fbpx

SEO co to jest? Poradnik 2022

SEO z ang. Search Engine Optimization, to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki min. Google, na określone słowa kluczowe. Dlaczego SEO jest ważne? Jakie działania zawiera SEO? - na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym poradniku.

Czemu służy SEO?

Czemu służy SEO?

 

SEO jest częścią pozycjonowania, jednak obecnie coraz częściej te dwa terminy są zrównywane. Większość specjalistów oraz ekspertów SEO bowiem nie zajmuje się wyłącznie technicznymi warstwami witryny, optymalizacją on-site, ale działa szerzej. Dlatego też nie będziemy stawiać mocnej granicy między tymi dwoma terminami.

Co oznacza skrót SEO?

Skrót SEO jest zapożyczony z języka angielskiego – Search Engine Optimization to inaczej optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Proces ten ma za zadanie podnieść pozycję strony w wyszukiwarce dla konkretnych fraz kluczowych. Strategia ma charakter wieloetapowy i nie jest jednorazowym działaniem. Bezpośrednim celem SEO jest jak najlepsze wyróżnienie witryny wśród wyników wyszukiwarek. Jednak pośrednio wpływa też na ruch oraz konwersję. Dlatego współczesne agencje SEO, świadczące tego rodzaju usługi, posiadają wykwalifikowane grono specjalistów z zakresu marketingu, pozycjonowania, UX oraz projektowania stron. Oferują klientom nie tylko zwiększenie widoczności, ale także wdrożenie działań, które potencjalnego klienta na danej witrynie zatrzymają i sprawią, że zechce on na nią powrócić.

Co warto wiedzieć o SEO?

Jest kilka istotnych aspektów SEO, które warto znać jeszcze przed rozpoczęciem wdrażania tego działania. Przede wszystkim nie wystarczy raz nauczyć się SEO – to nie jest stały zestaw działań, który powtarza się w każdym przypadku. SEO ciągle ewoluuje – wraz ze zmianami algorytmów Google, a także intencji użytkowników internetu. Posiadanie zaawansowanej wiedzy o SEO umożliwia szybkie dopasowywanie się do nowych wytycznych wyszukiwarki i wprowadzanie skutecznych rozwiązań. Ponadto działania dopasowywane są również do tego, jakie pozycje osiąga konkurencja – jeśli jakaś witryna wyprzedza naszą, to należy szukać kolejnych sposobów, by jeszcze bardziej wyróżnić serwis w wynikach wyszukiwania.

SEO jest uzależnione od wielu kwestii, nie będzie więc takie samo w przypadku każdego serwisu. Zakres wykonywanych czynności uzależniony jest od branży, wielkości serwisu, liczby podstron, celów danej marki, a także systemu CMS. Systemy do zarządzania treścią mają różne ograniczenia – niekiedy możliwe jest wykonanie większej liczby działań od razu, są kwestie, na których optymalizację dany CMS nie pozwala, a czasem wymagane jest dokupienie płatnych rozszerzeń. Ponadto SEO będzie też dopasowane do budżetu. Im jest on większy, tym więcej czynności można wykonać. Oczywiście w przypadku niektórych biznesów online nie jest potrzebny ogromny budżet, szczególnie jeśli chodzi o SEO witryn marek, które zajmują się niszowymi usługami. Jednak niekiedy dany poziom budżetu nie pozwoli wbić strony do TOP5, gdyż konkurencja wydaje więcej choćby na budowanie profilu linkowego i trudno jest dogonić serwisy, które mają go mocno rozwinięty i wciąż inwestują w działania off-site. SEO, jak wszyscy dobrzy specjaliści przekazują, wymaga również czasu. Oczywiście przy większym budżecie można skrócić czas zdobywania wyższych pozycji, jednak wciąż efekty wyróżniania witryny w Google pojawiają się najczęściej po kilku miesiącach działań. Strategia SEO musi być zatem indywidualnie dostosowana do konkretnego serwisu internetowego i choć wydaje się schematyczna – optymalizacji podlegają te same obszary – to dopasowuje się ją do wielu elementów.

Wielu specjalistów SEO podkreśla również to, iż osiąganie wysokich pozycji nie trwa szybko. To, że na pierwsze efekty trzeba często czekać przynajmniej kilka miesięcy jest wiadome i już coraz więcej osób ma tego świadomość. Jednak warto wiedzieć to, że zdobyte pozycje mogą się chwiać i wcale nie będzie oznaczało to złej strategii SEO.

Google co jakiś czas testuje różne sposoby wyróżniania witryn. Przykładów nie trzeba długo szukać – był taki czas, gdy wyszukiwarka ignorowała meta title i wstawiała na jego miejsce nagłówek H1. Niekiedy wciąż tak robi – czasem też zamiast stworzonego meta description wybiera fragment z tekstu, gdyż uważa go za trafniejszy. Poza takimi widocznymi zmianami Google pomiędzy dużymi zmianami algorytmów wprowadza szereg ich mini-aktualizacji. Specjalista SEO śledzi pozycje wielu stron, sprawdza przyczyny zmian i decyduje się na wdrożenie innych rozwiązań na stronie, kiedy jest to potrzebne. To pozwala na utrzymanie pozycji, a jednocześnie dbanie o to, aby możliwe było osiąganie lepszych i budowanie widoczności na coraz więcej fraz. Jeśli więc pozycje Twojej witryny lekko zmieniają się co jakiś czas, a pozycjonowaniem zajmuje się dobry specjalista SEO, to nie masz się co martwić i panikować. Podczas działań nad widocznością Twojej strony możesz zaobserwować nawet duże wahania pozycji – szczególnie po wprowadzeniu optymalizacji albo też po osiągnięciu kolejnego etapu, np. zdobyciu TOP10 lub TOP5. Takie procesy są naturalne i polegają na drobnych zmianach w pozycjach konkretnych podstron. Po zmianach optymalizacyjnych pozycje witryny się zmieniają – trwa to jakiś czas i jest związane z ustalaniem optymalnej pozycji danej strony.

Zdobyte wysokie wyniki w Google nie będą utrzymywać się zawsze – choć taką nadzieję mają osoby, jakie rezygnują z usług SEO po osiągnięciu doskonałych rezultatów. Należy pamiętać, iż konkurencja cały czas dąży do lepszej widoczności i zatrzymanie działań będzie najczęściej skutkowało stopniową utratą wysokich miejsc. Algorytmy są aktualizowane i zmieniają się zasady wyróżniania witryn w wynikach wyszukiwania. SEO jest więc ciągłym działaniem, polega na dbaniu o osiąganie pozycji, ale również utrzymywanie ich poprzez szybkie reagowanie w przypadku zmian algorytmów oraz intensywnych prac konkurencji. Jeśli zainwestujesz w SEO, a potem z niego zrezygnujesz – po kilku miesiącach pozycje spadną.

co to jest SEO - wiadomości o seo

Dlaczego SEO jest ważne?

skuteczne SEO działa i jest w rzeczywistości nie wydatkiem, a inwestycją, która wielokrotnie się zwraca. Zostało to potwierdzone wielokrotnie, choćby w case study naszych klientów, których serwisy zanotowały nie tylko olbrzymi wzrost, ale również ich zyski zwiększyły się o 100% i więcej. Semcore również plasuje się na doskonałych pozycjach, jeśli chodzi o frazy branżowe – to sprawia, że coraz więcej marek nam ufa i wybiera właśnie współpracę z nami. SEO to większy ruch na stronie, duża rozpoznawalność, popularyzacja marki. Efektywne SEO umożliwia pozyskiwanie nie tylko klientów, ale też partnerów biznesowych. Jest najlepszą inwestycją w marketing internetowy.

SEO jest ważne szczególnie, jeśli chcesz sprzedawać online. Użytkownicy internetu wpisują frazy, jakie ich interesują i przeglądają pierwsze wyniki wyszukiwarki Google. Obecnie praktycznie nikt nie zagląda na drugą stronę wyników. Dlatego tak istotne jest, by jak najwięcej fraz zaistniało w TOP10. Oznacza to, że Twoja witryna będzie dostrzeżona przez mnóstwo potencjalnych klientów, a tym samym jest o wiele większa szansa na sprzedaż. Nie musisz nawet mieć produktów, których nie posiadają inni. Wystarczy to, by zadbać o SEO witryny, a witryny sprzedające produkty tych samych producentów nie będą zabierały Ci klientów – często nawet przy niższych cenach. Będą niewidoczne dla potencjalnych klientów. Dobre SEO sprawi, że ruch Twojej witryny wzrośnie – lepiej wyeksponowana przyniesie dużo nowych wejść. To naturalnie zamieni się w wyższe zyski. Osiąganie wysokich pozycji warto połączyć z działaniami UX. Dlatego obecnie coraz więcej firm decyduje się na SXO. Kiedy SEO zapewnia właśnie dużą widoczność i więcej wejść, to UX pozwala na maksymalizację zysków, czyli takie dopasowanie strony, by jak największy procent potencjalnych kupujących rzeczywiście zdecydowało się wydać u Ciebie pieniądze.

Obecnie SEO jest wręcz obowiązkowym elementem marketingu internetowego – mnóstwo przedsiębiorstw dba o to, aby ich strona była widoczna. Jeśli zaniedbasz pozycjonowanie witryny, to nie będzie ona wysoko w wynikach wyszukiwania.

SEO – komu jest potrzebne?

Masz biznes online? To oznacza, że potrzebujesz SEO. Sprzedawanie w internecie jest uzależnione od tego, jak wiele osób trafi na stronę sklepu internetowego. Jeśli widoczność serwisu będzie niewielka, to duża część potencjalnych klientów nie będzie miała nawet pojęcia o jego istnieniu. Dlatego też zarówno małe, jak i duże sklepy internetowe powinny wśród działań marketingowych uwzględniać SEO. Bez tego bardzo trudno jest rywalizować z konkurencją. Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystywanie SEO do promocji marki. Dużo zyskają też przedsiębiorstwa, którym zależy na zdobyciu przewagi lokalnej – tu koszty SEO są niższe niż przy budowaniu widoczności na cały kraj. Są przedsiębiorstwa, które nie potrzebują SEO – to firmy, które działają wyłącznie offline i nie mają wystarczającego budżetu na działania marketingowe. Zdecydowanie lepiej jest skupić się na zwiększeniu przychodów, by przedsiębiorstwo było stać na profesjonalne SEO niż inwestowanie w to działanie małych pieniędzy – nie da się osiągnąć świetnych efektów SEO z bardzo małym budżetem, gdyż konkurencja prężnie działa, a koszt dobrego pozycjonowania to nie tylko czas pracy specjalistów oraz ekspertów, ale także narzędzi, wdrażania zmian i działań off-site.

