Pozycjonowanie długi ogon – kiedy jest najbardziej efektywne?
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Właściciele stron internetowych pragną jak najlepiej promować swoje witryny w sieci, aby te były odwiedzane przez szerokie grono odbiorców. Doskonałym sposobem na pozyskanie ruchu jest osiąganie wysokiej pozycji w wyszukiwarce, takiej jak na przykład Google. Jednak aby osiągnąć widoczność, konieczne jest wdrożenie kompleksowej strategii. Jedną z nich jest long-tail SEO, co z języka angielskiego oznacza pozycjonowanie na długi ogon.
Pozycjonowanie na długi ogon jest stosowane przez wiele stron internetowych dostępnych w sieci. Technika ta nie dość, że pozwala znacznie zwiększyć widoczność, to na dodatek sprzyja odbiorcom, ponieważ opiera się na tworzeniu jakościowej treści. Long-tail SEO opiera się na wykorzystywaniu fraz kluczowych, które składają się z wielu słów i są stosunkowo rzadko wyszukiwane przez użytkowników. Wyrażenia te cechuje niska konkurencyjność. To właśnie dlatego wdrożenie strategii opartej na frazach z długim ogonem szybko przynosi wymierne efekty. Przykładem wyrażeń long-tail mogą być:
Cechą charakterystyczną dla fraz long-tail jest ścisłe dopasowanie oraz zawartość kilku słów (zwykle więcej niż trzech). Ze względu na stopień skomplikowania istnieje duże prawdopodobieństwo, że strony internetowe nie zostały odpowiednio wypozycjonowane na te określenia. Wdrożenie strategii pozycjonowania na długi ogon pozwala wykorzystać mało popularne słowa, aby osiągać wysoką pozycję, budować widoczność i pozyskiwać ruch organiczny z wyszukiwarki Google. Aby zaimplementować wyrażenia typu long-tail w obrębie witryny, konieczne jest tworzenie treści. Jednak aby był one wyświetlane użytkownikom, powinny być przygotowane z myślą o odbiorcach (wysoka jakość, dogłębne wyjaśnienie danego tematu). Z uwagi na ten fakt strategia pozycjonowania na długi ogon jest korzystna nie tylko dla witryny, ale również internautów.
Źródło: opracowanie własne. Wizualizacja konkurencyjności i wyszukiwalności fraz kluczowych.
Wdrożenie pozycjonowania na długi ogon jest skuteczne, ponieważ tego rodzaju wyrażenia są wyszukiwane w wyszukiwarce Google, jednak charakteryzują się relatywnie małą konkurencyjnością. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez portal WordStream, średnio we wyszukiwarce nawet 70% zapytań stanowią określenia typu long tail. Wiele z nich posiada ogromny potencjał na konwersję, co stanowi wymierną korzyść dla właścicieli stron i sklepów internetowych. Warto pamiętać, że ruch z jednej frazy z długim ogonem jest zwykle niewielki. Jednak witryna może być zoptymalizowana pod wiele takich wyrażeń, co sumarycznie będzie odpowiadać za pozyskiwanie użytkowników z wyszukiwarki Google w znacznie większych ilościach. Okazuje się bowiem, że użytkownicy po prostu znacznie chętniej szukają ściśle określonych informacji w sieci, poprzez generowanie skomplikowanych zapytań. Ich wyszukanie, a następnie zoptymalizowanie strony sprawi, że serwis zacznie wyświetlać się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie na długi ogon wywiera wpływ na konwersję, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez Neila Patela (współzałożyciel Crazy Egg oraz KISSmetrics) na oficjalnym blogu. Według danych ruch wygenerowany za pomocą zapytań long-tail w około 35% przypadków prowadzi do konwersji. To znacznie wyższe wyniki w porównaniu do „przeciętnego” współczynnika dla stron internetowych, który wedle statystyk portalu Impact Plus plasuje się na poziomie ok. 2-5%.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie badania. Średnia ilość wyszukiwań fraz w Google.
Aby pozycjonowanie na długi ogon przyniosło efekty, strategia musi być poprawnie wdrożona. Istotną kwestią jest przede wszystkim optymalizacja wszystkich podstron, między innymi zgodnie z Core Web Vitals. Ważne jest także regularne tworzenie wartościowych treści – to właśnie content będzie zawierać frazy long-tail oraz odpowiedzi na pytania użytkowników. Należy jednak zwrócić uwagę na odpowiedni dobór słów, aby nie doszło do kanibalizacji, która negatywnie wpływa na SEO.
Najczęściej strategia pozycjonowania na długi ogon jest implementowana poprzez tworzenie treści na blog (lub inne medium obfitujące w treści, na przykład panele wiedzy lub branżowe słowniki). W artykułach należy umieszczać frazy typu long-tail w sposób naturalny. Jeżeli content będzie wartościowy – czyli unikalny, odpowiednio zoptymalizowany pod SEO – istnieje duża szansa, iż zacznie wyświetlać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Następnie ważne jest odpowiednie przekierowanie odbiorców do podstron, które będą odpowiadać za konwersję (w sklepach internetowych to produkty lub kategorie). Aby tego dokonać, należy zastosować linkowanie wewnętrzne w treści. Odnośniki powinny być umieszczone naturalnie, aby internauci mogli z nich wygodnie korzystać.
