fbpx

SEO - Co to jest? Optymalizacja stron dla wyszukiwarek internetowych w 2024

Marcin Stypuła
Data ostatniej modyfikacji: 2024-08-28

SEO z ang. Search Engine Optimization, to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki min. Google, na określone słowa kluczowe. Dlaczego SEO jest ważne? Jakie działania zawiera SEO? – na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym poradniku.

Co to jest SEO?

Czemu służy SEO?

SEO (Search Engine Optimization, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych) jest istotnym elementem procesu pozycjonowania stron internetowych skupiającym się na wewnętrznej optymalizacji strony (optymalizacja techniczna serwisu, tworzenie i dodawanie wartościowych treści), podczas gdy pozycjonowanie obejmuje zarówno działania wewnętrzne, jak i zewnętrzne (działania poza witryną np. link building, analityka internetowa).

Obecnie te dwa terminy są często używane zamiennie, ponieważ większość specjalistów SEO zajmuje się nie tylko technicznymi aspektami witryny (optymalizacją on-site – SEO), ale także pozyskiwaniem wartościowych linków, mających na celu zwiększenie autorytetu serwisu w oczach wyszukiwarek. Dlatego też granica między SEO a pozycjonowaniem jest coraz bardziej rozmyta.

Celem SEO jest poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych (zapytań użytkowników), co pośrednio wpływa na ruch na stronie oraz konwersje. Współczesne agencje SEO zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin, takich jak marketing, pozycjonowanie, UX oraz projektowanie stron, aby oferować kompleksowe usługi zwiększające widoczność strony i przyciągające potencjalnych klientów.

Co oznacza skrót SEO?

Skrót SEO jest zapożyczony z języka angielskiego – Search Engine Optimization to inaczej optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Proces ten ma za zadanie podnieść pozycję strony w wyszukiwarce dla konkretnych fraz kluczowych. Strategia ma charakter wieloetapowy i nie jest jednorazowym działaniem. Bezpośrednim celem SEO jest jak najlepsze wyróżnienie witryny wśród wyników wyszukiwarek. Jednak pośrednio wpływa też na ruch oraz konwersję. Dlatego współczesne agencje SEO, świadczące tego rodzaju usługi, posiadają wykwalifikowane grono specjalistów z zakresu marketingu, pozycjonowania, UX oraz projektowania stron. Oferują klientom nie tylko zwiększenie widoczności, ale także wdrożenie działań, które potencjalnego klienta na danej witrynie zatrzymają i sprawią, że zechce on na nią powrócić.

Najważniejsze zasady SEO (Search Engine Optimization)

Jest kilka istotnych aspektów SEO, które warto znać jeszcze przed rozpoczęciem wdrażania tego działania. Przede wszystkim, nie wystarczy raz nauczyć się SEO – to nie jest stały zestaw działań, który można powtarzać w każdym przypadku. SEO ciągle ewoluuje wraz ze zmianami algorytmów Google oraz wyszukiwarek, a także intencjami użytkowników internetu. Posiadanie zaawansowanej wiedzy o SEO umożliwia szybkie dostosowywanie się do nowych wytycznych wyszukiwarek i wprowadzanie skutecznych rozwiązań.

Działania SEO wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google, uwzględniając takie czynniki jak ruch, jakość, wyszukiwania marki i ekspozycja w mediach społecznościowych. Ponadto, działania SEO są dostosowywane do pozycji, jakie osiąga konkurencja – jeśli jakaś witryna wyprzedza naszą, należy szukać sposobów, by wyróżnić nasz serwis w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja strony pod kątem SEO jest kluczowa dla zwiększenia widoczności i ruchu na stronie. SEO nie jest jednakowe dla każdego serwisu. Zakres wykonywanych czynności zależy od branży, wielkości serwisu, liczby podstron, celów danej marki oraz systemu CMS. Systemy do zarządzania treścią mają różne ograniczenia – niekiedy możliwe jest wykonanie większej liczby działań od razu, a czasem wymagane jest dokupienie płatnych rozszerzeń. SEO musi być także dostosowane do budżetu – im większy budżet, tym więcej czynności można wykonać.

Warto pamiętać, że SEO wymaga czasu. Efekty działań mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Strategia SEO musi być indywidualnie dostosowana do konkretnego serwisu internetowego. Choć optymalizacja obejmuje te same obszary, jej konkretne wdrożenia różnią się w zależności od wielu czynników.

Wielu specjalistów SEO podkreśla, że osiąganie wysokich pozycji nie jest procesem szybkim. Pierwsze efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach, a zdobyte pozycje mogą się zmieniać. Google regularnie testuje różne sposoby wyróżniania witryn. Przykładem jest okres, gdy wyszukiwarka ignorowała meta title i wstawiała na jego miejsce nagłówek H1. Specjaliści SEO muszą śledzić zmiany pozycji, analizować przyczyny i wdrażać nowe rozwiązania w odpowiedzi na zmiany algorytmu Google.

Zdobyte wysokie wyniki w Google nie utrzymują się zawsze. Konkurencja ciągle dąży do lepszej widoczności, a zaniechanie działań SEO może skutkować utratą wysokich miejsc. Algorytmy Google są regularnie aktualizowane, co wymaga ciągłego dostosowywania strategii SEO.

Podsumowanie – Najważniejsze zasady SEO:

  • Nieustanna nauka i adaptacja – SEO ciągle się zmienia, wymaga bieżącej wiedzy i dostosowywania strategii.
  • Indywidualne podejście – Każda strona wymaga unikalnej strategii SEO, dostosowanej do jej specyfiki i celów.
  • Analiza konkurencji – Monitorowanie i analizowanie działań konkurencji pomaga w znalezieniu sposobów na wyróżnienie się.
  • Optymalizacja techniczna – Ważna jest techniczna optymalizacja strony, dostosowana do możliwości systemu CMS.
  • Dostosowanie do budżetu – Budżet wpływa na zakres działań SEO; większy budżet pozwala na bardziej intensywne działania.
  • Czas i cierpliwość – SEO to proces długoterminowy, który wymaga czasu na osiągnięcie i utrzymanie wysokich pozycji.
  • Monitorowanie zmian – Regularne śledzenie zmian algorytmu Google i odpowiednie reagowanie na te zmiany.
  • Kontynuacja działań – Stałe działania SEO są niezbędne, aby utrzymać i poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania.

SEO to ciągły proces, który wymaga zaangażowania i systematycznej pracy. Inwestycja w SEO przynosi znaczące korzyści, takie jak zwiększona widoczność, większy ruch na stronie i wyższe zyski.

co to jest SEO - wiadomości o seo

Dlaczego SEO jest ważne?

SEO to większy ruch na stronie, większa rozpoznawalność oraz popularyzacja marki. SEO działa i jest w rzeczywistości nie wydatkiem, a inwestycją, która wielokrotnie się zwraca. Case studies naszych klientów potwierdzają, że ich serwisy zanotowały olbrzymi wzrost, a zyski zwiększyły się o 100% i więcej. Semcore plasuje się na doskonałych pozycjach w frazach branżowych, co sprawia, że coraz więcej marek nam ufa i wybiera współpracę z nami. Efektywne SEO umożliwia pozyskiwanie nie tylko klientów, ale też partnerów biznesowych, stając się najlepszą inwestycją w marketing internetowy.

Efektywne SEO znacząco poprawia widoczność w wyszukiwarkach, co przekłada się na większy ruch i zyski.

SEO jest szczególnie ważne, jeśli chcesz sprzedawać online. Użytkownicy internetu wpisują interesujące ich frazy i przeglądają głównie pierwsze wyniki wyszukiwarki Google. Niewiele osób zagląda na drugą stronę wyników, dlatego tak istotne jest, aby Twoja witryna pojawiała się w TOP10. Oznacza to, że Twoja strona zostanie zauważona przez wielu potencjalnych klientów, co znacznie zwiększa szansę na sprzedaż.

Nie musisz mieć unikalnych produktów, by osiągnąć sukces. Wystarczy zadbać o SEO witryny, a konkurencyjne strony sprzedające te same produkty nie będą zabierały Ci klientów – nawet jeśli oferują niższe ceny. Dobre SEO sprawi, że Twoja witryna będzie lepiej widoczna, co przyniesie więcej odwiedzin i naturalnie przełoży się na wyższe zyski.

Osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach warto połączyć z działaniami UX. SEO zapewnia widoczność i większy ruch, a UX maksymalizuje zyski, poprzez takie dostosowanie strony, aby jak największy procent odwiedzających zdecydował się na zakup. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na SXO, łączące SEO z UX.

W dzisiejszych czasach SEO jest wręcz obowiązkowym elementem marketingu internetowego. Wiele przedsiębiorstw dba o to, aby ich strony były widoczne w wyszukiwarkach. Zaniedbanie pozycjonowania oznacza, że Twoja witryna nie będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, co ograniczy jej szanse na przyciągnięcie klientów i zwiększenie sprzedaży.

SEO – komu jest potrzebne?

Masz biznes online? To oznacza, że potrzebujesz SEO. Sprzedawanie w internecie jest uzależnione od tego, jak wiele osób trafi na stronę Twojego sklepu internetowego. Jeśli widoczność serwisu będzie niewielka, to duża część potencjalnych klientów nawet nie dowie się o jego istnieniu. Dlatego zarówno małe, jak i duże sklepy internetowe powinny uwzględniać SEO w swoich działaniach marketingowych. Bez SEO bardzo trudno jest rywalizować z konkurencją. SEO jest również skutecznym narzędziem do promocji marki.

Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw, które chcą zdobyć przewagę na rynku lokalnym.

Dużo zyskają także przedsiębiorstwa, którym zależy na zdobyciu przewagi lokalnej – tutaj koszty SEO są niższe niż przy budowaniu widoczności na cały kraj. Są jednak przedsiębiorstwa, które mogą nie potrzebować SEO – to firmy działające wyłącznie offline i nie mające wystarczającego budżetu na działania marketingowe. Zdecydowanie lepiej jest skupić się na zwiększeniu przychodów, aby móc zainwestować w profesjonalne SEO, niż wydawać niewielkie kwoty, które nie przyniosą znaczących efektów. SEO to inwestycja nie tylko w czas specjalistów, ale także w narzędzia, wdrażanie zmian i działania off-site.

Wielu właścicieli stron rezygnuje z SEO, ponieważ uważają, że ich budżet nie pozwala na konkurowanie z dużymi korporacjami wydającymi miliony na SEO. Czy w takim przypadku pozycjonowanie jest niemożliwe? Nie. Przy mniejszym budżecie niektóre frazy będą trudne do zdobycia, zwłaszcza w TOP3, ale wciąż można zadbać o SEO swojej strony i zwiększyć sprzedaż produktów online.

Jak to zrobić? Jedną z najskuteczniejszych strategii przy małym budżecie jest inwestowanie we frazy długiego ogona, czyli zawierające trzy lub więcej słów. Wiele osób szuka konkretnych produktów w Google, np. bluzki o określonym zdobieniu lub kolorze, i są gotowi na natychmiastowy zakup, jeśli znajdą to, czego szukają. Dlatego warto optymalizować stronę pod kątem fraz long tail, które mają mniej konkurencji i są bardziej precyzyjne. Kolejnym sposobem jest pozycjonowanie lokalne, które również wymaga mniejszego budżetu i pozwala na dotarcie do klientów w danej okolicy.

