Optymalizacja strony WWW krok po kroku
7 min
7 min
Na skróty
Kompleksowa optymalizacja strony WWW to element, bez którego prawidłowe pozycjonowanie się nie obejdzie. Poprawnie wdrożone zmiany sprawiają, że witryna zaczyna sprawniej funkcjonować, co pozytywnie wpływa na widoczność domeny i bezpośrednio przekłada się na ruch organiczny oraz ilość sesji. Optymalizacja strony WWW może być przeprowadzona zarówno przez specjalistów, jak i administratora serwisu zupełnie samodzielnie. Jak tego dokonać krok po kroku?
Optymalizacja strony WWW to proces, którego celem jest usprawnienie kwestii technicznych witryny internetowej. Wdrożenie zmian ma za zadanie zlikwidować problemy i niedociągnięcia, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję serwisu oraz doświadczenia użytkowników. W efekcie – po wdrożonej optymalizacji – korzystanie z witryny staje się wygodniejsze dla użytkowników, a algorytmy wyszukiwarek mogą umieścić domenę na wyższej pozycji w rankingu. Dzięki temu widoczność strony w sieci rośnie, co przekłada się na większy ruch organicznych, a w sprzyjających warunkach wzrasta także konwersja. Należy nadmienić, iż prawidłowa optymalizacja strony WWW pozytywnie wpływa także na wizerunek firmy, której witrynę odwiedzają potencjalni klienci.
Zależnie od typu i rozmiaru serwisu optymalizacja witryny może zajmować od kilku, do nawet kilkuset godzin. Każda podstrona powinna zostać przeanalizowana od A do Z, aby następnie usunąć ewentualne błędy. W przypadku sklepów internetowych z wieloma produktami optymalizacja będzie dłuższa w porównaniu do małej firmowej wizytówki. Usługa ta może być zlecona specjalistom z zakresu SEO lub przeprowadzona samodzielnie. Przy działaniu indywidualnym należy jednak odpowiednio się przygotować – istotna jest przede wszystkim wiedza z zakresu pozycjonowania witryn.
Proces optymalizacji strony WWW krok po kroku rozpoczyna się od wykonania skrupulatnego audytu SEO. To przede wszystkim znalezienie wszystkich błędów technicznych. Warte uwagi jest zidentyfikowanie słabszych punktów, które mogą negatywnie wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce oraz doświadczenia użytkownika (UX). Aby przyspieszyć proces audytowania strony, wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia praktyczne podczas pozycjonowania. Popularnym crawlerem jest między innymi Screaming Frog. Przydaje się również SEMSTORM oraz SEMrush. Podczas przeprowadzania audytu SEO analizie poddaje się:
Kolejnym elementem optymalizacji strony WWW krok po kroku jest przygotowanie doboru fraz kluczowych. Tego rodzaju dokumentację warto przechowywać w arkuszu kalkulacyjnym. Taki plik znacznie ułatwi przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji, a także przyda się podczas linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Na dodatek dobór pozwoli uniknąć zjawiska kanibalizacji fraz kluczowych, które negatywnie wpływa na SEO. Wdrażając optymalizację strony WWW krok po kroku, do każdego adresu URL przypisz słowa, na które dana podstrona powinna wyświetlać się w wyszukiwarce.
Poszczególne adresy mogą być zoptymalizowane pod wiele fraz. Zadbaj jednak o to, aby konkretne wyrażenie było przypisane tylko do jednej podstrony. Wówczas unikniesz wcześniej wspomnianej kanibalizacji. Dobierając frazy, postaraj się wyszukać słowa, których pozycjonowanie nie będzie zbyt trudne (chyba że posiadasz ogromną wiedzę o SEO oraz stosunkowo wysoki budżet). Wówczas efekty Twoich działań pojawią się znacznie szybciej i będą zadowalające. Warto pomyśleć o frazach z długim ogonem, czyli long-tail. To wyrażenia o niskiej wyszukiwalności, najczęściej składające się z więcej niż dwóch słów. Ich konkurencyjność jest niska, ale szansa na konwersję wysoka. Do przygotowania doboru fraz kluczowych wykorzystaj specjalistyczne narzędzia typu Senuto, SEMrush lub SEMSTORM.
Źródło: SEMrush. Wyniki dla słowa „meble do kuchni”.
W następnej części optymalizacji strony WWW krok po kroku należy wyeliminować słabe elementy witryny, które zostały przedstawione w audycie SEO (meta opisy, skrócenie czasu ładowania, responsywność, etc.). Zależnie od wybranego systemu CMS takie działania mogą być proste lub nieco bardziej skomplikowane. Bardzo często techniczna optymalizacja wymaga edycji kodu źródłowego. Oprogramowanie SaaS (software as a service) niejednokrotnie nie pozwala na bezpośrednie redagowanie kodu, więc optymalizacja pod tym kątem jest ograniczona. Natomiast dużo możliwości dają systemy CMS open source (np. WordPress). Dlatego zależnie od wybranego oprogramowania, czasami do wdrożenia poważnych zmian optymalizacyjnych może być konieczna zaawansowana widza lub pomoc specjalistów.