W celu zobrazowania procesu implementacji long-tail SEO na stronie warto podać praktyczne zastosowanie tej strategii. Za przykład niech posłuży sklep internetowy sprzedający akcesoria do telefonów komórkowych. Kategorie w takim przypadku najprawdopodobniej będą zoptymalizowane pod dość ogólne słowa, których konkurencyjność jest wysoka. To wyrażenia takie jak: futerał, szkło na ekran, słuchawki do telefonu. Aby pozyskać ruch i zwiększyć sprzedaż, strategia pozycjonowania na długi ogon może być wdrożona w artykułach blogowych, które będą traktować o tematach nawiązujących do asortymentu. Przykładowe tytuł to na przykład:
Źródło: Ahrefs – Keyword Generator. Słowa kluczowe oraz propozycje tematów z frazami long-tail.
Wdrożenie pozycjonowania na długi ogon może nastąpić w dowolnym momencie istnienia strony internetowej. Wystarczy kompleksowo zoptymalizować podstrony, dobrać frazy kluczowe, a następnie tworzyć wartościowe treści. W przypadku niektórych branż szybkie osiągnięcie wysokiej pozycji jest trudne ze względu na intensywność konkurencji. Wówczas strategia long-tail SEO jest niezwykle przydatna, a jej regularna rozbudowa sprawi, że witryna będzie regularnie zyskiwać widoczność oraz coraz większy ruch.
Ogromną zaletą strategii long-tail SEO jest fakt, iż tego rodzaju pozycjonowanie praktycznie zawsze przynosi efekty, o ile całość została poprawnie wdrożona. To sposób na pozycjonowanie praktycznie każdej strony internetowej, bez względu na charakterystykę witryny. To właśnie dlatego w świecie SEO wielu specjalistów ciągle wspomina, że niezwykle istotne jest tworzenie wartościowych treści. Content stanowi bogate źródło ruchu, który następnie może zakończyć się konwersją.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć istotę i sposób tworzenia jakościowych tekstów, warto zapoznać się z E-A-T. To element wytycznych Search Quality Evaluator Guidelines Skrót ten odnosi się do słów Expertise, Authoritativeness oraz Trustworthiness, a cały proces opiera się na ocenie jakości contentu oraz funkcjonalności zawartych na stronie internetowej. W dokumentacji wyjawiono szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób zespół Google weryfikuje wiarygodność publikowanych treści. Można przewidywać, że algorytmy wyszukiwarki działają w dość podobny sposób, więc zapoznanie się z zasadami E-A-T oraz przestrzeganie wytycznych pozytywnie wpłynie na widoczność witryny w Google. Ogólnie za strony niskiej jakości (zgodnie z Search Quality Evaluator Guidelines) uznaje się serwisy:
Efektywność pozycjonowania na długi ogon zależna jest między innymi od tego, pod jakie frazy zostanie zoptymalizowana strona internetowa. Z tego względu przeprowadzenie dogłębnej analizy słów kluczowych jest niezwykle ważne. O sposobach na wyszukiwanie wyrażeń long-tail wspominaliśmy między innymi w tym artykule. Dobranie zbyt trudnych – czyli nadmiernie konkurencyjnych – fraz może sprawić, że pozycjonowanie będzie wymagać nieco więcej czasu. Pamiętaj, że działania SEO możesz wdrażać samodzielnie, jeżeli tylko posiadasz odpowiednią wiedzę na ten temat. Ewentualnie skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy zajmą się tym procesem od A do Z; wykonujący audyt, przeprowadzając optymalizację, a także tworząc wartościowy content.
Do wyszukiwania i analizy fraz kluczowych należy wykorzystać specjalistyczne narzędzia, takie jak:
Źródło: Ubersuggest. Przykładowe wyniki dotyczące wyszukiwalności fraz kluczowych.
Frazy kluczowe long-tail wyróżniają się niską wyszukiwalnością, co idzie w parze z niewielką konkurencyjnością. Jednocześnie ze względu na wysoki stopień doprecyzowania charakteryzują się dużym potencjałem pod kątem konwersji. Narzędzia wymienione wcześniej wyświetlają szereg sugestii fraz kluczowych, a baza jest ciągle aktualizowana. W ten sposób osoba wdrażająca pozycjonowanie może wyselekcjonować wyrażenia odpowiednio dopasowane do własnego serwisu, aby następnie zaimplementować je w treści. Nie umieszczaj jednak słów kluczowych na siłę, ponieważ odstraszysz w ten sposób użytkownika. Zadbaj o naturalność i kreuj content z myślą o odbiorcach. Long-tail SEO powinno stanowić tylko i wyłącznie wartość dodaną do tworzonych treści. Rozbudowane, merytoryczne, a zarazem interesujące artykuły bardzo często wyświetlają się nawet na takie frazy kluczowe, które nie były brane pod uwagę w czasie kreowania tekstu. Taki content dzięki swojej złożoności może zawierać określenia wyszukiwane przez użytkowników, które zostały zaimplementowane w treści zupełnie naturalnie, a nie celowo pod pozycjonowanie. Dzięki temu strony obfitujące w wartościowe publikacje bardzo często cieszą się ogromną widocznością w wyszukiwarce Google, tym samym generują ruch, a w sprzyjających warunkach odpowiadają także za konwersję.