SEO jest więc odpowiednie zarówno dla dużego, jak i małego biznesu online. Kluczowe jest jednak odpowiednie stworzenie strategii SEO i dopasowanie jej do budżetu, asortymentu oraz specyfiki firmy.

SEO – komu jest potrzebne?

Strategia SEO - co to jest i od czego zależy?

Co to jest strategia SEO?

Strategia SEO to kompleksowy plan działań mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Obejmuje ona optymalizację techniczną strony, tworzenie wartościowych treści, budowanie profilu linkowego oraz monitorowanie i analizowanie wyników. Celem strategii SEO jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększony ruch na stronie i lepsze wyniki biznesowe.

Od czego zależy strategia SEO?

Strategia SEO zależy od wielu czynników, w tym:

  • Struktura URL: Dobrze zaprojektowane adresy URL ułatwiają indeksowanie i poprawiają widoczność strony.
  • Branży: Rodzaj działalności determinuje konkurencyjność fraz kluczowych i specyfikę działań SEO.
  • Aktualnej pozycji: Bieżąca pozycja strony w wynikach wyszukiwania wpływa na dobór działań optymalizacyjnych.
  • Profilu linkowego konkurencji: Analiza linków prowadzących do konkurencyjnych stron pomaga w budowaniu skutecznej strategii linkowania.
  • Historii domeny: Przeszłość domeny, w tym wszelkie kary od Google, mają wpływ na strategię.
  • Budżetu: Dostępne środki finansowe determinują zakres i intensywność działań SEO.
  • Błędów optymalizacyjnych na stronie: Identyfikacja i naprawa błędów technicznych jest kluczowa dla poprawy widoczności.
  • Struktury drzewa kategorii: Dobrze zorganizowana struktura kategorii ułatwia nawigację i poprawia indeksowanie przez wyszukiwarki.
  • Liczby podstron: Im więcej podstron, tym bardziej rozbudowana musi być strategia SEO.
  • Planów rozwoju firmy: Długoterminowe cele biznesowe wpływają na strategię SEO.

Zakres działań, ich kolejność oraz sposób wykonywania konkretnych czynności optymalizacyjnych są określane po wypełnieniu briefu, rozmowach oraz analizie strony. Cały proces rozpoczyna się od przygotowania kompleksowego audytu SEO.

Audyt SEO – pierwszy krok do skutecznej strategii

Audyt SEO to gruntowne zbadanie strony, mające na celu identyfikację ewentualnych błędów i usterek. Obejmuje on analizę:

  • Meta tagów: Fragmenty kodu HTML dostarczające wyszukiwarkom informacji o stronie, pomagające w optymalizacji SEO.
  • Drzewa kategorii: Hierarchiczna struktura organizacji treści ułatwiająca nawigację i indeksowanie treści.
  • Struktury URL: Organizacja adresów internetowych wpływająca na czytelność i przejrzystość linków.
  • Meta opisów: Krótkie opisy zawartości strony, pojawiające się w wynikach wyszukiwania.
  • Tytułów stron (title): Teksty wyświetlane w pasku tytułowym przeglądarki i wynikach wyszukiwania.
  • Przekierowań: Mechanizmy przekierowujące ruch z jednego URL na inny.
  • Czasu ładowania witryny: Czas potrzebny na pełne załadowanie strony, kluczowy dla SEO i doświadczeń użytkowników.
  • Innych aspektów: Optymalizacja obrazów, poprawność kodu HTML, dostępność na urządzeniach mobilnych i linkowanie wewnętrzne.

Dzięki audytowi możliwe jest zweryfikowanie zarówno podstawowych, jak i zaawansowanych kwestii związanych z widocznością serwisu. Kolejnym krokiem jest dobór fraz kluczowych do konkretnych podstron i przygotowanie strategii pozycjonowania.

Wymagania i czasochłonność audytu SEO

Wykonanie audytu SEO wymaga praktycznej wiedzy i posługiwania się specjalistycznymi narzędziami, które przyspieszają proces analizy. Dla niewielkich firmowych stron audyt może potrwać od kilku do kilkunastu godzin. W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych może to być proces trwający dziesiątki godzin, obejmujący dogłębną analizę całego serwisu.

Przygotowanie strategii SEO

Dopiero po wykonaniu audytu SEO specjalista może przygotować odpowiednią strategię. Wiedząc, jakie kroki należy podjąć, można skutecznie podnieść pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie masz jeszcze strony internetowej, warto rozważyć jej stworzenie z uwzględnieniem potencjału SEO, co pozwoli na lepszy start i szybsze osiągnięcie wyników.

SEO w wyszukiwarce Google

Istnieje wiele wyszukiwarek internetowych, ale to właśnie Google generuje największy ruch. W Europie jest to najpopularniejsze narzędzie online, jakie pozwala na odnalezienie informacji, usług, produktów. Właśnie dlatego SEO powinno być prowadzone zgodnie z wytycznymi Google, optymalizując witrynę kątem wyszukiwarek internetowych.

Algorytmy Google stale się zmieniają. Mniejsze modyfikacje odbywają się cały czas, a większe kilka razy w roku. Dlatego też podczas prowadzenia działań SEO istotne jest to, aby ciągle weryfikować zmiany i odpowiednio na nie reagować. Zamierzeniem Google jest to, aby w wynikach wyszukiwania znajdowały się strony najlepiej dopasowane do intencji użytkownika. Ponadto wyszukiwarka wyróżnia witryny, jakie są skonstruowane w sposób użyteczny. Co to oznacza? Powinny szybko się ładować, aby użytkownik nie musiał długo czekać. Poza tym istotna jest intuicyjność, odpowiednia konstrukcja, łatwe poruszanie się po witrynie oraz możliwość szybkiego dotarcia do ważnej dla odbiorcy podstrony. Ważne jest także to, by wersja mobilna była stworzona w taki sposób, by poruszanie się po niej było szybkie.

Dopasowanie witryny pod wytyczne Google jest kluczowe, dlatego strona powinna być dobrze zoptymalizowana pod SEO. To sprawi, że będzie wysoko oceniona oraz odpowiednio wyróżniona przez roboty Google. Gdy witryna spełnia wymagania techniczne, jest użyteczna, prowadzone działania obejmują nie tylko content, SEO techniczne, ale też linkowanie, to będzie polecana użytkownikom poprzez osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce pod określonymi frazami.

Optymalizacja strony (SEO strony) - rodzaje działań

Optymalizacja strony (SEO strony) to szeroki termin, a samo zdobywanie wysokich pozycji w Google wymaga pracy wielu specjalistów, którzy działają w porozumieniu. Ważne jest tworzenie i optymalizacja treści pod wytyczne SEO tak, aby treści miały nie tylko wartość użytkową oraz wizerunkową, ale były odpowiedniej długości, posiadały dobrze dobrane nagłówki, wykorzystywały frazy kluczowe tak, by uniknąć kanibalizacji słów kluczowych i spełniały inne wytyczne specjalistów SEO. Działania nad widocznością mogą być lokalne – skupione na danej miejscowości lub województwie, ale także ogólnopolskie, a nawet międzynarodowe. Warto też dbać o wysokie pozycje strony w mapach Google. Poza treściami niezwykle istotne jest SEO techniczne, które mocno wpływa na pozycję witryny. Warto dbać także o aspekty, jakie dotyczą użyteczności serwisu, czyli UX, który pozwala na dopasowanie witryny do potrzeb użytkowników.

On-site SEO i off-site SEO

Działania on-site to wszystkie czynności wykonywane na stronie, a off-site poza nią. Off page SEO to analiza czynników poza stroną, takich jak taktyki link building i analiza profilu linków. Do najważniejszych czynności, związanych z pozycjonowaniem on-site, należy optymalizacja. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna była w TOP10, to nie ominiesz dokładnej optymalizacji. Wprowadzanie działań pozycjonerskich bez zadbania o techniczne aspekty oraz dopasowania witryny pod wymagania algorytmów, to przepalanie budżetu, a także brak wykorzystania potencjału SEO strony. Optymalizacja strony internetowej to naprawa wszelkiego rodzaju błędów, które utrudniają osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Pozycjoner w takiej sytuacji chce dopasować witrynę do wskazówek dla webmasterów, jakie opublikowało samo Google. Im serwis zostanie lepiej dopracowany, tym ma większą szansę na uzyskanie lepszych wyników. To kompleksowe usprawnienie serwisu, skrócenie czasu ładowania, zadbanie o indeksację oraz poprawa struktury strony. Podczas optymalizacji (w przypadku wyboru nie tylko SEO, ale SXO) należy szczególną uwagę zwrócić na UX, czyli user experience. Witryny dopasowane do potrzeb użytkowników są zdecydowanie lepiej oceniane przez algorytm Google. Ile trwa optymalizacja? To zależy od tego jak duży jest serwis i ile posiada błędów. W e-commerce, gdzie znajdują się setki produktów, optymalizacja będzie trwać dłużej niż w przypadku małej wizytówki firmowej z kilkoma podstronami. Optymalizacja strony internetowej jest kluczowa z kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google.

Skuteczne SEO Twojej strony internetowej będzie zawierało mnóstwo działań – część z nich nie będzie widoczna dla użytkownika internetu, ale roboty Google to dostrzegą. Pozycjonowanie musi składać się z kilku elementów, których nie można pominąć. Pierwszym z nich jest audyt SEO – bez niego nie da się zaplanować przyszłych działań optymalizacyjnych i wykryć wszystkich błędów. Na jednej witrynie najważniejsze będzie uzupełnienie nagłówków i ich optymalizacja pod SEO (search engine optimization), a na innej poprawa przekierowań. To właśnie audyt SEO pozwala dokładnie prześwietlić pozycjonowaną stronę. Działania bez niego, na bazie przypadkowo odszukanych błędów, nigdy nie będzie tak samo skuteczne. Dlaczego? Różnorodne elementy SEO wiążą się ze sobą i warto wykonywać je w tym samym czasie lub w określonej kolejności, by efektywność była jak największa.

Poza tym niezbędnym działaniem będzie analiza konkurencji. Należy podczas niej sprawdzić to, jakie witryny mają lepszą widoczność na ważne biznesowo frazy, jaki ruch generują, a także jak wygląda ich profil linkowania. Na tym etapie weryfikacji polega wiele elementów – dzięki temu można dowiedzieć się na jakich polach w SEO konkurencja ma przewagę. Analiza pokazuje, na jakich procesach należy się skupić, aby jak najszybciej wyprzedzić inne strony. Istotna w tym kontekście będzie także weryfikacja content gap, czyli sprawdzenie tego, jakie treści oraz frazy kluczowe posiadają konkurenci, a pozycjonowana przez agencję strona nie ma. Praca nad tymi kwestiami pozwala skutecznie działać w taki sposób, by potencjalni klienci trafiali na Twoją stronę, a nie firm z tej samej branży.

