fbpx

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO) to długofalowy proces, którego celem jest podniesienie pozycji fraz kluczowych w darmowych wynikach wyszukiwania Google. W efekcie domena posiada większą widoczność, co może prowadzić do uzyskania wyższego ruchu organicznego. Pozycjonowanie sklepu internetowego opiera się na wdrażaniu działań on-site oraz off-site. To przede wszystkim optymalizacja poszczególnych elementów witryny, tworzenie treści oraz pozyskiwaniu wartościowych linków. Istotne jest także prowadzenie działań wspierających user experience, dzięki którym e-commerce zaczyna notować wyższy współczynnik konwersji.

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie sklepu WWW opiera się na działaniach, których efektem ma być wzrost widoczności witryny w wyszukiwarce. Dzięki temu użytkownicy korzystający z Google mogą znaleźć stronę, a następnie skorzystać z jej oferty, na przykład poprzez zakup produktów. W dużym skrócie pozycjonowanie sklepu WWW to dostosowywanie serwisu do wytycznych wyszukiwarki oraz algorytmów, których zadaniem jest tworzenie rankingu stron. Taki proces można określić jako SEO (Search Engine Optimization), co dosłownie oznacza optymalizację witryny pod silnik wyszukiwarki. Strategia ta może być realizowana samodzielnie – czyli przez właściciela sklepu internetowego – a także z pomocą wykwalifikowanych specjalistów, na przykład agencji.

Pozycjonowanie sklepu w Google może iść w parze z wdrażaniem działań UX. Wówczas mamy do czynienia ze strategią SXO, która w przypadku e-commerce jest niezwykle efektywna. Całość opiera się nie tylko na optymalizacji technicznej, ale jednoczesnym dopasowywaniu funkcjonalności witryny do intencji społeczności. Tego rodzaju zabieg znacznie podnosi poziom konwersji i jest w stanie budować silne relacje pomiędzy marką a klientem.

Audyt SEO i dobór fraz kluczowych

Pierwszym krokiem, rozpoczynającym pozycjonowanie sklepu WWW, jest opracowanie kompleksowego audytu SEO. To raport, który wykaże błędy i niedociągnięcia wymagające poprawy. Do jego przeprowadzenia konieczne jest przeanalizowanie każdej podstrony. W oparciu o zebrane dane wdraża się odpowiednią strategię pozycjonowania.

Audyt SEO dla sklepu internetowego obejmuje analizę:

  • treści na stronach (długość, nasycenie frazami, struktura nagłówków);
  • witryny pod kątem technicznym (prędkość ładowania, kod źródłowy);
  • linkowania (zewnętrznego i wewnętrznego).

Przed rozpoczęciem pozycjonowanie sklepu internetowego w Google należy określić, jakie frazy kluczowe opisują poszczególne podstrony. Dzięki temu optymalizacja wraz z tworzeniem treści staną się znacznie prostsze. Do wyszukiwania konwertujących fraz wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia analityczne, takie jak Senuto, Surfer SEO lub SEMSTORM. Należy wybrać słowa, które są dopasowane do zawartości danego adresu URL, a jednocześnie ich miesięczna wyszukiwalność jest odpowiednio duża. Dzięki temu wysoka pozycja bezpośrednio przełoży się na wzrost widoczności, a w sprzyjających warunkach także wzmożony ruch organiczny. Dodatkowo odpowiednie dobranie słów sprawi, że nie wystąpi zjawisko kanibalizacji fraz kluczowych. To niekorzystna sytuacja, gdzie wyszukiwarka na wygenerowane zapytanie wyświetla kilka wyników z tej samej domeny.

Optymalizacja techniczna sklepu internetowego

Kolejnym krokiem realizowanym w ramach pozycjonowania sklepu WWW jest optymalizacja techniczna. To zespół czynności, których celem jest maksymalne usprawnienie witryny, tak aby serwis był zgodny ze wskazówkami dla webmasterów od Google. Poprawnie działający sklep z niskim czasem ładowania i odpowiednią optymalizacją ma większą szansę na osiąganie satysfakcjonujących wyników w wyszukiwarce. Zabronione jest wykorzystywanie technik Black Hat SEO, czyli nieetycznych praktyk, które zamiast podwyższyć pozycję, mogą ją obniżyć.

