Nagły spadek ruchu na stronie. Jakie mogą być tego przyczyny?
3 min
3 min
Na skróty
Spadek ruchu na stronie to zjawisko, z którym zmierzył się w swojej pracy pewnie niejeden specjalista SEO. Trzeba wtedy działać szybko i skutecznie. Niezbędna będzie analiza problemu z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Jakie mogą być główne przyczyny nagłego spadku ruchu na stronie? Jak wtedy postępować? Dowiedz się!
Nad Twoją stroną internetową pracują doświadczeni pozycjonerzy, wyniki witryny są zadowalające. Czy możliwe jest, że po jakimś czasie stanie się coś, co spowoduje nagły spadek ruchu na stronie? Oczywiście jest to jak najbardziej możliwe. Niestety nigdy nie mamy gwarancji, że wyniki SEO będą ciągle doskonałe, bo na cały proces pozycjonowania wpływa szereg zmiennych czynników. Dlatego właśnie spadek ruchu na stronie może pojawić się na różnych etapach pozycjonowania strony. Najważniejszym zadaniem w takiej kryzysowej sytuacji będzie poznanie przyczyny problemu i jego szybkie rozwiązanie. A przyczyn spadku ruchu na stronie może być naprawdę wiele. Część z nich może wynikać ze zmian, jakie sami wprowadzimy na stronie bez odpowiednich konsultacji, część natomiast z sezonowości lub zmiennych algorytmów Google.
W sytuacji kiedy pozycja strony internetowej na dane frazy spada, zmniejszy się również ruch w witrynie właśnie z wyszukiwania tych fraz. I trzeba tutaj pamiętać, że czasami wystarczy spadek strony o zaledwie dwie, trzy pozycje. Najbardziej odczuwalny będzie spadek z topowej trójki wyników wyszukiwania w Google. Wtedy bowiem dosyć mocno obniża się wskaźnik CTR. Przy tego rodzaju spadku będziemy mogli również zaobserwować zmniejszenie średnich pozycji dla istotnych fraz. Aby zaobserwować i przeanalizować tego typu problem możesz użyć Google Search Console. Obniżenie pozycji tych najistotniejszych fraz może wynikać chociażby z działania konkurencji, zmian w algorytmach Google, albo zmian w profilu linków strony internetowej.
Niektóre wyszukiwania w Google charakteryzują się sezonowością. Będzie to widoczne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych oferujących klientom produkty sezonowe, na przykład meble ogrodowe. Jeżeli więc spada popularność na dane zapytania to również zmniejszy się ruch organiczny na Twojej witrynie. Aby dowiedzieć się więcej o sezonowości zapytań, skorzystać możesz z dwóch narzędzi. Może to być Senuto lub Google Search Console. Sezonowość wyszukiwań ma to do siebie, że ciężko jest tutaj znaleźć szybkie i skuteczne rozwiązanie problemu spadku ruchu.
Wyłączając jakieś zakładki na stronie internetowej również może dojść do spadku ruchu. Jeżeli takie zmiany nie są wcześniej konsultowane ze specjalistami od pozycjonowania, to może to przynieść spory spadek dla witryny. Jednym z pierwszych rozwiązań problemu jest przywrócenie adresów URL, czyli poszczególnych zakładek. Jeżeli jednak nie będzie to już możliwe, dobrze jest sprawdzić jakie frazy generowały ruch na zamkniętych podstronach. Następnie można wykorzystać te frazy w innym miejscu witryny internetowej.
Jeżeli zmienimy adres zaindeksowanej już podstrony, czyli widocznej do tej pory w Google, może to prowadzić do znaczącego spadku ruchu organicznego. Stanie się tak, jeżeli zmieniając adres nie uwzględnimy przekierowania 301. Brak odpowiedniego przekierowania to dla Google znak, że powstała zupełnie nowa zakładka, natomiast stara została po prostu usunięta. Pamiętaj więc, że przekierowując stary adres URL na nowy, musisz uwzględnić przekierowanie 301.
Prowadząc jakiekolwiek działania SEO na stronie internetowej, musisz pamiętać o tym, aby wszelkie zmiany w architekturze strony wprowadzać po szczegółowej konsultacji ze specjalistą SEO. Zmiany w architekturze witryny mogą mieć ogromny wpływ na to jak roboty Google indeksują daną stronę. Tak więc, jeżeli przeprowadziłeś pewne zmiany w architekturze strony, po czym zaobserwowałeś nagły spadek ruchu na stronie, może to mieć ze sobą związek. Aby skutecznie przeanalizować ten problem warto skorzystać z narzędzi takich jak Ahrefs, Senuto, czy też Semrush. Żeby odbudować straty w widoczności i ruchu na stronie konieczna będzie analiza przeprowadzona przez specjalistę od pozycjonowania.
Nagły spadek ruchu na stronie internetowej to sytuacja kryzysowa, z której jednak da się wyjść obronną ręką. Konieczne jest rozpoznanie problemu, jego szczegółowa analiza i znalezienie skutecznego rozwiązania. Powyżej przedstawiliśmy kilka przyczyn spadku ruchu w witrynie. Znajomość poszczególnych problemów jest w pracy SEO niezbędna. Warto więc na bieżąco zapoznawać się z nowinkami z tej dziedziny. Znajomość zagadnień zawsze ułatwi Ci rozwiązanie pojawiającego się problemu. Spadek ruchu przytrafić się może na każdej witrynie. To normalne, bo na pozycjonowanie oraz ruch wpływa wiele zmiennych czynników.