fbpx

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, których celem jest podniesienie pozycji strony internetowej dla fraz kluczowych odnoszących się do konkretnego regionu, na przykład miasta. Dzięki tej strategii firmowe witryny mogą poszerzać swoją widoczność w wyszukiwarce Google, co w sprzyjających warunkach przekłada się na wyższy ruch organiczny. Trzon pozycjonowania lokalnego jest zbliżony do standardowych działań SEO, jednak wyróżnić możemy także kilka dodatkowych technik, które stosuje się w celu zwiększenia zasięgów w danym regionie.

Jak wygląda pozycjonowanie lokalne?

Proces pozycjonowania lokalnego rozpoczyna się od przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO strony internetowej. To czynność, dzięki której możliwe jest dokładne poznanie parametrów technicznych witryny, a także ewentualnych błędów serwisu, aby w przyszłości poddać je stosownej optymalizacji. Taki raport wskazuje obszary wymagające poprawy i stanowi podstawę do opracowania skutecznej strategii pozycjonowania lokalnego. Wykonanie audytu wymaga przeanalizowania nie tylko każdej podstrony serwisu internetowego, ale także witryn konkurencji. Następnie możliwe jest przygotowanie planu, którego wdrożenie pozwoli efektywnie zwiększać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Częścią audytu przygotowywanego w ramach pozycjonowania lokalnego jest dobór fraz kluczowych. To słowa, na które witryna internetowa będzie wyświetlać się w wyszukiwarce – muszą więc być dopasowane do zawartości konkretnej strony. Podczas dobierania fraz należy wybrać wyrażenia, które będą nie tylko bezpośrednio związane z biznesem, ale także danym regionem. Wówczas pozycjonowanie lokalne sprawi, że serwis zaczną odwiedzać osoby z okolicy realnie zainteresowane zawartością witryny. Przykładem frazy wykorzystywanej do działań SEO w ramach konkretnego obszaru może być „kwiaciarnia Kraków”.

pozycjonowanie lokalne

Źródło: Google. Porównanie wyników organicznych dla fraz „kwiaciarnia” oraz „kwiaciarnia Kraków”.

Właściwie dobrane frazy kluczowe pozwalają użytkownikom z łatwością znaleźć konkretny serwis internetowy, co pozytywnie wpływa na ruch z pozyskany przy pomocy wyszukiwarki. Warto pamiętać, że niektóre organizacje posiadają kilka placówek fizycznych, na przykład w różnych miejscowościach. Wówczas konieczne jest przeprowadzenie odpowiedniej optymalizacji, a także przygotowanie podstron dopasowanych do danego regionu. Zwykle w ramach pozycjonowania lokalnego opracowuje się szereg podstron dla poszczególnych obszarów. Wówczas użytkownik po wygenerowaniu precyzyjnego zapytania nie trafi na ogólną podstronę firmy, tylko bezpośrednio z wyszukiwarki otworzy odpowiedni adres URL. Takie rozwiązanie pozwala w łatwy sposób osiągać wyższą pozycję, jednocześnie pozytywnie wpływając na zwiększenie konwersji oraz zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Praktycznym przykładem takiego rozwiązania jest przygotowanie podstron takich jak:

  • StronaFirmowa.pl/krakow – dla klientów z Krakowa;
  • StronaFirmowa.pl/wroclaw – dla klientów z Wrocławia;
  • Strona.Firmowa.pl/gdansk – dla klientów z Gdańska.

Jeżeli jednak organizacja działa tylko i wyłącznie w obrębie jednego regionu, podczas pozycjonowania lokalnego zwykle optymalizuje się stronę główną pod frazę związaną ze świadczoną usługą oraz miejscowością. Oczywiście to tylko przykładowa technika stosowana podczas działań SEO. Należy pamiętać, że każda strona internetowa wymaga indywidualnej strategii oraz planu, aby osiągać zadowalające wyniki w Google.

Pozycjonowanie lokalne a personalizacja wyników wyszukiwania

Algorytm Google stara się udostępniać użytkownikom wyniki najwyższej jakości, jednocześnie dopasowane do potrzeb danego internauty. W procesie ustalania pozycji wyszukiwarka bierze pod uwagę między innymi lokalizację urządzenia, z którego zostało wysłane zapytanie. Dzięki temu użytkownicy w Lublinie oraz Szczecinie otrzymają inny zestaw wyników na dokładnie takie samo wyrażenie wysłane do Google. Oznacza to, że nie wszyscy widzą dokładnie te same wyniki podczas korzystania z wyszukiwarki. Stosowanie personalizacji poprzez wykorzystywanie technologii śledzenia jest wygodne dla użytkowników, szczególnie podczas szukania obiektów w okolicy, na przykład restauracji lub fryzjera.

