Spadek pozycji witryny – przyczyny
6 min
6 min
Na skróty
To, że strona internetowa nie zajmuje wysokiej pozycji w wyszukiwarce, nie jest powodem do niepokoju, jeśli powstała niedawno i dopiero rozpoczynasz działania z zakresu pozycjonowania. Jednak w sytuacji, gdy jest to witryna prowadzona od dłuższego czasu, warto zareagować jak najszybciej. Sprawdź, jakie są możliwe przyczyny spadku pozycji Twojej strony www i co należy zrobić, aby to zahamować.
Przyczyn nagłego spadku pozycji strony w wyszukiwarce jest wiele, ale są takie, które stwierdza się znacznie częściej niż pozostałe. Na te opisane poniżej masz wpływ i możesz szybko naprawić błędy, aby zapobiec dalszemu spadaniu strony.
Często zdarza się, że strona wyświetla się niżej w wynikach wyszukiwania z powodu zmian dokonanych w obrębie jej struktury. Dzieje się tak choćby przy przenoszeniu witryny z jednego serwera na drugi. Wystarczy chwila nieuwagi i zapomnienie o detalach, aby np. uniemożliwić robotom Google indeksowanie adresu URL. Aby sprawdzić, czy to jest główny powód, wpisz adres: twojadomena.pl/robots.txt. Jeżeli zobaczysz fragment kodu: ‘Disallow: /’, oznacza to, że ustawienia pliku nie są poprawne i należy je poprawić.
Zmiany w obrębie struktury strony dotyczą również mapy witryny. Powinny się w niej znaleźć wszystkie adresy URL. Co więcej, muszą być one zakodowane w taki sposób, aby serwer www mógł je odczytać. Warto sprawdzić, czy do mapy witryny nie zostały przypadkowo wprowadzone błędne rekordy. Jeśli tak, po wprowadzonych poprawkach dalszy spadek pozycji witryny powinien zostać zahamowany. Warto podkreślić, że znalezienie takich problemów nie jest bardzo trudne, więc bardzo często to one są rozważane jako pierwsze.
Duplicate content stwierdza się w momencie, gdy ta sama treść pojawia się w obrębie kilku adresów URL lub na jednej stronie. Problem wewnętrznego kopiowania niekiedy jest wynikiem zwykłego zaniedbania, np. gdy z indeksacji nie zostanie wyłączona testowa wersja witryny. Nieco inaczej wygląda to w przypadku zewnętrznego kopiowania. Nierzadko treść jest powielana bez zgody i wiedzy autora, a więc dochodzi do jej kradzieży. Duplicate content bardzo często dotyczy m.in. opisów produktów, które są kopiowane do sklepu internetowego ze strony producenta. Roboty Google szybko wykrywają powieloną treść, w efekcie czego witryna spada w wynikach wyszukiwania.
Należy mieć na uwadze, że duplicate content negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Nie ma jednego, skutecznego sposobu na wyeliminowanie tego problemu, gdyż wywołują go różne czynniki. Trzeba przede wszystkim zawsze dbać o unikalną treść na stronie i regularnie kontrolować, czy nie została powielona przez konkurencję.
Działania z zakresu Black Hat SEO co prawda skutecznie zwiększają widoczność witryny w wyszukiwarce, ale zazwyczaj tylko na chwilę. Korzystanie z nich przynosi więcej szkód niż korzyści, dlatego należy jak najszybciej z nich zrezygnować lub całkowicie je omijać. Jedną z popularniejszych praktyk jest stosowanie nadmiernej liczby słów kluczowych. To powoduje, że treść staje się nieczytelna dla użytkowników, w dodatku witryna może przestać być uwzględniana dla określonej frazy.
Są też inne popularne techniki Black Hat SEO, które powodują spadek pozycji strony www:
Stosowanie technik Black Hat SEO może trwale zaszkodzić stronie internetowej i jej pozycji w wyszukiwarce. Lepszym rozwiązaniem jest cierpliwe i regularne wykorzystywanie dozwolonych praktyk, czyli tzw. White Hat SEO.
Jak już zostało wspomniane, nie zawsze to Twoje działania przyczyniają się do niższej pozycji witryny. Jest kilka kwestii, na które nie masz bezpośredniego wpływu.
Wyróżnia się dwa rodzaje kar Google:
Co prawda kary manualne zdarzają się rzadko, ale mogą zostać nałożone. Czasami powodem jest stosowanie technik Black Hat SEO, w tym maskowania czy niskiej jakości treści. Jednak może być tak, że przyczyny kar ręcznych są niezależne od Ciebie. Mowa tu np. o atakach hakerskich czy spamie generowanym przez użytkowników. Informacje na ten temat sprawdzisz w Google Search Console. Kary algorytmiczne są co prawda trudniejsze do wykrycia, ale i w tym przypadku pomóc mogą specjalne narzędzia, np. Panguin.
