Słowa kluczowe – jak wybierać odpowiednie dla swojego biznesu?
7 min
7 min
Na skróty
Spis treści:
Pozycjonowanie na odpowiednie frazy kluczowe to niezbędne działanie w każdej skutecznej strategii optymalizacji strony. To za ich pośrednictwem użytkownicy znajdują odpowiednie witryny i sięgają po interesujące informacje. Właściwy dobór słów i prawidłowe użycie ich w ramach contentu i nie tylko, jest podstawą dla uzyskania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwań. Ich znalezienie i analiza możliwa jest przy pomocy wielu dedykowanych narzędzi (zarówno płatnych i darmowych) takich jak Google Search Console, Ahrefs Keywords Explorer czy SEMrush. Po zapoznaniu się z artykułem będziesz wiedzieć jak z nich korzystać, by wybrać i używać słowa kluczowe w sposób, który pomoże Twojemu biznesowi osiągnąć większy sukces.
Wyszukiwanie fraz, które pozwolą na lepsze wypozycjonowanie Twojego biznesu, należy zacząć od zgromadzenia ogólników. Są to tak zwane “seed keywords”. Będą się one różnić w zależności od tego, w jakiej branży działasz. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sprzedaż samochodów w Warszawie, to takim seedem będzie “samochody warszawa” czy “sprzedaż aut”. Jest to tylko punkt wyjścia, ponieważ tego rodzaju frazy są już dawno eksploatowane przez największe firmy na rynku i trudno byłoby wybić się tylko na nich. Użycie dowolnego narzędzia analizującego słowa kluczowe pozwoli na ich doprecyzowanie i odnalezienie takich z większym potencjałem.
Należy pamiętać o używaniu fraz z długim ogonem. Według badań przeprowadzonych przez Ahrefs, aż 29% fraz kluczowych, których częstotliwość wyszukiwań wynosi ponad 10 tysięcy, posiada 3 lub więcej słów składowych. Z reguły są one nieco mniej popularne niż krótsze odpowiedniki, jednak mają większe szanse na wygenerowanie kliknięcia. Do ich odkrywania warto stosować narzędzia analityczne, ale dodatkową metodą mogą być również podpowiedzi Google i ramka “podobne wyszukiwania”.
Kolejnym krokiem, który powinieneś podjąć w celu odnalezienia odpowiednich fraz dla swojej branży, jest analiza konkurencyjnych stron. Kiedy wiesz już jakich słów kluczowych chcesz używać, wygoogluj je i sprawdź witryny pokazujące się na wysokich pozycjach w wynikach. Na początku unikaj porównywania Twojej witryny do gigantów na rynku pokroju Allegro lub innych korporacji. Skup się na stronach, które mogą dysponować podobnym budżetem do Twojego i stanowią Twoją bezpośrednią konkurencję. Dzięki tej metodzie poznasz kolejne wariacje na temat seedów, które będziesz mógł wykorzystać również w przypadku Twojego projektu, a które mogłyby Ci nie przyjść do głowy w pierwszym odruchu. Odkryjesz również frazy o wysokim potencjale, które nie są używane przez Twoich biznesowych rywali.
Stosowanie odpowiednich słów kluczowych, to działanie, które pomaga ludziom odnaleźć Twoją stronę. Zwrócenie uwagi na ten aspekt to pierwszy krok w opracowaniu odpowiedniej strategii, bowiem 68% ruchu na stronach, pochodzi właśnie z wyszukiwarek.
Dlatego ważne jest, by uwzględnić słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników sieci w swoich działaniach. Nie można targetować danych fraz bez uprzedniej analizy. Co istotne, najlepiej jest ustalić przydatność fraz kluczowych jeszcze przed ustaleniem architektury strony. Tworzenie jej później w oparciu o nie, jest łatwiejsze niż optymalizacja już działającej witryny (choć to drugie też oczywiście jest możliwe). Istnieje wiele wskaźników, na które należy zwracać uwagę podczas przeprowadzania researchu.
