W jaki sposób odnajdywać przyczyny spadku pozycji w Google?
4 min
4 min
Na skróty
Przeprowadziłeś audyt swojej strony internetowej, opracowałeś strategię SEO, realizujesz ją sukcesywnie oraz stopniowo poprawiasz swoją widoczność, wszystko działa sprawnie i zgodnie z Twoimi założeniami, aż tu nagle obserwujesz konkretny spadek pozycji w Google? Nic dziwnego, że zaczynasz się poważnie martwić, w końcu wygląda to tak, jakby Twoje pozycjonowanie okazało się syzyfową pracą. Nie zmienia to faktu, że musisz działać – sprawdzić, na czym konkretnie polega problem i jak możesz go rozwiązać.
Jeśli stwierdzasz, że wina na pewno leży po Twojej stronie, popełniłeś jakiś poważny błąd w optymalizacji lub link buildingu – niekoniecznie. Przyczyny spadku pozycji w Google mogą, ale nie musza dotyczyć wybranych metod SEO. Na co w takim razie warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:
Rosnąca konkurencja – wyniki, które osiągasz w pozycjonowaniu nie są i nigdy nie będą stałe i ostateczne, dlatego warto abyś cały czas miał się na baczności. Być może w ostatnim czasie firmy z Twojej branży zwiększyły swoje inwestycje na SEO, być może pojawiło się sporo nowych konkurentów. Jeśli tak, zastanów się, czy przypadkiem nie spocząłeś na laurach.
Metody Black Hat SEO – jeśli korzystasz z usług profesjonalnej agencji SEO, ten problem Cię nie powinien dotyczyć, ale jeśli zaufałeś amatorowi lub podejmujesz samodzielnie próby w zakresie pozycjonowania i zaliczasz nagły spadek pozycji w wyszukiwarce, całkiem możliwe, że wykorzystałeś przestarzałą, nieetyczną metodę z zamierzchłych czasów Black Hat SEO, jak np. przesycenie treści słowami kluczowymi, cloaking, duplicate content i inne.
Zmiany algorytmu Google – Google regularnie wprowadza różnorodne aktualizacje swojego algorytmu, co jakiś czas pojawiają się jednak bardziej znaczące modyfikacje, które mogą wpłynąć na zmiany w widoczności witryn, dlatego dobrze trzymać rękę na pulsie i bacznie śledzić, co aktualnie Google stara się promować.
Sezonowość branży – choć instynktownie może się wydawać, że sezonowość dotyczy tylko części branż, to jednak nie musisz prowadzić sklepu online ze sprzętem narciarskim, żeby mieć do czynienia ze zróżnicowanym zainteresowaniem Twoją ofertą, co oczywiście wpłynie m.in. na potencjał słów kluczowych.
Ataki hackerskie – zignorowanie kwestii bezpieczeństwa strony lub niedbałość w tym aspekcie optymalizacji mogą sprawić, że Twoja witryna stanie się łakomym kąskiem na hackerów. Skutkiem groźnych ataków może być także nieoczekiwany spadek w rankingu Google.
Niedziałające przekierowania lub ich brak – jeśli przenosisz witrynę do nowe domeny, usuwasz podstrony itp., zwróć uwagę na poprawne dodanie przekierowań, koniecznie zweryfikuj poprawność ich działania, ponieważ wpłynie to na indeksowanie i ocenę witryny.
Powyższe przyczyny spadku pozycji w Google to zaledwie część problemów, z którymi możesz być zmuszony się zmierzyć. Aby określić precyzyjnie, gdzie w Twoim przypadku tkwi źródło komplikacji, warto rozpocząć od kompleksowego audytu strony internetowej. Czemu się przyjrzeć? Przede wszystkim zacznij od precyzyjnego sprawdzenia aktualnej pozycji w wyszukiwarce, określenia, kiedy doszło do największego spadku pozycji w Google. Następnie przejdź do audytu strony internetowej, przeanalizuj takie aspekty, jak: jakość, unikalność oraz użyteczność contentu, profil i aktualność linków oraz tempo ich przyrostu, zmiany w strukturze witryny, szybkość i responsywność strony, jej zabezpieczenia, indeksowanie etc. Przygotuj odpowiednie raporty, korzystając z dowolnych, pomocnych narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Analytics, Google Search Console, Senuto czy Screaming Frog SEO Spider.
