Właściciel jakiejkolwiek formy działalności biznesowej, która obecnie nie promuje swojej oferty w sieci znacząco ogranicza swoją konkurencyjność. Tradycyjne metody reklamy – w telewizji, radiu lub prasie nie przynoszą już oczekiwanych efektów. Ci, którzy podążają za najnowszymi trendami decydują się obecnie na takie rozwiązania, jak Google Ads, artykuły eksperckie i sponsorowane, programy afiliacyjne czy reklamy w mediach społecznościowych. Coraz większą popularnością cieszy się również współpraca z influencerami – zagrożenia, jakie się z tym wiążą, zasługują jednak na głębszą analizę.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing opiera się na nawiązaniu współpracy reklamowej z postaciami, które są rozpoznawalne w internecie, opiniotwórcze i wpływowe oraz posiadają dużą sieć relacji. We współczesnych realiach są to zazwyczaj: blogerzy, vlogerzy, właściciele popularnych kont w mediach społecznościowych, rzadziej – eksperci w danej dziedzinie, którzy dzielą się swoją opinią z użytkownikami sieci. Wybrany influencer rekomenduje konkretny produkt lub usługę w zamian za wynagrodzenie w barterze lub wynagrodzenie finansowe. Takie rozwiązanie przyciąga z racji dostępności szerokiego i zaangażowanego grona followersów, fanów czy też czytelników, mimo to łatwo dostrzeżemy wady współpracy z influencerami.
Współpraca z influencerem – wady i zalety
Influencer marketing nie należy do najtańszych, dlatego warto skrupulatnie przeanalizować wszelkie za i przeciw. Niewątpliwe zalety takiego sposobu promocji, to:
Nowość – w sposobie prezentowaniu swojej oferty (wpis blogowy, sesja fotograficzna, film reklamowy).
Wiarygodność – influencerzy budzą zaufanie, mają swoją oddaną publiczność, przyciągają odbiorców swoją wiedzą lub osobowością, angażują w publikowane treści, a więc rekomendowane przez nich produkty czy usługi będą wiarygodne, co wpływa również na wizerunek marki.
Nienachalność – atrakcyjna forma przekazu, subtelne, przystępne rekomendacje, którymi często wyróżnia się influencer marketing, zyskują pozytywny odbiór.
Precyzyjność – liderzy opinii często mają bardzo ściśle określone grono odbiorców, dzięki czemu dokładnie wiemy do kogo trafi nasz przekaz reklamowy.
Widoczność – influencer marketing świetnie sprawdza się w pozycjonowaniu, naturalne linkowanie wpływa na poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce.
A jak wyglądają główne wady współpracy z influencerami? To przede wszystkim:
Trudny wybór – między mikro, makro i mega influencerami (analizowanie docelowych odbiorców, dokładny research pod względem jakości publikowanych materiałów, kompatybilności z marką, dotychczasowych działań marketingowych influencera itd.).
Zmienność – główne zagrożenie współpracy z influencerem. Jeżeli decydujemy się na powiązanie marki z daną osobą, musimy mieć na uwadze, że ewentualne skandale z jej udziałem, kryzysy wizerunkowe czy po prostu spadek popularności odbije się na naszej firmę.
Ryzyko – negatywnej opinii, jeśli np. decydujemy się na przesłanie produktu w zamian za recenzję influencera, braku efektów – jeśli źle dobraliśmy influencera, nieuczciwości – jeżeli np. trafiliśmy na influencera z fałszywą liczbą aktywnych obserwujących.
Brak oryginalności – trudno znaleźć bardzo niszowych, a zarazem skutecznych influencerów, przez co istnieje ryzyko, że nasza reklama nieco się zunifikuje z innymi, dostępnymi na kanale lub blogu.
Koszty – z racji popularności tej formy marketingu wciąż rosną. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości przekazu reklamowego, współpracy z bardzo wpływową postacią, musimy wziąć pod uwagę odpowiedni budżet.
Zagrożenia współpracy z influencerem – jak ich uniknąć?
Opisane zagadnienia udowadniają, że ta forma marketingu, podobnie zresztą jak i inne. Wymaga niezwykle przemyślanej i precyzyjnej strategii działania na każdym etapie współpracy, szczególnie na początku. Większość zagrożeń współpracy z influencerem wynika albo z nieodpowiedniego researchu i decyzji na początku planowania działań reklamowych, albo z tzw. czynnika ludzkiego, czyli niesprawnej komunikacji, niezrozumieniu wzajemnych potrzeb i oczekiwań. Dobrym rozwiązaniem, jeśli oczywiście są takie możliwości, jest zdecydowanie się na długofalową współpracę, która usprawni system działań i pozwoli zwiększyć profity dla firmy, realnie przełoży się na sprzedaż. Jeśli obawiamy się tego typu inwestycji, warto również pamiętać, że celebryta, osoba z największym zasięgiem czy największą liczbą obserwujących niekoniecznie jest tym influencerem, którego rekomendacje będą najefektywniejsze dla naszej firmy. Postępując w ten sposób narażamy się na bardzo wysokie koszty, które wcale nie muszą przełożyć się na zyski firmy (jeśli np. dana postać ma nikłą kompatybilność z marką). Jak zwykle, dobrze zerknąć na działania konkurencji oraz spróbować metody małych kroków – np. pierwszej reklamy u mikro influencera, która pozwoli spokojnie wdrożyć nowe rozwiązanie i w praktyce poznać jego skuteczność.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.