Bez względu na to, czy próbujemy samodzielnie podjąć się działań SEO czy korzystamy z usług profesjonalnej agencji już na początku większość z nas zastanawia się na jednym, fundamentalnym pytaniem – kiedy zobaczę efekty pozycjonowania? Słynnie powiedzenie „cierpliwość popłaca” niewątpliwie sprawdza się i w tym przypadku. Zanim poprawimy widoczność, nasza strona musi zyskać status zaufanej i wartościowej witryny, a to, niestety, wymaga nie tylko czasu, ale i konkretnych, przemyślanych działań.
Na skróty
Nowe SEO – warto wiedzieć
Pozycjonowanie ma już swoją historię i obrosło w niejeden mit, który warto na początku zweryfikować. Dla wielu pytanie o korzyści SEO jest równoznaczne z jak najwyższą pozycją w wyszukiwarce pod względem danego słowa kluczowego. Obecnie wygląda to jednak nieco inaczej. Użytkownicy wyszukują treści nie poprzez zbitkę przypadkowych, kilku kluczowych słów, ale bardziej naturalne, szczegółowe zapytania (za sprawą korzystania z takich narzędzi jak Google Now czy Siri). Stąd też celem pozycjonowania jest obecnie takie działanie, które pozwala na uzyskanie wyższej pozycji w rankingu pod względem wyszukiwania różnorodnych, szybko zmieniających się sformułowań w oparciu o grupy fraz kluczowych. Co oznacza po prostu, że efekty pozycjonowania są najlepsze, jeśli działamy długoterminowo.
Efekty pozycjonowania – przykłady
Jeśli szukamy odpowiedniej firmy SEO, warto mieć konkretne, ale możliwe do zrealizowania oczekiwania i nie dać się zwieść kuszącym, ale zupełnie kłamliwym hasłom, jak np. zapewnienia, że raz podjęte działania wystarczą na uzyskanie niezmiennie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach lub że dzięki tajemniczym umiejętnościom, każdy potencjalny klient znajdzie naszą stronę, wpisując dowolne słowa kluczowe. To, co SEO zmienia realnie, to np. takie działania, jak:
– poprawa widoczności strony pod względem dobrze zbudowanej, sensownej grupy fraz kluczowych;
– wykorzystanie interesującego, unikalnego i wartościowego kontentu do przeprowadzenia udanego link buildingu;
– wzrost ruchu z organicznych wyników wyszukiwania;
– targetowanie udostępnianych treści do konkretnie określonej grupy osób, czyli wzrost liczby docelowych odbiorców;
– optymalizowanie zawartości strony po kątem algorytmów wyszukiwarki Google;
– wzrost wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania;
– zwiększenie mikro konwersji;
– zwiększenie bezpieczeństwa i użyteczności strony.
Co może wpłynąć na efekty pozycjonowania?
Należy mieć na uwadze, że to, co zmienia SEO, co wpływa na wyniki pozycjonowania, to np. wiek, autorytet i historia strony, jej ewentualne błędy czy problemy z hostingiem, profil backlinków, zakres konkurencji (oraz intensywność jej działań), strategia content marketingowa, jak również to, jak zaprojektowana jest strona, jak wygląda układ treści itp. Ujmując to najprościej, liczy się potencjał witryny, jej dotychczasowa jakość i zoptymalizowanie, ponieważ przekłada się to na zakres pracy, który czeka osobę/firmę pozycjonującą. Nie bez znaczenia jest także budżet, ponieważ to na jego podstawie można określić zakres i długoterminowość działań.
Czyli kiedy w końcu pojawią się pierwsze rezultaty?
Niestety nie ma jednej konkretnej odpowiedzi. Każda strona jest szczególnym przypadkiem, każda strategia SEO jest nieco inna, zmieniają się algorytmy wyszukiwarek, kwestie techniczne. Ogólnie przyjmuje się, że pierwsze konkretne efekty pozycjonowania można dostrzec po 6-7 miesiącach. Dlaczego tak długo? Po pierwsze – konkurencja (która z firm nie inwestuje obecnie w SEO?), po drugie – czas na wdrożenia często bardzo różnorodnych i pracochłonnych zmian oraz nowości. Jeśli mamy znaczący budżet i możemy pozwolić sobie np. na realizację działań optymalizacyjnych w ciągu 12 (lub więcej) miesięcy, efekty mogą być bardziej niż satysfakcjonujące. Poza tym, warto pamiętać, że czasem o wiele trudniejsze jest utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania niż jej osiągnięcie. Ci, którzy liczą na imponujące rezultaty np. po 2-3 miesiącach, srogo się rozczarują. Jest to po prostu niewykonalne, więc znacznie lepiej przeznaczyć fundusze na inną usługę lub po prostu realnie spojrzeć na cały proces.
Czy warto czekać? Jak najbardziej. Efektywne, profesjonalne działania SEO przynoszą wymierne korzyści. Poprawienie widoczności strony przekłada się na to, że zyskujemy większe szanse na dotarcie do konkretnych odbiorców, czyli potencjalnych klientów, możemy wyróżnić się w danej branży (generalnie – zwiększyć rozpoznawalność marki), przyciągnąć inwestorów. Wzmożony ruch wpływa także na ilość zapytań czy poszerzenie bazy mailingowej (np. poprzez zapisy do newslettera). Skuteczne pozycjonowanie to szansa na wzrost sprzedaży (jeśli działamy w branży e-commerce) lub ogólnie – zwiększenie zysków, a co za tym idzie – rozwój biznesu. Nie trzeba więc nikogo przekonywać, że działania SEO są – tak, długoterminową, niemniej – opłacalną inwestycją, której efekty są jasno określone i mają fundamentalny wpływ na działania w sieci, zwłaszcza to oparte na sprzedaży.