UX – co trzeba wiedzieć?
3 min
3 min
Na skróty
UX to powszechnie używany skrót od User Experience, który tłumaczy się jako doświadczenia użytkowników. Chodzi oczywiście o doświadczenia wynikające z użytkowania pewnego produktu – odczucia, reakcje, poziom zadowolenia lub rozczarowania użytkującej osoby. Najczęściej UX odnosi się jednak do projektowania takich doświadczeń, czyli planowania strategii, by dany produkt wzbudzał w użytkownikach pozytywne odczucia i zadowolenie z funkcjonowania produktu. W większości przypadków chodzi przede wszystkim o produkty cyfrowe, jak aplikacje mobilne, domeny internetowe czy programy komputerowe.
Projektowanie UX stawia w epicentrum potencjalnego użytkownika, więc w procesie trzeba uwzględnić oczekiwania, potrzeby, przyzwyczajenia użytkownika. Jednak także trzeba mieć na uwadze jego obawy, trudności i uprzedzenia, umiejętności i wiele więcej – należy myśleć jednocześnie szablonowo i nie, jako że każdy użytkownik będzie inny. W przypadku produktów internetowych i mobilnych UX odnosi się do tego, czy użytkownicy chętnie korzystają z danej aplikacji, strony czy grają w jakąś grę – jak odbierają jej wizualną stronę, zaaplikowane dźwięki, intuicyjność interfejsu, itd. Istotne są w tym przypadku wygląd oraz funkcjonalność danego produktu, które sprawią, że więcej osób będzie chciało korzystać z produktu – więcej użytkowników to znak, że UX jest pozytywny.
Praca projektanta UX nie jest prostym zadaniem i wymaga nie tylko analitycznego myślenia czy znajomości branży technologicznej, ale także zmysłu estetycznego i empatii. Specjalista UX zajmuje się wieloma zadaniami jednocześnie, bowiem musi analizować na bieżąco konkurencję i grupy docelowe oraz uczestniczyć w kreowaniu strategii rozwoju produktu. W jego kompetencji leży także nadzorowanie makietowanie, prototypowanie czy testowanie wdrożonych rozwiązań. Ponadto, agencje UX planują fazy dewelopmentu produktu, koordynują jego rozwój, śledzą KPI oraz ściśle współpracują z projektantami UI. Muszą analizować rozwój produktu w trakcie jego tworzenia oraz po wdrożeniu i wprowadzeniu każdego kolejnego usprawnienia, które odbija się w konkretny sposób na odczuciach i reakcjach użytkowników. Z powodu, że praca UX designera jest skupiona na ludziach (użytkownikach) to muszą oni wykazywać wiele umiejętności miękkich, jak umiejętność współpracy, słuchania, empatia, umiejętność postawienia się w cudzych butach. Nie jest to zadanie proste, gdyż obejmuje analizowanie i wpływanie na emocje oraz wzbudzanie określonych reakcji. Najczęściej UX designerami zostają osoby cierpliwe, kreatywne, o łagodnym usposobieniu, ale przy tym ciekawskie i o analitycznym umyśle.
Najważniejsze jest pierwsze wrażenie, więc powinniśmy zadbać o możliwie najlepsze. Przyjmuje się bowiem, że użytkownikowi wystarcza kilka pierwszych sekund na ustosunkowanie wobec danego produktu.
Tworzenie elementów, które mają oddawać kształtem i wyglądem ich funkcję w pewien sposób. Działa to jednak w przypadku dowolnego przedmiotu, np. wałek do ciasta jest walcowatego kształtu i sugeruje odpowiednie użycie przez swój wygląd.
Informacje muszą zostać zamieszczone na stronie czy w aplikacji w odpowiedni sposób. Musi to być przejrzysty układ i komfortowy dla użytkowników. Nie może to być także przytłaczająca ilość informacji, rozmieszczonych w chaotyczny sposób.
Trzeba brać pod uwagę możliwość pomyłki ze strony użytkowników, jako że są to tylko ludzie. Trzeba przy projektowaniu pamiętać o zapewnieniu im możliwości reakcji i naprawy samodzielnej błędów – opcję cofnięcia, łatwej korekty na przykład przy wpisywaniu czegoś na stronie.
Śledzenie, w jaki sposób użytkownicy poruszają się w przestrzeni naszej aplikacji czy strony – przechodzą płynnie, intuicyjnie klikając między elementami czy może mają jakieś opóźnienia lub gubią się.
Skrót odnosi się do sposobu przygotowania naszego produktu, by mógł być on użyty przez każdego użytkownika na dowolnym urządzeniu.
Inaczej call to action. To klikacze umieszczane na stronie, które mają skłonić użytkowników do wejścia w nie. Przenoszą one do innych podstron i elementów serwisu. Ich stosowanie we właściwy sposób może pozytywnie odbić się na konwersji ze strony, gdyż sesje użytkowników będą trwały dłużej.
Wyróżniamy ważne elementy, ponieważ użytkownicy zapamiętają je łatwiej i znacznie szybciej, dzięki właściwemu podkreśleniu.
Niegdyś nakładające się na siebie profesje stały się obecnie osobnymi zadaniami, które wymagają ścisłej współpracy w działaniu. W dalszym ciągu jednak wiele osób myli zakres UX i UI. Wiedząc już, co to UX (user experience), przejdźmy do rozwinięcia UI – user interface. Oba terminy odnoszą się do użytkownika, ale mają inny zakres. UI designer skupia się na projektowaniu interfejsu, czyli na stronie wizualnej – kolorach, układzie, atrakcyjności, ale także na funkcjonowaniu aplikacji czy serwisu. W porównaniu do niego, specjalista UX ma za zadanie stworzyć pewien model, prototyp produktu, bazując na przewidywaniach działań i potrzeb użytkowników. Można powiedzieć, że UX jest tutaj dawcą idei, a UI realizatorem.