Jak mówi nazwa, ten wskaźnik pokazuje liczbę wyszukiwań danej frazy kluczowej w określonym przedziale czasowym. Wysoka wartość informuje, że dane słowo budzi spore zainteresowanie użytkowników. Równocześnie, imponująca częstotliwość nie determinuje sama w sobie dobrej jakości danej frazy kluczowej i nie można spoglądać na nią bezkrytycznie. Duża liczba wyszukiwań niekoniecznie przekłada się na klikalność i tylko ich część wiążę się z odwiedzeniem witryny. Badania Search Engine Land wskazują, że aż 50% użytkowników po wpisaniu frazy i wyświetleniu dla niej wyników, nie przechodzi już dalej na powiązane z nimi strony.
Wiąże się to z faktem, że najpopularniejsze (najczęściej wyszukiwane) frazy kluczowe są ogólne i stanowią jedynie początkową fazę zapytań. Te zmienią się w kliknięcia po skonkretyzowaniu potrzeb i dodaniu do nich długiego ogona. Dodatkowo Google, a także inne wyszukiwarki, udoskonalając doświadczenia użytkownika, starają się odpowiadać na postawione przez niego pytania już na etapie wyświetlania wyników. Przykładowo, jeżeli szukasz informacji na temat poprawnego adresowania koperty, rezultaty wyszukiwania pokażą Ci rozwiązanie, bez konieczności klikania w jakąkolwiek stronę.
Czy oznacza to, że na częstotliwość wyszukiwań nie należy zwracać w ogóle uwagi? Nie, ale koniecznie trzeba uwzględnić również inne dane powiązane z daną frazą kluczową.
Częstotliwość wyszukiwań należy zawsze porównywać z klikalnością. Ten parametr odzwierciedla jak duży procent zapytań kończy się faktycznym wejściem na stronę. W ten sposób w bardzo prosty sposób jesteś w stanie sprawdzić czy opłaca się pozycjonować na daną frazę. Narzędzia analityczne pozwalają też sprawdzić to, ile kliknięć generuje ruch organiczny, a ile płatne reklamy. Na podstawie tych informacji można wyciągnąć wnioski czy jest sens próbować skupiać się na danej frazie poza dodatkowo płatną kampanią reklamową. Jeżeli większą część kliknięć “kradną” sponsorowane linki, ich prześcignięcie przy użyciu bezpłatnych zabiegów pozycjonujących będzie trudne.
Źródło: Ahrefs
Ten wskaźnik pokazuje jak trudno będzie wypozycjonować się na daną frazę kluczową. W zależności od użytych narzędzi może nazywać się inaczej (Keyword Competition, Keyword Difficulty, SEO Difficulty). Im wyższa ta wartość, tym więcej czasu i budżetu pochłonie strategia oparta na takich słowach kluczowych. Fraza jest tym trudniejsza do wypozycjonowania, im używa jej więcej witryn i stron o dużym autorytecie. To szczególnie istotna wskazówka dla mniejszych projektów, które w początkowej fazie rozwoju nie mogą pozwolić sobie na konkurencje z najlepszymi i marnotrawienie środków. Niektóre z narzędzi wizualizują, jak wiele pracy należy włożyć w przypadku konkretnych poziomów konkurencyjności. Przykładowo, Ahrefs informuje o przybliżonej liczbie potrzebnych backlinków z różnych stron, które powinny zapewnić Ci widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pod daną frazą.
Źródło: Ahrefs
Znalezienie często wyszukiwanych, dobrze klikalnych i mało konkurencyjnych fraz to jeszcze nie wszystko. Ważne jest też ich dopasowanie do contentu, który posiadasz lub chcesz posiadać na stronie. Ich niezgodność będzie skutkować niższymi pozycjami w rankingu stron. Google za sprawą swoich botów sprawdza czy treści zawarte w witrynie odpowiadają zawartym tam frazom kluczowym. Dzięki algorytmowi Koliber jest w stanie rozpoznać nawet synonimy i całe wyrażenia, zamiast koncentrować się na konkretnych słowach. Wspiera to naturalne umieszczanie słów kluczowych w tekście, w poprawnych językowo formach. Mając powyższe względy na uwadze, należy na danej podstronie zamieszczać frazy pochodzące z jednej kategorii lub dotyczących tego samego tematu. Ułatwi to algorytmom odpowiednie ocenienie contentu.
