Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego?
4 min
4 min
Na skróty
Żeby sklep internetowy mógł odnieść sukces w sieci, nie wystarczy jedynie go założyć i umieścić w nim asortymentu. Niezwykle ważne są również działania marketingowe, dzięki którym możliwe będzie dotarcie do szerokiego grona klientów, a tym samym również zwielokrotnienie zysków. Jedną z podstawowych kwestii o które należy zadbać jest odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego. W tym artykule opowiemy o tym, na czym polega wyżej wspomniana i jak właściwie ją przeprowadzić.
Podczas tworzenia sklepu internetowego należy zadbać o wysoką jakość publikowanych na jego łamach treści. Jak się okazuje, spore grono właścicieli e-sklepów już na tym etapie popełnia wiele błędów. Jeden z tych najczęściej występujących stanowi kopiowanie opisów produktów. Jeżeli sklep online w swojej ofercie posiada towary różnych producentów, niejednokrotnie to właśnie z ich stron duplikowane są rozmaite treści. Tego typu działanie jest źle oceniane przez roboty Google, a to przekłada się na obniżenie pozycji danego sklepu w wynikach wyszukiwania. W związku z tym należy pamiętać, aby tworzyć samodzielnie opisy dla oferowanego przez siebie asortymentu. Ponadto, powinny być one wartościowe dla klienta oraz zawierać odpowiednie frazy kluczowe. To co równie istotne, to meta tagi. To również one poddawane są ocenie przez algorytmy Google i na tej podstawie strona może zyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego też optymalizacja sklepu internetowego pod kątem treści stanowi absolutną podstawę.
W związku z tym, że w sklepach internetowych niejednokrotnie występuje tysiące podstron, bardzo ważnym jest, aby sprawdzić poprawność linków, które do nich kierują. Po pierwsze ma to ogromne znaczenie w przypadku zachowania i oczekiwań klientów. Wystarczy wyobrazić sobie, że po kliknięciu w dany link klient otrzymuje komunikat, że taka strona nie istnieje. Takie zdarzenie niewątpliwie wpłynie negatywnie na wizerunek sklepu i zniechęci odbiorcę do dalszego przeglądania strony. Optymalizacja sklepu internetowego po kątem adresów URL ma także znaczenie dla robotów Google. Na ich podstawie dokonują one oceny danej witryny internetowej i odpowiednio „decydują” czy podnieść jej pozycje w wynikach wyszukiwania, czy ją obniżyć. W związku z tym nie powinno się bagatelizować tego tematu, a poświęcić czas na dokładne sprawdzenie każdego adresu w obrębie witryny.
Obecnie, przeglądając rozmaite strony internetowe, użytkownicy oczekują, że uzyskają interesujące ich informacje od ręki. Dlatego też niemal niedopuszczalnym jest, aby dana witryna miała zbyt długi czas ładowania. Jeżeli tak się stanie można być niemal pewnym, że potencjalny klient zrezygnuje z jej przeglądania jeszcze zanim zostanie mu wyświetlona. Aby skrócić czas ładowania e-sklepu, powinno się zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Pierwszą z nich jest rozmiar udostępnionych na stronie grafik. Jeżeli okazują się być zbyt duże, wówczas należy zmniejszyć je do rozmiarów, które pozwolą stronie na szybsze ich ładowanie. Następnie, dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie jakie wtyczki zostały zainstalowane na stronie sklepu oraz odinstalowanie tych, które okazuję się zbyteczne. Nadprogramowe skrypty także nie wpływają pozytywnie na czas ładowania strony www. Ich wyeliminowanie niewątpliwie przyspieszy cały proces. Reasumując – optymalizacja sklepu internetowego to również spowodowanie, aby czas ładowania strony był możliwe jak najkrótszy.
Jak się okazuje, spora część ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego też tak ważnym jest, aby przygotować wersję e-sklepu dedykowaną wyżej wspomnianym urządzeniom. Jeżeli potencjalny klient wyświetli stronę e-sklepu, która takowej nie będzie posiadała, wówczas zrezygnuje z jej przeglądania, a tym samym również dokonania za jej pośrednictwem zakupów. Brak wersji mobilnej strony nie jest także pozytywnie oceniane przez roboty Google, co w konsekwencji przyczynia się do obniżenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. W związku z tym w momencie, kiedy będzie przeprowadzana optymalizacja sklepu internetowego, nie powinno się pominąć również tego tematu.
Mówiąc o optymalizacji e-sklepu warto wziąć pod uwagę także funkcjonalność strony. Im łatwiej klient będzie mógł znaleźć interesujące go produkty, tym chętniej dokona w nim zakupów. Dlatego też tak ważne jest, aby postawić na spójną, czytelną i nieskomplikowaną witrynę. To co ważne, to również zadbanie o aktualny certyfikat SSL, a także umieszczenie na stronie wszelkich treści, które są obowiązkowe. Mowa o klauzulach, regulaminach itp. Duże znaczenie w optymalizowaniu sklepu online ma także linkowanie wewnętrzne. Chodzi o przekierowania pomiędzy stronami w obrębie jednej witryny internetowej. Tylko dobrze zoptymalizowany e-sklep ma szanse na odniesienie sukcesu w sieci, dlatego powinno się poświęcić wiele czasu, na dopracowanie tego tematu.
Do optymalizacji możemy zaliczyć również szereg innych czynników, o których również należy pamiętać. Ważne jest zadbanie o to, aby nie indeksowały się w Google treści, które nie powinny – to na przykład strona logowania do panelu administracyjnego sklepu. Koniecznością jest sporządzona prawidłowa mapa witryny, jak również plik robots.txt. Grafiki także wymagają kilkustopniowej optymalizacji. Powinny być nieduże (szybkie ładowanie). Muszą zawierać również atrybuty alt opisujące dokładnie co się na nich znajduje (+frazy kluczowe). Takich pomniejszych punktów jest zdecydowanie więcej, zapominanie o nich będzie skutkowało niższą pozycją w wynikach organicznych. Dlatego warto powierzyć optymalizację sklepu internetowego specjalistom – skontaktuj się z nami!