Negatywnie na pozycję strony wpływają nie tylko kary, ale również aktualizacje Google. Przeważnie zmiany są trudne do przewidzenia. Wpływa na to m.in. fakt, że według Google niewielkie modyfikacje są wprowadzane systematycznie, a niektóre mogą dotyczyć niszy i obejmować tylko niewielką liczbę stron. Problemem jest też to, że akceptowane działania z zakresu pozycjonowania mogą niespodziewanie zostać uznane przez Google za niewłaściwe. Dobrym pomysłem jest śledzenie branżowych mediów czy komunikatów Google i reagowanie na zmiany, a także korzystanie z przydatnych narzędzi, w tym Senuto czy MozCast.
Źródło: https://moz.com/mozcast
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że pozycja witryny w wyszukiwarce zależy też od działań konkurencji. Spadek Twojej strony może wynikać z tego, że inne witryny z branży zostały lepiej dopracowane i dlatego zajmują wyższe miejsca. Ich śledzenie jest bardzo istotne i to niemal tak samo, jak sprawdzanie postępów własnej strony. Narzędzia, które przydadzą się w tym celu to np. WebSite Auditor, SEO SpyGlass, Rank Signals lub Semrush. Jeżeli okaże się, że to działania konkurencji są główną przyczyną spadku pozycji witryny, należy dobrze przemyśleć dalszą strategię.
Po odnotowaniu spadku witryny w wyszukiwarce nie należy panikować. Zalecanym rozwiązaniem jest szybka reakcja, dzięki temu można zapobiec dalszej utracie pozycji. Przekonaj się, co możesz zrobić w takiej sytuacji.
Gdy pozycja witryny w rankingu wciąż spada, dobrym rozwiązaniem jest audyt SEO. Przeprowadzając go, można sprawdzić wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie i wykryć nieprawidłowości. Analizie poddaje się m.in.:
Audyt SEO możesz zlecić profesjonalnej agencji, jak również przeprowadzić go samodzielnie. Umożliwia to np. Google Search Console, Screaming Frog czy SEOptimer. Dzięki temu otrzymasz wiele cennych informacji o tym, jak działa Twoja strona internetowa i co możesz zrobić, żeby lepiej się pozycjonowała.
Po audycie SEO dowiesz się, co trzeba zrobić, aby zapobiec dalszym spadkom witryny. To od jego wyników zależy, jakie działania okażą się niezbędne. Jeżeli wina leży po stronie błędów związanych z indeksowaniem, należy naprawić je w pierwszej kolejności. Jednak najczęściej to dopiero początek prac. Przeważnie konieczne okazuje się również dopracowanie treści na stronie i użytych słów kluczowych, które powinny być zgodne z tym, co w wyszukiwarce wpisują użytkownicy.
Równie istotne jest pozbycie się wszystkich śladów stosowania praktyk Black Hat SEO. Może zająć to sporo czasu, ale jest to niezbędne, bo techniki z tego zakresu i tak nie zagwarantują długotrwałych efektów. Pozbądź się maskowania, nadmiaru fraz kluczowych, spamowania w komentarzach oraz ukrytych treści i linków.
Planując działania po przeprowadzonym audycie SEO, nie można zapomnieć o pracach nad szybkością ładowania strony. To też wpływa na pozycję witryny, a dodatkowo na wrażenia użytkowników. Im dłużej strona się ładuje, tym wyższy staje się współczynnik odrzuceń, gdyż oczekiwanie na uzyskanie dostępu do zawartości może być zbyt uciążliwe. Warto dopracować też inne kwestie jak:
Zapewne żaden właściciel strony www nie chce doświadczyć sytuacji, kiedy jej pozycja zaczyna drastycznie spadać. Jednak czy można tego uniknąć? Okazuje się, że niewielkim spadkom trudno jest zapobiec, bo niekiedy nie są zależne bezpośrednio od Twoich działań. Jednak nieco inaczej wygląda to w przypadku poważniejszych zmian rankingowych.
Chcąc uniknąć drastycznego spadku, należy przede wszystkim wystrzegać się złych praktyk. Kary za Black Hat SEO mogą okazać się bardzo poważne. Niekiedy powoduje to nawet całkowite usunięcie danej witryny z wyszukiwarki. Poza tym wiąże się to ze złymi wrażeniami użytkowników, którzy zostają wprowadzeni w błąd i nie docierają do informacji, których potrzebują.
Stosowanie etycznych technik poprawiających pozycjonowanie strony zajmuje więcej czasu, ale to jedyna bezpieczna metoda. Ich wdrożenie wymaga sporej wiedzy, odpowiednich umiejętności i przede wszystkim cierpliwości. Jednak osiągnięte dzięki temu rezultaty są trwalsze. Odbudowa pozycji strony po wykryciu Black Hat SEO jest pracochłonna, może to potrwać kilka tygodni, miesięcy, a niekiedy nawet lat. Należy więc zastanowić się, czy rzeczywiście warto podejmować takie ryzyko.
Pozycjonowanie nie jest działaniem, które można porzucić po określonym czasie. To ciągła praca nad zawartością i strukturą strony. Pamiętaj, że zmianie ulegają nie tylko algorytmy Google. Dotyczy to również samych trendów wyszukiwania, czyli sformułowań, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Dlatego tak istotne jest ciągłe kontrolowanie efektów pozycjonowania i modyfikowanie strategii.