Ważne jest również weryfikowanie widoczności, czyli sprawdzenie liczby fraz w TOP50, TOP20 i TOP10, a także przyjrzenie się temu, czy są one odpowiednie dla danego serwisu. Analiza widoczności musi być przeprowadzana podczas działań SEO przez cały czas. Polega ona na sprawdzaniu tego, pod jakimi słowami kluczowymi w wyszukiwarce Google wyświetla się pozycjonowana witryna oraz jak po wykonaniu konkretnych działań się one zmieniają. Dzięki temu można na bieżąco weryfikować, czy miejsca w wynikach najistotniejszych fraz poprawiają się. Pozwala to na natychmiastowe działanie i reagowanie natychmiastowo na zmiany w SERP (organicznych wynikach wyszukiwania).

Podczas pracy nad SEO strony cały czas prowadzona jest optymalizacja serwisu. Największa powinna mieć miejsce tuż po audycie SEO, gdzie naprawione będą krytyczne błędy i wprowadzone najważniejsze dla pozycjonowania zmiany. Jednakże optymalizacja nie powinna być działaniem jednorazowym, a przeprowadzanym cały czas na bazie obserwacji wyników.

Optymalizacja kodu strony

Google wykorzystuje tzw. boty, które co jakiś czas „skanują” Twoją stronę. Oczywiście boty patrzą inaczej niż ludzie i skupiają się na innych aspektach, głównie technicznych. Optymalizację strony internetowej można opisać jako naprawę błędów technicznych i poprawę struktury strony, aby spełniała wytyczne Google. Część zmian optymalizacyjnych SEO będzie wręcz niedostrzegalna dla użytkowników internetu, jednak Google podczas badania witryny będzie sprawdzał te elementy. Przy optymalizacji strony warto wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • Tag title, czyli tag tytułowy (to nazwa Twojej strony, która potem wyświetla się w wyszukiwarce),

meta title i meta description w SEO

  • Opis meta (to opis, który pojawia się pod title tag. Nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w Google, ale można go użyć do przekazania ważnych informacji),
  • Nagłówki H1-H4 (każda podstrona i każdy artykuł powinny mieć takie nagłówki. Nagłówki są dobre do „przemycania” słów kluczowych. Informują też boty Google, o czym jest dana podstrona).

Podstawowym błędem, jaki popełniają właściciele stron, jest brak nagłówków lub wyróżnianie konkretnych fragmentów tekstu poprzez stosowanie właśnie nagłówków, a nie edycję tekstu (pogrubienie, zwiększenie czcionki). Wtedy nagłówki nie są optymalnie stworzone pod SEO danej podstrony. Zadbanie o dobre nagłówki, które będą w odpowiedniej hierarchii to niezwykle istotna kwestia, która należy do podstaw.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to kolejny istotny aspekt on-site SEO. Warto tworzyć strukturę linkowania wewnętrznego w ramach, której jedna podstrona odsyła do innej. Często linkowanie wewnętrzne mają artykuły blogowe i opisy produktów. Cel jest dwojaki. Po pierwsze – linki wewnętrzne pomagają zatrzymać klienta na dłużej, a po drugie – także pomagają botom Google zrozumieć treść Twojej witryny. Często linkowanie wewnętrzne jest realizowane z pomocą tzw. anchor text, czyli podlinkowanego tekstu w treści. Na przykład my teraz zaprosimy Cię do lektury artykułu o optymalizacji Twojej strony internetowej i robimy to właśnie z pomocą anchor text.

Odpowiednio skonstruowane linkowanie wewnętrzne sprawi, że użytkownicy będą spędzali na Twojej stronie więcej czasu – skorzystają z linków i chętnie poczytają więcej, odwiedzą inne podstrony. Jednak należy przy tym zadbać, aby teksty były skonstruowane nie tylko pod SEO – jeśli tak będzie, to użytkownicy nie zechcą przejść do innych podstron.

Linkowanie wewnętrzne to wiele działań – podlegają mu różne podstrony i warto skupić się na tym, aby odpowiednio zaplanować umieszczanie linków. Już sama stopka będzie pełniła rolę linkowania wewnętrznego – służy temu także menu. To nie tylko odpowiednio ułożona struktura dla użytkowników, by lepiej poruszali się po witrynie, to także zestawienie linków do podstron. Dlatego tak ważne jest odpowiednie skonstruowanie menu – powinno ono być podzielone na podstrony, jakie przyporządkowujemy konkretnym kategoriom. To szczególnie istotne przy sklepach internetowych.

Umieszczanie linków w różnych częściach witryny ma wiele celów. Jedną z nich jest przyspieszenie indeksacji nowych podstron. Jeśli na stronie znajdą się linki do utworzonych niedawno podstron, np. kategorii, to roboty Google szybciej do nich dotrą i zaindeksują je w wyszukiwarce. Kolejnym celem, również ważnym dla SEO, jest wzmacnianie powiązania konkretnej frazy z daną podstroną. Do tego często wykorzystuje się bloga – ciekawy wpis, który porusza konkretny temat, będzie pod odpowiednim anchorem prowadził do stron. Przykładowo jest sklep z ubraniami, ma on kategorię „ubrania ciążowe”. Na bloga tworzy się wpis o tym, jak wygodnie ubierać się w ciąży i w treści pod frazą „ubrania ciążowe” umieszcza się link do kategorii właśnie z tymi produktami. Przy budowaniu linkowania wewnętrznego na bazie bloga należy ściśle trzymać się określonej strategii SEO, by uniknąć błędów.

Linkowanie wewnętrzne ma także rolę nawigacyjną, a więc prowadzi użytkownika od jednej strony do drugiej, pozwala też powrócić na poprzednią stronę – najczęściej służy temu menu okruszkowe. Dzięki niemu użytkownik z łatwością powróci do podstrony wyższego rzędu, na której był wcześniej.

Popularnym błędem podczas linkowania wewnętrznego są tak zwane orphan pages. To podstrony danego serwisu, do których nie ma żadnego linku na danej witrynie. Nie znajdują się one w menu, stopce, nie odsyłają do niej żadne inne podstrony, a dostać się do nich można dopiero po ręcznym wpisaniu całego adresu w pole przeglądarki. Takie strony mogą nie być zaindeksowane przez niezwykle długi czas i są praktycznie niedostępne dla użytkowników.

Podczas optymalizacji serwisu zaleca się również dbałość o brak stron, które nie prowadzą już nigdzie. Nie bez powodu określa się je mianem ślepych zaułków. Przejście z nich do innej podstrony możliwe jest tylko poprzez cofanie do wcześniej odwiedzonej strony.

Podstawą optymalizacji strony internetowej w kontekście linkowania wewnętrznego jest plik mapy witryny. Mapa witryny zawiera spis wszystkich ważnych adresów w obrębie serwisu, wpierając tym samym indeksację i informując roboty o strukturze i zawartości naszej strony. Mapę witryny należy dodać również podlinkować w pliku robots.txt i dodać ją w Google Search Console, aby mieć pewność, że Google ma do niej dostęp.

Zdjęcia i grafiki a SEO

Zdjęcia i grafiki a SEO

Grafiki są niedoceniane w kontekście SEO, ale zaczynają pełnić coraz bardziej istotną rolę. Można je wykorzystywać na wiele sposobów. Właściciele stron internetowych używają ich w celu zaprezentowania produktu lub też urozmaicenia wyglądu danej podstrony. Warto jednak maksymalnie wykorzystać potencjał grafik w SEO witryny.

Pierwszym sposobem na to, aby silnie wykorzystać grafiki jest pozycjonowanie w Google Images. Coraz więcej użytkowników wyszukuje produkty, jakie chce zakupić w Google Images. Jest to wygodne, ponieważ pozwala od razu zobaczyć rzecz i ocenić, czy się ona podoba. Szczególnie ważne jest pozycjonowanie grafik w Google dla branży fashion. Użytkownicy wprowadzają do Google frazę, np. „jasne spodnie jeansowe”, przechodzą do zakładki grafika i mogą wybierać spośród wielu produktów, a następnie kupić ten, który spełnia ich estetyczne wymagania. Przy pozycjonowaniu grafik należy zwrócić uwagę między innymi na: tytuł, opis alternatywny, jakość zdjęcia. Zadbanie o widoczność witryny w Google grafika może znacznie zwiększyć zyski.

Grafiki na stronie internetowej mogą pełnić funkcję nawigacyjną – kliknięcie w nie przenosi do podstron, np. kategorii czy produktu. Jednak ich najważniejszą rolą jest sprawienie, że strona będzie atrakcyjna dla użytkowników. Strony bez zdjęć nie zatrzymują na dłużej. Grafiki doskonale mogą wpasować się w wizualną warstwę witryny, urozmaicać treści (szczególnie te dłuższe), prezentować asortyment. Należy jednak zadbać o ich optymalizację pod SEO. Powinny szybko się ładować i nie obciążać strony. Warto zatem zadbać, aby były lekkie, miały odpowiedni format. Muszą też posiadać tytuły, być dobrane tematycznie do podstron oraz posiadać opisy alternatywne.

Atrybuty ALT

Ważną częścią każdej strony są zdjęcia i grafiki. Boty nie potrafią zobaczyć, co jest na danej grafice. Dlatego potrzebują atrybutów ALT, które mają za zadanie opisać treść obrazu. Jeśli na przykład prowadzisz stronę o gotowaniu i w swoim przepisie na żurek wrzucisz zdjęcie przedstawiające pięknie wyglądający talerz tej zupy, powinieneś użyć atrybutu ALT, który podpowie botom, że to właśnie żurek. Taki atrybut mógłby brzmieć „przepis na żurek”, albo „jak ugotować smaczny żurek?”

Atrybuty alt są niezwykle ważne w kontekście search engine optimization, ale nie tylko. Zwiększają użyteczność serwisu, gdyż służą także osobom z niepełnosprawnościami, które stosują specjalne oprogramowanie, jakie przekazuje im to, co się znajduje na stronie. Jeśli zdjęcia na stronie się nie ładują (np. przez zbyt wolny internet), to użytkownikowi wyświetla się właśnie opisy alternatywne. W przypadku pozycjonowania atrybuty alt mają istotną wartość – pomagają robotom powiązać to, co znajduje się na grafice z tematyką danej podstrony. Dlatego warto w miarę możliwości stosować w atrybutach alt frazy – to wspiera pozycjonowanie. Grafiki na stronie będą również zwiększać atrakcyjność strony i warto je umieszczać. Jednak należy stosować odpowiednie zasady – muszą być powiązane tematycznie i nie powinny za dużo ważyć. W innym wypadku będą spowalniały witrynę, co negatywnie wpłynie na czas ładowania się podstron.

Core Web Vitals

Jeśli pierwszy raz widzisz to określenie, bez obaw, zaraz to wyjaśnimy. Core Web Vitals to zestaw wskaźników, którymi od stosunkowo niedawna (bo od połowy 2021 roku) kieruje się wyszukiwarka Google w ocenie poszczególnych stron internetowych. Mają one coraz większe znaczenie dla SEO strony, a Google w ocenie serwisów bierze je pod uwagę. Obecnie są trzy takie wskaźniki Core Web Vitals. Oto one:

LCP: LARGEST CONTENTFUL PAINT

To czas ładowania największego bloku graficznego/tekstowego na Twojej stronie. W uproszczeniu możemy przyjąć, że to czas ładowania się witryny. Zgodnie z nowymi wytycznymi Google, czas ładowania nie powinien przekraczać 2,5 sekundy.