Wielu właścicieli stron rezygnuje z SEO z tego względu, iż budżet nie pozwala im na konkurencje z olbrzymimi korporacjami. Mają ten sam asortyment, a wielkie firmy wydają miliony na SEO. Czy w takim przypadku pozycjonowanie jest niemożliwe? Nie. Przy mniejszym budżecie część fraz będzie niemożliwych do zdobycia – przynajmniej w TOP3 i nie ma co do tego wątpliwości. Jednak wciąż możesz zadbać o SEO swojej strony i zyskać więcej na sprzedaży produktów online. W jaki sposób? Strategii przy małym budżecie na SEO jest wiele, jedną z najskuteczniejszych jest inwestowanie właśnie we frazy długiego ogona, czyli zawierające trzy lub więcej słów. Wiele osób poszukuje konkretnych produktów w Google, np. bluzki o danym zdobieniu lub kolorze i jest zdecydowanych na natychmiastowy zakup, jeśli taką rzecz odnajdą. Dlatego dobiera się frazy long tail, które mają najwięcej wyszukiwań i optymalizuje się serwis pod kątem SEO właśnie na nie. Budżet może być wtedy mniejszy, a wyniki satysfakcjonujące. Kolejnym sposobem jest pozycjonowanie lokalne – również wymaga mniejszego budżetu i pozwala na to, aby osoby z danej okolicy lub przebywające w konkretnym mieście znalazły właśnie Twoją ofertę.

SEO będzie więc dobre zarówno dla dużego, jak i małego biznesu online. Jednakże najistotniejsze będzie odpowiednie stworzenie strategii SEO i dopasowanie jej do budżetu, asortymentu, rodzaju firmy.

 

SEO – komu jest potrzebne?

Od czego zależy strategia SEO?

Strategia SEO to kwestia, która zależy od wielu kwestii, to między innymi:

  • branży;
  • aktualnej pozycji;
  • profilu linkowego konkurencji;
  • historii domeny
  • budżetu;
  • błędów optymalizacyjnych na stronie;
  • struktury drzewa kategorii;
  • liczby podstron;
  • planów rozwoju firmy.

Zakres działań, ich kolejność oraz sposób wykonywania konkretnych czynności optymalizacyjnych jest określany po wypełnieniu briefu, rozmowach, a także analizie strony. Cały proces rozpoczyna się poprzez przygotowanie kompleksowego audytu SEO. To gruntowne zbadanie strony serwisu, szukanie ewentualnych błędów i usterek. Zawiera on w sobie zbadanie drzewa kategorii, struktury adresów URL, meta opisów, title, przekierowań, czasu ładowania witryny i wielu, wielu innych aspektów. Dzięki temu możliwe jest zweryfikowanie zarówno podstawowych, jak i zaawansowanych kwestii, jakie są związane z widocznością serwisu. Następnie dokonuje się doboru fraz kluczowych do konkretnych podstron i przygotowanie strategii pozycjonowania. Do wykonania takiego audytu konieczna jest praktyczna wiedza z zakresu SEO – osoba wykonująca taką analizę posługuje się kilkoma narzędziami, dzięki którym może szybciej zweryfikować stan witryny. Audyt dla niewielkich firmowych stron może potrwać kilka-kilkanaście godzin. W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych mówimy o dziesiątkach godzin spędzonych na dogłębnej analizie całego serwisu – od A do Z. Dopiero po wykonaniu audytu SEO specjalista może przygotować odpowiednią strategię, ponieważ wie, jakie kroki należy podjąć, aby podnieść pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie masz jeszcze strony internetowej, to rozważ skonstruowanie jej w taki sposób, aby miała na starcie duży potencjał SEO i była choć w niewielkim stopniu

SEO pod Google

Istnieje wiele wyszukiwarek internetowych, ale to właśnie Google generuje największy ruch. W Europie jest to najpopularniejsze narzędzie online, jakie pozwala na odnalezienie informacji, usług, produktów. Właśnie dlatego SEO powinno być prowadzone zgodnie z wytycznymi Google.

Algorytmy tej wyszukiwarki stale się zmieniają. Mniejsze modyfikacje odbywają się cały czas, a większe kilka razy w roku. Dlatego też podczas prowadzenia działań SEO istotne jest to, aby ciągle weryfikować zmiany i odpowiednio na nie reagować. Zamierzeniem Google jest to, aby w wynikach wyszukiwania znajdowały się strony najlepiej dopasowane do intencji użytkownika. Ponadto wyszukiwarka wyróżnia witryny, jakie są skonstruowane w sposób użyteczny. Co to oznacza? Powinny szybko się ładować, aby użytkownik nie musiał długo czekać. Poza tym istotna jest intuicyjność, odpowiednia konstrukcja, łatwe poruszanie się po witrynie oraz możliwość szybkiego dotarcia do ważnej dla odbiorcy podstrony. Ważne jest także to, by wersja mobilna była stworzona w taki sposób, by poruszanie się po niej było szybkie.

Dopasowanie witryny pod wytyczne Google jest kluczowe, dlatego strona powinna być dobrze zoptymalizowana pod SEO. To sprawi, że będzie wysoko oceniona orazz odpowiednio wyróżniona przez roboty Google. Gdy witryna spełnia wymagania techniczne, jest użyteczna, prowadzone działania obejmują nie tylko content, SEO techniczne, ale też linkowanie, to będzie polecana użytkownikom poprzez osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce pod określonymi frazami.

Pozycjonowanie stron – rodzaje działań

Pozycjonowanie stron to szeroki termin, a samo zdobywanie wysokich pozycji w Google wymaga pracy wielu specjalistów, którzy działają w porozumieniu. Ważne jest tworzenie i optymalizacja treści pod wytyczne SEO tak, aby treści miały nie tylko wartość użytkową oraz wizerunkową, ale były odpowiedniej długości, posiadały dobrze dobrane nagłówki, wykorzystywały frazy kluczowe tak, by uniknąć kanibalizacji i spełniały inne wytyczne specjalistów SEO. Działania nad widocznością mogą być lokalne – skupione na danej miejscowości lub województwie, ale także ogólnopolskie, a nawet międzynarodowe. Warto też dbać o wysokie pozycje strony w mapach Google. Poza treściami niezwykle istotne jest techniczne SEO, które mocno wpływa na pozycję witryny. Warto dbać także o aspekty, jakie dotyczą użyteczności serwisu, czyli UX, który pozwala na dopasowanie witryny do potrzeb użytkowników.

Działania on-site i off-site

Działania on-site to wszystkie czynności wykonywane na stronie, a off-site poza nią. Do najważniejszych czynności, związanych z pozycjonowaniem on-site, należy optymalizacja. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna była w TOP10, to nie ominiesz dokładnej optymalizacji. Wprowadzanie działań pozycjonerskich bez zadbania o techniczne aspekty oraz dopasowania witryny pod wymagania algorytmów, to przepalanie budżetu, a także brak wykorzystania potencjału SEO strony. Optymalizacja strony internetowej to naprawa wszelkiego rodzaju błędów, które utrudniają osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Pozycjoner w takiej sytuacji chce dopasować witrynę do wskazówek dla webmasterów, jakie opublikowało samo Google. Im serwis zostanie lepiej dopracowany, tym ma większą szansę na uzyskanie lepszych wyników. To kompleksowe usprawnienie serwisu, skrócenie czasu ładowania, zadbanie o indeksację oraz poprawa struktury strony. Podczas optymalizacji (w przypadku wyboru nie tylko SEO, ale SXO) należy szczególną uwagę zwrócić na UX, czyli user experience. Witryny dopasowane do potrzeb użytkowników są zdecydowanie lepiej oceniane przez algorytm Google. Ile trwa optymalizacja? To zależy od tego jak duży jest serwis i ile posiada błędów. W e-commerce, gdzie znajdują się setki produktów, optymalizacja będzie trwać dłużej niż w przypadku małej wizytówki firmowej z kilkoma podstronami.

Skuteczne SEO Twojej strony internetowej będzie zawierało mnóstwo działań – część z nich nie będzie widoczna dla użytkownika internetu, ale roboty Google to dostrzegą. Pozycjonowanie musi składać się z kilku elementów, których nie można pominąć. Pierwszym z nich jest audyt SEO – bez niego nie da się zaplanować przyszłych działań optymalizacyjnych i wykryć wszystkich błędów. Na jednej witrynie najważniejsze będzie uzupełnienie nagłówków i ich optymalizacja pod SEO (search engine optimization), a na innej poprawa przekierowań. To właśnie audyt SEO pozwala dokładnie prześwietlić pozycjonowaną stronę. Działania bez niego, na bazie przypadkowo odszukanych błędów, nigdy nie będzie tak samo skuteczne. Dlaczego? Różnorodne elementy SEO wiążą się ze sobą i warto wykonywać je w tym samym czasie lub w określonej kolejności, by efektywność była jak największa.

Poza tym niezbędnym działaniem będzie analiza konkurencji. Należy podczas niej sprawdzić to, jakie witryny mają lepszą widoczność na ważne biznesowo frazy, jaki ruch generują, a także jak wygląda ich profil linkowania. Na tym etapie weryfikacji polega wiele elementów – dzięki temu można dowiedzieć się na jakich polach w SEO konkurencja ma przewagę. Analiza pokazuje, na jakich procesach należy się skupić, aby jak najszybciej wyprzedzić inne strony. Istotna w tym kontekście będzie także weryfikacja content gap, czyli sprawdzenie tego, jakie treści oraz frazy kluczowe posiadają konkurenci, a pozycjonowana przez agencję strona nie ma. Praca nad tymi kwestiami pozwala skutecznie działać w taki sposób, by potencjalni klienci trafiali na Twoją stronę, a nie firm z tej samej branży.

Ważne jest również weryfikowanie widoczności, czyli sprawdzenie liczby fraz w TOP50, TOP20 i TOP10, a także przyjrzenie się temu, czy są one odpowiednie dla danego serwisu. Analiza widoczności musi być przeprowadzana podczas działań SEO przez cały czas. Polega ona na sprawdzaniu tego, pod jakimi słowami kluczowymi w wyszukiwarce Google wyświetla się pozycjonowana witryna oraz jak po wykonaniu konkretnych działań się one zmieniają. Dzięki temu można na bieżąco weryfikować, czy miejsca w wynikach najistotniejszych fraz poprawiają się. Pozwala to na natychmiastowe działanie i reagowanie natychmiastowo na zmiany w SERP (organicznych wynikach wyszukiwania).

