Funkcjonalności strony, które poprawią Twój UX – przegląd
4 min
4 min
Na skróty
Wiele osób jest przekonanych, że profesjonalne SEO jest kluczem do zaistnienia sklepu lub w sieci. Jest w tym oczywiście sporo prawdy, ale warto mieć świadomość tego, że choć skuteczne pozycjonowanie może przełożyć się na wyniki sprzedażowe i sukces biznesowy, jego głównym zadaniem jest po prostu zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce internetowej. O ile optymalizacja strony pod kątem SEO przekłada się na wyższe pozycje w Google, o tyle to, czy internauta będzie chciał spędzić na stronie internetowej czas i podjąć oczekiwane przez nas działania, zależy w dużej mierze od UX. Jakie funkcjonalności strony przydają się do tego, by potencjalny klient zamienił się w klienta?
Czasem wydaje nam się, że zaprojektowanie przejrzystej i atrakcyjnej strony internetowej jest zadaniem prostym, a wszelkie dodatkowe funkcjonalności strony są jedynie wymysłem przewrażliwionych grafików. Często jednak powtarza się że diabeł tkwi w szczegółach i nie inaczej sprawa wygląda z UX. Owszem, do stworzenia strony, po której będzie można poruszać się komfortowo, nie trzeba wykorzystywać specjalnych trików UX, ale trzeba mieć świadomość tego, że ewentualne, pożądane przez nas działanie użytkownika będzie uzależnione w dużej mierze od jego determinacji. A chodzi przecież o to, żeby do skorzystania z usługi lub kupna produktu przekonać także tych, którzy niekoniecznie wchodzą na stronę z tym zamiarem.
Żeby pojąć, jak triki UX mogą wpłynąć na funkcjonalność strony, trzeba uzmysłowić sobie, że współczesne społeczeństwo jest bardzo niecierpliwe – nie lubimy czekać, wszystko, co najważniejsze, chcemy mieć podane od razu i nie znosimy bałaganu. My nie oceniamy, czy to dobrze czy źle i to samo polecamy wszystkim przedsiębiorcom oraz administratorom stron internetowych. Zamiast spierać się z internautami i wypowiadać im wojnę, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest spełnić ich oczekiwania.
Drobne elementy mogą znacząco wpłynąć na UX strony internetowej. Co więcej, należy mieć świadomość tego, że niektóre elementy mogą wydawać się nieistotne dla właściciela firmy, ale dla odbiorcy mają kolosalne wrażenie. Chodzi tu między innymi o umieszczanie na stronie zbędnych elementów, nieatrakcyjny wygląd przycisków, zbyt dużą rozdzielczość zdjęć czy zbyt długie ładowanie się strony. Potrzebujesz dowodu? Jeśli chcesz, by Twoja strona została pozytywnie oceniona w Test My Site with Google, witryna powinna ładować się nie dłużej niż pięć sekund. A nawet taki czas ładowania może wpłynąć na znaczącą utratę potencjalnych klientów.
W jaki sposób zatem można zadbać o UX strony i skłonić internautów do pozostania w witrynie, dokonania zakupu lub podjęcia innej interakcji ze stroną internetową sklepu? Oto nasz przegląd najlepszych funkcjonalności strony, które warto wdrożyć prowadząc biznes online.
Projektując stronę internetową należy wiedzieć, jakie są aktualne trendy estetyczne w projektowaniu graficznym. Współcześnie odchodzi się od intensywnych, kontrastujących ze sobą kolorów, a zamiast tego coraz częściej stosuje się stonowane barwy i spójne połączenia dwóch lub trzech kolorów. Internauci lubią estetyczny i minimalistyczny design, który zwiększa czytelność strony zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak również na ekranach niewielkich urządzeń mobilnych.