Niektóre z fraz kluczowych zapewniają stały dopływ użytkowników, inne zaliczają okresowe wzrosty i spadki zainteresowania. W dobie pandemii dużo mniej osób wyszukuje ofert wycieczek zagranicznych, a w okolicach walentynek znacząco wzrasta sprzedaż bukietów i pluszaków. Należy mieć to na uwadze podczas analizowania słów kluczowych dla Twojej branży (jeżeli również podatna jest na sezonowość). Frazy sezonowe z reguły są mniej konkurencyjne więc odpowiednie przewidzenie trendów wzrostowych i uwzględnienie ich w strategii SEO, może dać Ci przewagę nad biznesowymi rywalami. Wzrost ruchu na stronie będzie trwał jednak tylko przez krótki okres. Dlatego tego rodzaju frazy powinny być używane tylko jako dodatek do “evergreen keywords” (czyli tych o zawsze aktualnej tematyce).
W społeczeństwie informacyjnym wszyscy szukają odpowiedzi w Internecie. Dotyczy to też najbliższego otoczenia. Red Website Design przeprowadziło badania, z których wynika, że 4 na 5 użytkowników szuka informacji na temat lokalnych biznesów za pomocą wyszukiwarki. Osoby pytające o usługi znajdujące się blisko nich, zazwyczaj znają już dobrze swoje potrzeby i znajdują się daleko w lejku sprzedażowym. Z tego powodu są szczególnie cenni. Na potwierdzenie te same badania stwierdzają, że 76% lokalnych wyszukiwań przy pomocy smartfonu, skutkuje wizytą użytkownika w danym miejscu w przeciągu jednego dnia. Powyższe dane pokazują jak wielkie znaczenie i potencjał ma pozycjonowanie na frazy lokalne i jak łatwo może przełożyć się na realne zyski. Proces znalezienia słów kluczowych odpowiednich do zastosowań lokalnych nie różni się w swoich założeniach od zwykłego. Zmienną jest uwzględnienie w nich lokalizacji, którą może być region, miasto czy dzielnica, w której operuje Twój biznes. Google już od paru lat wspiera tego rodzaju wyszukiwania za pośrednictwem algorytmu o nazwie Gołąb. Wspomaga się on danymi o lokalizacji ze smartfona i dopasowuje wyświetlane wyniki pod względem bliskości do użytkownika. Zastosowanie odpowiednich regionalnych fraz kluczowych pomoże w ten sposób jeszcze mocniej wyeksponować Twój biznes i uczynić powiązaną z nim stronę lepiej widoczną. Jednym z przydatnych i darmowych narzędzi, z którego możesz korzystać do analizy, jest Google Trends. Pozwala on na sprawdzenie wyszukiwanych fraz pod kątem konkretnych lokalizacji i przedziałów czasowych. Pomaga w ten sposób wyciągnąć wnioski na temat skali zainteresowania usługą czy produktem, a także dostarcza danych na temat jego sezonowości w danej miejscowości.
Research słów kluczowych jest jednym z najważniejszych etapów budowania strategii SEO dla Twojego biznesu, zarówno w ujęciu ogólnym jak i lokalnym. Odpowiednia analiza pozwala na minimalizację kosztów i inwestowanie środków w te frazy, które mają największe szanse na przyniesienie korzystnych i długofalowych efektów. Z tego powodu warto wspomagać się profesjonalnymi narzędziami, które pomogą uzyskać możliwie kompletne dane. Google Search Console, Ahrefs Keywords Explorer, SEMrush czy MOZ Keywords Explorer to tylko niektóre z dostępnych na rynku możliwości.