Do analizy jakości strony internetowej pod kątem on-site warto wykorzystać funkcję Lighthouse. Wystarczy uruchomić stronę internetową w przeglądarce, a zaraz potem wybrać opcję „zbadaj element” poprzez kliknięcie prawego klawisza myszki lub użycie skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+I w przeglądarce Google Chrome. Funkcja Lighthouse znajduje się górnej części otwartego okna. Narzędzie pozwala na przeprowadzenie audytu strony internetowej pod kątem wydajności, dostępności, czy SEO.
Źródło: Funkcja Lighthouse w przeglądarce – wyniki Core Web Vitals strony głównej sklepu Ikea.
Tworzenie oraz edycja treści zaliczana jest do czynności optymalizacyjnych. Content powinien być przygotowany w taki sposób, aby łączyć wartość dla użytkownika z SEO. Dlatego aktualnie należy kreować treści, które są:
Optymalizacja treści opiera się głównie na analizie istniejących treści. Należy stosować naturalne pogrubienia, podawać źródła podczas wykorzystywania danych, badań i raportów. Istotne jest także właściwe zagęszczenie fraz kluczowych. Poszczególne źródła podają różne wartości, jednak dość optymalnym rozwiązaniem jest umieszczanie wyrażeń w tekście nie więcej niż trzy razy na każde 1000 znaków ze spacjami. Warto zapoznać się ze zasadami E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). To wytyczne, które Google stosuje podczas oceny jakości strony internetowej od strony contentu. Przestrzeganie tych zasad pozwala na uzyskanie lepszych rankingów w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Fundamentalną kwestią optymalizacyjną jest także linkowanie wewnętrzne wraz ze strukturą podstron. Odpowiednia hierarchia (drzewko kategorii) pozwala na lepsze pozycjonowanie strony. Dodatkowo użytkownicy mogą wygodnie poruszać się po serwisie, bez konieczności błądzenia po różnych adresach URL. Co więcej, linkowanie wewnętrzne znacznie wydłuża czas trwania sesji. To zjawisko szczególnie widoczne na platformach blogowych – jeden artykuł może linkować do kolejnego, tym samym „zatrzymując” odbiorcę na dłużej. Pozytywny wpływ na SEO wywiera linkowanie zewnętrzne poprzez umieszczanie odnośników w anchorach. Wówczas link ukryty jest w konkretnym słowie, na przykład frazie kluczowej. Należy jednak pamiętać, że przygotowanie linkowania wewnętrznego musi być całkowicie naturalne i przyjazne dla użytkownika. Sztucznie generowane odnośniki mogą tylko zaszkodzić, zamiast pomóc.
Źródło: SearchEngineJournal.com – Your Essential Guide to Internal Content Linking.
Każda strona internetowa powstaje w konkretnym celu. Witryny firmowe najczęściej przedstawiają ofertę usług, a sklepy internetowe zostały zaprojektowane z myślą o sprzedaży produktów. Wyróżniamy również platformy blogowe, fora, czy serwisy społecznościowe. Bez względu na to, jaką witrynę dokładnie optymalizujesz, pamiętaj nie tylko o SEO, ale także doświadczeniach użytkowników (UX, czyli user experience).
Zweryfikuj, w jakich dokładnie miejscach układu mieszczą się reklamy i czy przypadkiem przestrzeń sponsorowania nie jest zbyt duża. Być może graficzne elementy nachodzą na siebie, co generuje dodatkowe problemy podczas poruszania się internauty po serwisie? Przeanalizuj panel logowania i rejestracji, wygląd sekcji komentarzy (o ile takowa istnieje), czy nawet sposób wypełniania formularzy. W artykule Management Decision wykazano, że nawet kolor przycisku może wpływać na to, jak często użytkownicy z niego skorzystają, tym samym realizując konwersję. To właśnie z tego powodu podczas optymalizacji strony WWW krok po kroku warto poświęcić czas na kwestie związane z UX. Elementy zaliczane do user experience wymagające szczególnej uwagi to:
Przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji strony WWW krok po kroku bez specjalistycznych narzędzi jest niemal niemożliwe. To działanie wymagające cierpliwości oraz wykorzystania odpowiedniego oprogramowania. Zależnie od narzędzia, tego rodzaju aplikacje mogą odpowiadać za analizę efektów SEO lub podpowiadają, w jaki sposób opracować strategię, aby efekty pozycjonowania był jak największe.
Pamiętaj, że efekty optymalizacji – podobnie jak pozycjonowania – nie są widoczne natychmiast. Na konsekwencje działań SEO należy cierpliwie czekać. Istotna jest również regularność i skrupulatność. Należy dodatkowo wspomnieć, że algorytmy wyszukiwarki Google z czasem ulegają zmianom za sprawą aktualizacji. Z tego względu istotne jest monitorowanie aktualności, aby w razie konieczności nanieść odpowiednie zmiany. Dzięki temu optymalizacja zagwarantuje skuteczność i z czasem przyniesie efekty.
Przygodę z content marketingiem rozpoczął w 2017 roku. Następnie poszerzył spektrum zainteresowań o SEO. Tworzenie angażujących treści traktuje jako swoją pasję. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich oraz pozycjonowaniem stron.