Warto więc zadbać o to, aby każdy z elementów był odpowiednio zoptymalizowany pod szybsze ładowanie. Może być tak, że cała strona ładuje się szybko, ale będzie jedna ciężka grafika, która obniży ocenę Google witryny – właśnie przez długie ładowanie się tego jednego szczegółu.

 

LCP: LARGEST CONTENTFUL PAINT

 

FID: FIRST INPUT DELAY

To czas, po upływie którego użytkownik może wejść w pierwszą interakcję z Twoją witryną, np. kliknąć jakiś button lub przejść do nowej podstrony. Opóźnienie to nie powinno przekraczać 100 milisekund. Ocena stron pod względem tego parametru ma swoje uzasadnienie. Użytkownicy po wejściu na stronę często od razu kierują się do konkretnego miejsca w menu – nie lubią oni długo czekać, dlatego tak ważne jest zadbanie o FID.

 

FID: FIRST INPUT DELAY

 

CLS: CUMULATIVE LAYOUT SHIFT

To wskaźnik, który może być najtrudniejszy w zrozumieniu. To tak zwany wskaźnik niestabilności treści, czyli częstotliwości przesunięć elementów widocznych na Twojej stronie. Parametr ten nie powinien być wyższy niż 0,1:

 

CLS: CUMULATIVE LAYOUT SHIFT

To wskaźnik, który może być najtrudniejszy w zrozumieniu. To tak zwany wskaźnik niestabilność treści, czyli częstotliwości przesunięć elementów widocznych na Twojej stronie. Parametr ten nie powinien być wyższy niż 0,1:

Tutaj tylko zaznaczyliśmy kwestię Core Web Vitals. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ich temat, np. dowiedzieć się, jak je mierzyć i ulepszać, zapraszamy Cię do lektury oddzielnego artykułu poświęconego CWV.

Core Web Vitals są niezwykle ważne dla Google. Wyszukiwarka dba o to, aby wyróżniać w wynikach wyszukiwania właśnie te podstrony, które są skonstruowane w taki sposób, by były wygodne w użytkowaniu. Właśnie dlatego szybkość ładowania się strony staje się coraz ważniejsza. Jednak ma to znaczenie nie tylko z perspektywy wyszukiwarki, ale też użytkowników. Gdy strona ładuje się długo, to wiele osób rezygnuje z przeglądania jej – wolą wybrać inną, która działa szybciej. Warto sprawdzać raport, który dotyczy CWV i na jego podstawie wprowadzać zmiany na stronie internetowej – informacje na ten temat można uzyskać w centrum pomocy Google.

Źródło: https://www.yottaa.com/understanding-core-web-vitals/

Wersja mobilna

Jak informuje Google na swojej stronie: „Od 1 lipca 2019 r. mobile-first indexing jest domyślnie włączone dla wszystkich nowych witryn internetowych.” Co się kryje pod tym hasłem? W skrócie fakt, że Google indeksuje mobilną, a nie desktopową wersję Twojej strony. A zatem jeśli Twoja strona została stworzona stricte pod komputery i nie ma tzw. RWD, czyli responsywnego designu (z angielskiego responsive web design), nie ma szans na wysoką pozycję w Google. W ramach polityki mobile-first indexing dobrą widoczność mogą zyskać tylko strony, których wersja mobilna jest przynajmniej tak dobra jak desktopowa.

Coraz więcej osób traktuje swój telefon jak mini-komputer. Wprowadzenie szybkich płatności jeszcze bardziej wspiera zakupy właśnie przez urządzenia mobilne. Statystyki pokazują, iż wielu użytkowników internetu robi zakupy online przy okazji oczekiwania na coś – wizytę u lekarza, dojazd na miejsce, podczas kolacji. Z perspektywy SEO dobra witryna mobilna jest istotna, ale w kwestii sprzedaży nie jest mniej ważna.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak radzi sobie Twoja strona, zacznij od darmowego testu optymalizacji mobilnej (aktualnie lightohouse) udostępnianego przez Google. Jeśli wynik okaże się niesatysfakcjonujący, konieczna będzie przebudowa strony tak, aby dobrze wyglądała i układała się na urządzeniach mobilnych i o różnej rozdzielczości.

 

Rich snippets

Bywają też nazywane znacznikami schematu, danymi strukturalnymi lub danymi uporządkowanymi. Rich snippets to rozszerzone opisy Twojej strony internetowej wyświetlające się w Google. Znaczniki te mogą przekazywać dużo dodatkowych informacji, np. informować o rodzaju wyniku (np. oferta, artykuł, forum dyskusyjne) lub kierować do wielu podstron jednocześnie. Kiedy wpiszesz „Semcore” w Google zobaczysz naszą witrynę wraz z rich snippets – mamy sześć dodatkowych linków w ramach jednego wyniku wyszukiwania:

Rich snippets a SEO

 

Co zrobić, żeby „snippety” pojawiły się na Twojej stronie? Jest to kwestia odpowiedniej modyfikacji kodu strony, w tym zastosowania danych strukturalnych. Tutaj znajdziesz obszerny poradnik na ten temat przygotowany przez Google. A jeśli chcesz wiedzieć więcej, poczytaj na naszym blogu o rodzajach wyników wyszukiwania.

Content marketing a SEO

Kolejnym etapem pozycjonowania jest content marketing. SEO content jest tworzony po to, aby Google łączył i identyfikował daną witrynę z konkretnymi frazami. Ich odpowiednie ułożenie, nasycenie i wykorzystanie w wartościowych treściach sprawia, że witryna będzie lepiej pozycjonowana. Tworzenie jakościowych treści strony pozytywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. W tekstach dodatkowo znajdują się frazy kluczowe, co ma spore znaczenie dla algorytmów. Należy jednak pamiętać o tym, że słowa te muszą być umieszczone w treści naturalnie, bez spamu. Ważną częścią tworzenia contentu jest także linkowanie wewnętrzne.

Każdy tekst SEO powinien być odpowiednio zoptymalizowany pod frazy. Powinien mieć dobre nagłówki, a ponadto być jednocześnie użyteczny. Treści powinny być na każdej kategorii, a ich tworzenie to długotrwały proces. Ustala się optymalną długość treści, nagłówki oraz frazy, ale także kwestie, jakie muszą być tam poruszone. Dla skuteczności tekstów SEO warto zadbać o wysoką jakość treści. Nie tylko powinny być one poprawne językowo, ale również merytorycznie. Warto, aby zachęcały do czytania, gdyż długość przebywania użytkowników na stronie także ma znaczenie.

Cechy dobrych tekstów SEO

Teksty SEO powinny mieć odpowiedni kształt i posiadać niezbędne elementy, które będą służyć pozycjonowaniu kątem wyszukiwarek internetowych, ale również okażą się przydatne dla użytkownika. Dlatego też należy zadbać, aby posiadały one:

  • dobrą hierarchię nagłówków, które wykorzystują najważniejsze frazy kluczowe;
  • odpowiednią długość – dostosowaną do tematu (by odpowiednio go wyczerpać), a także analizy konkurencji i tego, w jaki sposób danych treści szukają potencjalni odbiorcy;
  • dobór słów kluczowych głównych oraz pomocniczych;
  • unikalny charakter – nie mogą być kopią treści z internetu, nie powinny się powielać na stronie;
  • meta title oraz description;
  • grafiki z odpowiednimi opisami alternatywnymi;
  • podłoże merytoryczne;
  • zgodność z zasadami ortografii i interpunkcji.

To najważniejsze cechy, jakie powinny wyróżniać treści SEO. Nie sposób jest podać wszystkich dokładnych wytycznych, ponieważ one uzależnione są od wielu aspektów. Ustala się je indywidualnie dla każdej strony i bierze się pod uwagę istotne kwestie dla danego biznesu oraz branży.

Analiza słów kluczowych na potrzeby SEO

Działania content marketingowe nastawione na SEO należy zacząć od porządnego przeanalizowania słów i fraz kluczowych, na które chcesz, aby Twoja strona pojawiała się w wyszukiwarce. Taka wcześniejsza analiza pozwoli Ci uniknąć przerabiania treści, gdyby miało się okazać, że brakuje w nich właściwych fraz i zwrotów.

Jeśli chcesz samodzielnie zbadać to, jakie frazy wybrać, zacznij od czegoś prostego – spisz hasła i zapytania, które przychodzą Ci do głowy na podstawie prowadzonej działalności. W drugim kroku użyj podpowiedzi Google. To te frazy, które wyświetlają się podczas wpisywania zapytania w wyszukiwarce. Do dyspozycji masz też więcej narzędzi. Sporo z nich jest darmowych. Oto kilka pomysłów:

Narzędzia te, w tym planer słów kluczowych (Google Keyword Planner), pomogą Ci znaleźć frazy i określić ich popularność na podstawie realnych wyszukiwań użytkowników w Google. Jeśli będziesz tworzyć treści, które będą odpowiadać otrzymanym słowom i frazom kluczowym, łatwiej będzie Ci wynieść swoją stronę na wysokie pozycje w Google.

Przy dopasowywaniu fraz kluczowych do podstron ważne jest unikanie kanibalizacji. Ma ona miejsce wtedy, gdy o pozycje w Google na to samo słowo kluczowe walczą przynajmniej dwie podstrony tego samego serwisu. To osłabia potencjał SEO danej witryny, dlatego też zdecydowanie warto rozplanować konkretne podstrony pod kątem fraz. Istotne będzie zweryfikowanie tego, jak wiele osób wyszukuje dane słowa. Nie należy kierować się tylko krótkimi frazami, ale każdą podstronę powinno się też uzupełniać o long-tail SEO.

Czy wystarczy wyszukać frazy i tworzyć treści na stronę z ich wykorzystaniem? Dla dobrych wyników SEO takie działania okażą się niedostateczne. Dobór fraz kluczowych powinien mieć o wiele więcej etapów. Opiekun SEO tworzy listę podstron, fraz do nich przypisanych oraz określa cechy tekstów (długość, nagłówki, nasycenie słowami kluczowymi). Wstępne sprawdzenie tego, jakie hasła pasują do witryny nie będzie wyczerpywało strategii. Czasem trzeba stworzyć nowe podstrony, zadbać o odpowiednie powiązanie wpisów blogowych, by móc wykonywać linkowanie wewnętrzne. Ponadto istotne jest to, by wybrać, jaka fraza będzie najistotniejsza dla danej podstrony. Jest wiele elementów, na jakie trzeba zwracać uwagę podczas planowania treści SEO na stronę.

Long-tail SEO

“Long-tail” to tak zwane frazy długiego ogona. Ich rolą jest łatwiejsze wypromowanie witryny na bardziej szczegółowe hasła. Załóżmy, że prowadzisz sklep z nartami. Frazą ogólną będzie po prostu hasło „narty”. Jednak wypozycjonowanie witryny na takie hasło byłoby ekstremalnie trudne, zajęłoby masę czasu i pochłonęło ogromne środki. Dlatego sklepy internetowe często skupiają się na precyzyjnych frazach długiego ogona, na przykład:

  • Narty dla początkującej kobiety
  • Narty dla dziecka 10 lat
  • Narty do nauki freestyle

Są to hasła mniej popularne w Google. W efekcie „wybicie” się z nimi na wysoką pozycję będzie znacznie łatwiejsze. Druga korzyść to fakt, że zyskasz w ten sposób wartościowy ruch. Klient, który poszukuje nart do nauki freestyle prawdopodobnie w krótkim czasie złoży zamówienie. Wystarczy pokazać mu odpowiednią ofertę.

