Działania marketingowe wspierające sprzedaż
4 min
4 min
Na skróty
Marketing wykorzystywany jest do różnych celów, jednak warto mieć świadomość, że ma silny związek ze sprzedażą. Oba obszary skupiają się na tym, aby zaspokoić potrzeby klientów i osiągać zyski. Można je połączyć, wdrażając odpowiednio dobrane i przemyślane działania. Co do nich należy?
Content marketing, czyli publikowane treści, to bardzo duże wsparcie dla sprzedaży. Warto tu podkreślić, że działania te nie ograniczają się wyłącznie do strony internetowej (choć dawniej to właśnie na tym obszarze się skupiały). Obecnie o content marketingu szeroko mówi się również w kontekście mediów społecznościowych, które są jednym z głównych narzędzi promocyjnych dla biznesów z różnych branż.
Merytoryczna i angażująca treść ułatwia przeprowadzenie klientów przez proces sprzedażowy. Pozwala na edukowanie odbiorców, pomaga w odkryciu swoich potrzeb i pokazuje, co można zrobić, aby te potrzeby spełnić. Na content marketing składa się wiele elementów, należą do nich m.in.:
Jak widać, istotną rolę odgrywają nie tylko różnego rodzaju teksty, ale również oprawa graficzna czy filmy. Starannie przygotowane treści to ważna część budowania silnej marki i wizerunku eksperta. To działania marketingowe wspierające sprzedaż, ponieważ znajdują zastosowanie na każdym etapie lejka sprzedażowego – od pierwszego kontaktu z firmą aż po finalizację transakcji.
Na początku content marketing umożliwia zwrócenie na siebie uwagi odbiorców. Służy do wzbudzenia zaufania, podkreślenia kompetencji i profesjonalizmu. Gdy potencjalni klienci uznają, że oferowane produkty bądź usługi mogą okazać się przydatne, zaczynają uważnie analizować ofertę i odkrywać firmę. Na tym etapie dopracowany content pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, podkreślenie wszystkich zalet. Pozostaje jeszcze sama sprzedaż – tu niezbędne jest pokazanie kupującym, że dokonują słusznego wyboru. Tego typu działania marketingowe można z powodzeniem wykorzystać również do zatrzymania przy sobie klienta na dłużej i zbudowana z nim silnej więzi, np. poprzez specjalne oferty czy przydatne treści dotyczące zakupionych produktów bądź usług.
Mimo że e-mail jest jednym z najstarszych narzędzi marketingu internetowego, wciąż bardzo dobrze się sprawdza. Za jego pośrednictwem można szybko dotrzeć do klientów, utrzymywać z nimi kontakt, a przy tym zachęcać do zakupu. Szczególnie skuteczne są wiadomości spersonalizowane. Odbiorcy widzą, że e-mail jest skierowany bezpośrednio do nich i dotyczy tematyki, która ich interesuje. To daje poczucie, że firma liczy się z ich potrzebami i stara się wychodzić im naprzeciw.
W e-mail marketingu bardzo ważne jest to, aby zgromadzić wysokiej jakości bazę. Powinni się w niej znajdować adresaci, którzy świadomie zapisali się na listę, w określonym celu. Jeśli wiadomości będą trafiać do odbiorców, którzy nie są zainteresowani ofertą firmy, nie zapewnią oczekiwanych efektów. Równie istotne jest samo przygotowanie e-maili. Warto wykazać się kreatywnością, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Kampanię e-mail można z powodzeniem połączyć z innymi kanałami komunikacji z klientami, w szczególności z mediami społecznościowymi. Ułatwiają one zbudowanie wartościowej bazy i pozyskanie adresów osób, które są zainteresowane firmą, jej produktami czy też usługami. Ważne jest przy tym, aby stworzyć precyzyjne grupy docelowe, gdyż to zwiększa efektywność działań marketingowych wspierających sprzedaż. Podziały są zróżnicowane, np.:
Każdej z tych grup należy zaproponować ciekawe rozwiązania, które będą zachętą do skorzystania z oferty. Trzeba też zadbać o systematyczność wysyłania wiadomości, uważając, aby nie zostały potraktowane jako spam. Należy więc spojrzeć na mailing z perspektywy klientów, przemyśleć, co ich zainteresuje i czego właściwie potrzebują.
Kampanie Google Ads uznaje się za skuteczne działania marketingowe wspierające sprzedaż i to z kilku powodów. Pozwalają na uzyskanie szybkich rezultatów, umożliwiają precyzyjne dotarcie do odbiorców, nie są zbyt nachalne, a dodatkowo zapewniają duży zasięg. Reklamodawca samodzielnie wybiera rodzaj kampanii i określa budżet, jaki może na nią przeznaczyć. To rozwiązanie elastyczne, dzięki któremu ruch na stronie się zwiększa, a tym samym rosną szanse na lepszą sprzedaż.
Za pośrednictwem Google Ads można dotrzeć do osób zainteresowanych konkretnymi produktami bądź usługami. Narzędzie dostarcza wiele cennych danych, na podstawie których można modyfikować prowadzoną kampanię i poprawić jej skuteczność. Ułatwia to również poznanie preferencji klientów oraz dostosowanie się do nich.
Przeczytaj także: SEO i Pozycjonowanie
Co prawda to w Internecie prowadzi się obecnie większość działań marketingowych, jednak nie należy zapominać o świecie offline. Połączenie tych dwóch obszarów może przynieść bardzo dobre rezultaty i realnie zwiększyć sprzedaż. Jednym z popularniejszych rozwiązań w kwestii promowania firmy poza sferą online jest uczestnictwo w branżowych targach i podobnych eventach. Są one dobrą okazją do nawiązania bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami. To także świetny pomysł na wyróżnienie się wśród konkurencji i budowanie pozytywnego wizerunku. Firma uczestnicząca w evencie może w atrakcyjny sposób zaprezentować swoje produkty lub usługi, a przy okazji lepiej poznać osoby, do których kieruje ofertę.
Wsparciem sprzedaży często są również darmowe próbki czy gadżety. Pozwalają na zdobycie uwagi i zaufania klientów, budowanie pozytywnych skojarzeń z marką i zmotywowanie do dokonania zakupu. Tego typu rozwiązania można wykorzystać w wielu branżach i różnych sytuacjach. Próbki i gadżety stanowią zachętę do ponownego zamówienia znajomego produktu lub wypróbowania czegoś nowego. Nierzadko traktuje się je jako formę nagrody za dotychczasową lojalność.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.