Podczas pracy nad SEO strony cały czas prowadzona jest optymalizacja techniczna. Największa powinna mieć miejsce tuż po audycie SEO, gdzie naprawione będą krytyczne błędy i wprowadzone najważniejsze dla pozycjonowania zmiany. Jednakże optymalizacja nie powinna być działaniem jednorazowym, a przeprowadzanym cały czas na bazie obserwacji wyników.

Optymalizacja kodu strony

Google wykorzystuje tzw. boty, które co jakiś czas „skanują” Twoją stronę. Oczywiście boty patrzą inaczej niż ludzie i skupiają się na innych aspektach, głównie technicznych. Część zmian optymalizacyjnych SEO będzie wręcz niedostrzegalna dla użytkowników internetu, jednak Google podczas badania witryny będzie sprawdzał te elementy. Przy optymalizacji strony warto wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • Tag tytułowy, czyli title tag (to nazwa Twojej strony, która potem wyświetla się w wyszukiwarce)

meta title i meta description w SEO

  • Opis meta (to opis, który pojawia się pod title tag. Nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w Google, ale można go użyć do przekazania ważnych informacji)
  • Nagłówki H1-H4 (każda podstrona i każdy artykuł powinny mieć takie nagłówki. Nagłówki są dobre do „przemycania” słów kluczowych. Informują też boty Google, o czym jest dana podstrona.

Podstawowym błędem, jaki popełniają właściciele stron, jest brak nagłówków lub wyróżnianie konkretnych fragmentów tekstu poprzez stosowanie właśnie nagłówków, a nie edycję tekstu (pogrubienie, zwiększenie czcionki). Wtedy nagłówki nie są optymalnie stworzone pod SEO danej podstrony. Zadbanie o dobre nagłówki, które będą w odpowiedniej hierarchii to niezwykle istotna kwestia, która należy do podstaw.

Linkowanie wewnętrzne

To kolejny istotny aspekt on-site SEO. Warto tworzyć strukturę linkowania wewnętrznego w ramach, której jedna podstrona odsyła do innej. Często linkowanie wewnętrzne mają artykuły blogowe i opisy produktów. Cel jest dwojaki. Po pierwsze – linki wewnętrzne pomagają zatrzymać klienta na dłużej, a po drugie – także pomagają botom Google zrozumieć treść Twojej witryny. Często linkowanie wewnętrzne jest realizowane z pomocą tzw. anchora/kotwicy, czyli podlinkowanego tekstu w treści. Na przykład my teraz zaprosimy Cię do lektury artykułu o optymalizacji Twojej strony internetowej i robimy to właśnie z pomocą anchora.

Odpowiednio skonstruowane linkowanie wewnętrzne sprawi, że użytkownicy będą spędzali na Twojej stronie więcej czasu – skorzystają z linków i chętnie poczytają więcej, odwiedzą inne podstrony. Jednak należy przy tym zadbać, aby teksty były skonstruowane nie tylko pod SEO – jeśli tak będzie, to użytkownicy nie zechcą przejść do innych podstron.

Linkowanie wewnętrzne to wiele działań – podlegają mu różne podstrony i warto skupić się na tym, aby odpowiednio zaplanować umieszczanie linków. Już sama stopka będzie pełniła rolę linkowania wewnętrznego – służy temu także menu. To nie tylko odpowiednio ułożona struktura dla użytkowników, by lepiej poruszali się po witrynie, to także zestawienie linków do podstron. Dlatego tak ważne jest odpowiednie skonstruowanie menu – powinno ono być podzielone na podstrony, jakie przyporządkowujemy konkretnym kategoriom. To szczególnie istotne przy sklepach internetowych.

Umieszczanie linków w różnych częściach witryny ma wiele celów. Jedną z nich jest przyspieszenie indeksacji nowych podstron. Jeśli na stronie znajdą się linki do utworzonych niedawno podstron, np. kategorii, to roboty Google szybciej do nich dotrą i zaindeksują je w wyszukiwarce. Kolejnym celem, również ważnym dla SEO, jest wzmacnianie powiązania konkretnej frazy z daną podstroną. Do tego często wykorzystuje się bloga – ciekawy wpis, który porusza konkretny temat, będzie pod odpowiednim anchorem prowadził do stron. Przykładowo jest sklep z ubraniami, ma on kategorię „ubrania ciążowe”. Na bloga tworzy się wpis o tym, jak wygodnie ubierać się w ciąży i w treści pod frazą „ubrania ciążowe” umieszcza się link do kategorii właśnie z tymi produktami. Przy budowaniu linkowania wewnętrznego na bazie bloga należy ściśle trzymać się określonej strategii SEO, by uniknąć błędów.

Linkowanie wewnętrzne ma także rolę nawigacyjną, a więc prowadzi użytkownika od jednej strony do drugiej, pozwala też powrócić na poprzednią stronę – najczęściej służy temu menu okruszkowe. Dzięki niemu użytkownik z łatwością powróci do podstrony wyższego rzędu, na której był wcześniej.

Populanym błędem podczas linkowania wewnętrznego są tak zwane orphan pages. To podstrony danego serwisu, do których nie ma żadnego linku na danej witrynie. Nie znajdują się one w menu, stopce, nie odsyłają do niej żadne inne podstrony, a dostać się do nich można dopiero po ręcznym wpisaniu całego adresu w pole przeglądaki. Takie strony mogą nie być zaindeksowane przez niezwykle długi czas i są praktycznie niedostępne dla użytkowników.

Podczas optymalizacji serwisu zaleca się również dbałość o brak stron, które nie prowadzą już nigdzie. Nie bez powodu określa się je mianem ślepych zaułków. Przejście z nich do innej podstrony możliwe jest tylko poprzez cofanie do wcześniej odwiedzonej strony.

Zdjęcia i grafiki a SEO

Zdjęcia i grafiki a SEO

 

Grafiki są niedoceniane w kontekście SEO, ale zaczynają pełnić coraz bardziej istotną rolę. Można je wykorzystywać na wiele sposobów. Właściciele stron internetowych używają ich w celu zaprezentowania produktu lub też urozmaicenia wyglądu danej podstrony. Warto jednak maksymalnie wykorzystać potencjał grafik w SEO witryny.

Pierwszym sposobem na to, aby silnie wykorzystać grafiki jest pozycjonowanie w Google Images. Coraz więcej użytkowników wyszukuje produkty, jakie chce zakupić w Google grafika. Jest to wygodne, ponieważ pozwala od razu zobaczyć rzecz i ocenić, czy się ona podoba. Szczególnie ważne jest pozycjonowanie grafik w Google dla branży fashion. Użytkownicy wprowadzają do Google frazę, np. „jasne spodnie jeansowe”, przechodzą do zakładki grafika i mogą wybierać spośród wielu  produktów, a następnie kupić ten, który spełnia ich estetyczne wymagania. Przy pozycjonowaniu grafik należy zwrócić uwagę  między innymi na: tytuł, opis alternatywny, jakość zdjęcia. Zadbanie o widoczność witryny w Google grafika może znacznie zwiększyć zyski.

Grafiki na stronie internetowej mogą pełnić funkcję nawigacyjną – kliknięcie w nie przenosi do podstron, np. kategorii czy produktu. Jednak ich najważniejszą rolą jest sprawienie, że strona będzie atrakcyjna dla użytkowników. Strony bez zdjęć nie zatrzymują na dłużej. Grafiki doskonale mogą wpasować się w wizualną warstwę witryny, urozmaicać treści (szczególnie te dłuższe), prezentować asortyment. Należy jednak zadbać o ich optymalizację pod SEO. Powinny szybko się ładować i nie obciążać strony. Warto zatem zadbać, aby były lekkie, miały odpowiedni format. Muszą też posiadać tytuły, być dobrane tematycznie do podstron oraz posiadać opisy alternatywne.

Atrybuty ALT

Ważną częścią każdej strony są zdjęcia i grafiki. Boty nie potrafią zobaczyć, co jest na danej grafice. Dlatego potrzebują atrybutów ALT, które mają za zadanie opisać treść obrazu. Jeśli na przykład prowadzisz stronę o gotowaniu i w swoim przepisie na żurek wrzucisz zdjęcie przedstawiające pięknie wyglądający talerz tej zupy, powinieneś użyć atrybutu ALT, który podpowie botom, że to właśnie żurek. Taki atrybut mógłby brzmieć „przepis na żurek”, albo „jak ugotować smaczny żurek?

Atrybuty alt są niezwykle ważne w kontekście search engine optimization, ale nie tylko. Zwiększają użyteczność serwisu, gdyż służą także osobom z niepełnosprawnościami, które stosują specjalne oprogramowanie, jakie przekazuje im to, co się znajduje na stronie. Jeśli zdjęcia na stronie się nie ładują (np. przez zbyt wolny internet), to użytkownikowi wyświetla się właśnie opis alt. W przypadku pozycjonowania atrybuty mają istotną wartość – pomagają robotom powiązać to, co znajduje się na grafice z tematyką danej podstrony. Dlatego warto w miarę możliwości stosować w atrybutach alt frazy – to wspiera pozycjonowanie. Grafiki na stronie będą również zwiększać atrakcyjność strony i warto je umieszczać. Jednak należy stosować odpowiednie zasady – muszą być powiązane tematycznie i nie powinny za dużo ważyć. W innym wypadku będą spowalniały witrynę, co negatywnie wpłynie na czas ładowania się podstron.

Core Web Vitals

Jeśli pierwszy raz widzisz to określenie, bez obaw, zaraz to wyjaśnimy. Core Web Vitals to zestaw wskaźników, którymi od stosunkowo niedawna (bo od połowy 2021 roku) kieruje się wyszukiwarka Google w ocenie poszczególnych stron internetowych.Mają one coraz większe znaczenie dla SEO strony, a Google w ocenie serwisów bierze je pod uwagę. Obecnie są trzy takie wskaźniki CWV. Oto one:

LCP: LARGEST CONTENTFUL PAINT

To czas ładowania największego bloku graficznego/tekstowego na Twojej stronie. W uproszczeniu możemy przyjąć, że to czas ładowania się witryny. Zgodnie z nowymi wytycznymi Google, czas ten nie powinien przekraczać 2,5 sekundy.