Podczas optymalizacji technicznej należy szczególną uwagę zwrócić na:

pozycjonowanie sklepów meta

Źródło: Google. Meta dane widoczne w wyszukiwarce oraz kodzie źródłowym. Odpowiednie dobranie tytułu i opisu strony wywiera wpływ na SEO.

Content marketing dla sklepu internetowego

Wyszukiwarka Google ustala ranking poprzez wykorzystanie skomplikowanego algorytmu, którego działanie opiera się na robotach indeksujących. Podczas indeksowania roboty przeszukują strony wraz z ich zawartością. Dzięki zebranym danym wyszukiwarka może określić, na jakie frazy kluczowe powinny być wyświetlane konkretne adresy URL i na której pozycji. Aby pomóc robotom indeksującym „zrozumieć” zawartość witryny istotne jest tworzenie treści. Content analizowany przez algorytm i odgrywa istotną rolę w procesie pozycjonowania sklepu internetowego w Google.

Tworzone treści powinny być:

  • naturalnie nasycone frazami kluczowymi;
  • wartościowe dla użytkowników;
  • unikatowe i dopasowane do zawartości podstrony;
  • kompleksowe, aby dany tekst dogłębnie poruszał dane zagadnienie;
  • aktualne (w przeciwnym przypadku należy je zaktualizować).

Różne źródła podają odrębne informacje na temat nasycenia tekstu frazami kluczowymi. Często stosuje się zasadę 1-2 powtórzeń danego wyrażenia na 1000 znaków. Popularną techniką jest także tworzenie treści w taki sposób, aby słowa kluczowe stanowiły nie więcej niż 8% contentu. Obie te praktyki są w stanie przynieść korzystne efekty, zalecamy jednak sugerować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem, aby treść była jak najprzyjemniejsza w odbiorze. Równie istotne jest stosowanie nagłówków – struktura treści musi być czytelna i przejrzysta. Zwykle należy wdrożyć jeden nagłówek H1, a następnie kolejno nagłówki H2 oraz – jeżeli zachodzi taka potrzeba – H3 i H4. Podstrony zawierające merytoryczne tekst dogłębnie poruszający dany temat mają większą szansę na osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Tworzenie contentu i ciągła rozbudowa serwisu pozwala także na wdrożenie linkowania wewnętrznego. Bardzo często w artykułach blogowych umieszcza się linki do najważniejszych podstron serwisu, aby zbudować im silniejszy autorytet, co wywiera wpływ na widoczność w Google.

Dowodem na to, iż treści odgrywają istotną rolę w kontekście osiąganych pozycji, jest sposób generowania i wyświetlania wyników wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki często zastępuje opis strony (meta description) contentem ze strony, aby zachęcić użytkownika do przeczytania zawartości witryny. Wówczas frazy kluczowe wykorzystane do wysłania zapytania są oznaczone grubszą czcionką.

content marketing

Źródło: Google. Przykład automatycznego zastąpienia opisu witryny tekstem pochodzącym bezpośrednio ze strony, aby zachęcić użytkownika do zapoznania się z zawartością

Link building dla sklepu internetowego

Ostatnim ogniwem tworzącym pozycjonowanie sklepu internetowego w Google jest link building. To proces, w którym pozyskuje się odnośniki zewnętrzne. Linki są traktowane przez algorytm jako pewnego rodzaju rekomendacje. Jeżeli do pozycjonowanej domeny linkuje inna witryna o wysokim autorytecie, to znak dla wyszukiwarki, że serwis będący odbiorcą hiperłącza jest godny uwagi. Warto jednak pamiętać, że link building powinien być prowadzony w sposób naturalny, bowiem zbyt duży przyrost odnośników w krótkim czasie może negatywnie wpłynąć na domenę.

