Software as a Service, w skrócie SaaS, to model oprogramowania dla firm, który wciąż zyskuje na popularności. Wynika to m.in. z uwagi na brak konieczności instalacji programu na komputerach, ponieważ wszystko odbywa się z wykorzystaniem chmury. Są też inne zalety takiego rozwiązania. Co to jest SaaS? Gdzie znajduje zastosowanie?
Model SaaS – co to jest?
SaaS to inaczej oprogramowanie jako usługa. Użytkownicy mają do niego dostęp za pośrednictwem internetowej chmury, nie muszą niczego instalować na swoich komputerach. Wiąże się to z brakiem potrzeby konfiguracji czy też serwisowania. SaaS to gotowe rozwiązanie. Aby móc z niego korzystać, wystarczy dokonać opłaty subskrypcyjnej. W tym modelu obowiązki związane z aktualizacją, pomocą techniczną czy zarządzaniem przechodzą na dostawcę usługi. To on, a nie użytkownik oprogramowania, ma nad wszystkim kontrolę i jego obowiązkiem jest zapewnienie niezawodnego działania.
Przykładów SaaS jest wiele, z takiego rozwiązania korzysta każdy z nas. To m.in. poczta e-mail. Logujesz się na swoje konto, aby zyskać dostęp do skrzynki, jednak oprogramowanie znajduje się w chmurze, wszystkie wiadomości i załączniki zapisują się na zewnętrznym serwerze. Model SaaS wykorzystują również m.in. popularne serwisy streamingowe, ale najczęściej mówi się o nim w kontekście biznesu. Za jego pośrednictwem udostępniane są różnego rodzaju aplikacje, w tym finansowe, księgowe, analityczne i do zarządzania zasobami ludzkimi. Na takim modelu można hostować pliki wideo, zarządzać projektami, prowadzić podcasty czy zbudować własny sklep internetowy. SaaS to dla wielu istotny element prowadzenia biznesu.
Zalety SaaS — czy warto zdecydować się na takie oprogramowanie?
Jedna z najistotniejszych zalet modelu SaaS to komfort użytkowania. Nie wymaga on zakupu licencji, instalacji programu na komputerach, pamiętania o aktualizacjach czy regularnym serwisowaniu. To dostawca usług jest odpowiedzialny za zarządzanie aplikacją. SaaS wiąże się z szybkim wdrożeniem. Nie trzeba tracić czasu nie tylko na instalację oprogramowania, ale też na oczekiwanie na dostarczenie, budowę oraz konfigurację całej infrastruktury systemowej i serwerowej. Sam proces wdrożenia nowego rozwiązania jest nie tylko krótszy, ale zwykle również tańszy. Użytkownik nie ponosi opłaty związanej z licencją, co bywa ryzykowne w przypadku sprawdzania nowego oprogramowania (dopiero po pewnym czasie może się okazać, że nie do końca się ono sprawdza). Trzeba też pamiętać, że jeśli aplikacja jest instalowana na kilku komputerach, dla każdego trzeba wykupić osobną licencję. W modelu Software as a Service najczęściej opłaca się miesięczny, kwartalny lub roczny abonament, co nie jest bardzo uciążliwe.
Istotny jest też dostęp do wszystkich danych oprogramowania z każdego miejsca. Informacje są przechowywane w chmurze i do ich przeglądania, modyfikowania czy udostępniania potrzebne jest jedynie urządzenie z dostępem do Internetu. Poza tym SaaS to model zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Nie ma tu ryzyka utraty danych podczas awarii sprzętu należącego do użytkownika. Za świadczenie usług odpowiadają systemy informatyczne zabezpieczone w taki sposób, aby zapewnić klientom możliwie najwyższy poziom ochrony. Nie bez znaczenia jest to, że dostęp do SaaS musi być zagwarantowany przez cały czas, bez żadnych przerw. Obowiązkiem dostawców jest zadbanie o niezawodność działania, nawet podczas poważnej awarii czy klęski żywiołowej.
