Wpływ tagów HTML na SEO
3 min
3 min
Na skróty
Znaczniki (tagi) HTML stanowią istotną część strony internetowej i mają wpływ na SEO. Dzięki nim robot indeksujący lepiej „rozumie” zawartość witryny, co może przyczynić się do osiągania wyższej pozycji w Google. Tagi HTML są elementami kodu znajdującymi się w kodzie wszystkich stron internetowych. Nie musisz korzystać z nich wszystkich, jednak warto znać te najważniejsze, które przyczyniają się do efektywniejszego pozycjonowania stron.
W SEO tagi HTML są niezwykle ważne. Ogólnie rzecz biorąc, podstawowym elementem pozostaje title, czyli tytuł strony internetowej. To element wyświetlany w wynikach wyszukiwania, dlatego odpowiedni dobór słów wpływa na CTR. Dodatkowo zawarcie frazy kluczowej w title tag HTML wspiera SEO.
Z jednej strony, tytuł powinien zawierać słowa kluczowe, które pomogą pojawić się w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony, title powinien być na tyle atrakcyjny, aby użytkownicy chcieli w niego kliknąć, dlatego należy zachować równowagę między optymalizacją pod kątem SEO a UX.
Zwróć uwagę na długość HTML title tag. Google wyświetli tylko pierwsze 50-60 znaków tytułu, a resztę dosłownie obetnie. W zawartości title tag powinno znaleźć się nie tylko słowo kluczowe, ale także nazwa brandu.
Uwaga: od sierpnia 2021 roku Google automatycznie generuje HTML title tag. Oznacza to, że algorytm Google dobiera odpowiednią zawartość pod SEO oraz UX. Warto uzupełniać ten element, jednak należy mieć na uwadze, że może być on automatycznie edytowany przez Google, bez ingerencji użytkownika.
Kolejnym ważnym tagiem HTML dla SEO jest meta description. To element, który podobnie jak title, jest dobierany automatycznie na podstawie zawartości serwisu. Nie mniej jego uzupełnienie pozwala jeszcze lepiej zrozumieć algorytmom to, co znajduje się pod konkretnym adresem URL. Odpowiednie meta description zwiększa szansę na kliknięcie, szczególnie gdy składa się z chwytliwego CTR.
Zwracaj uwagę na długość meta description. Podobnie jak w przypadku nagłówków, Google zachowa pierwsze 150-160 znaków metaopisu, a resztę obetnie. Upewnij się, że ważne aspekty zostały zawarte na początku, aby zmaksymalizować zainteresowanie użytkownika. Im bardziej trafny jest Twój opis, oparty na odpowiednim zapytaniu, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik odwiedzi Twoją stronę.
Każdy adres URL wyświetlane w Google powinien posiadać indywidualne meta description oraz title, opierające się na zawartości witryny. Koniecznie zadbaj o te elementy, jeżeli chcesz budować widoczność w wyszukiwarce Google.
Nie jest tajemnicą, że mało kto już czyta cały artykuł. Zamiast tego użytkownicy często skanują treść wzrokiem, aż do momentu znalezienia interesującego fragmentu. W lepszym zrozumieniu tekstu pomagają nagłówki, czyli HTML headings. Ich obecność na stronie wpływa także na SEO, ponieważ frazy kluczowe umieszczone w nagłówkach są czynnikiem rankingowym (pozwalają robotom Google lepiej zrozumieć zawartość witryny, semantykę i kontekst).
Staraj się nie używać więcej niż jednego nagłówka H1. Choć większa liczba headingów H1 nie jest zła, to zaleca się korzystać z tego znacznika tylko raz na każdej podstronie. W ten sposób struktura witryny staje się przejrzysta i zrozumiała.
Ważne są także kolejne headingi (od H2 do H6). Umieszczaj je w taki sposób, aby ułatwić użytkownikowi znalezienie konkretnych informacji. Jednocześnie pamiętaj o implementacji fraz kluczowych. Zadbaj o właściwą strukturę i kolejność nagłówków (np. heading H4 nie może pojawić się bezpośrednio po H1 lub H2).
Właściwe wykorzystanie nagłówków na stronie pozwala także zbudować czytelny i kompleksowy spis treści.
Tagi HTML ważne dla SEO to także wiele innych elementów, o których warto pamiętać podczas optymalizacji witryny. Oto podstawowe z nich:
Nie musisz korzystać ze wszystkich tagów HTML na swojej stronie internetowej. Wybierz te, które pozwolą zbudować serwis przyjazny SEO oraz użytkownikowi. Dzięki nim poruszanie się po witrynie będzie łatwiejsze dla internautów, dodatkowo robot indeksujący zrozumie zawartość adresu URL, co może spowodować osiąganie wyższej pozycji w wyszukiwarce Google.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.