Z uwagi na fakt, iż podczas wyszukiwania regionalnego pod uwagę brana jest geolokalizacja użytkownika, SEO lokalne opiera się nie tylko na optymalizacji strony internetowej, ale także wizytówki Google Moja Firma. Następnie element mapy ze wskazówkami dojazdu do firmy wyświetla się internautom. Poprawnie skonfigurowana wizytówka przedstawia także dane kontaktowe oraz adres URL strony internetowej. Optymalizacja panelu Google Moja Firma należy do istotnych czynności lokalnego SEO i pozwala skutecznie pozyskiwać kolejnych klientów.

google maps

Źródło: Google. Widok mapy dla wyrażenia „fryzjer Bydgoszcz”.

Jeżeli urządzenie użytkownika posiada włączoną opcję udostępniania geolokalizacji, wyszukiwarka Google jest w stanie wyświetlić wyniki ukazujące organizacje funkcjonujące w okolicy. Do takiej sytuacji dochodzi nawet wtedy, gdy internauta wyśle zapytanie bez słowa określającego miejscowość, na przykład „mechanik samochodowy” lub „fryzjer blisko mnie”.

Optymalizacja strony pod lokalne SEO

Podczas wdrażania strategii lokalnego SEO stosuje się praktycznie takie same techniki optymalizacyjne, jak w przypadku standardowego pozycjonowania ogólnopolskiego. O sposobach na usprawnienie witryny wspominaliśmy tutaj. Przede wszystkim istotne jest maksymalne skrócenie ładowania witryny. Jeżeli czas oczekiwania na wczytanie zawartości będzie zbyt długi, trudno będzie osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Jednocześnie należy zadbać o responsywność serwisu, aby całość pozostała przyjazna dla użytkowników korzystających z urządzeń stacjonarnych oraz mobilnych.

Lokalne SEO może być wzbogacone o wykorzystanie znaczników schema. To specjalne elementy kodu umożliwiające dokładne opisanie różnego rodzaju elementów na stronie. Całość może być wdrożona na kilka sposobów:

  • poprzez JSON-LD – kod jest wklejany w segment head strony,
  • poprzez RDFa – rozszerzenie tagów HTML5,
  • Microdata – dodanie znaczników bezpośrednio w tagach HTML.

Tego rodzaju elementy są niezwykle atrakcyjne dla odbiorców i skutecznie zachęcają do odwiedzenia witryny. Poprzez schema administrator witryny może między innymi wskazać adres firmy, wybrać rodzaj wykonywanej działalności, udostępnić pole wewnętrznego wyszukiwania z poziomu Google, przedstawić oceny artykułów, czy godziny otwarcia działalności. W trakcie wdrażania lokalnego SEO warto zapoznać się z elementami schema dla lokalnych biznesów.

dane strukturalne

Źródło: Google. Przykład elementów schema w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie lokalne i Mapa Google

Wyszukiwarka Google w inteligentny sposób zbiera informacje z różnych źródeł i na ich podstawie tworzy wizytówki firmowe. Jeżeli prowadzisz własną działalność, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż dane o Twojej organizacji znajdują się już w mapach Google i są ogólnodostępne dla użytkowników. Jeżeli nie posiadasz dostępu do edycji wizytówki, należy zgłosić prawo do jej modyfikacji. Proces ten jest bardzo prosty i zamyka się w kilku szybkich krokach. Pamiętaj, aby podać jak najwięcej informacji o swojej działalności. Odpowiednie przygotowanie panelu Google Moja Firma można zaliczyć do SEO lokalnego, bowiem wizytówka zacznie wyświetlać się zainteresowanym użytkownikom. Poprzez zoptymalizowanie tego elementu możliwe jest budowanie zaufania wśród internautów. Jednocześnie Google Moja Firma stanowi źródło przydatnych informacji o godzinach otwarcia, a także udostępnia dane kontaktowe i opinie na temat prowadzonej działalności. SEO lokalne to strategia, dzięki której witryna pozyskuje ruch nie tylko bezpośrednio z wyników organicznych, ale także panelu z widokiem mapy. Wystarczy do wizytówki dodać adres URL witryny.

Wizytówki NAP – dlaczego są ważne?

Wizytówki NAP (Name, Address, Phone) to strony internetowe, których zadaniem jest zbieranie informacji o firmach. Witryny te bardzo często są nazywane katalogami. Należy jednak pamiętać, iż to serwisy wysokiej jakości posiadające autorytet, a nie katalogi wykorzystywane jeszcze kilka lat temu w branży SEO. Dzięki wizytówkom NAP strona internetowa świadcząca usługi regionalnie może pozyskiwać ruch oraz klientów. Uzupełnianie takich katalogów należy do skutecznych technik lokalnego pozycjonowania. To rozwiązanie niezwykle proste, a zarazem efektywne. Firmowa witryna wykorzystuje autorytet zewnętrznych serwisów – w tym przypadku wizytówek NAP – między innymi do pozyskiwania ruchu z linków. Jednocześnie katalogi mogą przyczynić się do wzrostu klientów nawet w sytuacji, gdy ruch na pozycjonowanej domenie nie wzrośnie. Po prostu użytkownicy odczytują informacje na temat firmy (np. adres lub numer telefonu), a następnie skorzystają z usług. Należy pamiętać, aby podczas uzupełniania wizytówek typu NAP na różnych domenach zawsze udostępniać te same dane.