Warto więc zadbać o to, aby każdy z elementów był odpowiednio zoptymalizowany pod szybsze ładowanie. Może być tak, że cała strona ładuje się szybko, ale będzie jedna ciężka grafika, która obniży ocenę Google witryny – właśnie przez długie ładowanie się tego jednego szczegółu.

 

LCP: LARGEST CONTENTFUL PAINT

 

FID: FIRST INPUT DELAY

To czas, po upływie którego użytkownik może wejść w pierwszą interakcję z Twoją witryną, np. kliknąć jakiś button lub przejść do nowej podstrony. Opóźnienie to nie powinno przekraczać 100 milisekund. Ocena stron pod względem tego parametru ma swoje uzasadnienie. Użytkownicy po wejściu na stronę często od razu kierują się do konkretnego miejsca w menu – nie lubią oni długo czekać, dlatego tak ważne jest zadbanie o FID.

 

FID: FIRST INPUT DELAY

 

CLS: CUMULATIVE LAYOUT SHIFT

To wskaźnik, który może być najtrudniejszy w zrozumieniu. To tak zwany wskaźnik niestabilności treści, czyli częstotliwości przesunięć elementów widocznych na Twojej stronie. Parametr ten nie powinien być wyższy niż 0,1:

 

CLS: CUMULATIVE LAYOUT SHIFT

 

 

Tutaj tylko zaznaczyliśmy kwestię Core Web Vitals. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ich temat, np. dowiedzieć się, jak je mierzyć i ulepszać, zapraszamy Cię do lektury oddzielnego artykułu poświęconego CWV.

Core Web Vitals są niezwykle ważne dla Google. Wyszukiwarka dba o to, aby wyróżniać w wynikach wyszukiwania właśnie te podstrony, które są skonstruowane w taki sposób, by były wygodne w użytkowaniu. Właśnie dlatego szybkość ładowania się strony staje się coraz ważniejsza. Jednak ma to znaczenie nie tylko z perspektywy wyszukiwarki, ale też użytkowników. Gdy strona ładuje się długo, to wiele osób rezygnuje z przeglądania jej – wolą wybrać inną, która działa szybciej. Warto sprawdzać raport, który dotyczy CWV i na jego podstawie wprowadzać zmiany na stronie internetowej – informacje na ten temat można uzyskać w centrum pomocy Google.

Wersja mobilna

Jak informuje Google na swojej stronie: „Od 1 lipca 2019 r. indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych jest domyślnie włączone dla wszystkich nowych witryn internetowych.” Co się kryje pod tym hasłem? W skrócie fakt, że Google indeksuje mobilną, a nie desktopową wersję Twojej strony. A zatem jeśli Twoja strona została stworzona stricte pod komputery i nie ma tzw. RWD, czyli responsywnego designu (z angielskiego responsive web design), nie ma szans na wysoką pozycję w Google. W ramach polityki mobile-first indexing dobrą widoczność mogą zyskać tylko strony, których wersja mobilna jest przynajmniej tak dobra jak desktopowa.

Coraz więcej osób traktuje swój telefon jak mini-komputer. Wprowadzenie szybkich płatności jeszcze bardziej wspiera zakupy właśnie przez urządzenia mobilne. Statystyki pokazują, iż wielu użytkowników internetu robi zakupy online przy okazji oczekiwania na coś – wizytę u lekarza, dojazd na miejsce, podczas kolacji. Z perspektywy SEO dobra witryna mobilna jest istotna, ale w kwestii sprzedaży nie jest mniej ważna.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak radzi sobie Twoja strona, zacznij od darmowego testu optymalizacji mobilnej udostępnianego przez Google. Jeśli wynik okaże się niesatysfakcjonujący, konieczna będzie przebudowa strony tak, aby dobrze wyglądała i układała się na urządzeniach mobilnych i o różnej rozdzielczości. W idealnej sytuacji powinieneś zobaczyć taki komunikat:

 

Strona dostosowana do komórek pod SEO

Rich snippets

Bywają też nazywane znacznikami schematu, danymi strukturalnymi lub danymi uporządkowanymi. Rich snippets to rozszerzone opisy Twojej strony internetowej wyświetlające się w Google. Znaczniki te mogą przekazywać dużo dodatkowych informacji, np. informować o rodzaju wyniku (np. oferta, artykuł, forum dyskusyjne) lub kierować do wielu podstron jednocześnie. Kiedy wpiszesz „Semcore” w Google zobaczysz naszą witrynę wraz z rich snippets – mamy sześć dodatkowych linków w ramach jednego wyniku wyszukiwania:

 

Rich snippets a SEO

 

Co zrobić, żeby „snippety” pojawiły się na Twojej stronie? Jest to kwestia odpowiedniej modyfikacji kodu strony. Tutaj znajdziesz obszerny poradnik na ten temat przygotowany przez Google. A jeśli chcesz wiedzieć więcej, poczytaj na naszym blogu o rodzajach wyników wyszukiwania.

Content marketing a SEO

Kolejnym etapem pozycjonowania jest content marketing. SEO content jest tworzony po to, aby Google łączył i identyfikował daną witrynę z konkretnymi frazami. Ich odpowiednie ułożenie, nasycenie i wykorzystanie w wartościowych treściach sprawia, że witryna będzie lepiej pozycjonowana. Tworzenie jakościowych treści na podstronach pozytywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. W tekstach dodatkowo znajdują się frazy kluczowe, co ma spore znaczenie dla algorytmów. Należy jednak pamiętać o tym, że słowa te muszą być umieszczone w treści naturalnie, bez spamu. Ważną częścią tworzenia contentu jest także linkowanie wewnętrzne.

Każdy tekst SEO powinien być odpowiednio zoptymalizowany pod frazy. Powinien mieć dobre nagłówki, a ponadto być jednocześnie użyteczny. Treści powinny być na każdej kategorii, a ich tworzenie to długotrwały proces. Ustala się optymalną długość treści, nagłówki oraz frazy, ale także kwestie, jakie muszą być tam poruszone. Dla skuteczności tekstów SEO warto zadbać o wysoką jakość treści. Nie tylko powinny być one poprawne językowo, ale również merytorycznie. Warto, aby zachęcały do czytania, gdyż długość przebywania użytkowników na stronie także ma znaczenie.

Cechy dobrych tekstów SEO

Teksty SEO powinny mieć odpowiedni kształt i posiadać niezbędne elementy, które będą służyć pozycjonowaniu, ale również okażą się przydatne dla użytkownika. Dlatego też należy zadbać, aby posiadały one:

  • dobrą hierarchię nagłówków, które wykorzystują najważniejsze frazy kluczowe;
  • odpowiednią długość – dostosowaną do tematu (by odpowiednio go wyczerpać), a także analizy konkurencji i tego, w jaki sposób danych treści szukają potencjalni odbiorcy;
  • dobór słów kluczowych głównych oraz pomocniczych
  • unikalny charakter – nie mogą być kopią treści z internetu, nie powinny się powielać na stronie
  • meta title oraz description
  • grafiki z odpowiednimi opisami alternatywnymi
  • podłoże merytoryczne
  • zgodność z zasadami ortografii i interpunkcji

To najważniejsze cechy, jakie powinny wyróżniać treści SEO. Nie sposób jest podać wszystkich dokładnych wytycznych, ponieważ one uzależnione są od wielu aspektów. Ustala się je indywidualnie dla każdej strony i bierze się pod uwagę istotne kwestie dla danego biznesu oraz branży.

Analiza słów kluczowych

Działania content marketingowe nastawione na SEO należy zacząć od porządnego przeanalizowania słów i fraz kluczowych, na które chcesz, aby Twoja strona pojawiała się w wyszukiwarce. Taka wcześniejsza analiza pozwoli Ci uniknąć przerabiania treści, gdyby miało się okazać, że brakuje w nich właściwych fraz i zwrotów.

Jeśli chcesz samodzielnie zbadać to, jakie frazy wybrać, zacznij od czegoś prostego – spisz hasła i zapytania, które przychodzą Ci do głowy na podstawie prowadzonej działalności. W drugim kroku użyj podpowiedzi Google. To te frazy, które wyświetlają się podczas wpisywania zapytania w wyszukiwarce. Do dyspozycji masz też więcej narzędzi. Sporo z nich jest darmowych. Oto kilka pomysłów:

Narzędzia te pomogą Ci znaleźć frazy i określić ich popularność na podstawie realnych wyszukań użytkowników w Google. Jeśli będziesz tworzyć treści, które będą odpowiadać otrzymanym słowom i frazom kluczowym, łatwiej będzie Ci wynieść swoją stronę na wysokie pozycje w Google.

Przy dopasowywaniu fraz kluczowych do podstron ważne jest unikanie kanibalizacji. Ma ona miejsce wtedy, gdy o pozycje w Google na to samo słowo kluczowe walczą przynajmniej dwie podstrony tego samego serwisu. To osłabia potencjał SEO danej witryny, dlatego też zdecydowanie warto rozplanować konkretne podstrony pod kątem fraz. Istotne będzie zweryfikowanie tego, jak wiele osób wyszukuje dane słowa. Nie należy kierować się tylko krótkimi frazami, ale każdą podstronę powinno się też uzupełniać o long-tail SEO.

Czy wystarczy wyszukać frazy i tworzyć treści na stronę z ich wykorzystaniem? Dla dobrych wyników SEO takie działania okażą się niedostateczne. Dobór fraz kluczowych powinien mieć o wiele więcej etapów. Opiekun SEO tworzy listę podstron, fraz do nich przypisanych oraz określa cechy tekstów (długość, nagłówki, nasycenie słowami kluczowymi). Wstępne sprawdzenie tego, jakie hasła pasują do witryny nie będzie wyczerpywało strategii. Czasem trzeba stworzyć nowe podstrony, zadbać o odpowiednie powiązanie wpisów blogowych, by móc wykonywać linkowanie wewnętrzne. Ponadto istotne jest to, by wybrać, jaka fraza będzie najistotniejsza dla danej podstrony. Jest wiele elementów, na jakie trzeba zwracać uwagę podczas planowania treści SEO na stronę.

