznych wyników wyszukiwania. Wówczas witryna w żaden sposób nie będzie wyświetlać się w Google.
Usuwanie problemów może zająć od kilku dni do kilkunastu tygodni, zależnie od tego, jak dokładnie wygląda sytuacja strony internetowej. Aby zdjąć filtr lub pozbyć się bana, należy dostosować się do wytycznych White Hat SEO. Gdy domena zostanie odpowiednio przygotowana, pozostaje poinformować o tym zespół Google, a następnie czekać na informację zwrotną. Czasami powrót na pozycje po usunięciu filtra lub bana zajmuje sporo czasu i wymaga odpowiedniej optymalizacji.
Podpowiedzieliśmy, jak zrobić pozycjonowanie samodzielnie, aby na tym zyskać. Musisz wiedzieć, że SEO jest branżą niezwykle specyficzną. Można określić ją za pomocą słów „im więcej wiesz, tym mniej wiesz”. Poznawanie nowych zagadnień z zakresu pozycjonowania rodzi przeróżne pytania, a uzyskiwanie na nie odpowiedzi prowadzi do kolejnych kwestii – proces ten ciągle się powtarza i dotyczy nawet najwybitniejszych ekspertów. SEO to ciągłe pogłębianie wiedzy oraz nauka. Bez wątpienia pozycjonowanie samodzielnie ma sens, ale czy zawsze będzie opłacalne? Niekoniecznie. Czas poświęcony na SEO możesz zdecydowanie lepiej spożytkować, delegując pozycjonowanie profesjonalistom. Wówczas masz pewność, że strona będzie bezpieczna i zyska lepsze rankingi w organicznych wynikach wyszukiwania. To szczególnie ważne, gdy Twoja konkurencja inwestuje w SEO. Samodzielna walka o pozycje jest niezwykle trudna. W takich sytuacjach konieczny jest kompleksowy plan działania. Z pomocą przychodzą między innymi agencje SEO, które od A do Z zajmują się pozycjonowaniem stron i sklepów.