Darmowy audyt? Tak, ale wstępny… – dlaczego nie dostaniesz pełnego audytu za darmo?
4 min
4 min
Na skróty
Audyt SEO to nic innego, jak analiza Twojej strony internetowej pod kątem błędów, które uniemożliwiają jej zajmowanie wysokiej pozycji w rankingu Google. Wiele firm oferuje przeprowadzenie szybkiego i darmowego audytu SEO. Musisz mieć świadomość, że jest to analiza ogólna. Zamówienie wstępnego audytu SEO to dobry pomysł, aby zorientować się z jaką skalą problemów będziesz się mierzyć podczas dalszej optymalizacji. Wskazuje na błędy i obszary, jakie należy poprawić. Jednakże działanie tylko na jego podstawie byłoby błędem, gdyż informacje, które dostarcza nie są szczegółowe. Powinien być jedynie punktem wyjścia do pełnego, płatnego audytu, który pod uwagę bierze o wiele więcej czynników. Wykonanie go może trwać znacznie dłużej, ale otrzymane wyniki pozwolą Ci na stworzenie dopracowanej i skuteczniejszej strategii optymalizacji.
Chociaż pobieżna analiza nie jest na tyle miarodajna, by móc opracować na jej podstawie kompletny plan optymalizacji, nie jest bezwartościowa. Jest w stanie pomóc Ci odkryć ogólne problemy widoczności Twojej strony, a także sprawdzić czy dotychczasowe próby pozycjonowania przynosiły pożądane skutki. Zdecydowanie warto zdecydować się na skorzystanie z usługi darmowego audytu SEO, gdyż to dobry wstęp do bardziej gruntownych prac. Czego się dzięki niemu dowiesz?
Dobry wstępny audyt SEO przeanalizuje Twoją witrynę pod kątem występujących w niej fraz kluczowych. Zbada czy pojawiają się w tekstach z odpowiednią częstotliwością, czy są umiejscowione naturalnie, a także sprawdzi ich widoczność i to, jak kształtuje się pozycja strony pod konkretnymi frazami. Z reguły możesz liczyć również na analizę contentu występującego w witrynie i sprawdzenie jakości linkowania wewnętrznego oraz zewnętrznego, treści META, szybkości wczytywania strony i innych technicznych parametrów. W wyniku takiego audytu otrzymasz dużo informacji, ale nie będą one bardzo szczegółowe. Powinny być traktowane jako kierunkowskaz pokazujący, w którą stronę należy iść, ale nie jest to jeszcze dotarcie do celu.
Powyższe informacje dotyczą tylko wstępnych audytów dokonywanych ręcznie lub automatycznie przez profesjonalne agencje pozycjonerskie.
Przeglądając strony różnych agencji SEO, z pewnością zauważysz, że większość z nich oferuje bezpłatne audyty wstępne. Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron, zarówno agencji, jak i klienta. Największym pozytywem dla potencjalnego klienta jest oczywiście darmowe wstępne sprawdzenie strony. Nie musisz wydawać wielu tysięcy złotych na dogłębną analizę, niepewny czy nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto, bo okaże się, że Twoja strona ma tylko małe niedociągnięcia. Dostajesz wstępne konsultacje otrzymanych wyników i dopiero wtedy decydujesz się czy chcesz zainwestować w coś więcej.
Oferta przeprowadzenia wstępnego audytu SEO to narzędzie promocyjne dla agencji. Nie zajmuje jej wiele czasu i nie wymaga tak wzmożonego wysiłku, jak przeprowadzenie dogłębnej analizy. Pozwala to pozycjonerom na szybkie ocenienie tego czy dana strona potrzebuje ich pomocy, a jeżeli tak, to w jak wielkim stopniu. Daje to podstawy pod wycenienie ewentualnych przyszłych napraw i optymalizacji, określenie zakresu, który mają objąć i w końcu ocenienia ich opłacalności. Darmowe audyty SEO są też powszechnie oferowane dlatego, że analizy, jakie obejmują i tak musiałby zostać przeprowadzone przed podpisaniem umowy na kompletny audyt.
Pełny audyt to kompleksowa usługa, która wymaga wiele czasu na przeprowadzenie i zaangażowania w nią różnego rodzaju specjalistów. Wśród nich mogą znaleźć się programiści, copywriterzy, a nawet graficy. Jest to wymagane, ponieważ działania SEO rzadko kiedy obejmują wyłącznie jedną dziedzinę specjalizacji i często przenikają się z innymi zagadnieniami. Może okazać się, że naprawienie witryny i skierowanie jej we właściwym kierunku będzie wymagać jej gruntownej przebudowy. To wymaga współpracy wielu fachowców.
Z to, że szczegółowy audyt wiąże się z poniesieniem kosztów, niezbędnym jest sporządzenie między klientem i agencją odpowiedniej umowy. Jest to zabezpieczenie dla obu stron. Taka umowa powinna zawierać rozpisany dokładnie zakres prac, okres ich trwania, metody i częstotliwość nadzoru oraz określenie wynagrodzenia i kar umownych. Tego rodzaju dokumenty z reguły są bardzo szczegółowe. Służy to temu, by w razie jakichkolwiek nieprawidłowości, obie strony miały podstawy do wyjaśnienia wszelkich nieporozumień. Pamiętaj, że płatny audyt nie jest małym wydatkiem, dlatego nigdy nie korzystaj z usług agencji, które nie chcą sporządzić umowy! To pole do potencjalnych nadużyć. Płatny audyt może być też elementem strategii pozycjonowania, po podpisaniu umowy abonamentowej.
Tak, jak wstępny audyt SEO to wprowadzenie do audytu szczegółowego, tak ten drugi to też zaledwie początek budowania strategii pozycjonującej. Parametry, które są poddawane analizie pozwalają na wyciągnięcie szczegółowych wniosków na temat tego, co w stronie wymaga poprawy, a co jest w porządku. Dalszym etapem optymalizacji jest wprowadzenie tych spostrzeżeń i wynikających z nich działań w życie.
Dane, które otrzymałeś powiedzą Ci sporo na temat tego, jakie skutki miały dotychczasowe działania. Zapoznaj się z nimi dogłębnie i zweryfikuj swoje plany w oparciu o nie. Być może to co uważałeś za problem nie jest bardzo kłopotliwe, a Twojej uwagi wymaga inne zagadnienie. Nie wahaj konsultować się z agencją wykonującą audyt, jeżeli czegoś nie rozumiesz.
Mając pełny obraz sytuacji, skonsultuj problemy, które wymagają interwencji w pierwszej kolejności. Jest to szczególnie ważne, jeżeli audyt wykazał wiele rzeczy potrzebujących naprawy. Na tym etapie zaplanuj też jaką część budżetu przeznaczonego na optymalizację, a jaką chcesz wydać na działania on-site, off-site czy na zagadnienia czysto techniczne.
Stworzenie harmonogramu prac w znaczący sposób ułatwi wdrażanie i koordynację strategii SEO. Efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu i trudno przewidzieć ile zajmą poszczególne działania, mimo to warto wyznaczyć kamienie milowe i stale analizować postępy prac.
Pamiętaj o tym, że pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem. Algorytmy, według których wyszukiwarki oceniają strony stale się zmieniają i aktualizują. Stare metody pozycjonowania mogą wychodzić z użycia. Warto regularnie powtarzać wstępne audyty, by móc odpowiednie wcześnie reagować w razie pogorszenia optymalizacji.