Spadający ruch na stronie
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
W e-commerce każdy przeciętny internauta jest potencjalnym klientem. Brak ruchu sprawia, że witryna jest praktycznie bezużyteczna, ponieważ nikt nie zapoznaje się z jej zawartością. Wpływa to mocno na pozycjonowanie strony, którą coraz trudniej będzie odszukać wśród wyników wyszukiwania.
Źródło: https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/10-kpis-track-seo-performance-drive-results/
Każda strona internetowa posiada własne KPI (Key Performance Indicators – Kluczowe Wskaźniki Efektywności). Fundamentalnym miernikiem zwykle jest konwersja, czyli realizacja konkretnego celu przez użytkownika, na przykład dokonanie zakupu w sklepie internetowym. Brak konwersji najczęściej wiąże się z brakiem dochodów, co w dłuższej perspektywie prowadzi do tego, że utrzymywanie strony internetowej jest po prostu nieopłacalne. Dlatego ruch na stronie jest tak ważny. Pozyskanie użytkowników to pierwszy krok do realizacji konwersji. Strona internetowa bez odbiorców jest po prostu bezużyteczna, ponieważ nikt nie zapoznaje się z jej zawartością. Z tego względu spadek ruchu – lub jego całkowity brak – to ogromny problem.
Strona internetowa może narazić się na spadek ruchu z różnych przyczyn. Warto jednak pamiętać, że ciągle mówimy o odbiorach pozyskanych w ramach bezpłatnego wyszukiwania w Google, a nie kampaniach reklamowych.
Spadek pozycji – podstawowy i najczęstszy powód spadku ruchu wiąże się ze spadkiem pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Skoro pozycja jest niższa, to analogicznie mniejsze grono użytkowników otworzy stronę internetową. Aby zlikwidować ten problem, warto zainwestować w SEO, czyli pozycjonowanie witryny.
Sezonowość fraz kluczowych i trendy – czasami konkretna fraza kluczowa może generować ruch tylko w danym okresie (np. stroje kąpielowe w sezonie letnim). Innym razem strona internetowa pozyskuje ruch za sprawą trendów – zjawisko to dotyczy głównie domen zajmujących się dystrybucją treści newsowych. Aby ciągle pozyskiwać odbiorców, bez względu na trendy i sezon, należy tworzyć evergreen content, który nie traci z czasem na aktualności. Ważne jest także odpowiednie dobranie fraz kluczowych do tworzonych opisów w ramach SEO.
Zmiana meta danych – meta dane (title i description) są wyświetlane w wyszukiwarce obok adresu URL strony internetowej. To tytuł witryny oraz jej krótki opis. Jeżeli informacje te nie są atrakcyjne dla użytkownika, internauta nie otworzy strony. Czasami spadek ruchu występuje po zmianie mata danych, gdy ich nowsza wersja jest nieciekawa dla społeczności.
Nałożenie kary od Google – ban lub filtr nałożony przez wyszukiwarkę Google powoduje spadek ruchu, lub jego całkowite wyzerowanie. Kara dotyka te strony internetowe, które korzystają z Black Hat SEO, czyli niedozwolonych technik pozycjonowania.
Utracone linki zewnętrzne – backlinki (czyli zewnętrzne linki prowadzące do strony internetowej) są traktowane przez algorytm Google jako rekomendacje. Ich nagła utrata może spowodować, że autorytet domeny ulegnie pogorszeniu, co następnie zakończy się spadkiem pozycji w wyszukiwarce. Warto także pamiętać, że linki zewnętrzne w artykułach i na stronach partnerskich mogą być źródłem pozyskiwania odbiorców (referral). Co prawda użytkownicy skierowani na domenę w ten sposób nie pochodzą z ruchu organicznego, jednak nagła utrata tych linków spowoduje ogólny spadek ruchu.