Istotne jest, aby pozyskiwać linki z odpowiednich miejsc – nie mogą być to serwisy spamerskie lub wątpliwej jakości. Znaczenie ma także charakter domeny, na której znajdzie się hiperłącze do pozycjonowanego sklepu. Jeśli na przykład link z anchor textem „meble biurowe” pojawi się na stronie, która nie będzie miała nic wspólnego z wyposażeniem wnętrz, wartość odnośnika będzie relatywnie niska. Algorytm obserwuje także to, jaka zawartość otacza odnośnik – ważny jest więc kontekst, a nie tylko anchor text.

Sposoby na pozyskiwanie linków dla sklepu internetowego:

  • współpraca z branżowymi portalami;
  • zewnętrzne artykuły gościnne z linkiem;
  • publikacja opinii i recenzji produktów przez klientów na zewnętrznych serwisach;
  • tworzenie własnego zaplecza SEO.

Pozyskane odnośniki przekazują największą wartość (link juice), gdy posiadają atrybut dofollow. Linki oznaczone w kodzie źródłowym jako sponsored, nofollow lub ugc mają zdecydowanie mniejsze znaczenie pod kątem pozycjonowania sklepu internetowego w Google. Należy pamiętać, że linki typu dofollow nie są w żaden sposób oznaczone.

Przykład linku dofollow: <a href=”https://semcore.pl”>strona główna</a>

Przykład linku nofollow: <a href=”https://semcore.pl” rel=”nofollow”>strona główna</a>

Efekty i czas oczekiwania na wyniki SEO dla sklepu internetowego

Jak sama nazwa wskazuje, celem pozycjonowania sklepu w Google jest podniesienie pozycji domeny. Należy dobierać frazy kluczowe do SEO w taki sposób, aby ich wyższa widoczność mogła przełożyć się na większy ruch. Pozycjonowane słowa muszą więc być regularnie wyszukiwane przez użytkowników, w przeciwnym wypadku ich wysoka pozycja nie wpłynie na pozyskiwanie potencjalnych klientów. Odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia SEO to:

  • wyższa widoczność sklepu internetowego i poszczególnych produktów;
  • większy ruch organiczny;
  • rozpoznawalność marki w sieci;
  • przewaga nad konkurencją;
  • wyższy poziom konwersji (sprzedaży).

Czas oczekiwania na wyniki pozycjonowania strony sklepu to kwestia indywidualna dla każdej domeny. Pierwsze efekty najczęściej pojawią się już po sześciu miesiącach. Warto jednak pamiętać, że ogromne znaczenie w tym przypadku ma stan początkowy witryny. Jeśli żadna podstrona nie była poprawnie zoptymalizowana, zachodzi konieczność wdrażania wielu złożonych czynności SEO. Takie działania wymagają czasu i generują koszty. Należy również mieć na uwadze, iż sklepy działające w konkurencyjnych branżach muszą odrobinę intensywniej pracować w celu uzyskania satysfakcjonujących efektów. Wszystko jest możliwe, jednak w kontekście pozycjonowania sklepu ważna jest nie tylko wiedza, ale również cierpliwość!

Pozycjonowanie sklepu w Google – czy zawsze wygląda tak samo?

Sklepy internetowe powstają przy wykorzystaniu różnych systemów. Możemy podzielić je na warianty SaaS (Software as a Service), a także Open Source (czyli z dostępem do kodu źródłowego). Choć stworzenie i obsługa e-commerce w pierwszym przypadku jest zdecydowanie łatwiejsza, największe możliwości pod kątem implementacji wielu funkcjonalności oraz rozwoju dają systemy otwarte z dostępem do swojej pełnej zawartości. Łatwo więc wywnioskować, że pozycjonowanie sklepów internetowych nie wygląda dokładnie tak samo w każdym przypadku. Poszczególne systemy różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

Dla przykładu, pozycjonowanie PrestaShop wymaga nie tylko wiedzy z zakresu SEO, ale również umiejętności programowania. System ten daje administratorowi ogromną elastyczność, dlatego możliwe jest wdrożenie kompleksowej optymalizacji praktycznie każdego elementu sklepu. PrestaShop należy do grona oprogramowania, które niezwykle dobrze wspiera działania SEO. To oczywiście system open source, na dodatek popularny w Polsce.

