Nieoczekiwany i nagły spadek pozycji witryny internetowej w Google to zdarzenie, które dla wielu osób staje się powodem do obaw. Ma to związek przede wszystkim z tym, że duży ruch na stronie przekłada się na zyski dla danej firmy. Jest to sytuacja, która może spotkać każdego właściciela sklepu internetowego. Jak sobie z nią poradzić? Należy dokładnie zweryfikować czynniki, które wywołały spadek ruchu na stronie. Kiedy dotrze się do przyczyn, łatwiej będzie znaleźć sposób na rozwiązanie problemu.
Na skróty
Spadek ruchu na stronie – najczęstsze przyczyny
Kiedy ruch w witrynie internetowej spada, a w konsekwencji obniża się także jej pozycja w wynikach wyszukiwania, wiele osób zadaje sobie pytanie – dlaczego spada ruch na stronie? Jak się okazuje powodów może być kilka i omówimy je poniżej.
Aktualizacje algorytmu
Pierwszym z powodów, jeśli chodzi o spadek ruchu strony jest aktualizacja algorytmu przez Google. Wyżej wspomniane zmiany zachodzą dosyć często, ale z reguły nie mają one gwałtownego wpływu na pozycje strony internetowej. Nie mniej jednak, raz na jakiś czas dochodzi do poważnych zmian, które mają ogromny wpływ właśnie na rankingi stron. W takiej sytuacji Google najczęściej wydaje oświadczenie w tym temacie. Jeżeli jednak tak się nie stanie, wówczas można sprawdzić ewentualne zmiany przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi jak choćby Mozcast oraz SEMrush Sensor.
Ręcznie nałożone filtry
Do spadku ruchu w witrynie internetowej może przyczynić się również nałożenie filtru ręcznego przez pracownika Google. Do takiego zdarzenia dochodzi w momencie, kiedy właściciel strony www prowadzi działania niezgodne z wytycznymi Google, mające na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Fakt nałożenia takiego filtra można sprawdzić przy zastosowaniu narzędzia jakim jest Google Search Console.
Jeżeli dojdzie do zmiany adresu zaindeksowanej witryny wówczas może okazać się, że ruch na stronie maleje. Stanie się tak jednak w momencie, kiedy nie zostanie uwzględnione w całej procedurze przekierowanie 301. W takim wypadku Google potraktuje wyżej opisaną czynność jako utworzenie zupełnie nowej strony, a co za tym idzie wszelkie dotychczasowe osiągnięcia nie zostaną przekierowane na nową stronę i dojdzie do ich utraty. Dlatego też tak ważnym jest, aby przed przeniesieniem adresów wszystko dokładnie sprawdzić.
Poważna ingerencja w strukturę strony
Zastanawiając się nad tym dlaczego spadł ruch na stronie, w pierwszej kolejności tak naprawdę warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy w witrynie nie były wprowadzane jakieś poważne zmiany. Mowa tu między innymi o wdrożeniach certyfikatu SSL, migracji domeny lub zmianie silnika strony. Jeżeli wyżej wspomniane nie zostaną poprawnie zrealizowane, wówczas może znacząco zmniejszyć to ruch na stronie. Dlatego tak istotnym jest, aby wykonywać je pod okiem specjalisty w dziedzinie SEO.
Dlaczego ruch na stronie maleje? – dodatkowe informacje
Poza opisanymi powyżej powodami zmniejszenia ruchu na stronie, istnieją również inne sytuacje, które mogą się do tego przyczynić. Najczęściej spotykaną okazuje się być duża konkurencja w sieci. Nie jest tajemnicą, że właściciele witryn internetowych prześcigają się w tym, kto będzie wyżej w wynikach wyszukiwania. Im bardziej popularna branża, tym więcej zapytań w wyszukiwarce, a co za tym idzie – większa konkurencja. Kolejnym powodem zmniejszenia ruchu na stronie jest utrata linków zwrotnych. Mowa tu o linkach przekierowujących do danej strony internetowej, które umieszczane są w innych witrynach. Ponadto na zmniejszenie ruchu na witrynie może mieć wpływ także sezonowość danych fraz, a także spadek ich pozycji.
Jeśli dojdzie do spadku odwiedzin w witrynie internetowej niewątpliwie należy zweryfikować, co stało się tego powodem. W pierwszej kolejności warto zacząć od odpowiedzenia sobie na pytanie czy na stronie nie zostały wprowadzone żadne poważne zmiany, które mogłyby taki spadek spowodować. Jeśli ta opcja zostanie wykluczona, wówczas należy wziąć pod uwagę fakt zmiany adresu URL. W przypadku, gdy nie doszło do wspomnianych powyżej sytuacji, należy zweryfikować czy na stronę nie został nałożony ręczny filtr Google. Tak jak zostało już wcześniej wspomniane, tego typu weryfikacji dokonuje się przy zastosowaniu narzędzia Google Search Console. Spadek ruchu na stronie może być związany także ze zmianami w algorytmach. W związku z tym, istotne jest śledzenie wszelkich informacji na bieżąco i dostosowywanie strony do nowych wytycznych. Jeżeli strona posiada dużą konkurencję przez co grozi jej spadek odwiedzin, wówczas niewątpliwie warto odwiedzić konkurencyjne witryny internetowe i zweryfikować dodane na nich treści. Na tej podstawie powinno się wyciągnąć odpowiednie wnioski i dokonać poprawek w swojej witrynie. Warto dokonać rzetelnej analizy sytuacji, gdyż wówczas będzie możliwe znalezienie powodu spadku ruchu w witrynie i podjęcie odpowiednich działań naprawczych.