Long-tail SEO

To tak zwane frazy długiego ogona. Ich rolą jest łatwiejsze wypromowanie witryny na bardziej szczegółowe hasła. Załóżmy, że prowadzisz sklep z nartami. Frazą ogólną będzie po prostu hasło „narty”. Jednak wypozycjonowanie witryny na takie hasło byłoby ekstremalnie trudne, zajęłoby masę czasu i pochłonęło ogromne środki. Dlatego sklepy internetowe często skupiają się na precyzyjnych frazach, na przykład:

  • Narty dla początkującej kobiety
  • Narty dla dziecka 10 lat
  • Narty do nauki freestyle

Są to hasła mniej popularne w Google. W efekcie „wybicie” się z nimi na wysoką pozycję będzie znacznie łatwiejsze. Druga korzyść to fakt, że zyskasz w ten sposób wartościowy ruch. Klient, który poszukuje nart do nauki freestyle prawdopodobnie w krótkim czasie złoży zamówienie. Wystarczy pokazać mu odpowiednią ofertę.

Frazy długiego ogona są doskonałym rozwiązaniem dla firm z mniejszymi budżetami. Koszt wypozycjonowania witryny na takie słowa kluczowe jest mniejszy, a już pozwala zwiększyć ruch potencjalnych klientów, jacy są zdecydowani na dany produkt lub usługę. Wtedy zwiększają się zyski i wraz z nimi można przeznaczać więcej pieniędzy na SEO, by pozycjonować się na krótsze i ważniejsze w kontekście biznesowym słowa kluczowe. Te działania będą jeszcze bardziej zwiększać sprzedaż i w efekcie firma zacznie się ekspresowo rozwijać.

Przeczytaj więcej o pozycjonowaniu na długi ogon na naszej stronie.

Ogólne słowa kluczowe czy long tail?

Faktem jest, iż dobrze stworzona strategia SEO powinna skupiać się na obu tych typach fraz. Warto pracować nad osiąganiem wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania zarówno na długie słowa kluczowe, jak i ogólne. Należy jednak pamiętać, iż to, jak szybko uda się osiągnąć pozycje na dane frazy zależy między innymi od działań konkurencji oraz posiadanego budżetu. Na wiele fraz ogólnych niezwykle trudno jest zdobyć wysokie miejsca– dlatego najlepsza jest strategia SEO łączona. Polega to na jednoczesnym zdobywaniu mniej konkurencyjnych fraz i pracy nad ogólnymi. Przy czym frazy długiego ogona osiągane są w krótszym czasie, a wobec ogólnych fraz stosuje się strategię długoterminową. Można odpowiednio zarządzać budżetem i działaniami SEO, aby takie były ich efekty. Ma to wiele zalet w kontekście marketingu internetowego.

Warto zwrócić uwagę na to, iż ogólne razy i long tail trafiają do różnych osób – na innych etapach lejka sprzedażowego. Użytkownicy internetu, którzy wpisują frazy długiego ogona często mają już wybrany produkt (lub usługę) i tylko szukają odpowiedniej oferty, która spełnia wymagania. Te osoby są bardziej skłonne do natychmiastowego zakupu. Natomiast internauci, jacy wybierają ogólne frazy, często dopiero zapoznają się z tematem – robią wstępne rozpoznanie. Później porównują oferty, dochodzą do konkretnych wymagań. Oczywiście część z tych osób również od razu dokona zakupu, jednak jak pokazują badania – nie będzie to większość. Warto więc zdobywać frazy kluczowe różnego rodzaju, jednak sposób optymalizacji SEO pod nie, tworzenie treści, linkowanie oraz inne kwestie należy dopasować do strategii, która powinna być personalizowana, czyli dotyczyć konkretnej strony internetowej.

Inne rodzaje fraz kluczowych

Istnieje wiele rodzajów fraz kluczowych i przy działaniach SEO warto korzystać z różnych ich typów. Wśród nich są na przykład brandowe słowa kluczowe. Są one powiązane z konkretną marką. Dobrym działaniem jest pozycjonowanie się pod frazami znanych, lubianych oraz wyszukiwanych producentów, których produkty posiada się w sklepie. Wielu kupujących jest przywiązanych do konkretnych marek i w Google wpisuje na przykład frazy typu „spodnie + marka”. Następnie wybierane są oferty z pierwszych wyników wyszukiwania, a później dochodzi do zakupu.

Kolejnym typem fraz są słowa kluczowe lokalne – one są wykorzystywane właśnie przy SEO lokalnym. Takie słowa kluczowe są powiązane z miastem, województwem lub też nawet dzielnicą.

Można wyróżnić także produktowe frazy kluczowe – są bezpośrednio powiązane z konkretnym modelem i typem produktu. Zawierają nazwę producenta, nazwę modelu i niekiedy numer, który może odpowiadać jednemu z wariantów danego typu produktu. Potencjalni kupujący często wyszukują model telefonu, laptopa, telewizora, ponieważ już są zdecydowani na co dokładnie chcą wydać swoje pieniądze.

Duplicate content a SEO

Duplicate content to inaczej powielenie treści. Rozróżnia się wewnętrzną oraz zewnętrzną duplikację. Każda z nich ma swoje konsekwencje dla pozycjonowania witryny, Zewnętrzna duplikacja ma miejsce wtedy, kiedy więcej niż jedna strona internetowa posiada tę samą treść. W takim przypadku Google wybiera witrynę, którą uważa za autora treści i inne strony z tymi samymi tekstami będą miały problem z pozycjonowaniem. Pod żadnym pozorem nie można kopiować treści z innych stron – jest to nie tylko nieetyczne (łamanie prawa), ale będzie miało duże konsekwencje dla SEO. Brak unikalnych tekstów mocno wpływa na ocenę serwisu przez roboty Google – będzie on uznany za mało wartościowy, a tym samym nie będzie zasługiwał na wypromowanie w wynikach wyszukiwania. Jeśli zauważymy, że inna strona skopiowała treści od nas – można zgłosić ten fakt do Google. Jest jednak sytuacja, w której duplikacja treści występuje naturalnie. Dotyczy to opisów produktów – wiele sklepów internetowych zaopatruje się u tych samych producentów. Często wyrażają oni zgodę na wykorzystanie opisu, a niekiedy wręcz tego wymagają – kiedy produkt ma konkretne specyfikacje lub wyróżnia się czymś. Mimo tego strony internetowe z tymi samymi opisami produktów mogą zajmować wysokie miejsca w wyszukiwarce Google. Jak to możliwe? Google zdaje sobie sprawę, iż sprzedaż tych samych produktów może wiązać się z identycznymi opisami, dlatego nie karze za to witryn. Zduplikowane opisy produktów nie są więc przeszkodą do tego, by zdobyć TOP10 w wyszukiwarce. Inaczej jest w przypadku kategorii lub wpisów blogowych. To zupełnie inny rodzaj treści i one zawsze powinny być unikalne. Oczywiście dobrym rozwiązaniem (także sprzedażowym) jest tworzenie unikalnych opisów produktów. Szczególnie, jeśli są one wynikiem strategii marketingowej i mają charakter typowo sprzedażowy – zachęcają do kupna.

Duplikacja wewnętrzna to sytuacja, gdy na tej samej stronie znajdują się podstrony z tą samą treścią. Jest kilka przypadków, kiedy to występuje. Może być to na przykład wynikiem błędu, np. w sytuacji, gdy w danej kategorii jest wiele produktów i są one podzielone na różne podstrony (1,2…), a każda z nich ma osobny adres URL i wszędzie występuje ten sam opis kategorii. Takie błędy optymalizacyjne są wykrywane podczas audytu SEO. Niekiedy właściciel strony nie jest świadomy tego, że zduplikowane treści wpływają na pozycjonowanie strony i umieszcza fragmenty lub całe opisy na różnych podstronach tej samej witryny. Należy to wyeliminować, gdyż szkodzi to SEO z kilku powodów. Po pierwsze roboty Google nie ocenią wysoko takiej wityny. Po drugie powielone zostają te same frazy kluczowe, a więc problemem będzie samo zaindeksowanie różnych podstron na konkretne frazy kluczowe.

Działania z treściami

Dzisiaj nie ma mowy o SEO bez treści. I to nie byle jakich! Ważne są angażujące materiały, które będą po pierwsze unikalne (bez kopiuj-wklej z innych witryn), a po drugie wysokiej jakości. Google docenia strony, które zawierają obszerne teksty, odpowiadające na pytania użytkowników i rozwiązujące ich problemy. Do tego celu przyda Ci się blog lub jakaś inna sekcja na stronie, gdzie będziesz mógł regularnie wrzucać nowe wpisy. Zapomnij o kopiowaniu tekstów z innych stron, jeśli chcesz wybić się w Google, musisz tworzyć treści unikalne. Oczywiście nie oznacza to, że nie możesz poruszyć tematu, który już jest w Google. Chodzi o to, żeby dać czytelnikowi coś od siebie, coś nowego, o czym nie wspomina „konkurencja”.

Nie zapominaj też, że „treści” to nie tylko teksty. Infografiki, zdjęcia, screeny, animacje, linki do video na YouTube, to wszystko są elementy, które wzbogacają to, co publikujesz na swojej stronie. Nie zapominaj o nich!

A jak to jest z tymi słowami kluczowymi w tekstach? Oczywiście powinny się pojawić, ale w sposób naturalny. Nie „wpychaj” na siłę słów do tekstu. To nie pomoże, a wręcz przeciwnie – zaszkodzi. Możesz przyjąć założenie, że jeśli czytelnik uzna tekst za wartościowy, tak samo pomyśli o nim Google. Od jakiegoś czasu Google posługuje się algorytmem BERT, który wykorzystuje uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego, aby lepiej zrozumieć wyszukiwania użytkowników i ich faktyczne intencje. W rezultacie, promowane są strony, które dostarczają wartościowej wiedzy/rozwiązań dla tych użytkowników. Liczba słów kluczowych w treści schodzi na nieco dalszy plan.