Podobnie sytuacja wygląda w kontekście systemu WordPress. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku do implementacji sklepu konieczne jest posiadanie wtyczki WooCommerce. Ten system także doskonale sprawdza się podczas realizacji działań SEO, a jego obsługa w porównaniu do PrestaShop może być odrobinę prostsza. Pozycjonowanie WordPress/WooCommerce jest przyjemne ze względu na dostęp do przejrzystego i intuicyjnego interfejsu. Aby poszczególne czynności SEO realizować jeszcze szybciej, warto system uzupełnić o wtyczkę Yoast. Przydaje się wiedza z zakresu HTML/CSS, jednak wiele operacji można wykonać bez konieczności zaglądania do kodu źródłowego.

Odrobinę inaczej wygląda SEO dla sklepów typu SaaS. Doskonałym tego przykładem jest pozycjonowanie Shoper. To oprogramowanie cieszące się uznaniem na polskim rynku e-commerce podobnie jak dwa wcześniej wspomniane systemy. Jednak w tym przypadku właściciel sklepu płaci za bezpośrednio dostęp do usługi, a swoją platformę sprzedażową może założyć tylko w oparciu o specjalnie przygotowane szablony. Brak dostępu do kodu źródłowego odrobinę utrudnia realizację strategii SEO, jednak ciągle pozycjonowanie jest możliwe. Autorzy systemu zadbali o to, aby właściciel biznesu mógł samodzielnie lub z pomocą agencji wdrażać podstawowe zmiany optymalizacyjne. Atutem systemów SaaS jest bardzo prosta obsługa, praktycznie niewymagająca wiedzy na temat programowania.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Czy cena za pozycjonowanie sklepu internetowego jest duża? Zależnie od wielkości sklepu internetowego koszty mogą oscylować zarówno w czterocyfrowych, jak i pięciocyfrowych kwotach. Należy jednak pamiętać, że SEO to długofalowa inwestycja, a nie wydatek. Uzyskane efekty są stabilne i w przypadku osiągnięcia wysokiej widoczności pozwalają na regularne generowanie konwersji, czyli sprzedaży – a to właśnie tego oczekuje właściciel biznesu e-commerce.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce Google? Cena zależy przede wszystkim od:

  • branży i konkurencyjności;
  • ilości podstron do optymalizacji;
  • oczekiwanych efektów.

Pozycjonowanie sklepu internetowego samodzielnie – ile kosztuje?

Zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego w przypadku samodzielnego działania? Przytoczenie jednej konkretnej kwoty jest praktycznie niemożliwe, ponieważ każda witryna wymaga innych działań z zakresu SEO. Możemy jednak  przytoczyć ceny zakupu abonamentu podstawowych narzędzi, bez których efektywne pozycjonowanie jest praktycznie niemożliwe.

Podane kwoty obejmują pakiety dla małych i średnich sklepów w rozliczeniu rocznym:

  • Senuto (ok. 80-150 PLN / miesiąc);
  • Ahrefs (ok. 80 $ / miesiąc);
  • Screaming Frog (ok. 150 £ / rok za jedno stanowisko);
  • Surfer (ok. 50 $ / miesiąc).

Łącznie posiadanie dostępu do wymienionych wyżej narzędzi generuje koszt na poziomie około 650-700 PLN miesięcznie. Jeżeli posiadasz wolny czas, szybko się uczysz i jesteś w stanie sprawnie wdrażać zmiany optymalizacyjne w swoim sklepie internetowym, pozyskiwać linki oraz tworzyć wartościowe treści – SEO czeka na Ciebie z otwartymi ramionami. Wówczas możesz podjąć się pozycjonowania samodzielnie i prawdopodobnie nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów poza zakupem wyżej wymienionych narzędzi. Ewentualne wydatki mogą pojawić się podczas pozyskiwania linków – na przykład współprac sponsorskich z branżowymi portalami.