Frazy długiego ogona są doskonałym rozwiązaniem dla firm z mniejszymi budżetami. Koszt wypozycjonowania witryny na takie słowa kluczowe jest mniejszy, a już pozwala zwiększyć ruch potencjalnych klientów, jacy są zdecydowani na dany produkt lub usługę. Wtedy zwiększają się zyski i wraz z nimi można przeznaczać więcej pieniędzy na SEO, by pozycjonować się na krótsze i ważniejsze w kontekście biznesowym słowa kluczowe. Te działania będą jeszcze bardziej zwiększać sprzedaż i w efekcie firma zacznie się ekspresowo rozwijać.

Przeczytaj więcej o pozycjonowaniu na długi ogon na naszej stronie.

Ogólne słowa kluczowe czy long tail?

Faktem jest, iż dobrze stworzona strategia SEO powinna skupiać się na obu tych typach fraz. Warto pracować nad osiąganiem wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania zarówno na długie słowa kluczowe, jak i frazy ogólne. Należy jednak pamiętać, iż to, jak szybko uda się osiągnąć pozycje na dane frazy zależy między innymi od działań konkurencji oraz posiadanego budżetu. Na wiele fraz ogólnych niezwykle trudno jest zdobyć wysokie miejsca– dlatego najlepsza jest strategia SEO łączona. Polega to na jednoczesnym zdobywaniu mniej konkurencyjnych fraz i pracy nad ogólnymi. Przy czym frazy długiego ogona osiągane są w krótszym czasie, a wobec ogólnych fraz stosuje się strategię długoterminową. Można odpowiednio zarządzać budżetem i działaniami SEO, aby takie były ich efekty. Ma to wiele zalet w kontekście marketingu internetowego.

Warto zwrócić uwagę na to, iż ogólne frazy i long tail trafiają do różnych osób – na innych etapach lejka sprzedażowego. Użytkownicy internetu, którzy wpisują frazy długiego ogona często mają już wybrany produkt (lub usługę) i tylko szukają odpowiedniej oferty, która spełnia wymagania. Te osoby są bardziej skłonne do natychmiastowego zakupu. Natomiast internauci, jacy wybierają ogólne frazy, często dopiero zapoznają się z tematem – robią wstępne rozpoznanie. Później porównują oferty, dochodzą do konkretnych wymagań. Oczywiście część z tych osób również od razu dokona zakupu, jednak jak pokazują badania – nie będzie to większość. Warto więc zdobywać frazy kluczowe różnego rodzaju, jednak sposób optymalizacji SEO pod nie, tworzenie treści, linkowanie oraz inne kwestie należy dopasować do strategii, która powinna być personalizowana, czyli dotyczyć konkretnej strony internetowej.

Inne rodzaje fraz kluczowych

Istnieje wiele rodzajów fraz kluczowych i przy działaniach SEO warto korzystać z różnych ich typów. Wśród nich są na przykład frazy brandowe. Są one powiązane z konkretną marką. Dobrym działaniem jest pozycjonowanie się pod frazami znanych, lubianych oraz wyszukiwanych producentów, których produkty posiada się w sklepie. Wielu kupujących jest przywiązanych do konkretnych marek i w Google wpisuje na przykład frazy typu „spodnie + marka”. Następnie wybierane są oferty z pierwszych wyników wyszukiwania, a później dochodzi do zakupu.

Kolejnym typem fraz są słowa kluczowe lokalne – one są wykorzystywane właśnie przy SEO lokalnym. Takie słowa kluczowe są powiązane z miastem, województwem lub też nawet dzielnicą.

Można wyróżnić także produktowe frazy kluczowe – są bezpośrednio powiązane z konkretnym modelem i typem produktu. Zawierają nazwę producenta, nazwę modelu i niekiedy numer, który może odpowiadać jednemu z wariantów danego typu produktu. Potencjalni kupujący często wyszukują model telefonu, laptopa, telewizora, ponieważ już są zdecydowani na co dokładnie chcą wydać swoje pieniądze.

Duplicate content a SEO

Duplicate content to inaczej duplikacja treści. Rozróżnia się wewnętrzną oraz zewnętrzną duplikację. Każda z nich ma swoje konsekwencje dla pozycjonowania witryny. Techniczne błędy na pozycjonowanej stronie internetowej mogą znacząco wpływać na jej ranking w wynikach wyszukiwania. Zewnętrzna duplikacja ma miejsce wtedy, kiedy więcej niż jedna strona internetowa posiada tę samą treść. W takim przypadku Google wybiera witrynę, którą uważa za autora treści i inne strony z tymi samymi tekstami będą miały problem z pozycjonowaniem. Pod żadnym pozorem nie można kopiować treści z innych stron – jest to nie tylko nieetyczne (łamanie prawa), ale będzie miało duże konsekwencje dla SEO. Brak unikalnych tekstów mocno wpływa na ocenę serwisu przez roboty Google – będzie on uznany za mało wartościowy, a tym samym nie będzie zasługiwał na wypromowanie w wynikach wyszukiwania. Jeśli zauważymy, że inna strona skopiowała treści od nas – można zgłosić ten fakt do Google. Jest jednak sytuacja, w której duplikacja treści występuje naturalnie. Dotyczy to opisów produktów – wiele sklepów internetowych zaopatruje się u tych samych producentów. Często wyrażają oni zgodę na wykorzystanie opisu, a niekiedy wręcz tego wymagają – kiedy produkt ma konkretne specyfikacje lub wyróżnia się czymś. Mimo tego strony internetowe z tymi samymi opisami produktów mogą zajmować wysokie miejsca w wyszukiwarce Google. Jak to możliwe? Google zdaje sobie sprawę, iż sprzedaż tych samych produktów może wiązać się z identycznymi opisami, dlatego nie karze za to witryn. Zduplikowane opisy produktów nie są więc przeszkodą do tego, by zdobyć TOP10 w wyszukiwarce. Inaczej jest w przypadku kategorii lub wpisów blogowych. To zupełnie inny rodzaj treści i one zawsze powinny być unikalne. Oczywiście dobrym rozwiązaniem (także sprzedażowym) jest tworzenie unikalnych opisów produktów. Szczególnie, jeśli są one wynikiem strategii marketingowej i mają charakter typowo sprzedażowy – zachęcają do kupna.

Duplikacja wewnętrzna to sytuacja, gdy na tej samej stronie znajdują się podstrony z tą samą treścią. Jest kilka przypadków, kiedy to występuje. Może być to na przykład wynikiem błędu, np. w sytuacji, gdy w danej kategorii jest wiele produktów i są one podzielone na różne podstrony (1,2…), a każda z nich ma osobny adres URL i wszędzie występuje ten sam opis kategorii. Takie błędy optymalizacyjne są wykrywane podczas audytu SEO. Niekiedy właściciel strony nie jest świadomy tego, że zduplikowane treści wpływają na pozycjonowanie strony i umieszcza fragmenty lub całe opisy na różnych podstronach tej samej witryny. Należy to wyeliminować, gdyż szkodzi to SEO z kilku powodów. Po pierwsze roboty Google nie ocenią wysoko takiej witryny. Po drugie powielone zostają te same frazy kluczowe, a więc problemem będzie samo zaindeksowanie różnych podstron na konkretne frazy kluczowe.

Działania z treściami

Dzisiaj nie ma mowy o SEO bez tworzenia treści. I to nie byle jakich! Ważne są angażujące materiały, które będą po pierwsze unikalne (bez kopiuj-wklej z innych witryn), a po drugie wysokiej jakości. Content marketing jest kluczowy w tym kontekście. Google docenia strony, które zawierają obszerne teksty, odpowiadające na pytania użytkowników i rozwiązujące ich problemy. Do tego celu przyda Ci się blog lub jakaś inna sekcja na stronie, gdzie będziesz mógł regularnie wrzucać nowe wpisy. Zapomnij o kopiowaniu tekstów z innych stron, jeśli chcesz wybić się w Google, musisz tworzyć treści unikalne. Oczywiście nie oznacza to, że nie możesz poruszyć tematu, który już jest w Google. Chodzi o to, żeby dać czytelnikowi coś od siebie, coś nowego, o czym nie wspomina „konkurencja”.

Nie zapominaj też, że „treści” to nie tylko teksty. Infografiki, zdjęcia, screeny, animacje, linki do video na YouTube, to wszystko są elementy, które wzbogacają to, co publikujesz na swojej stronie. Nie zapominaj o nich!

A jak to jest z tymi słowami kluczowymi w tekstach? Oczywiście powinny się pojawić, ale w sposób naturalny. Nie „wpychaj” na siłę słów do tekstu. To nie pomoże, a wręcz przeciwnie – zaszkodzi. Możesz przyjąć założenie, że jeśli czytelnik uzna tekst za wartościowy, tak samo pomyśli o nim Google. Od jakiegoś czasu Google posługuje się algorytmem BERT, który wykorzystuje uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego, aby lepiej zrozumieć wyszukiwania użytkowników i ich faktyczne intencje. W rezultacie, promowane są strony, które dostarczają wartościowej wiedzy/rozwiązań dla tych użytkowników. Liczba słów kluczowych w treści schodzi na nieco dalszy plan.

Jeśli chcesz doczytać więcej na ten temat, zapraszamy do lektury następujących artykułów:

Content marketing na stronie powinien jednak jednocześnie być zoptymalizowany pod SEO. Musi więc spełniać dwa podstawowe działania – być skonstruowany w sposób przyjazny dla użytkowników, a zarazem pomagać w pozycjonowaniu. Teksty powinny odpowiadać na najczęstsze pytania klientów, być powiązane z firmą. Poza opisywaniem kategorii warto skupić się również na tworzeniu oraz rozwoju bloga. Pomoże on nie tylko w kontekście SEO, ale też wpłynie na wizerunek marki. Ponadto teksty blogowe są doskonałym sposobem na walczenie o wysokie pozycje dla fraz długiego ogona. Pomagają również w linkowaniu wewnętrznym – linki tekstowe stanowią ważną informację na temat zawartości linkowanej podstrony.

tworzenie contentu SEO

SEO off-site, czyli link building 

SEO on-site jest bardzo ważne, ale osiągnięcie najwyższych pozycji oraz utrzymanie ich wymaga pracy nad linkami zewnętrznymi, czyli SEO off-site. Pod pojęciem „link building” kryje się pozyskiwanie linków zewnętrznych. Odnośniki z innych stron internetowych prowadzące do pozycjonowanej domeny mają znaczenie w kontekście SEO. Algorytm wyszukiwarki traktuje takie linki jako polecenia. Jednak odnośniki te muszą być powiązane tematycznie z witryną – nie mogą pochodzić ze spamerskich miejsc. W przeciwnym razie pozycja domeny w Google spadanie, zamiast wędrować ku górze. Jeżeli nie masz praktycznej wiedzy na temat link buildingu, zdecydowanie lepiej oddelegować to zadanie do profesjonalistów.