Jeśli chcesz doczytać więcej na ten temat, zapraszamy do lektury następujących artykułów:

Content na stronie powinien jednak jednocześnie być zoptymalizowany pod SEO. Musi więc spełniać dwa podstawowe działania – być skonstruowany w sposób przyjazny dla użytkowników, a zarazem pomagać w pozycjonowaniu. Teksty powinny odpowiadać na najczęstsze pytania klientów, być powiązane z firmą. Poza opisywaniem kategorii warto skupić się również na tworzeniu oraz rozwoju bloga. Pomoże on nie tylko w kontekście SEO, ale też wpłynie na wizerunek marki. Ponadto teksty blogowe są doskonałym sposobem na walczenie o wysokie pozycje dla fraz długiego ogona. Pomagają również w linkowaniu wewnętrznym.

tworzenie contentu SEO

SEO off-site, czyli link building 

SEO on-site jest bardzo ważne, ale osiągnięcie najwyższych pozycji oraz utrzymanie ich wymaga pracy nad linkami zewnętrznymi. Pod pojęciem „link building” kryje się pozyskiwanie zewnętrznych linków. Odnośniki z innych stron internetowych prowadzące do pozycjonowanej domeny mają znaczenie w kontekście SEO. Algorytm wyszukiwarki traktuje takie linki jako polecenia. Jednak odnośniki te muszą być powiązane tematycznie z witryną – nie mogą pochodzić ze spamerskich miejsc. W przeciwnym razie pozycja domeny w Google spadanie, zamiast wędrować ku górze. Jeżeli nie masz praktycznej wiedzy na temat link buildingu, zdecydowanie lepiej oddelegować to zadanie do profesjonalistów.

Wdrażanie w pozycjonowaniu linkowania ze złych źródeł może początkowo podnieść pozycję strony, ale Google bardzo szybko wykryje podejrzane działania. Ostatecznie witryna może nie tylko znacznie upaść w wynikach wyszukiwania, ale jej pozycje będzie o wiele trudniej rozbudować. Zdecydowanie warto dbać o taki content na stronie, aby inni twórcy internetowi sami chcieli linkować do pozycjonowanej strony. Odpowiednie budowanie profilu linków będzie wspierane też przez artykuły gościnne, czyli merytoryczne treści, przydatne użytkownikom stron, na których się znajdą – mogą zawierać linki, a więc będą wpływały na wizerunek przedsiębiorstwa oraz SEO (search engine optimization).

Odpowiedni profil linków

Tworząc linkowanie do Twojej strony, powinieneś zadbać o dwa elementy. Po pierwsze, szukaj witryn o tzw. wysokim autorytecie, czyli tzw. wskaźniku DR (domain rating). Są to strony, które już są wysoko wypozycjonowane w Google, ale też znane i cenione przez użytkowników. Wskaźnik DR można też sztucznie poprawiać, to nie jest etyczne działanie, jednak część witryn tak działa. Dlatego też warto znać sposoby na to, aby wykryć, czy DR jest rzeczywisty. Witryny o wysokim autorytecie mają też dobrej jakości treści i są przydatne osobom poruszającym się w danej branży. Jeśli nie jesteś w stanie ocenić samodzielnie, czy dana strona ma wysoki autorytet, czy nie, skorzystaj z darmowego narzędzia udostępnianego przez Ahrefs. Pomoże Ci on we wstępnej weryfikacji danej strony.

Druga kwestia to tematyka. Szukaj witryn, które będą powiązane tematycznie z Twoją stroną, tak aby profil linków był naturalny. Jeśli na przykład prowadzisz bloga podróżniczego i linkują do Ciebie strony o tematyce przemysłowej, nie będzie to dobrze wyglądać w oczach Google.

Ogólna zasada jest taka, że im więcej linków z domen o wysokim autorytecie masz w profilu swojej strony internetowej, tym większe są Twoje szanse na wysoką pozycję na stronach Google. I pamiętaj – lepszy jest jeden link wysokiej jakości niż 10 niskiej.

Sprawdzaj także ruch na stronach, ponieważ linkowanie będzie miało też uzasadnienie marketingowe. Ważne jest przekierowywanie użytkowników na Twoją witrynę, a więc to, ile osób będzie ją odwiedzać wpłynie na ruch, jaki z niej pozyskasz.

Zdecydowanie lepiej jest zdobyć mniej linków z różnych domen niż więcej z małej ich liczby. 100 linków zewnętrznych z różnych serwisów (oczywiście, jeśli będą zweryfikowane) da Tobie znacznie więcej niż 1000 z pięciu witryn.

Profil linków jest ważny dla SEO, dlatego też zadbaj o różne sposoby ich pozyskiwania. Jeśli Twoja firma będzie patronem jakiejś akcji, to możesz zdobyć bardzo wartościowe przekierowanie. Warto również udzielać wywiadów dla branżowych serwisów lub tworzyć treści gościnne z perspektywy eksperta.

Istotne są nie tylko jakość i liczba linków, bardzo wartościowe będzie także zadbanie o to, aby adresy URL miały odpowiednią strukturę. Należy również sprawdzać rozłożenie linków zewnętrznych na różne podstrony Twojego serwisu.

SEO – jak zacząć?

Im szybciej zaczniesz dbać o SEO swojej strony, tym wcześniej zaobserwujesz efekty. Oczywiście warto skorzystać z konsultacji SEO już podczas zakładania serwisu. Są dwie drogi, jeśli chodzi o wdrażanie działań poprawiających widoczność witryny – nauka lub skorzystanie z profesjonalnej pomocy. Pierwsza ścieżka jest długa, mozolna, wymaga dużej świadomości wykonywanych działań (można popełnić poważne błędy) i czasu. Z punktu biznesowego o wiele bardziej opłacalne jest wybranie pomocy specjalistów, którzy zadbają o SEO i samodzielne zajęcie się innymi aspektami, np. rozbudową firmy, planowaniem poszerzenia asortymentu etc.

Wskazówki SEO

Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była odpowiednio zoptymalizowana pod SEO, to musisz zadbać o najważniejsze elementy z tym związane. Przede wszystkim przed wykonywaniem działań zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO. Dzięki temu łatwiej będzie zaplanować strategię pozycjonowania, ustalić budżet. Na jego bazie będzie można rozłożyć konkretne działania w czasie i zadbać o witrynę w odpowiedni sposób – w dobrej kolejności, np. zaczynając od naprawy błędów optymalizacyjnych. W realizacji cały czas monitoruj zmiany pozycji i weryfikuj (na ile to możliwe) to, z czego one wynikają. Bądź na bieżąco ze zmianami algorytmów i jak najszybciej wprowadzaj zmiany, aby dopasowywać swój serwis do wymagań Google. Zaglądaj także na przewodnik SEO od Google – szczególnie na etapie nauki pozycjonowania.

Dbaj o porządek w linkowaniu wewnętrznym, jasną strukturę serwisu oraz odpowiednie uporządkowanie kategorii. Nie pozostawiaj żadnej strony bez nagłówków pod frazy kluczowe i zadbaj o to, aby treści były tworzone z uwzględnieniem strategii i wytycznych SEO. Muszą być również unikalne. Nie lekceważ wagi wersji mobilnej strony, a także szybkości witryny.

To najważniejsze wskazówki SEO, które warto wdrażać, gdyż pełnią one bardzo ważną rolę. Podstawą będzie zawsze odpowiednia optymalizacja techniczna serwisu. Strona z dużymi błędami nie będzie wysoko rankować, nawet jeśli dbasz o linkowanie zewnętrzne i wysokiej jakości content.

Narzędzia SEO - z czego korzystać podczas pozycjonowania?

SEO wymaga używania różnorodnych narzędzi, które umożliwiają nie tylko weryfikowanie zmian pozycji podstron, ale pozwalają też na głębszą diagnostykę. Dlatego też tak istotne jest, aby posługiwać się różnymi narzędziami, porównywać, sprawdzać i wyciągać wnioski. Zobacz, jakie z nich znacznie ułatwią Ci pracę.

Narzędzia Google do SEO

Google udostępnia właścicielom stron bardzo dużo różnych narzędzi. Dzięki nim można sprawdzać ruch na stronie, pozycje, ale też zapoznawać się z danymi demograficznymi użytkowników lub weryfikować, z jakich urządzeń był największy ruch.

Google Search Console

To absolutna podstawa, jeśli chodzi o narzędzia online. Dzięki Google Search Console zweryfikujesz problemy z indeksacją, kary ręczne, prześlesz mapę swojej witryny. Ponadto zobaczysz średnią pozycję, ruch na stronie i kraje, z jakich pochodzi. Google Search Console ma wiele przydatnych funkcji dla SEO.

Google Analytics

Z Google Analytics korzystają specjaliści SEO, UX, eksperci od marketingu online. Możesz dzięki niemu zweryfikować mnóstwo kwestii, które pomogą zadbać Ci o pozycjonowanie, ale również zebrać dane do tego, jak zmienić stronę, aby była ona bardziej użyteczna. Dzięki temu możesz śledzić konwersję, wprowadzać zmiany, a następnie weryfikować, co działa pozytywnie na jej wzrost. W Google Analytics sprawdzisz: liczbę użytkowników, sesji (i czas ich trwania), odrzuceń, kanały ruchu (płatne/darmowe), a także wiele więcej. Wśród wartościowych informacji będą również te, które dotyczą odbiorców (dane demograficzne, zainteresowania, płeć) i ich zachowań (wyszukiwane hasła). Jeśli masz sklep online, to szczególnie istotne będą dla Ciebie dane, które pokazują skuteczność produktów.

Google Data Studio

To narzędzie umożliwi Ci tworzenie raportów. Wystarczy, że dobrze skonfigurujesz raport, dodasz źródła ruchu (mogą być różne, nie tylko od Google, ale np. Senuto) i możesz zawsze szybko sprawdzić wykresy dotyczące widoczności, konwersji i innych kwestii. Nie musisz sprawdzać i przeklikiwać się przez różne narzędzia – możesz stworzyć sobie zestawienie najważniejszych danych samodzielnie.

Google Tag Manager

GTM jest przydatny dla SEO, ale także reklam płatnych (Google, Facebook). Pomoże Ci w dodawaniu tagów, jakie umożliwią śledzenie danych, bez ingerowania w kod strony. Z GTM korzystają też specjaliści UX – głównie do wdrażania map ciepła

Google Trends

Sprawdzisz sezonowość fraz i to, co obecnie jest najbardziej popularne w przeglądarce Google. Dzięki temu możesz zaplanować nie tylko  działania SEO, ale też inne – na przykład kiedy publikować posty z danej tematyki na social media.

PageSpeed Insights

Sprawdzisz szybkość swojej strony dla komputerów, ale także urządzeń mobilnych. Poprzez PageSpeed Insights  dowiesz się, jakie jest tempo ładowania się Twojej witryny i możliwości interakcji. Zobaczysz wiele ważnych wskazówek, by przyspieszyć swoją stronę. Możesz też sprawdzać tym narzędziem konkurentów.