Przykładem firmy, która posiada minimalistyczną stronę internetową, może być IKEA. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że IKEA współcześnie stosuje minimalizm na stronie na szeroką skalę – zarówno w ogólnym wyglądzie strony, jak i w projektach ikon. Pamiętaj jednak, że minimalizm nie jest jednoznaczny z monotonią – sztuka polega na tym, by projekt strony był minimalistyczny i przejrzysty, a jednocześnie charakterystyczny i łatwy do identyfikacji z marką.
Przejrzysta nawigacja i struktura strony jest bardzo ważna dla UX, ale trzeba pamiętać, że użytkownika często nie interesuje tylko krok „w przód”. Powinien on w każdym momencie wiedzieć, w jakim miejscu na stronie się znajduje i móc szybko przenieść się na poprzednią podstronę, stronę główną lub w zupełnie inne miejsce. Tutaj warto wspomnieć o internetowej stronie sklepu H&M – z lewej strony widzimy nawigację z poszczególnymi kategoriami i podkategoriami, a u góry strony widzimy najpopularniejsze działy oraz ścieżkę, którą przemierza internauta poruszając się po sklepie. Zauważmy też, że mimo, że elementów tego typu jest na stronie kilka, całość prezentuje się bardzo intuicyjnie.
Projektując stronę sklepu internetowego, musisz pamiętać o tym, że nie wszyscy użytkownicy, którzy będą z niego korzystać, są obeznani w zakupami online. Dlatego bardzo ważne jest wdrożenie systemu, który będzie intuicyjny i który zapewni wszystkim osobom pełną kontrolę nad systemem. Wielu internautów to osoby poruszające się w sieci dość chaotycznie i popełniające pewne błędy, dlatego daj im możliwość szybkiego ich cofnięcia i spraw, by zawsze wiedzieli, w którym miejscu i na jakim etapie składania zamówienia się znajdują. W celach znalezienia inspiracji możesz zapoznać się z największymi sklepami internetowymi, takimi jak Allegro.
Zwróć uwagę, że dostęp do niektórych funkcji i najważniejszych podstron powinien być możliwy niezależnie od miejsca, w którym znajduje się internauta. Nie wymagaj od niego pamiętania budowy strony – zamiast tego zapewnij mu dostęp do koszyka, strony głównej, profilu czy podstrony kontaktowej na każdym poziomie. Zobacz, jak to działa na stronie empik.com.
Dbanie o UX strony nie ogranicza się tylko do jej zaprojektowania i wdrożenia. Należy na bieżąco monitorować, czy wszystkie funkcjonalności strony działają prawidłowo, czy na stronie nie występują błędy i czy witryna szybko się ładuje. W opiece nad UX bardzo istotna jest także systematyczna analiza rynku i konkurencji oraz znajomość aktualnych trendów w projektowaniu stron internetowych. Mimo że ogólne trendy graficzne i projektowe utrzymują się zazwyczaj przez kilka lat, co roku wiele nowych rozwiązań zyskuje na popularności, a inne wykazują tendencję spadkową.
Warto jeszcze raz wspomnieć o urządzeniach mobilnych. Obecnie coraz częściej z internetu korzystamy na smartfonach i tabletach, więc podczas projektowania witryny zwróć uwagę, czy wszystkie funkcjonalności strony prawidłowo działają na popularnych mobilkach, a poszczególne strony, opisy i komunikaty są przejrzyste i czytelne na niewielkich ekranach.
Triki UX, które zatrzymują na stronie internetowej klientów, to nie tylko podstawowe zasady, ale także niewielkie elementy, na które w pierwszym odruchu nie zawsze zwracamy szczególną uwagę. Warto jednak pamiętać, że internautę do dokonania zakupu mogą zniechęcić nawet drobiazgi.
Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć ich szansę na dokonanie konwersji, zadbaj o intrygującą i atrakcyjną przestrzeń Above the Fold na stronie głównej z logotypem i tagline, autouzupełnianie danych podczas składania zamówienia, sprawną wyszukiwarkę oraz możliwość dokonania zakupu bez potrzeby rejestracji. Zwróć też uwagę na spójność i powtarzalność komunikatów pojawiających się podczas poszczególnych działań.