Strony osierocone – dlaczego nie mogą osiągnąć wysokiej pozycji w Google?
3 min
3 min
Na skróty
Strony osierocone (czyli Orphaned Pages) to podstrony, które nie posiadają żadnego linkowania zewnętrznego. Ich pozycjonowanie jest trudne lub wręcz niemożliwe. Bardzo często zdarza się, że Orphaned Pages nie widnieją w indeksie wyszukiwarki. Postanowiliśmy omówić ten temat, aby zapobiegać powstawaniu osieroconych stron.
Witryna bez linków zewnętrznych nazywana jest stroną osieroconą. Wyszukiwarki, takie jak Google, znajdują nowe adresy URL za pomocą jednego z dwóch sposobów:
Jeśli więc chcesz, aby wyszukiwarka Google przeszukała i zindeksowała konkretną podstronę, musi ona być znaleziona przez roboty. W przeciwnym wypadku nie będzie wyświetlać się w organicznych wynikach, więc za pomocą wyszukiwarki żaden użytkownik jej po prostu nie znajdzie. To właśnie w taki sposób powstają strony osierocone.
Powstawanie stron osieroconych oznacza złą strukturę witryny. Należy jak najszybciej wyeliminować ten problem. Wyszukiwarki nie mogą znaleźć Orphaned Pages za pomocą linków (ponieważ ich nie ma), więc tego typu podstrony często pozostają niezindeksowane i nigdy nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Osierocone strony negatywnie wpływają na SEO. Gdy takie zjawisko będzie w obrębie domeny pojawiać się nagminnie, bardzo możliwe, że cała witryna będzie mieć poważny problem z pozycjonowaniem. Nawet jeśli osierocone strony znajdują się w mapie witryny XML, ciągle będą poważnym problemem dla SEO oraz UX. Pamiętaj, że Orphaned Pages nie są dobre ani dla wyszukiwarek, ani użytkowników.
Internauci nie będą w stanie otworzyć osieroconych stron, ponieważ nie zostały one w żaden sposób podlinkowane wewnętrznie. Wyświetlenie zawartości jest możliwe tylko poprzez wpisanie dokładnego adresu URL w przeglądarce. Jeśli na takiej podstronie znajdują się ważne informacje, społeczność nie będzie mogła ich odczytać. W najgorszym przypadku stracisz sporo pieniędzy, na przykład w sytuacji, gdy osieroconą stroną stanie się adres URL z produktem, służący do zawierania transakcji z klientami.
Strona nieznajdująca się w indeksie Google nie pojawi się w ogólne w wynikach wyszukiwania. Trudno więc mówić o SEO stron osieroconych. Należy pozbyć się takiego problemu, poprzez przygotowanie odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Następnie możesz poprosić o indeksację w Google Search Console. A co, gdy podstrona znajduje się w indeksie? Pozycjonowanie takich stron osieroconych jest niezwykle trudne, ponieważ podczas ustalania pozycji, algorytm weryfikuje, jakie linki wewnętrzne prowadzą do konkretnego wyniku. Trudno będzie dopasować taki adres URL do zapytania użytkownika, skoro odnośników wewnętrznych nie ma w ogóle. Zamiast pozycjonować strony osierocone, należy się ich pozbyć, aby struktura witryny była prawidłowa!
Aby poprawić SEO strony osieroconej, musisz przygotować do niej odpowiednie linkowanie wewnętrzne. W ten sposób pozbędziesz się Orphaned Pages i podstrona trafi do indeksu – a jeśli już w nim jest, stanie się lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. Znalezienie takich podstron nie powinno być większym problemem. Najlepiej wykorzystać oprogramowanie SEO Screaming Frog – Spider Tool. Po wpisaniu adresu URL domeny crawler rozpocznie swoją pracę. Otrzymasz listę wszystkich podstron, a w bocznym menu możesz przejść do zakładki Orphaned Pages, gdzie zobaczysz wszystkie osierocone elementy. Do wykrycia takich stron możesz również wykorzystać oprogramowanie SEMrush.
Pozycjonowanie strony osieroconej jest niemożliwe. Jednak gdy je znajdziesz i przygotujesz linkowanie, te adres URL przestaną być określane jako Orphaned Pages. Wówczas możesz przejść do zadbania o SEO takiej podstrony. Pamiętaj o podstawach, czyli atrybutach Title oraz Meta Description.
Osierocone strony powstają z przeróżnych powodów. Raczej nie są tworzone specjalnie – komu potrzebne podstrony, które nie są dostępne dla użytkowników i wyszukiwarki? Zwykle są to stare posty na blogu, produkty w sklepie będące niedostępne lub nie są sprzedawane, zapomniany podstrony i tym podobne.
Należy jednak wspomnieć, że strony osierocone nie są tym samym co ślepe zaułki (Dead End Pages). Bardzo często oba te określenia powodują pewne zamieszanie. Z tego powodu warto znać różnicę pomiędzy nimi. Ślepy zaułek to podstrona niezawierająca żadnych linków. Krótko mówiąc, użytkownik nie może przenieść się z niej w żadne miejsce. Pozostaje tylko powrót do poprzedniego adresu lub całkowite opuszczenie witryny. Podobnie jak strony osierocone, ślepe zaułki nie powinny pojawiać się w strukturze domeny. Najlepszym rozwiązaniem będzie likwidacja tego problemu, aby pozytywnie wpłynąć na SEO oraz UX.
Ze względu na fakt stosowania szablonów w sklepach i na stronach, trudno przypadkiem wygenerować ślepy zaułek lub osieroconą podstronę. Jeśli jednak dojdzie do takiej sytuacji, postaraj się wyeliminować problem jak najszybciej. Ewentualnie skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy sprawnie znajdą tego rodzaju adresy URL, a następnie zastosują stosowne środki. Bardzo często eliminacja Orphaned Pages wchodzi w skład pozycjonowania przez agencję. To część optymalizacji, która ma na celu usprawnić funkcjonowanie witryny, a także pozytywnie wpłynąć na doświadczenia użytkownika. Jeśli nie wiesz, czy w obrębie Twojej domeny znajdują się osierocone podstrony, bądź nie masz pojęcia, jak sobie z nimi poradzić, rozpocznij współpracę ze specjalistami.