Wiele osób próbuje samodzielnie reagować na spadający ruch. Jeżeli choć odrobinę interesujesz się tematyką SEO, warto pomyśleć o zmianie fraz, pod które zoptymalizowany jest konkretny adres URL. Należy jednak pamiętać, że to technika sprawdzające się tylko w niektórych przypadkach. Najpierw zweryfikuj, czy aktualne frazy są odpowiednie pod kątem miesięcznej wyszukiwalności. W tym celu wykorzystaj takie narzędzie jak Ahrefs, Senuto, SEO Surfer lub SEMrush. Czasami dwa podobne wyrażenia mogą wyróżniać się kompletnie innym wolumenem zainteresowanych użytkowników. Oto przykład:
buty do biegania – 27100 wyszukiwań miesięcznie
buty do treningu – 480 wyszukiwań miesięcznie
Jak widać, w tym przypadku zdecydowanie lepiej zoptymalizować sklep internetowy pod frazę „buty do biegania”, jeżeli to oczywiście możliwe. Wyrażenie „buty do treningu” są ciekawą opcją dla domen, które dopiero rozpoczynają działalność w sieci, więc frazy o wysokiej konkurencyjności są w krótkim odstępie czasu nieosiągalne.
Spadający ruch nie wystąpi w przypadku, gdy strona internetowa będzie odpowiednio pozycjonowana przy pomocy technik White Hat SEO. Należy kategorycznie unikać niedozwolonych działań. Pozycjonowanie opiera się nie tylko na podnoszeniu pozycji, ale także ciągłym rozwoju domeny, aby powiększać zasięgi w wyszukiwarce. Jak zwiększyć ruch na stronie? Oto podstawowe porady:
Kluczową kwestią jest ciągła analityka danych z Google Analytics i Google Search Console. Należy na bieżąco usuwać ewentualne błędy, aby strona internetowa była dopasowana do potrzeb użytkowników. Pamiętaj przede wszystkim o tym, aby unikać spadków pozycji w wyszukiwarce. W ten sposób uchronisz się również od obniżenia ruchu organicznego. Jak pokazują badania Imforza 75% użytkowników nigdy nie pomija pierwszych wyników wyszukiwania
Źródło: https://www.imforza.com/blog/8-seo-stats-that-are-hard-to-ignore/
Twoja strona internetowa osiągnęła zadowalającą pozycję w wyszukiwarce, ale po czasie konkurencja SEO zaczęła „przejmować” ważne słowa kluczowe? Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że inne serwisy ruszyły z inwestycją w pozycjonowanie. Domeny te zostały w taki sposób przygotowane pod wyszukiwarkę Google, aby pod konkretne frazy kluczowe osiągać jak najwyższe pozycje. W takiej sytuacji warto dokładnie zapoznać się ze serwisami konkurencji oraz ich historią. Wówczas uda Ci się zweryfikować, dlaczego rywalizujące witryny notują wzrosty na Twoją niekorzyść. Aby dokładnie przeanalizować domeny konkurencji SEO, należy sięgnąć po specjalistyczne narzędzia.
SEMrush
Narzędzie to pozwala na ogólną analizę domen konkurencji. Oprogramowanie pozwala analizować ruch oraz weryfikuje pozycję fraz kluczowych. Ciekawą opcją jest także przeprowadzanie automatycznego audytu SEO.
Ahrefs
Być może Twoja konkurencja SEO zaczęła pozyskiwać jakościowe linki, które podnoszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google? Możesz sprawdzić to za pomocą narzędzia Ahrefs. Oprogramowanie jest niezwykle rozbudowane i poza analizą linkowania jest w stanie poddać badaniu także słowa kluczowe oraz ruch.