Zewnętrzne narzędzia do SEO

Wśród najważniejszych, z których korzystają specjaliści każdego dnia, jest: Ahrefs, Senuto, Semstorm. Wszystkie te narzędzia pozwalają na sprawdzanie widoczności, porównywanie się z konkurencją, weryfikację linkowania i wielu innych kwestii. Różnią się między sobą nawigacją, bazą fraz kluczowych, ale też poszczególnymi funkcjami i limitami, które są czasem uzależnione od pakietu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO – wybierz jedno z nich, a później możesz inwestować w więcej. Najpierw przetestuj każde i sprawdź, które jest dla Ciebie najlepsze. Najlepsze są narzędzia, które pozwalają na sprawdzanie wielu funkcji na raz – przykładowo Senuto w 22 marca 2022 rozszerzył się o Content Planer, który wspiera również tworzenie treści pod SEO. Do innych narzędzi, które pozwalają na tworzenie treści należą Contadu oraz Surfer SEO.

Do przydatnych narzędzi należą też wtyczki do systemów CMS. Pozwalają na tworzenie przekierowań, ale też optymalizacji konkretnych podstron. Specjaliści SEO korzystają również z crawlerów, Answer the Public, Moz i wielu innych narzędzi.

Black Hat SEO i White Hat SEO

Przy działaniach SEO warto kierować się zasadami White Hat SEO, czyli praktykami uznawanymi przez Google za dobre. Należy unikać Black Hat SEO, czyli niedozwolonych działań. Mogą one na początku dawać jakąś korzyść, ale w pewnym momencie zostaną wykryte przez roboty Google. W konsekwencji Twoja strona może mocno spaść w wynikach wyszukiwania, a nawet zniknąć z indeksacji. Nie opieraj więc swojego SEO o farmy linków, kopiowanie treści, nie oszukuj algorytmów Google. Do poważnych przewinień należy na przykład ukrywanie treści. Nieetyczne praktyki bardzo często są karane przez Google i naprawienie takiej sytuacji jest kosztowne, wymaga czasu i w niektórych przypadkach bardziej opłaca się założenie nowej strony.

SEO samodzielnie czy z pomocą?

To, czy decydować się na samodzielne SEO, czy wybrać pomoc specjalistów zależy od wielu kwestii. Jeśli masz swój biznes online i zależy Ci na dobrej jego optymalizacji, by zwiększyć zyski, to samodzielne SEO nie będzie dobrym pomysłem. Jest kilka powodów – specjalista SEO od razu będzie wiedział, co wykonać, żeby poprawić widoczność Twojej witryny. Stworzy strategię SEO i wykona optymalizację zgodnie z obecnymi wymaganiami wyszukiwarki, możliwościami Twojej witryny, intencjami użytkowników, jacy poszukują Twoich produktów lub usług. Nie warto uczyć się SEO na serwisie, który ma przynosić zyski. Po pierwsze pozycjonowanie będzie zajmowało Tobie dużo czasu. Ponadto najpewniej nie zauważysz błędów optymalizacyjnych, które należy naprawić jak najszybciej, bo bez nich niemożliwe będzie pozyskanie wysokich pozycji. Możesz przy okazji wprowadzić złe zmiany optymalizacyjne, których naprawa będzie kosztowna. Do SEO swojego biznesu wybierz dobrą agencję. Możesz jednak uczyć się samodzielnie pozycjonowania na stronie, która nie ma dla Ciebie znaczenia biznesowego. Wystarczy, że wtedy wykupisz domenę i krok po kroku będziesz ją optymalizować wraz ze zdobywaniem coraz większej wiedzy. Wtedy nauczysz się najwięcej, będziesz obserwować zmiany – ich skutki i przyczyny, a tym samym nauczysz się SEO bez narażania swojej firmy na straty.

Jednym z najlepszych rozwiązań jest wybranie agencji SEO, która składa się z wielu różnych specjalistów. Dzięki temu będziesz mieć pewność tego, iż Twoja witryna będzie kompleksowo zaopiekowana. Copywriterzy napiszą treści zgodnie z wytycznymi działu SEO. Specjaliści będą porozumiewać się ze sobą w kwestii najlepszej strategii dla Twojej strony. Dzięki temu dobrane zostaną najlepsze rozwiązania. Do analizy używane będą odpowiednie narzędzia, a developer wprowadzi zmiany na stronie, które wymagają znajomości bardziej zaawansowanych kwestii, np. kodu. Wybór agencji wiąże się więc ze współpracą wielu specjalistów o dużym doświadczeniu. Należy jednak znaleźć firmę, której warto zaufać.

Skuteczność SEO

Skuteczność profesjonalnego SEO jest nieporównywalnie większa niż pozycjonowania samodzielnego. Celem jest pokonanie konkurencji i zdobycie najlepszych pozycji na frazy, które będą miały uzasadnienie biznesowe – czyli przyciągną ruch, ale osób, które są potencjalnymi klientami. Niekiedy pozornie wydaje się, że widoczność serwisu spada, bo ma on mniej fraz w TOP50, jednakże nie zawsze oznacza to, że pozycjonowanie przebiega nieodpowiednio. Specjalista SEO analizuje frazy i na tej podstawie może stwierdzić, jakie z nich nie mają żadnego znaczenia. Często witryny mają pozycje na frazy zupełnie niezwiązane z ich działalnością. Dlatego też spadek liczby fraz może wiązać się z tym, iż witryna przestaje być widoczna pod hasłami, które nie są korzystne. Przykładowo klinika medycyny estetycznej może pozycjonować się na takie frazy, jak na przykład „twarz”, „oczy”, „usta”. Czy one mają uzasadnienie biznesowe? Nie, ponieważ potencjalni klienci nie wpisują takich wyrażeń w wyszukiwarkę, kiedy chcą skorzystać z usług firmy tego typu. Zamiast tego używają nazw zabiegów lub efektów, jakie chcą osiągnąć, np. „powiększanie ust” lub „usuwanie zmarszczek”. Dobry specjalista SEO będzie skupiał się na tym, żeby poprawiać widoczność pod słowami kluczowymi, jakie przyciągną klientów. W efekcie początkowo mogą wypadać z TOP50 czy TOP20 frazy zupełnie nierentowne, a stopniowo pojawiać się na wysokich pozycjach będą słowa kluczowe istotne dla danej firmy. Zatem sama analiza liczby słów kluczowych nie będzie wartościowa bez sprawdzania tego, jakie z nich znajdują się na najlepszych miejscach.

SEO jest działaniem wieloetapowym, które jest dopasowane do biznesu, skierowane pod konkretną grupę docelową, a jednocześnie oparte na  najkorzystniejszej strategii. Niekiedy na stronie występuje tak wiele błędów optymalizacyjnych, że niemożliwe staje się zdobycie pozycji szybko – najpierw trzeba wprowadzić zmiany, które polegają na technicznym SEO, aby następnie skutecznie pracować nad pozycją fraz. Wyniki SEO mogą się więc pojawiać po różnym czasie, ale klient zawsze powinien wiedzieć co się dzieje na stronie i jakie są przyczyny skuteczności.

SEO jako podstawa działań marketingowych

Wiesz już, co to jest SEO. Bez dwóch zdań w świecie online pozycjonowanie jest podstawą wszelkich działań marketingowych. Strategia przydaje się zarówno sklepom internetowym, firmowym wizytówkom, blogom, portalom jak i wszelakim serwisom, które chcą pozyskiwać użytkowników. Efekt SEO jest długofalowy, dlatego warto uzbroić się w zapas cierpliwości podczas pozycjonowania. Choć w Polsce zdecydowana większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google, to niewielkie grono internautów swoje zapytania umieszcza w takich serwisach jak Bing czy Yahoo. Zwykle odpowiednio zoptymalizowana strona będzie osiągać wysoką pozycję również w tych wyszukiwarkach. Brak SEO sprawia, że witryna jest praktycznie niewidoczna w sieci. To właśnie dlatego pozycjonowanie jest tak ważne i powinno stanowić podstawę działań marketingowych w Twojej firmie.

 

heat map w pracy nad search engine optimization

Z czym łączyć SEO?

Odpowiadając na pytanie co to jest SEO należy wspomnieć, że strategia ta może być łączona z różnymi formami marketingu online. Popularnym rozwiązaniem jest synergia pozycjonowania z płatnymi reklamami Google Ads. Takie połączenie nazywamy SEM (Search Engine Marketing). To działania, dzięki którym strona może pozyskiwać użytkowników za pomocą wyszukiwarki – równocześnie z wyników organicznych oraz płatnych.

Innowacyjną strategią jest także SXO. To połączenie działa SEO oraz projektowania UX. W efekcie strona internetowa staje się widoczna w wyszukiwarce, a korzystanie z niej jest wygodne i wywiera pozytywne wrażenie na społeczności. Witryny dzięki SXO mogą liczyć na znacznie wyższy współczynnik konwersji oraz lepszą widoczność w sieci. Przy okazji warto wspomnieć, że SEO oraz UX uzupełniają się nawzajem – to właśnie dlatego strategia ta jest tak efektywna i jednocześnie zyskała spore uznanie wśród przedsiębiorców, którzy posiadają własne strony internetowe.

SEO – kiedy się zdecydować?

Część firm wdraża SEO w momencie, kiedy obserwuje, jak konkurencja mocno zyskuje na tych działaniach. Czy to za późno? Nie, o ile masz wystarczająco duży budżet na to, aby zainwestować go w SEO. Dlaczego koszt pozycjonowania niekiedy jest tak duży? Jeśli zależy Ci na widoczności witryny, a do tej pory nie optymalizowałeś jej pod SEO, to jest wiele do nadrobienia. Przede wszystkim należy usunąć błędy, zoptymalizować witrynę pod wymagania wyszukiwarki Google, wprowadzić techniczne SEO, wypełnić stronę treściami z odpowiednimi frazami kluczowymi i zadbać o wartościowe linki. Im mniejszy budżet, tym mniej można zrobić w każdym miesiącu, a wtedy efekty przychodzą później. Konkurencja, która zajmuje pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, inwestowała w SEO przez miesiące, a czasem nawet lata, więc wyprzedzenie jej będzie wymagało albo bardzo dużo czasu przy standardowym budżecie albo dużego budżetu i nieco cierpliwości. Oczywiście, zainwestowanie wielu pieniędzy nie przyniesie efektów w ekspresowym tempie – Google potrzebuje też czasu na zaindeksowanie podstron i weryfikację zmian, by poprawić pozycję witryny. Poza tym część działań SEO należy robić w konkretnej kolejności i nie ma możliwości zrobić tego od razu. Jednak mniejszy budżet zawsze będzie związany z wolniejszym budowaniem linkowania, tworzeniem treści i wprowadzaniem zmian technicznych oraz optymalizacyjnych. Zatem kiedy najlepiej zdecydować się na SEO? Jak najszybciej! Najlepiej jeszcze przed powstaniem strony, aby wybrać odpowiedni CMS, który łatwo pozycjonować, a także skonstruować witrynę w taki sposób, by miała jak największy potencjał SEO. Nie bez znaczenia jest również sam wybór domeny, gdyż istotna jest jej historia.