Do pozostałych zalet SaaS należą:
- Prostota i komfort pracy – oprogramowanie jako usługa to model zapewniający łatwe i wygodne użytkowanie. Każdy może skoncentrować się na zadaniach, które musi wykonać, bez potrzeby zastanawiania się, jak obsłużyć oprogramowanie. Znika też problem tymczasowego spadku jego wydajności czy zacinania się.
- Zapewniony dostęp do aktualnej wersji – użytkownicy zawsze korzystają z aktualnej wersji aplikacji, mimo że nie muszą instalować jej samodzielnie. Za wszystko odpowiada usługodawca.
- Dostęp dla każdego – przed wdrożeniem oprogramowania nie ma potrzeby przeprowadzania czasochłonnego szkolenia. Konieczne nie jest również zatrudnianie osób mających specjalistyczną wiedzę, m.in. na temat bezpieczeństwa danych. Każdy pracownik firmy może swobodnie korzystać z aplikacji, także za pośrednictwem smartfonów i podobnych urządzeń, co wpływa pozytywnie na ich mobilizację.
- Dostosowanie do indywidualnych potrzeb – SaaS to elastyczne rozwiązanie, które można bez trudu dostosować do indywidualnych potrzeb. Gdy pojawi się taka potrzeba, można zwiększyć liczbę stanowisk dostępowych czy niezbędnych do pracy zasobów.
Wielu przedsiębiorców decyduje się na model SaaS, aby zautomatyzować swój biznes. Dzięki niemu możliwe staje się tworzenie baz klientów, wystawianie faktur i wykonywanie wielu innych czynności w systemie CRM. Czy jest to rozwiązanie całkowicie pozbawione wad? Nie do końca. Z SaaS można co prawda korzystać z dowolnego miejsca i o każdej porze, ale niezbędne jest przy tym połączenie z Internetem. Niemniej dla większości firm nie stanowi to problemu, ponieważ stały dostęp do sieci to już standard. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że kiedy u dostawcy wystąpi awaria, praca w przedsiębiorstwie może być bardzo utrudniona. Jednak ryzyko, że dojdzie do takiej sytuacji, jest niewielkie. Właściciele tego typu usług dbają o zabezpieczenia i niezawodność działania całej infrastruktury. Dla niektórych przeszkodą może być również to, że liczba dostępnych funkcji zależy od platformy. Nie każda może pod tym względem w pełni odpowiadać użytkownikowi.
SaaS w e-commerce
Na polskim rynku e-commerce jest wiele rozwiązań w zakresie platform dostępnych dla sklepów online. Osobom rozpoczynającym swoją przygodę w tym obszarze działalności bardzo często poleca się SaaS. Wynika to zarówno z dużego potencjału tego modelu, jak i stosunkowo niskich kosztów. Oprogramowanie jako usługa można z łatwością zintegrować z marketing automation, kurierami, platformą mailingową i podobnymi opcjami. Obowiązuje tu rozliczenie w formie abonamentu, a opłata miesięczna wynosi niekiedy tylko kilkadziesiąt złotych, więc nie jest to duże obciążenie dla biznesu. To zachęca do wypróbowania SaaS i przekonania się, czy jest to dobry wybór w dłuższej perspektywie. Jest on niemal gotowym do uruchomienia sklepem internetowym, wystarczy wprowadzić najważniejsze elementy potrzebne do jego funkcjonowania, w tym produkty, ceny, regulamin itp. Software as a Service nie wymaga bardzo dużych inwestycji już na samym początku, co odróżnia go od tworzenia własnej witryny od zera. Korzystanie z niego niesie za sobą też kilka innych korzyści jak:
- Automatyzacja działań – w SaaS można zautomatyzować m.in. mailing. Pracownicy nie muszą samodzielnie pisać i wysyłać wiadomości dotyczących zmiany statusu zamówienia, wysyłki produktów czy nowości w ofercie. To nie tylko oszczędność cennego czasu, ale też zmniejszenie do minimum ryzyka pomyłek. Automatyzacja w pewnym stopniu wpływa też na zadowolenie klientów, ponieważ nie muszą sami upominać się o ważne informacje dotyczące ich zamówień.