Krok numer dwa – zbadaj swoją konkurencję. Wiele popularnych narzędzi SEO (takich jak choćby Ahrefs, Semstorm czy Surfer) pozwoli Ci sprawdzić, jak radzą sobie Twoi rywale w działaniach pozycjonujących. Zwróć uwagę na to, czy Twoja konkurencja aktualnie rośnie? Co ze stronami firm, które zazwyczaj miały słabszą widoczność? Jak wygląda obecna pozycja Twojej witryny w kontekście całej branży? Czy jesteś w stanie dostrzec pewną sezonowość?
Kolejny etap – sprawdź najnowsze informacje, śledź trendy. Czy w ostatnim czasie Google wprowadziło jakąś istotną, nową aktualizację? Co słyszy się o aktualnych czynnikach rankingowych? Czy narzędzia diagnostyczne, antywirusy, systemy zarządzania treścią etc., z których korzystasz, mają odpowiednią jakość? Czy wciąż okazują się skuteczne?
Poza tym pamiętaj o koniecznym, regularnym monitoringu oraz testowaniu swojej witryny. W ten sposób, nawet jeśli pojawi się jakiś błąd techniczny lub optymalizacyjny, uda się Ci go ekspresowo wyeliminować i być może unikniesz w ten sposób poważnych problemów.
Jeśli spadek pozycji w Google jest nieznaczący, pamiętaj o kilku sprawdzonych metodach, które zawsze mogą Ci pomóc w poprawie widoczności. Spróbuj np.:
Zaktualizować swój content (jego jakość może być źródłem wielu problemów z pozycjonowanie, dlatego absolutnie nie ignoruj tej kwestii, postaraj się popracować nad wszelkimi treściami w taki sposób, aby były jak najbardziej wartościowe i zrozumiałe dla czytelników, zawierały umiarkowaną ilość fraz kluczowych itp.);
Popracuj nad UX (zwróć uwagę na to, w jakim stopniu Twoja witryna jest wygodna i użyteczna dla użytkowników, popraw jej nawigację, układ i ilość treści, staraj się wprowadzić rozwiązania, które ułatwią kontakt lub usprawnią proces sprzedaży itp.);
Przyspiesz działanie strony (skompresuj obrazy, ogranicz liczbę przekierowań, włącz pamięć podręczną przeglądarki, pozbądź się nadmiaru kodu strony itp.);
Popraw responsywność (liczy się nie tylko to, żeby Twoja strona wyświetlała się na smartfonie czy tablecie, ale żeby wyświetlała się w 100% poprawnie, dlatego, jeśli koniecznie są poprawki – zajmuj się nimi).
Wprowadź zmiany w link buildingu (usuń nieaktualne lub niepoprawne linki, te, które zostały umieszczone w serwisach o słabym autorytecie, zwróć uwagę na zróżnicowanie odnośników, ich profil oraz ilość);
Usuń błędy (bez względu na to, czy dotyczą one kwestii technicznych, bezpieczeństwa czy samego contentu, po szczegółowej diagnostyce postaraj się usunąć każdą usterkę).
Być może problem spadku widoczności Twojej witryny okaże się dla Ciebie zbyt skomplikowany, w takim wypadku nie staraj się poradzić z nim sobie za wszelką cenę samodzielnie, aby uniknąć większych komplikacji, czasem warto sięgnąć po pomoc profesjonalnego w zakresie SEO.