Jeżeli jednak nie posiadasz czasu lub wiedzy na kompleksowe pozycjonowanie bez niczyjej pomocy, konieczne będzie skorzystanie z usług specjalistów. Zależnie od tego, które kwestie są szczególnie problemowe, możesz wynająć copywritera (do tworzenia treści), webmastera (do edycji kodu źródłowego i optymalizacji), specjalistę SEO freelancera (do pozyskiwania linków zewnętrznych). Taka współpraca generuje jednak dodatkowe koszty, a wówczas łączna cena pozycjonowania sklepu internetowego znacznie wzrasta.

Pozycjonowanie sklepu internetowego z agencją – cennik

Cena za pozycjonowanie sklepu internetowego na poziomie 500 PLN powinna sprawić, że w Twojej głowie zapali się czerwona lampka alarmowa. Agencje świadczące usługi z zakresu SEO z takiego przychodu nie byłyby w stanie opłacić podstawowych narzędzi, nie wspominając o wynagrodzeniu dla pozycjonerów, copywriterów oraz webmasterów. Pamiętaj, że do pozycjonowania potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie, a łączna cena miesięcznego abonamentu znacznie przewyższa kwotę symbolicznych 500 złotych.

Cennik pozycjonowania sklepów internetowych może różnie się prezentować zależnie od agencji. Zwykle jednak trudno ustalić jedną, uniwersalną kwotę. Z tego względu zdecydowana większość firm świadczących usługi SEO oferuje darmowe wyceny, aby dokładnie przeanalizować witrynę potencjalnego klienta oraz frazy kluczowe istotne dla rozwoju biznesu. Następnie możliwe jest określenie tego, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego i przedstawienie szczegółów współpracy.

Pamiętaj, że współpracując z agencją SEO, nie musisz o nic się martwić. Specjaliści zajmują się każdym aspektem pozycjonowania, od audytu, poprzez optymalizację, aż po tworzenie treści, link building oraz monitorowanie efektów. Indywidualnie przygotowany cennik pozycjonowania sklepu internetowego powinien zawierać szczegóły dotyczące oferty. Wówczas będziesz wiedzieć, ile i za co płacisz. Gdy działania marketingowe prowadzone w wyszukiwarce zlecisz ekspertom, samodzielnie zajmiesz się innymi kluczowymi aspektami biznesu, aby maksymalnie rozwijać swoją działalność.

Poradnik dotyczący pozycjonowanie sklepu internetowego

Jeżeli decydujesz się na samodzielne wdrożenie SEO, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, które pozwolą Ci szybciej osiągać satysfakcjonujące efekty. Z tego względu przygotowaliśmy poradnik dotyczący pozycjonowania sklepu internetowego.

#1 Unikaj Black Hat SEO

Kategorycznie unikaj wszystkich nieetycznych technik uznawanych za Black Hat SEO. Ich wykorzystywanie może obniżyć pozycję witryny lub całkowicie usunąć ją z indeksu wyszukiwarki przy pomocy nakładanych filtrów oraz banów. To prawdopodobnie jedna z najważniejszych porad w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego WWW. Do praktyk „czarnego kapelusza” zalicza się między innymi:

  • masowe pozyskiwanie linków ze spamerskich miejsc;
  • ukrywanie tekstu na stronie (np. biały tekst na białym tle);
  • upychanie fraz kluczowych w tekstach (keyword stuffing);
  • cloaking (maskowanie zawartości strony).

#2 Korzystaj ze specjalistycznych narzędzi

Nawet doświadczony specjalista SEO nie jest w stanie wydajnie pracować bez dostępu do podstawowych narzędzi. Szukasz porady, jakie narzędzia wybrać do pozycjonowania sklepu internetowego? Oto podstawowa lista:

  • Google Analytics i Search Console – do mierzenia widoczności, ruchu i konwersji;
  • Ahrefs – do analizy linkowania;
  • Senuto – do wyszukiwania fraz kluczowych i monitorowania pozycji;
  • Surfer SEO – do tworzenia treści i wyszukiwania fraz kluczowych;
  • Screaming Frog – crawler wykorzystywany do analizy struktury strony internetowej.

