Jak migracja strony wpływa na pozycjonowanie?
4 min
4 min
Na skróty
Migracja strony internetowej to przeprowadzka witryny w inne miejsce. Decyduje się na to wielu właścicieli sklepów internetowych, szczególnie podczas rozwoju biznesu. Źle przeprowadzona, będzie miała tragiczne skutki dla naszej widoczności w wyszukiwarce. Jak się do niej przygotować, aby przeniesienie strony nie wpłynęło na SEO? Tu przeczytasz więcej o pozycjonowaniu. Jeśli zależy Ci jednak na tym, aby przenieść witrynę na inną platformę, chcesz zmienić domenę bez utraty wyników dotyczących SEO, to zapoznaj się z poniższymi informacjami.
Zdarza się, że po kilku latach działania strony internetowej chcemy zmienić jej adres, czyli domenę. Może wiązać się to ze zmianą naszej strategii biznesowej, połączenia z inna firmą lub chęcią dodania nowej treści, dla której obecna domena nie byłaby wystarczająco reprezentatywna. Innym powodem koniecznej migracji, może być dynamiczny rozwój firmy. Twój serwis ciągle się rozrastał, przybywało nowych klientów lub dodawałeś nowe funkcjonalności, których nie planowałeś, kiedy strona powstawała? Może się okazać, że system operacyjny, na którym zbudowana jest Twoja strona nie będzie już wystarczający. To częsta sytuacja w startupach, które na początku swojej działalności zakładają sobie znacznie mniejsze cele biznesowe niż te, które udało się im uzyskać. Dotyczy to między innymi przepustowości pozwalającej być na stronie określonej ilości osób w tym samym czasie.
W takiej sytuacji podejmuje się decyzję o migracji strony internetowej. Niestety, bardzo często odbywa się to z ogromną stratą dla wypracowanego na pierwotnej witrynie, ruchu organicznego. Budowanie odpowiedniego SEO pozwala na zajmowanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Wartość strony internetowej rośnie, im dłużej znajdują się na niej odpowiednie, przygotowane pod pozycjonowanie treści, a strona jest cały czas optymalizowana pod kątem SEO. W momencie przeniesienia strony, pozycjonowana strona może stracić wypracowaną wartość. Niestety, nie jest to możliwe, aby dopiero co utworzony serwis miał takie same wyniki z ruchu organicznego jak dotychczasowa platforma z budowanym przez kilka lat ruchem. Spadki są pewne, a co za tym idzie zmniejszy się liczba użytkowników czytających Twoje treści lub trafiających do Twojego sklepu internetowego. Można je jednak zrobić wiele, aby stracić jak najmniej.
Powodem źle przeprowadzonych migracji jest najczęściej pośpiech. Nowa strona internetowa ma być częścią większej strategii firmy. Jeśli takie działanie nie zostało zaplanowane z wyprzedzeniem, to na przeniesieniu strony skupia się jedynie team odpowiedzialny za techniczną stronę serwisu. Deweloperzy i specjaliści IT często nie mają wystarczającej wiedzy z zakresu SEO. Podejmowane przez nich działania mogą sprawić, że nowa strona będzie wizualnie wyglądać dokładnie tak, jak poprzedni serwis (albo podobnie). Jednak z punktu widzenia pozycjonowania, będzie to zupełnie nowy twór, bez wypracowanej w Google wartości. Budowanie wysokiej pozycji od nowa to ogromne koszty i dużo czasu. Przyniesie to straty Twojemu biznesowi, zabezpiecz się przed tymi konsekwencjami.
Jeśli z powodów biznesowych musisz przeprowadzić migrację strony, powinieneś jak najszybciej poinformować o tym pracującą nad Twoim serwisem agencję SEO. Jeśli nie korzystasz z pomocy przy pozycjonowaniu, warto rozważyć znalezienie odpowiedniego partnera, który pomoże Ci przejść przez migrację. Odpowiednio przeprowadzone i zaplanowane przeniesienie może ocalić ruch, który już zgromadziłeś na pierwotnym serwisie. Odtworzenie pozycji i ruchu od zera będzie wymagało jeszcze większej ilości pracy, a znalezienie się na tym samym miejscu, na którym byłeś wcześniej będzie dużo trudniejsze. Spadek marki z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe będzie wykorzystany przez Twoją konkurencję. Po kilku miesiącach odbudowywania strat może okazać się, że odbiorcy, o których chciałeś zabiegać, są już klientami innej firmy.
Sposobem na uzyskanie pozytywnego efektu przeniesienia strony pod SEO jest odpowiednie przygotowanie. Należy rozpisać strukturę strony oraz poświęcić czas na wyeksportowanie wszystkich lub większość podstron (tylko tych, na których Ci zależy). Tak, aby można je było bez zmian otworzyć w nowym serwisie. Tworzenie treści od zera przyniesie znaczące spadki (strona znów będzie budować swoją pozycję), natomiast jej dokładne przeniesienie może Cię przed tym uchronić. Co ważne, nie wystarczy jedynie skopiować treści z najważniejszych podstron. Jeśli chcesz uzyskać naprawdę wymierne efekty, powinieneś być w stanie odtworzyć także nagłówki zastosowane w tekście, opisy ilustracji oraz meta description. Zespół SEO zapobiegnie także duplikacji treści.
Nie można zapomnieć o przekierowaniu wszystkich starych adresów na nowe. To jedna ze skutecznych metod, które podejmuje się na początku podczas migracji. Przekierowanie adresu chroni przed sytuacją, w której osoba posiadająca zapisany link do strony (np. do konkretnego produktu lub ciekawego artykułu) nie będzie mogła wejść na stronę. Jeśli pierwotny serwis zostanie zlikwidowany, po kliknięciu w taki link otrzyma komunikat, że „podany adres nie istnieje”. Po zastosowaniu przekierowania, użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony na stronę o tej samej treści w nowo utworzonym serwisie.
Przeprowadzenie migracji strony internetowej samodzielnie nie jest praktycznie niemożliwe. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni, czy jesteśmy w stanie wykonać wszystkie niezbędne kroki, warto to zadanie zlecić agencji. Podejście do tego procesu jako do bardzo trudnego i wymagającego projektu, zamiast jego bagatelizowania – może ocalić ruch organiczny wypływający na ilość odwiedzanych nasz serwis potencjalnych klientów. Specjaliści SEO czuwający nad migracją będą dopilnowywać wszystkich czynności, które będą wpływać na widoczność naszej strony w wynikach wyszukiwania. Przy przeniesieniu strony internetowej, tak jak w przypadku skomplikowanej operacji, umiejętności chirurga wpływają na ostateczny sukces działania.