Wdrażanie w pozycjonowaniu linkowania ze złych źródeł może początkowo podnieść pozycję strony, ale Google bardzo szybko wykryje podejrzane działania. Ostatecznie witryna może nie tylko znacznie upaść w wynikach wyszukiwania, ale jej pozycje będzie o wiele trudniej rozbudować. Zdecydowanie warto dbać o taki content na stronie, aby inni twórcy internetowi sami chcieli linkować do pozycjonowanej strony. Odpowiednie budowanie profilu linków będzie wspierane też przez artykuły gościnne, czyli merytoryczne treści, przydatne użytkownikom stron, na których się znajdą – mogą zawierać linki, a więc będą wpływały na wizerunek przedsiębiorstwa oraz SEO (search engine optimization).

Odpowiedni profil linków

Tworząc linkowanie do Twojej strony, powinieneś zadbać o dwa elementy. Po pierwsze, szukaj witryn o tzw. wysokim autorytecie, czyli tzw. wskaźniku DR (domain rating). Są to strony, które już są wysoko wypozycjonowane w Google, ale też znane i cenione przez użytkowników. Profil linków jest kluczowy w tym kontekście. Wskaźnik DR można też sztucznie poprawiać, to nie jest etyczne działanie, jednak część witryn tak działa. Dlatego też warto znać sposoby na to, aby wykryć, czy DR jest rzeczywisty. Witryny o wysokim autorytecie mają też dobrej jakości treści i są przydatne osobom poruszającym się w danej branży. Jeśli nie jesteś w stanie ocenić samodzielnie, czy dana strona ma wysoki autorytet, czy nie, skorzystaj z darmowego narzędzia udostępnianego przez Ahrefs. Pomoże Ci on we wstępnej weryfikacji danej strony.

Druga kwestia to tematyka. Szukaj witryn, które będą powiązane tematycznie z Twoją stroną, tak aby profil linków był naturalny. Jeśli na przykład prowadzisz bloga podróżniczego i linkują do Ciebie strony o tematyce przemysłowej, nie będzie to dobrze wyglądać w oczach Google.

Ogólna zasada jest taka, że im więcej linków z domen o wysokim autorytecie masz w profilu swojej strony internetowej, tym większe są Twoje szanse na wysoką pozycję na stronach Google. I pamiętaj – lepszy jest jeden link wysokiej jakości niż 10 niskiej.

Sprawdzaj także ruch na stronach, ponieważ linkowanie będzie miało też uzasadnienie marketingowe. Ważne jest przekierowywanie użytkowników na Twoją witrynę, a więc to, ile osób będzie ją odwiedzać wpłynie na ruch, jaki z niej pozyskasz.

Zdecydowanie lepiej jest zdobyć mniej linków z różnych domen niż więcej z małej ich liczby. 100 linków zewnętrznych z różnych serwisów (oczywiście, jeśli będą zweryfikowane) da Tobie znacznie więcej niż 1000 z pięciu witryn.

Profil linków jest ważny dla SEO, dlatego też zadbaj o różne sposoby ich pozyskiwania. Jeśli Twoja firma będzie patronem jakiejś akcji, to możesz zdobyć bardzo wartościowe przekierowanie. Warto również udzielać wywiadów dla branżowych serwisów lub tworzyć treści gościnne z perspektywy eksperta.

Istotne są nie tylko jakość i liczba linków, bardzo wartościowe będzie także zadbanie o to, aby adresy URL miały odpowiednią strukturę. Należy również sprawdzać rozłożenie linków zewnętrznych na różne podstrony Twojego serwisu.

SEO – jak zacząć?

Im szybciej zaczniesz dbać o SEO swojej strony, tym wcześniej zaobserwujesz efekty. Oczywiście warto skorzystać z konsultacje SEO już podczas zakładania serwisu. Są dwie drogi, jeśli chodzi o wdrażanie działań poprawiających widoczność witryny – nauka i samodzielne tworzenie i wdrażanie strategii SEO lub skorzystanie z profesjonalnej pomocy. Pierwsza ścieżka jest długa, mozolna, wymaga dużej świadomości wykonywanych działań (można popełnić poważne błędy) i czasu. Z punktu biznesowego o wiele bardziej opłacalne jest wybranie pomocy specjalistów, którzy zadbają o SEO i samodzielne zajęcie się innymi aspektami, np. rozbudową firmy, planowaniem poszerzenia asortymentu etc.

Wskazówki SEO

Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była odpowiednio zoptymalizowana pod SEO, to musisz zadbać o najważniejsze elementy z tym związane. Przede wszystkim przed wykonywaniem działań zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO. Dzięki temu łatwiej będzie zaplanować strategię pozycjonowania, ustalić budżet. Na jego bazie będzie można rozłożyć konkretne działania w czasie i zadbać o witrynę w odpowiedni sposób – w dobrej kolejności, np. zaczynając od naprawy błędów optymalizacyjnych. W realizacji cały czas monitoruj zmiany pozycji i weryfikuj (na ile to możliwe) to, z czego one wynikają. Bądź na bieżąco ze zmianami algorytmów i jak najszybciej wprowadzaj zmiany, aby dopasowywać swój serwis do wymagań Google. Zaglądaj także na przewodnik SEO od Google – szczególnie na etapie nauki pozycjonowania.

Dbaj o porządek w linkowaniu wewnętrznym, jasną strukturę serwisu oraz odpowiednie uporządkowanie kategorii. Nie pozostawiaj żadnej strony bez nagłówków pod frazy kluczowe i zadbaj o to, aby treści były tworzone z uwzględnieniem strategii i wytycznych SEO. Muszą być również unikalne. Nie lekceważ wagi wersji mobilnej strony, a także szybkości witryny.

To najważniejsze wskazówki SEO, które warto wdrażać, gdyż pełnią one bardzo ważną rolę. Podstawą będzie zawsze odpowiednia techniczna optymalizacja serwisu. Strona z dużymi błędami nie będzie wysoko rankować, nawet jeśli dbasz o linkowanie zewnętrzne i wysokiej jakości content.

Lokalne SEO

Lokalne SEO ma na celu poprawę widoczności Twojej strony dla wyszukiwań powiązanych z określoną lokalizacją, takich jak “dentysta Poznań” czy “sklep z meblami Warszawa”. Jest to szczególnie ważne dla firm, które oferują usługi lub produkty w konkretnych miejscach, takich jak restauracje, sklepy czy placówki medyczne.

Kluczowym elementem pozycjonowania lokalnego jest optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma. Dobrze zoptymalizowana wizytówka jest niezwykle ważna, ponieważ Google automatycznie wykrywa lokalizację użytkownika i dostarcza mu odpowiednie, lokalne wyniki, często wzbogacone o mapy.

Narzędzia SEO - z czego korzystać podczas pozycjonowania?

SEO wymaga używania różnorodnych narzędzi SEO, które umożliwiają nie tylko weryfikowanie zmian pozycji podstron, ale pozwalają też na głębszą diagnostykę. Dlatego też tak istotne jest, aby posługiwać się różnymi narzędziami, porównywać, sprawdzać i wyciągać wnioski. Zobacz, jakie z nich znacznie ułatwią Ci pracę.

Narzędzia SEO od Google

Google udostępnia właścicielom stron bardzo dużo różnych narzędzi, takich jak Google Search Console. Dzięki nim można sprawdzać ruch na stronie, pozycje, ale też zapoznawać się z danymi demograficznymi użytkowników lub weryfikować, z jakich urządzeń był największy ruch.

Google Search Console

To absolutna podstawa, jeśli chodzi o narzędzia online. Dzięki Google Search Console zweryfikujesz problemy z indeksacją, kary ręczne, prześlesz mapę swojej witryny. Ponadto zobaczysz średnią pozycję, ruch na stronie i kraje, z jakich pochodzi. Google Search Console ma wiele przydatnych funkcji dla SEO, w tym monitorowanie indeksacji.

Google Search Console GSC

https://www.youtube.com/watch?v=POGbq7KvSGw&list=PLKoqnv2vTMUOnQn-lNDfT38X9gA_CHxTo

Google Analytics

Z Google Analytics korzystają specjaliści SEO, UX, eksperci od marketingu online. Możesz dzięki niemu zweryfikować mnóstwo kwestii, które pomogą zadbać Ci o pozycjonowanie, ale również zebrać dane do tego, jak zmienić stronę, aby była ona bardziej użyteczna. Dzięki temu możesz śledzić konwersję, wprowadzać zmiany, a następnie weryfikować, co działa pozytywnie na jej wzrost. W Google Analytics sprawdzisz: liczbę użytkowników, sesji (i czas ich trwania), odrzuceń, kanały ruchu (płatne/darmowe), a także wiele więcej. Wśród wartościowych informacji będą również te, które dotyczą odbiorców (dane demograficzne, zainteresowania, płeć) i ich zachowań (wyszukiwane hasła). Analiza danych w Google Analytics pozwala na dokładne zrozumienie skuteczności produktów, co jest szczególnie istotne, jeśli masz sklep online.

Panel Google Analytics 4

https://analytics.google.com/analytics/academy/

Looker Studio (Google Data Studio)

To narzędzie umożliwi Ci tworzenie raportów SEO. Wystarczy, że dobrze skonfigurujesz raport, dodasz źródła ruchu (mogą być różne, nie tylko od Google, ale np. Senuto) i możesz zawsze szybko sprawdzić wykresy dotyczące widoczności, konwersji i innych kwestii. Nie musisz sprawdzać i przeklikiwać się przez różne narzędzia – możesz stworzyć sobie zestawienie najważniejszych danych samodzielnie.

Looker Studio (Google Data Studio)

Google Tag Manager

GTM jest przydatny dla SEO, ale także reklam płatnych (Google, Facebook). Pomoże Ci w dodawaniu tagów, jakie umożliwią śledzenie danych, bez ingerowania w kod strony. Z GTM korzystają też specjaliści UX – głównie do wdrażania map ciepła i tagów.

Panel Google Tag Manager

Google Trends

Dzięki Google Trends sprawdzisz sezonowość fraz i to, co obecnie jest najbardziej popularne w przeglądarce Google. Dzięki temu możesz zaplanować nie tylko działania SEO, ale też inne – na przykład kiedy publikować posty z danej tematyki na social media.

Google Trends

PageSpeed Insights

Sprawdzisz szybkość swojej strony dla komputerów, ale także urządzeń mobilnych. Poprzez PageSpeed Insights dowiesz się, jakie jest tempo ładowania się Twojej witryny i możliwości interakcji. Zobaczysz wiele ważnych wskazówek, by przyspieszyć swoją stronę. Możesz też sprawdzać tym narzędziem konkurentów.

PageSpeed Insights

Inne przydatne narzędzia SEO

Wśród najważniejszych, z których korzystają specjaliści każdego dnia, jest: Ahrefs, Senuto, Semstorm. Wszystkie te narzędzia pozwalają na sprawdzanie widoczności, porównywanie się z konkurencją, weryfikację linkowania i wielu innych kwestii. Różnią się między sobą nawigacją, bazą fraz kluczowych, ale też poszczególnymi funkcjami i limitami, które są czasem uzależnione od pakietu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO – wybierz jedno z nich, a później możesz inwestować w więcej. Najpierw przetestuj każde i sprawdź, które jest dla Ciebie najlepsze. Najlepsze są narzędzia, które pozwalają na sprawdzanie wielu funkcji na raz – przykładowo Senuto w 22 marca 2022 rozszerzył się o Content Planer, który wspiera również tworzenie treści pod SEO. Do innych narzędzi, które pozwalają na tworzenie treści należą Contadu oraz Surfer SEO.