Źródło: https://w3-lab.com/check-competitors-seo
Senuto
Dzięki Senuto sprawdzisz, jakie słowa kluczowe zyskały wyższą pozycję w konkretnym okresie. Oprogramowanie jest dokładne i przydaje się nie tylko podczas analizy konkurencji, ale także na etapie planowania strategii SEO dla własnej domeny.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/how-to-drive-traffic-to-your-website
Strategia SEO wymaga ciągłego rozwoju. Osiągnięta pozycja na konkretną frazę kluczową może być obniżona, jeżeli pozycjonowanie nie będzie kontynuowane. Dzieje się tak w sytuacji, gdy konkurencja SEO zaczyna optymalizować swój serwis po dokładnie te same słowa kluczowe. Dlatego istotną kwestią jest odpowiednie dobranie fraz i wyszukiwanie kolejnych. W ten sposób Twoja strona internetowa może budować coraz większe zasięgi, tym samym pozyskując kolejnych użytkowników. Podczas analizy konkurencji warto przeprowadzić analizę content gap. To proces, w którym wyszukuje się różnice w treściach między pozycjonowaną domeną a inną witryną z tej samej branży. Dzięki temu określisz jakie treści i frazy kluczowe warto wykorzystać, aby wyprzedzić konkurencję SEO. Do szukania nowych wyrażeń wykorzystaj wcześniej wspomniane Senuto. To idealne narzędzie do analizy słów kluczowych na polskim rynku. Podobnych funkcji dostarcza SEO Surfer, SEMrush, SEMSTORM, oraz Ubersuggest – więc również możesz wziąć je pod uwagę.
Chcesz wyprzedzić konkurencję SEO? Kluczem do rozwiązania Twojego problemu jest kompleksowe pozycjonowanie w oparciu o techniki White Hat. Jeżeli to ciągle nie działa, możesz skorzystać z kilku naszych porad.
Evergreen content – to treści, które są „zawsze zielone”, czyli świeże. Za evergreen content uznaje się teksty ponadczasowe. Ich tworzenie i odpowiednie optymalizowanie pod SEO sprawia, że istnieje mała szansa na spadek pozycji w przyszłości. Rozwijaj swój blog i wykorzystuj siłę, jaką daje evergreen content!
Artykuły gościnne – wpisy na zewnętrznych serwisach to nie tylko budowanie rozpoznawalności oraz wizerunku eksperta w branży. Wzbogacenie takiego tekstu o link z atrybutem dofollow sprawia, że pozycjonowana domena może odnotować lepszą pozycję w wyszukiwarce. Dzieje się tak, ponieważ algorytm Google traktuje zewnętrzne odnośniki jako „rekomendacje”. Pamiętaj, aby pozyskiwać backlinki w sposób naturalny i przemyślany.
Content pruning – to proces, w którym content jest „obcinany” z nieaktualnych lub nieprawdziwych fragmentów. Wyszukiwarka Google dokładnie analizuje treści, więc zawsze powinny być merytoryczne. Dlatego od czasu do czasu zajrzyj na swój blog i zaktualizuj poszczególne artykuły.
Linkowanie wewnętrzne – nie tylko linkowanie zewnętrzne ma znaczenie. Również wewnętrzne odnośniki są wskazówką dla robotów Google. Staraj się linkować ważne podstrony. To rozwiązanie wygodne dla użytkownika i korzystne pod kątem SEO.
Gdy konkurencja SEO zaczyna osiągać coraz wyższe pozycje, sama analiza rywalizujących z Tobą domen może być niewystarczająca. Skup się przede wszystkim na swojej witrynie oraz jej dostosowaniu do standardów wyszukiwarki Google. Znajdź źródło problemu – spadek pozycji na korzyść konkurencji prawdopodobnie wynika z pewnych braków optymalizacyjnych. Czasami inne domeny mogą zyskać w wyszukiwarce lepsze wyniki po aktualizacji algorytmu. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, sprawdź, co dokładnie zmieniło się w wyszukiwarce Google. Być może w ten sposób znajdziesz źródło swojego problemu. Często za spadkiem pozycji na rzecz konkurencji kryją się także utracone linki zewnętrzne. To kolejna kwestia, którą również należy poddać analizie.