#3 Analizuj działania konkurencji

Zarówno przed wdrożeniem SEO, jak i w trakcie pozycjonowania, należy dokładnie analizować działania konkurencji. W ten sposób poznasz sposób funkcjonowania innych sklepów, które chcą osiągać widoczność na dokładnie te same frazy kluczowe. Możesz wykorzystać słabe strony swoich konkurentów oraz modyfikować strategię, aby jeszcze lepiej rozwijać własny biznes. To także doskonały sposób na uniknięcie błędów w kontekście SEO, które popełniły inne sklepy internetowe z branży. Ta porada dotycząca pozycjonowania sklepu internetowego jest szczególnie ważna – jeżeli dokładnie poznasz swoich konkurentów, będziesz zawsze krok przed nimi.

#4 Monitoruj aktualizacje algorytmu wyszukiwarki

W kwestii porad na temat pozycjonowania sklepu internetowego nie możemy zapominać o ciągłym monitorowaniu zmian algorytmu. System wyszukiwania jest stale aktualizowany, jednak niektóre modyfikacje są na tyle istotne, że mogą ogromnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania i pozycję. Doskonałym tego przykładem jest aktualizacja Pingwin, która została wdrożona w 2012 roku. Od tamtego momentu link building w SEO całkowicie zmienił swoje oblicze – podobnie jak wyniki wyszukiwania. Nagle strony internetowe posiadające bogaty profil linkowy, jednak opierający się na spamie, zaczęły tracić widoczność. Do dużych aktualizacji zaliczamy także Pandę, Payday Loan, Gołąb, czy Koliber. Więcej o algorytmach Google wspominaliśmy tutaj.

#5 Dostosuj sklep do potrzeb użytkowników – SEO traktuj jako wartość dodaną

Optymalizacja techniczna, linkowanie i budowa contentu to działania, które powinny być wdrażane przede wszystkim z myślą o użytkownikach. To właśnie takie praktyki algorytm wyszukiwarki Google docenia najbardziej. SEO możesz więc potraktować jako wartość dodaną do optymalizacji witryny pod wymagania internautów. Poruszanie się po sklepie powinno być maksymalnie wygodne, a publikowane treści wyczerpujące. Zastosowanie tej porady podczas pozycjonowania sklepu internetowego sprawi, że czas sesji ulegnie wydłużeniu. Jednocześnie udostępnianie wartościowego contentu z linkowaniem wewnętrznym oraz odpowiednia struktura strony redukują współczynnik odrzuceń.

FAQ dotyczące pozycjonowania sklepu internetowego


Koszty pozycjonowania sklepu internetowego to kwestia indywidualna dla każdej witryny. Wpływ na cenę ma przede wszystkim branża oraz wielkość serwisu. W przypadku chęci współpracy z agencją SEO najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z darmowej wyceny.

Pierwsze efekty najczęściej zaczynają pojawiać się po sześciu miesiącach. Z czasem wyniki są coraz większe, a sklep może wyświetlać się na kolejne frazy kluczowe, co znacznie zwiększa widoczność oraz ruch organiczny.

Jeżeli nie posiadasz żadnej wiedzy na temat SEO, najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Wówczas będziesz mieć pewność, że efekty pojawią się szybko i będą satysfakcjonujące. Pamiętaj jednak, że nawet w przypadku dysponowania wiedzą na temat optymalizacji pod silnik wyszukiwarki, samodzielne pozycjonowanie dużego sklepu może być po prostu czasochłonne ze względu na konieczność wdrażania wielu skomplikowanych zmian. W takiej sytuacji również warto zdać się na pomoc ekspertów.

Oceń tekst

Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba głosów: 143

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o