Do przydatnych narzędzi należą też wtyczki do systemów CMS. Pozwalają na tworzenie przekierowań, ale też optymalizacji konkretnych podstron. Specjaliści SEO korzystają również z crawlerów, Answer the Public, Moz i wielu innych narzędzi.

Black Hat SEO i White Hat SEO

Przy działaniach SEO warto kierować się zasadami White Hat SEO, czyli praktykami uznawanymi przez Google za dobre. Należy unikać Black Hat SEO, czyli niedozwolonych działań. Mogą one na początku dawać jakąś korzyść, ale w pewnym momencie zostaną wykryte przez roboty Google. W konsekwencji Twoja strona może mocno spaść w wynikach wyszukiwania, a nawet zniknąć z indeksacji. Nie opieraj więc swojego SEO o farmy linków, kopiowanie treści, nie oszukuj algorytmów Google. Do poważnych przewinień należy na przykład ukrywanie treści. Nieetyczne praktyki bardzo często są karane przez Google i naprawienie takiej sytuacji jest kosztowne, wymaga czasu i w niektórych przypadkach bardziej opłaca się założenie nowej strony.

SEO - samodzielnie czy z pomocą agencji?

To, czy decydować się na samodzielne SEO, czy wybrać pomoc specjalistów zależy od wielu kwestii. Jeśli masz swój biznes online i zależy Ci na dobrej jego optymalizacji, by zwiększyć zyski, to samodzielne SEO nie będzie dobrym pomysłem. Jest kilka powodów – specjalista SEO od razu będzie wiedział, co wykonać, żeby poprawić widoczność Twojej witryny. Stworzy strategię SEO i wykona optymalizację zgodnie z obecnymi wymaganiami wyszukiwarki, możliwościami Twojej witryny, intencjami użytkowników, jacy poszukują Twoich produktów lub usług. Nie warto uczyć się SEO na serwisie, który ma przynosić zyski. Po pierwsze pozycjonowanie będzie zajmowało Tobie dużo czasu. Ponadto najpewniej nie zauważysz błędów optymalizacyjnych, które należy naprawić jak najszybciej, bo bez nich niemożliwe będzie pozyskanie wysokich pozycji. Możesz przy okazji wprowadzić złe zmiany optymalizacyjne, których naprawa będzie kosztowna. Do SEO swojego biznesu wybierz dobrą agencję. Możesz jednak uczyć się samodzielnie pozycjonowania na stronie, która nie ma dla Ciebie znaczenia biznesowego. Wystarczy, że wtedy wykupisz domenę i krok po kroku będziesz ją optymalizować wraz ze zdobywaniem coraz większej wiedzy. Wtedy nauczysz się najwięcej, będziesz obserwować zmiany – ich skutki i przyczyny, a tym samym nauczysz się SEO bez narażania swojej firmy na straty.

Jednym z najlepszych rozwiązań jest wybranie agencji SEO, która składa się z wielu różnych specjalistów. Dzięki temu będziesz mieć pewność tego, iż Twoja witryna będzie kompleksowo zaopiekowana. Copywriterzy napiszą treści zgodnie z wytycznymi działu SEO. Specjaliści będą porozumiewać się ze sobą w kwestii najlepszej strategii dla Twojej strony. Dzięki temu dobrane zostaną najlepsze rozwiązania. Do analizy używane będą odpowiednie narzędzia, a developer wprowadzi zmiany na stronie, które wymagają znajomości bardziej zaawansowanych kwestii, np. kodu. Wybór agencji wiąże się więc ze współpracą wielu specjalistów o dużym doświadczeniu. Należy jednak znaleźć firmę, której warto zaufać.

Skuteczność SEO

Skuteczność profesjonalnego SEO jest nieporównywalnie większa niż pozycjonowania samodzielnego. Celem jest pokonanie konkurencji i zdobycie najlepszych pozycji na frazy, które będą miały uzasadnienie biznesowe – czyli przyciągną ruch, ale osób, które są potencjalnymi klientami. Niekiedy pozornie wydaje się, że widoczność serwisu spada, bo ma on mniej fraz w TOP50, jednakże nie zawsze oznacza to, że pozycjonowanie przebiega nieodpowiednio. Specjalista SEO analizuje frazy i na tej podstawie może stwierdzić, jakie z nich nie mają żadnego znaczenia. Często witryny mają pozycje na frazy zupełnie niezwiązane z ich działalnością. Dlatego też spadek liczby fraz może wiązać się z tym, iż witryna przestaje być widoczna pod hasłami, które nie są korzystne. Przykładowo klinika medycyny estetycznej może pozycjonować się na takie frazy, jak na przykład „twarz”, „oczy”, „usta”. Czy one mają uzasadnienie biznesowe? Nie, ponieważ potencjalni klienci nie wpisują takich wyrażeń w wyszukiwarkę, kiedy chcą skorzystać z usług firmy tego typu. Zamiast tego używają nazw zabiegów lub efektów, jakie chcą osiągnąć, np. „powiększanie ust” lub „usuwanie zmarszczek”. Dobry specjalista SEO będzie skupiał się na tym, żeby poprawiać widoczność pod słowami kluczowymi, jakie przyciągną klientów. W efekcie początkowo mogą wypadać z TOP50 czy TOP20 frazy zupełnie nierentowne, a stopniowo pojawiać się na wysokich pozycjach będą słowa kluczowe istotne dla danej firmy. Zatem sama analiza liczby słów kluczowych nie będzie wartościowa bez sprawdzania tego, jakie z nich znajdują się na najlepszych miejscach.

SEO jest działaniem wieloetapowym, które jest dopasowane do biznesu, skierowane pod konkretną grupę docelową, a jednocześnie oparte na najkorzystniejszej strategii. Niekiedy na stronie występuje tak wiele błędów optymalizacyjnych, że niemożliwe staje się zdobycie pozycji szybko – najpierw trzeba wprowadzić zmiany, które polegają na technicznym SEO, aby następnie skutecznie pracować nad pozycją fraz. Wyniki SEO mogą się więc pojawiać po różnym czasie, ale klient zawsze powinien wiedzieć co się dzieje na stronie i jakie są przyczyny skuteczności.

SEO jako podstawa działań marketingowych

Wiesz już, co to jest SEO. Bez dwóch zdań w świecie online pozycjonowanie jest podstawą wszelkich działań marketingowych. Strategia przydaje się zarówno sklepom internetowym, firmowym wizytówkom, blogom, portalom jak i wszelakim serwisom, które chcą pozyskiwać użytkowników. Efekt SEO jest długofalowy, dlatego warto uzbroić się w zapas cierpliwości podczas pozycjonowania. Choć w Polsce zdecydowana większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google, to niewielkie grono internautów swoje zapytania umieszcza w takich serwisach jak Bing czy Yahoo. Zwykle odpowiednio zoptymalizowana strona będzie osiągać wysoką pozycję również w tych wyszukiwarkach. Brak SEO sprawia, że witryna jest praktycznie niewidoczna w sieci. To właśnie dlatego pozycjonowanie jest tak ważne i powinno stanowić podstawę działań marketingowych w Twojej firmie.

 

heat map w pracy nad search engine optimization

Z czym łączyć SEO?

Odpowiadając na pytanie co to jest SEO należy wspomnieć, że strategia ta może być łączona z różnymi formami marketingu online. Popularnym rozwiązaniem jest synergia pozycjonowania z płatnymi reklamami Google Ads. Takie połączenie nazywamy SEM (Search Engine Marketing). To działania, dzięki którym strona może pozyskiwać użytkowników za pomocą wyszukiwarki – równocześnie z wyników organicznych oraz płatnych.

Innowacyjną strategią jest także SXO. To połączenie działa SEO oraz projektowania UX. W efekcie strona internetowa staje się widoczna w wyszukiwarce, a korzystanie z niej jest wygodne i wywiera pozytywne wrażenie na społeczności. Witryny dzięki SXO mogą liczyć na znacznie wyższy współczynnik konwersji oraz lepszą widoczność w sieci. Przy okazji warto wspomnieć, że SEO oraz UX uzupełniają się nawzajem – to właśnie dlatego strategia ta jest tak efektywna i jednocześnie zyskała spore uznanie wśród przedsiębiorców, którzy posiadają własne strony internetowe.

SEO – kiedy się zdecydować?

Część firm wdraża SEO w momencie, kiedy obserwuje, jak konkurencja mocno zyskuje na tych działaniach. Czy to za późno? Nie, o ile masz wystarczająco duży budżet na to, aby zainwestować go w SEO. Dlaczego koszt pozycjonowania niekiedy jest tak duży? Jeśli zależy Ci na widoczności witryny, a do tej pory nie optymalizowałeś jej pod SEO, to jest wiele do nadrobienia. Przede wszystkim należy usunąć błędy, zoptymalizować witrynę pod wymagania wyszukiwarki Google, wprowadzić techniczne SEO, wypełnić stronę treściami z odpowiednimi frazami kluczowymi i zadbać o wartościowe linki. Im mniejszy budżet, tym mniej można zrobić w każdym miesiącu, a wtedy efekty przychodzą później. Konkurencja, która zajmuje pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, inwestowała w SEO przez miesiące, a czasem nawet lata, więc wyprzedzenie jej będzie wymagało albo bardzo dużo czasu przy standardowym budżecie albo dużego budżetu i nieco cierpliwości. Oczywiście, zainwestowanie wielu pieniędzy nie przyniesie efektów w ekspresowym tempie – Google potrzebuje też czasu na zaindeksowanie podstron i weryfikację zmian, by poprawić pozycję witryny. Poza tym część działań SEO należy robić w konkretnej kolejności i nie ma możliwości zrobić tego od razu. Jednak mniejszy budżet zawsze będzie związany z wolniejszym budowaniem linkowania, tworzeniem treści i wprowadzaniem zmian technicznych oraz optymalizacyjnych. Zatem kiedy najlepiej zdecydować się na SEO? Jak najszybciej! Najlepiej jeszcze przed powstaniem strony, aby wybrać odpowiedni CMS, który łatwo pozycjonować, a także skonstruować witrynę w taki sposób, by miała jak największy potencjał SEO. Nie bez znaczenia jest również sam wybór domeny, gdyż istotna jest jej historia.

SEO odpowiedzią na potrzeby zakupowe

Nie jest tajemnicą, że większość konsumentów wykorzystuje Google, by znaleźć produkty i usługi. Coraz częściej stosowane są też mapy. SEO to sposób na marketing internetowy, który pozwala na trafienie bezpośrednio do osób, jakie są zainteresowane konkretnymi rzeczami. Dzięki SEO Twoja witryna będzie wyświetlała się osobom, które wpisują konkretne frazy, a więc są na jednym z etapów lejka sprzedażowego. To właśnie dlatego SEO jest tak korzystne finansowo, gdyż Twoja oferta nie trafia do wszystkich, a do tych, którzy chcą tego, co sprzedajesz. SEO jest więc mocno nakierunkowane na odpowiadanie na potrzeby konsumentów, jest skierowane do potencjalnych klientów, a nie wszystkich. Taki marketing nie jest nachalny, a przynosi ogrom korzyści. Od lepszej sprzedaży – po poprawę wizerunku marki.

