Jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, to nie możesz ignorować tego, jakie działania podejmuje Twoja konkurencja. Ciągły monitoring treści i sposobów na pozycjonowanie Twoich rywali biznesowych powinien być jednym z priorytetów. To pokaże Ci nad czym powinieneś popracować i pozwoli odpowiedzieć na pytanie dlaczego Twoja strona jest niżej w wynikach wyszukiwania.
Na skróty
Po co obserwować konkurencję?
Obserwacja konkurencji jest niezwykle istotna, jeśli chcesz aby Twoja strona była popularna i widoczna w internecie. Takie działania pomogą Ci w ustaleniu tego, jakich technik używa Twoja konkurencja. Zarówno jeśli chodzi o działania marketingowe, jak i pozycjonerskie, czy też wizerunkowe. Ponadto będziesz mógł sprawdzać czym różnią się produkty konkurencji, albo czy jest ona na bieżąco z jakąś tematyką. Sprawdzisz również w jaki sposób zwraca się do odbiorców treści.
Niewątpliwym plusem obserwowania konkurencji jest weryfikacja działań SEO. Składa się na to nie tylko sprawdzenie struktury stron konkurencji, ale również weryfikację działań pozycjonerskich, takich jak: stosowanie odpowiednich słów kluczowych
Jak wykorzystać analizę stron innych firm?
Obserwacja konkurencji powinna być podzielona na kilka dziedzin. Warto aby pierwszą z nich było pozycjonowanie. Wtedy należy sprawdzić używane słowa kluczowe, najlepsze podstrony (ich miejsce w wynikach wyszukiwania i wykorzystywane frazy kluczowe). Po dokonaniu takich obserwacji dobrze będzie dokładnie sprawdzić podstrony i zastanowić się nad czynnikami, które mają wpływ na wysoką pozycję w Google. Może być to duża liczba backlinków, ale równie dobrze może okazać się, że odpowiedzialna za to jest struktura podstrony, umiejętne użycie słów kluczowych, długość tekstu i wiele innych. Dobrym narzędziem do monitorowania fraz jest Ahrefs. Dzięki niemu sprawdzisz nie tylko siłę i popularność słów kluczowych, ale także sprawdzisz jakie są mało konkurencyjne, ale wartościowe z punktu widzenia liczby wykukiwań.
Kolejnym obszarem do weryfikacji powinny być media społecznościowe. Tu warto sprawdzić sposób i język komunikacji danej marki z odbiorcami, ale nie należy zapominać o zapoznaniu się z komentarzami i recenzjami (jeśli akurat konkurent włączył możliwość dodawania recenzji).
Następnymi elementami obserwacyjnymi powinny być: blog i sklep internetowy. Zarówno ich budowa, wygląd, jak i prezentowane treści. Sprawdzisz czy jesteś na bieżąco ze wszystkimi wiadomościami z branży. Ponadto będziesz w stanie weryfikować dodatkowe elementy funkcjonalne stron – zarówno grafiki, jak i ciekawe wtyczki, widżety i funkcje.
Zrób to lepiej
Obserwacja pozwala zobaczyć na jakim poziomie jest konkurencja i… zrobić wszystko lepiej. Dotyczy to przede wszystkim ofert. Poznanie korzyści konkretnych ofert konkurencji pozwala na zaproponowanie potencjalnym klientom lepszych warunków. Warto także sprawdzić to, w jaki sposób wyglądają teksty ofertowe konkurencji. Można zastanowić się jakie są w nich wady. Dobrym pomysłem jest spojrzenie na nie z perspektywy potencjalnego klienta, wypisanie błędów, a nawet drobnych usterek. Następnie przy konstruowaniu własnej oferty warto zastosować bardziej przyjazny język, lepiej brzmiące hasła, w inny, bardziej atrakcyjny sposób zarządzać grafiką.
Podobna zasada obowiązuje przy wpisach blogowych i postach na Social media. Sprawdź jak robią to inni i pomyśl jak zrobić to lepiej. W artykułach brakuje źródeł? Niewystarczająco został opisany dany problem? Tekst nie zawiera istotnych informacji? Zobacz jak firmy z Twojej branży prezentują się w internecie, jaki wizerunek tworzą, a następnie bądź lepszy we wszystkich tych dziedzinach.
Obserwacja to nie wszystko, należy dbać o wprowadzanie zmian u siebie i ciągłe udoskonalanie swoich funkcji, usług, oferty. Analizy pozwolą na bieżące reagowanie na trendy, zapotrzebowanie klientów i sprawdzanie wszystkich elementów, które są nowością. Zarówno w branży, jak i marketingu internetowym.
Podsumowanie
Obserwacja konkurencji pozwoli Ci na podnoszenie pozycji w Google Twojej strony w o wiele szybszy i łatwiejszy sposób. Będziesz mógł porównać gotowe rozwiązania, sprawdzić ich skuteczność i wprowadzać najlepsze techniki oraz udoskonalać metody.