Poradnik dotyczący pozycjonowanie sklepu internetowego
Jeżeli decydujesz się na samodzielne wdrożenie SEO, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, które pozwolą Ci szybciej osiągać satysfakcjonujące efekty. Z tego względu przygotowaliśmy poradnik dotyczący pozycjonowania sklepu internetowego.
#1 Unikaj Black Hat SEO
Kategorycznie unikaj wszystkich nieetycznych technik uznawanych za Black Hat SEO. Ich wykorzystywanie może obniżyć pozycję witryny lub całkowicie usunąć ją z indeksu wyszukiwarki przy pomocy nakładanych filtrów oraz banów. To prawdopodobnie jedna z najważniejszych porad w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego WWW. Do praktyk „czarnego kapelusza” zalicza się między innymi:
- masowe pozyskiwanie linków ze spamerskich miejsc;
- ukrywanie tekstu na stronie (np. biały tekst na białym tle);
- upychanie fraz kluczowych w tekstach (keyword stuffing);
- cloaking (maskowanie zawartości strony).
#2 Korzystaj ze specjalistycznych narzędzi
Nawet doświadczony specjalista SEO nie jest w stanie wydajnie pracować bez dostępu do podstawowych narzędzi. Szukasz porady, jakie narzędzia wybrać do pozycjonowania sklepu internetowego? Oto podstawowa lista:
- Google Analytics i Search Console – do mierzenia widoczności, ruchu i konwersji;
- Ahrefs – do analizy linkowania;
- Senuto – do wyszukiwania fraz kluczowych i monitorowania pozycji;
- Surfer SEO – do tworzenia treści i wyszukiwania fraz kluczowych;
- Screaming Frog – crawler wykorzystywany do analizy struktury strony internetowej.
#3 Analizuj działania konkurencji
Zarówno przed wdrożeniem SEO, jak i w trakcie pozycjonowania, należy dokładnie analizować działania konkurencji. W ten sposób poznasz sposób funkcjonowania innych sklepów, które chcą osiągać widoczność na dokładnie te same frazy kluczowe. Możesz wykorzystać słabe strony swoich konkurentów oraz modyfikować strategię, aby jeszcze lepiej rozwijać własny biznes. To także doskonały sposób na uniknięcie błędów w kontekście SEO, które popełniły inne sklepy internetowe z branży. Ta porada dotycząca pozycjonowania sklepu internetowego jest szczególnie ważna – jeżeli dokładnie poznasz swoich konkurentów, będziesz zawsze krok przed nimi.
#4 Monitoruj aktualizacje algorytmu wyszukiwarki
W kwestii porad na temat pozycjonowania sklepu internetowego nie możemy zapominać o ciągłym monitorowaniu zmian algorytmu. System wyszukiwania jest stale aktualizowany, jednak niektóre modyfikacje są na tyle istotne, że mogą ogromnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania i pozycję. Doskonałym tego przykładem jest aktualizacja Pingwin, która została wdrożona w 2012 roku. Od tamtego momentu link building w SEO całkowicie zmienił swoje oblicze – podobnie jak wyniki wyszukiwania. Nagle strony internetowe posiadające bogaty profil linkowy, jednak opierający się na spamie, zaczęły tracić widoczność. Do dużych aktualizacji zaliczamy także Pandę, Payday Loan, Gołąb, czy Koliber. Więcej o algorytmach Google wspominaliśmy tutaj.
#5 Dostosuj sklep do potrzeb użytkowników – SEO traktuj jako wartość dodaną
Optymalizacja techniczna, linkowanie i budowa contentu to działania, które powinny być wdrażane przede wszystkim z myślą o użytkownikach. To właśnie takie praktyki algorytm wyszukiwarki Google docenia najbardziej. SEO możesz więc potraktować jako wartość dodaną do optymalizacji witryny pod wymagania internautów. Poruszanie się po sklepie powinno być maksymalnie wygodne, a publikowane treści wyczerpujące. Zastosowanie tej porady podczas pozycjonowania sklepu internetowego sprawi, że czas sesji ulegnie wydłużeniu. Jednocześnie udostępnianie wartościowego contentu z linkowaniem wewnętrznym oraz odpowiednia struktura strony redukują współczynnik odrzuceń.