Odpowiednie SEO będzie przyciągało na Twoją stronę osoby, które wyszukują tego, co oferujesz. Istotne jest dobranie fraz. Nie będzie trudnym zadaniem wypromowanie strony na wiele fraz kluczowych, jakich nikt nie wyszukuje. Dlatego SEO nie może istnieć w oderwaniu od celów biznesowych.

Jak znaleźć agencję SEO?

SEO nie jest strategią, którą każda osoba może wdrożyć samodzielnie. Kompleksowe pozycjonowanie wymaga obszernej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Jaką agencję SEO wybrać? Najlepiej taką, która do swoich klientów podchodzi kompleksowo. Pozycjonowanie warto uzupełnić o reklamy Google Ads oraz projektowanie UX. Dzięki temu wyprzedzisz swoją konkurencję, bez względu na to, w jakiej konkretnie branży działasz. Pamiętaj, że solidna agencja posiada szerokie grono wykwalifikowanych specjalistów z zakresu SEO, UX, Google Ads, content marketingu oraz projektowania stron. Twoja witryna będzie więc w dobrych rękach!

Wybór agencji SEO nie jest łatwy, gdyż należy zaufać firmie i pozwolić jej działać przez przynajmniej kilka miesięcy, aby zaobserwować pierwsze wyniki. Dlatego też warto zweryfikować kilka kwestii. Nie zaleca się podpisywania umowy z firmami, które są nowe – wyjątkiem są przedsiębiorstwa, które nie mają długiej historii, ale zatrudniają ekspertów, jacy działają w branży od wielu lat. Sprawdź też, czy agencja SEO chwali się swoimi pracownikami – jeśli tak, to wiesz, że ich kompetencje są wysokie. Sprawdź też, jakie pozycje ma strona internetowa firmy, z jaką planujesz podpisać umowę. Pozycjonowanie w branży pozycjonowania jest najtrudniejsze, dlatego wśród najlepszych wyników wyszukiwania będą agencje, które znają się na SEO.

Gdy już podpiszesz umowę, to nie oczekuj efektów następnego dnia – profesjonaliści będą działać skutecznie i stopniowo poprawiać widoczność Twojej strony internetowej. Czas pozycjonowania będzie między innymi uzależniony od tego, w jakim stanie jest Twoja witryna, jaki masz budżet, co robi Twoja konkurencja.

SEO w Semcore – jak przebiega współpraca?

Jeśli szukasz agencji SEO, która profesjonalnie wypozycjonuje Twoją stronę internetową – odezwij się do nas! W Semcore pracują zespoły specjalistów, którzy zwiększą widoczność, ruch, a także konwersję. Podpisujemy umowę po wstępnej analizie strony, ustaleniu budżetu i zakresu działań. Na początku współpracy chcemy poznać dokładne potrzeby naszych klientów, dlatego po podpisaniu umowy prosimy o wypełnienie briefu – to pozwoli nam poznać cele, konkurencję biznesową oraz plany firmy. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć strategię SEO, która umożliwi rozwój Twojego przedsiębiorstwa w oczekiwanym kierunku.

Analizujemy wszystkie informacje i przeprowadzamy dokładny audyt witryny. Zawiera on kompleksowe badanie strony i pozwala zidentyfikować błędy krytyczne, które należy naprawić już na samym początku. Jednocześnie umożliwia opiekunowi SEO zaplanowanie kolejnych działań i ich kolejności – tak, by SEO było jak najbardziej skuteczne i oparte na indywidualnej strategii. Audyt pokazuje zalety oraz wady strony, a po naprawieniu wykrytych podczas niego błędów ustala się kolejne kroki optymalizacyjne.

Nasi specjaliści współpracują ze sobą, układając plany w oparciu o analizę konkurencji, jej widoczności i działań. Na Twoją stronę nasi copywriterzy tworzą teksty SEO, które jednocześnie odpowiadają profilowi biznesowemu Twojej witryny i są doskonale zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Zajmujemy się optymalizacją nagłówków, meta opisów, linkowaniem wewnętrznym oraz zewnętrznym, przekierowaniami i wszystkimi kwestiami SEO, jakich potrzebuje Twoja witryna.

Cały czas obserwujemy zmiany pozycji, algorytmów Google oraz działania konkurencji, aby na bieżąco dostosowywać nasze działania i reagować na nowe sygnały. Stopniowo będziesz obserwować poprawę pozycji, pojawianie się nowych fraz w wynikach wyszukiwania, a także zwiększony ruch na stronie. Zajmiemy się również reklamami Google Ads oraz UX Twojej witryny! Będziesz mieć dedykowanego opiekuna, do którego zawsze możesz zwrócić się z pytaniami. Jego zadaniem jest wyjaśnianie różnych kwestii, omawianie strategii oraz podejmowanych działań.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zwiększamy widoczność stron i co możemy zaoferować Tobie – skontaktuj się z nami!

Źródła:

FAQ SEO

Poznaj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania dotyczące SEO. Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas!


SEO to Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony internetowej w taki sposób, aby witryna wyświetlała się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

SEO wymaga indywidualnego podejścia do każdej strony internetowej. Optymalizacja rozpoczyna się od wykonania audytu strony oraz analizy konkurencji. Dopiero po otrzymaniu podstawowych danych możliwe jest projektowanie skutecznej strategii. W przypadku SEO trudno doszukiwać się uniwersalnych schematów, które zadziałają bezbłędnie na każdej stronie internetowej.

SEM to Search Engine Marketing, a SEO jest jednym z elementów tej strategii. Pozycjonowanie odnosi się do bezpłatnych (organicznych) wyników wyszukiwania, podczas gdy SEM obejmuje również kampanie płatne, takie jak Google Ads.

SEO stanowi jeden z istotniejszych elementów marketingu internetowego. Pozwala na zdobycie organicznego ruchu i docieranie do klientów, którzy są zainteresowani ofertą oraz wpisują frazy związane z usługami lub produktami danej firmy. Bez SEO niezwykle trudno jest rozwijać przedsiębiorstwo – szczególnie oparte na sprzedaży online.

SEO generuje pewne koszty, ale można je ograniczyć poprzez samodzielne pozycjonowanie. Wymaga to jednak specjalistycznej wiedzy – czas specjalisty SEO również składa się na koszt usługi pozycjonowania. Tworzenie treści i pozyskiwanie linków zewnętrznych to kolejne aspekty, które mogą generować koszty, zależnie od wybranej strategii.

Koszt SEO strony zależy od wielu czynników, w tym od kosztów związanych z tworzeniem lub zakupem specjalistycznych treści oraz pozyskiwaniem linków zewnętrznych (publikacji sponsorowanych). Samodzielne pozycjonowanie może być mniej kosztowne, ale wymaga dużego nakładu pracy i czasu na zdobycie odpowiednich umiejętności.

Cena usługi SEO świadczonej przez agencję obejmuje nie tylko tworzenie treści i pozyskiwanie linków, ale także czas i wiedzę specjalistów, którzy przygotowują i realizują strategię pozycjonowania. Koszt może się różnić w zależności od zakresu działań i specyficznych potrzeb strony, zazwyczaj zaczynając od kilkuset złotych miesięcznie.

Miesięczna cena SEO zależy od indywidualnych potrzeb klienta, w tym ilości treści do stworzenia, liczby linków do pozyskania oraz czasu, jaki specjalista SEO może poświęcić na realizację usługi. Koszty mogą się wahać od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od złożoności projektu i celów pozycjonowania.

Profesjonalnie prowadzone działania SEO skutkują lepszą widocznością w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu oferta firmy trafia do większej liczby potencjalnych klientów, co może zwiększyć sprzedaż. SEO jest jedną z najlepszych inwestycji marketingowych, szczególnie dla firm działających online.

Tworzenie treści pod SEO zawsze powinno odbywać się na bazie wytycznych od działu SEO. Każda podstrona ma przyporządkowane frazy w taki sposób, aby uniknąć kanibalizacji. Długość tekstu oraz nasycenie frazami to kwestie ustalane w zależności od wielu aspektów, takich jak analiza konkurencji.

Jeśli chcesz zajmować się SEO, masz kilka możliwości rozwoju ścieżki kariery. Możesz wybrać kurs online i samodzielnie ćwiczyć SEO na wykupionej w tym celu domenie. Alternatywnie możesz uczestniczyć w kursie prowadzonym „na żywo”, który oferuje praktyczne wskazówki i testy. Innym sposobem jest przeczytanie książek na ten temat i podjęcie stażu w dziale SEO, gdzie będziesz uczyć się od specjalistów.

Praca w SEO wymaga podstawowej znajomości zasad, jakimi kieruje się wyszukiwarka podczas ustalania pozycji stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Przydaje się także wiedza z zakresu HTML i CSS, szczególnie podczas podstawowej optymalizacji serwisu. Pracę w SEO można podejmować między innymi w agencjach, które świadczą usługi pozycjonerskie.

Specjalista SEO to osoba z doświadczeniem i dużymi umiejętnościami w dziedzinie pozycjonowania. Nie jest już młodszym specjalistą, ale osiągnęła odpowiedni poziom rozwoju zawodowego. Kolejnym etapem kariery może być starszy specjalista SEO, a później ekspert, manager lub nawet Head of SEO.
Marcin Stypuła

Autor artykułu:
Marcin Stypuła

 

CEO i założyciel Semcore. Wie, co dzisiaj działa i generuje milionowe zyski w digital marketingu. Jest liderem strategicznym projektów Semcore, które są zorientowane na to, aby zapewniać sprzedaż w przyszłości.

Oceń tekst

Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów: 321

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Karol
Karol
2 lat temu

Naprawdę dobry tekst, wszystko w jednym miejscu, więc wygodnie się korzysta:)

Sylwia Głowacka
Sylwia Głowacka
2 lat temu

Duże uznanie, że udało wam się to tak zgrabnie ograć i rozpisać.

Arkadiusz W.
Arkadiusz W.
2 lat temu

Dzięki wielkie za obszerny artykuł, na pewno będę wracał. Na razie stworzenie sklepu online tylko w planach, ale takie info na pewno się przydadzą:)

Jarek Pruski
Jarek Pruski
2 lat temu

Hej. Lepiej jest skorzystać z usług agencji SEO w trakcie projektowania www, czy dopiero po tym jak powstanie?

Daniel
Daniel
2 lat temu

Fajnie, że na bieżąco aktualizujecie tekst i dodajecie takie info jak wskaźniki Core Web Vitals.

Anonim
Anonim
2 lat temu

Fajny tekst dla początkujących w SEO.

Krzysztof Madej
Krzysztof Madej
2 lat temu

Pomimo długości, dobrze się czytało. Będę tutaj wracać:)

Kornelia Pejkert
Kornelia Pejkert
2 lat temu

Lubię takie merytoryczne wpisy. SEO to temat rzeka, więc dobrze jest mieć najważniejsze kwestie podsumowane w jednym wpisie.

Paweł
Paweł
2 lat temu

Świetny artykuł! Czy jest jakiś konkretny czynnik w SEO, który uważacie za niezbędny lub najskuteczniejszy?