- Przyspieszenie procesów – oprogramowanie jako usługa to model dający możliwość integracji z różnymi programami niezbędnymi do prowadzenia sklepu online, w tym księgowymi czy magazynowymi. Przyspiesza to przebieg wszystkich istotnych procesów, a tym samym usprawnia funkcjonowanie biznesu.
- Elastyczność – nawet jeśli na początku wybrany został najprostszy i najtańszy abonament, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w odpowiednim momencie zmienić go na bardziej rozbudowaną opcję. Sprzyja to swobodnemu rozwojowi działalności, każdy przedsiębiorca bez problemu dopasuje SaaS do swoich potrzeb i wymagań.
- Wsparcie dla działań marketingowych – aby odnieść sukces, sklep internetowy nie może zapomnieć o marketingu. SaaS zapewnia wsparcie także w tym obszarze, przykładem jest możliwość uruchomienia bloga, który bardzo dobrze sprawdza się jako dodatkowy kanał komunikacji z klientami. W razie potrzeby można wdrożyć też inne rozwiązania jak kupony rabatowe czy integracja z porównywarką cen.
- Dostęp do aktualizacji i pomocy technicznej – użytkownik SaaS zawsze ma dostęp do aktualnej wersji oprogramowania i nowych funkcji. Ponadto nie musi on zatrudniać kogoś, kto będzie rozwiązywał problemy związane z działaniem systemu. Pomoc techniczną zapewnia usługodawca.
Źródło: https://www.shoper.pl/integracje/
Jaki sklep internetowy SaaS wybrać?
Aby nie żałować wyboru konkretnego oprogramowania, warto najpierw przygotować listę, co powinno ono zawierać. Konieczne jest zwrócenie uwagi nie tylko na łatwość obsługi, ale też wszystkie dostępne funkcje, możliwości integracji, modyfikację szablonów i podobne kwestie mające istotne znaczenie. Kolejne kroki to zapoznanie się z opiniami na temat systemów i sprawdzenie, który w największym stopniu jest dostosowany do indywidualnych wymagań.
Podejmując decyzję, jaki SaaS wybrać, warto zwrócić szczególną uwagę na rozwiązania cieszące się największą popularnością. To m.in.:
- Shoper – system można przetestować przez 14 dni za darmo. Do wyboru są tutaj dwie opcje, czyli sklep internetowy zintegrowany z Ceneo, Allegro i Subiektem, a także Shoper Premium z takimi opcjami jak obsługa dużego ruchu czy migracje.
- IdoSell – usługodawca obsługuje obecnie ponad 6500 sklepów online, zapewnia nieograniczoną pomoc techniczną i nowoczesny silnik. IdoSell to też wiele integracji, dowolny wygląd platformy sprzedażowej i tysiące gotowych funkcji.
- Shopify – tu również istnieje możliwość wypróbowania oprogramowania przez 14 dni za darmo. To wydajna platforma anglojęzyczna dająca dostęp do wielu różnych projektów stron www i wszystkich niezbędnych opcji jak wysyłka, bezpieczne płatności i działania marketingowe.
- Shoplo – oferuje trzy narzędzia do wyboru: sklep internetowy, platforma do kontaktów z klientami oraz wielokanałowa sprzedaż. To kompleksowe oprogramowanie z wbudowanymi płatnościami, gotowymi szablonami i ponad setką integracji oraz dodatków.
SaaS to dobry wybór zwłaszcza w przypadku braku dużego budżetu na rozpoczęcie działalności. Często decydują się na niego również te osoby, które chcą się przekonać, czy ich pomysł okaże się prosperującym budżetem. Oprogramowanie jako usługa to model sprawdzający się zarówno w jednoosobowych, jak i znacznie większych firmach. Niemniej przed podjęciem wiążącej decyzji warto rozważyć wszystkie zalety i wady tego rozwiązania, aby zyskać pewność, że ułatwi prowadzenie działalności.