Korzystanie z katalogów podczas lokalnego pozycjonowania stanowi naturalny sposób na link building. Tego rodzaju portale często umożliwiają nie tylko pozostawienie informacji na temat organizacji, ale także odnośnika do firmowej strony. Najpopularniejsze wizytówki NAP to:

  • Google Moja Firma
  • Targeo.pl
  • PanoramaFirm.pl
  • Odi.pl
  • Bazafirm.org
  • Cylex-Polska.pl
  • YellowPages.pl
  • Moment.pl
  • MisterWhat.pl
  • Baza-Firm.com.pl
  • Money.pl
  • Aleo.com
  • FirmyPolski.pl
  • KBF.pl

wizytówki nap

Źródło: Targeo.pl. Przykładowa wizytówka NAP.

Zalety lokalnego SEO

Wdrożenie lokalnego SEO to przede wszystkim skuteczny sposób na zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Wówczas użytkownicy mogą łatwiej znaleźć firmową witrynę, aby następnie ją odwiedzić. Gdy internauta zapozna się z zawartością serwisu – czyli charakterystyką działalności, świadczonymi usługami lub portfolio – zdecyduje, czy chce skorzystać z oferty danej organizacji. Właściciel poprowadzone lokalne SEO to nie tylko większy ruch organiczny, ale również wyższy poziom konwersji. Do takiej sytuacji dochodzi szczególnie w sytuacji, gdy pozycjonowanie jest realizowane razem z projektowaniem UX (user experience). Połączenie tych dwóch strategii określa się jako SXO. Wówczas lokalne SEO wzbogacane jest o optymalizację konwersji. Takie działanie znacznie zwiększa korzyści osiągane przez organizację z tytułu posiadania strony internetowej. Konwersją w takiej sytuacji może być:

  • wykonanie połączenia telefonicznego;
  • wypełnienie formularza kontaktowego;
  • pozostawienie danych kontaktowych;
  • wysłanie wiadomości e-mail.

Podstawową zaletą lokalnego SEO jest szansa na rozwój biznesu. Gdy witryna będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce Google, liczba odwiedzin wzrośnie. W sprzyjających warunkach czynnik ten pozytywnie wpłynie na poziom przychodów. Dodatkowo SEO realizowane lokalnie pozwala na budowę rozpoznawalności marki w sieci.

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Istnieje szereg przedsiębiorstw, dla których pozycjonowanie lokalne jest doskonałą szansą na rozwój. To przede wszystkim zakłady usługowe, które posiadają fizyczne placówki oraz strony internetowe będące firmową wizytówką. Podczas realizacji działań SEO witryna będzie coraz lepiej widoczna w sieci, co przyczyni się do wzrostu zainteresowania ofertą. Z lokalnego pozycjonowania korzystają przede wszystkim organizacje takie jak:

  • restauracje i gastronomia,
  • kwiaciarnie,
  • fryzjerzy,
  • salony piękności,
  • zakłady SPA,
  • firmy budowlane,
  • serwisy mechaniki pojazdowej,
  • hotele,
  • kliniki zdrowotne,
  • firmy transportowe, logistyczne i spedycyjne,
  • branżowe sklepy działające w danym regionie.

FAQ dotyczące pozycjonowania lokalnego


Czas trwania pozycjonowania lokalnego uzależniony jest od branży, konkurencyjności, wielkości strony internetowej oraz dobranych fraz kluczowych. Zwykle pierwsze efekty SEO pojawiają się w ciągu kilku miesięcy. Z czasem witryna zaczyna budować widoczność oraz wysoką pozycję dla konwertujących fraz kluczowych.

Frazy dobierane w ramach strategii lokalnego pozycjonowania powinny być zgodne z zawartością strony oraz nawiązywać do konkretnego regionu (miasta, dzielnicy). Warto wybrać takie wyrażenia, które są regularnie wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce. Osiągnięcie wysokiej pozycji dla takich słów pozwoli zwiększyć ruch organiczny.

Nie. Lokalne SEO może być realizowane dla wielu miejscowości jednocześnie. Wystarczy dobrać właściwe frazy kluczowe, a następnie odpowiednio przygotować stronę internetową oraz jej strukturę.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2