Jak sprawdzić szybkość strony?
3 min
3 min
Na skróty
W obecnych czasach, kiedy świat postawił na cyfrową komunikację, internet stał się najpopularniejszym, jak i najdogodniejszym źródłem do pozyskiwania informacji, analizy, przekazywania wszelkich treści czy po prostu do ogólnie pojętej komunikacji. Użytkownicy stawiają na wygodę, chcą szybkiego dostępu do informacji, bez konieczności czekania na załadowanie się elementów strony. Dlatego właśnie warto zadbać o szybkość witryny w kontekście SEO. Dowiedz się w jaki sposób możesz sprawdzić szybkość swojej witryny!
By strony internetowe działały sprawnie, potrzebują przede wszystkim znakomitej przepustowości danych, która umożliwia załadowanie wybranej przez nas strony. Zapoznanie się z ofertą na niej zamieszczonej, dokonanie ewentualnych zakupów czy skorzystanie z innych opcji na niej zamieszczonej.
Strony internetowe muszą działać przede wszystkim w taki sposób, aby nas do siebie zachęcić. W tej kwestii należy przede wszystkim skupić się na szybkości ładowania strony internetowej. Im strona ładuje się sprawniej, tym automatycznie uznajemy ją za atrakcyjniejszą.
Na początek należy skupić się na kilku podstawowych czynnikach:
Google stworzył własny mechanizm optymalizacji prędkości i jej pomiaru. Jest to narzędzie, które mierzy prędkość www przede wszystkim pod kątem Google, a więc te wyniki mogą mieć duże przełożenie na pozycjonowanie strony www. Udostępnia on dane laboratoryjne, ale również dane rzeczywiste osiągane podczas wizyt prawdziwych użytkowników.
To narzędzie od Google, które bazuje na Lighthouse, jednak wyświetla wyniki w inny sposób i oferuje o wiele więcej zaleceń optymalizujących, niż wyżej opisane GoogleSpeed Insights. Tu wyniki szybkości internetu podzielone są na cztery grupy: wydajność, dostępność, najlepsze praktyki i SEO.
Udostępnia podstawowe informacje, a jego największą zaletą jest możliwość wyboru lokalizacji pomiarowych, wykorzystujących globalną sieć KeyCDN.
Jest to szybkość strony mierzona z użyciem serwera znajdującego się w Polsce. Jego autorski silnik i rezultaty, które możemy uzyskać, uzupełnione są o wyniki Google PageSpeed.
To narzędzie pozwala na wykonanie tylko jednego testu łącza bez rejestracji czy zakupu pełnej wersji oprogramowania. Uzyskany raport wygląda bardzo przejrzyście, a ciekawą funkcją jest możliwość sprawdzenia i wyświetlanie technologii użytych na stronie testowej.
Niezwykle ciężko jest wypozycjonować stronę, która wolno działa. Dlaczego? Nawet przy optymalizacji wszystkich innych elementów, wolne ładowanie się witryny będzie odstraszało użytkowników. Nie będą chcieli oni przebywać na takiej stronie i czekać na załadowanie. Wzrośnie współczynnik odrzuceń, konwersja będzie na słabym poziomie i Google nie doceni pracy włożonej w budowanie serwisu. Szybkość to jedna z podstawowych kwestii, która pozwala na skuteczniejsze działania SXO.