SEO odpowiedzią na potrzeby zakupowe

Nie jest tajemnicą, że większość konsumentów wykorzystuje Google, by znaleźć produkty i usługi. Coraz częściej stosowane są też mapy. SEO to sposób na marketing internetowy, który pozwala na trafienie bezpośrednio do osób, jakie są zainteresowane konkretnymi rzeczami. Dzięki SEO Twoja witryna będzie wyświetlała się osobom, które wpisują konkretne frazy, a więc są na jednym z etapów lejka sprzedażowego. To właśnie dlatego SEO jest tak korzystne finansowo, gdyż Twoja oferta nie trafia do wszystkich, a do tych, którzy chcą tego, co sprzedajesz. SEO jest więc mocno nakierunkowane na odpowiadanie na potrzeby konsumentów, jest skierowane do potencjalnych klientów, a nie wszystkich. Taki marketing nie jest nachalny, a przynosi ogrom korzyści. Od lepszej sprzedaży – po poprawę wizerunku marki.

Odpowiednie SEO będzie przyciągało na Twoją stronę osoby, które wyszukują tego, co oferujesz. Istotne jest dobranie fraz. Nie będzie trudnym zadaniem wypromowanie strony na wiele fraz kluczowych, jakich nikt nie wyszukuje. Dlatego SEO nie może istnieć w oderwaniu od celów biznesowych.

Jak znaleźć agencję SEO?

SEO nie jest strategią, którą każda osoba może wdrożyć samodzielnie. Kompleksowe pozycjonowanie wymaga obszernej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Jaką agencję SEO wybrać? Najlepiej taką, która do swoich klientów podchodzi kompleksowo. Pozycjonowanie warto uzupełnić o reklamy Google Ads oraz projektowanie UX. Dzięki temu wyprzedzisz swoją konkurencję, bez względu na to, w jakiej konkretnie branży działasz. Pamiętaj, że solidna agencja posiada szerokie grono wykwalifikowanych specjalistów z zakresu SEO, UX, Google Ads, content marketingu oraz projektowania stron. Twoja witryna będzie więc w dobrych rękach!

Wybór agencji SEO nie jest łatwy, gdyż należy zaufać firmie i pozwolić jej działać przez przynajmniej kilka miesięcy, aby zaobserwować pierwsze wyniki. Dlatego też warto zweryfikować kilka kwestii. Nie zaleca się podpisywania umowy z firmami, które są nowe – wyjątkiem są przedsiębiorstwa, które nie mają długiej historii, ale zatrudniają ekspertów, jacy działają w branży od wielu lat. Sprawdź też, czy agencja SEO chwali się swoimi pracownikami – jeśli tak, to wiesz, że ich kompetencje są wysokie. Sprawdź też, jakie pozycje ma strona internetowa firmy, z jaką planujesz podpisać umowę. Pozycjonowanie w branży pozycjonowania jest najtrudniejsze, dlatego wśród najlepszych wyników wyszukiwania będą agencje, które znają się na SEO.

Gdy już podpiszesz umowę, to nie oczekuj efektów następnego dnia – profesjonaliści będą działać skutecznie i stopniowo poprawiać widoczność Twojej strony internetowej. Czas pozycjonowania będzie między innymi uzależniony od tego, w jakim stanie jest Twoja witryna, jaki masz budżet, co robi Twoja konkurencja.

SEO w Semcore – jak przebiega współpraca?

Jeśli szukasz agencji SEO, która profesjonalnie wypozycjonuje Twoją stronę internetową – odezwij się do nas! W Semcore pracują zespoły specjalistów, którzy zwiększą widoczność, ruch, a także konwersję. Podpisujemy umowę po wstępnej analizie strony, ustaleniu budżetu i zakresu działań. Na początku współpracy chcemy poznać dokładne potrzeby naszych klientów, dlatego po podpisaniu umowy prosimy o wypełnienie briefu – to pozwoli nam poznać cele, konkurencję biznesową, plany firmy. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć taką strategię SEO, aby Twoje przedsiębiorstwo rozwijało się w takim kierunku, jakiego oczekujesz. Analizujemy wszystkie informacje i przeprowadzamy dokładny audyt witryny. Zawiera on kompleksowe badanie strony i pozwala znaleźć błędy krytyczne, jakie należy naprawić już na samym początku. Jednocześnie umożliwia opiekunowi SEO zaplanowanie późniejszych działań i ich kolejności – tak, by SEO było jak najbardziej skuteczne i opierało się na strategii indywidualnej. Audyt pokazuje zalety oraz wady strony, a po naprawieniu wykrytych podczas niego błędów ustala się kolejne kroki optymalizacyjne.

Specjaliści współpracują ze sobą i układają plany – również w oparciu o analizę konkurencji (jej widoczności, działań). Na Twoją stronę przez naszych copywriterów tworzone są teksty SEO, które jednocześnie odpowiadają profilowi biznesowemu Twojej witryny. Są przy tym doskonale zoptymalizowane pod pozycjonowanie. Zajmujemy się optymalizacją nagłówków, meta opisów, linkowaniem wewnętrznym oraz zewnętrznym, przekierowaniami i wszystkimi kwestiami SEO, jakich potrzebuje Twoja witryna. Cały czas obserwujemy zmiany pozycji, algorytmów Google oraz działania konkurencji i na bieżąco kierujemy działaniami tak, by reagować na te sygnały. Stopniowo będziesz obserwować poprawę pozycji, nowe frazy w wynikach wyszukiwarki, a także zwiększony ruch. Zajmiemy się również reklamami Google Ads oraz UX Twojej witryny! Będziesz mieć również opiekuna, do którego zawsze możesz zwrócić się z pytaniami. Jego zadaniem jest tłumaczenie Tobie różnych kwestii, rozmawianie o strategii oraz podejmowanych działaniach.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zwiększamy widoczność stron i co możemy zaoferować Tobie – napisz, zamów, umów się na rozmowę!

Źródła:

FAQ SEO

Poznaj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania o SEO. Chcesz poznać więcej informacji? Napisz do nas!


SEO stanowi obecnie jeden z istotniejszych elementów marketingu internetowego. Pozwala na zdobycie organicznego ruchu i docieranie do klientów, którzy są zainteresowani ofertą oraz wpisują frazy, jakie są związane z usługami lub produktami danej firmy. Bez SEO niezwykle trudno jest rozwijać przedsiębiorstwo – szczególnie oparte na sprzedaży online.

Profesjonalnie prowadzone działania SEO skutkują lepszą widocznością. Tym samym oferta firmy trafia do większej liczby osób i zwiększa się sprzedaż. SEO jest jedną z lepszych inwestycji marketingowych.

Tworzenie treści pod SEO zawsze powinno odbywać się na bazie wytycznych od działu SEO. Każda podstrona ma przyporządkowane fazy w taki sposób, aby uniknąć kanibalizacji. Długość tekstu oraz nasycenie frazami to kwestie, które są ustalane w zależności od wielu aspektów, np. na bazie analizy konkurencji.

Jeśli chcesz zajmować się SEO, to masz kilka możliwości rozwoju ścieżki kariery. Pierwszą jest wybór odpowiedniego kursu online (w odcinkach, do przerabiania samodzielnie w swoim tempie) i samodzielne ćwiczenie SEO na wykupionej w tym celu domenie. Innym wyborem jest kurs prowadzony „na żywo” (może być online lub na żywo). Wtedy podążasz za wskazówkami nauczyciela, na bieżąco omawiane są kolejne aspekty oraz najczęściej testowane w praktyce. Możesz również zająć się teorią, przeczytać kilka książek na ten temat i udać się na staż w dziale SEO. W ten sposób będziesz uczyć się SEO w praktyce od specjalistów i ekspertów, a kolejne poziomy kariery będziesz zdobywać stopniowo.

Specjalistą SEO jest osoba, która ma już doświadczenie i duże umiejętności. Nie jest już młodszym specjalistą, ponieważ osiągnęła odpowiedni rozwój zawodowy. Kolejnym krokiem kariery będzie zostanie starszym specjalistą SEO, a później ekspertem.

Oceń tekst

Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba głosów: 297

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

10
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
PawełKornelia PejkertKrzysztof MadejAnonimDaniel Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jarek Pruski
Gość
Jarek Pruski

Hej. Lepiej jest skorzystać z usług agencji SEO w trakcie projektowania www, czy dopiero po tym jak powstanie?

Karol
Gość
Karol

Naprawdę dobry tekst, wszystko w jednym miejscu, więc wygodnie się korzysta:)

Kornelia Pejkert
Gość
Kornelia Pejkert

Lubię takie merytoryczne wpisy. SEO to temat rzeka, więc dobrze jest mieć najważniejsze kwestie podsumowane w jednym wpisie.

Sylwia Głowacka
Gość
Sylwia Głowacka

Duże uznanie, że udało wam się to tak zgrabnie ograć i rozpisać.

Arkadiusz W.
Gość
Arkadiusz W.

Dzięki wielkie za obszerny artykuł, na pewno będę wracał. Na razie stworzenie sklepu online tylko w planach, ale takie info na pewno się przydadzą:)

Daniel
Gość
Daniel

Fajnie, że na bieżąco aktualizujecie tekst i dodajecie takie info jak wskaźniki Core Web Vitals.

Anonim
Gość
Anonim

Fajny tekst dla początkujących w SEO.

Krzysztof Madej
Gość
Krzysztof Madej

Pomimo długości, dobrze się czytało. Będę tutaj wracać:)

Paweł
Gość
Paweł

Świetny artykuł! Czy jest jakiś konkretny czynnik w SEO, który uważacie za niezbędny lub najskuteczniejszy?