Wzór planu marketingowego – jak stworzyć?
4 min
4 min
Na skróty
Plan marketingowy to jeden z najważniejszych elementów biznesplanu, ponieważ zawiera informacje na temat strategii marketingowej firmy, a także misję marki oraz analizę konkurencji, silnych i słabych stron, oraz wiele innych elementów. Stworzenie planu marketingowego wymaga sporo czasu, a także wiedzy oraz trochę doświadczenia.
Plan marketingowy można zdefiniować jako dokument, w którym zapisana została strategia przedsiębiorstwa. Najczęściej plan marketingowy jest tworzony przez właściciela danej firmy, specjalistów ds. marketingu lub też cały zespół osób, które znają się na biznesplanach.
W planie marketingowym powinny znaleźć się następujące elementy: streszczenie planu (wprowadzenie), analiza sytuacji przedsiębiorstwa, cele marketingowe, strategia marketingowa, harmonogram realizacji, budżet, procedury kontrolne i aktualizacyjne.
Plan marketingowy można zdefiniować jako dokument, w którym zapisana została strategia przedsiębiorstwa. Najczęściej plan marketingowy jest tworzony przez właściciela danej firmy, specjalistów ds. marketingu lub też cały zespół osób, które znają się na biznesplanach. Dokument ten ma spore znaczenie, z punktu widzenia konkurencyjności firmy, ponieważ umożliwia sprawne zarządzanie, a także dalsze planowanie działań. W planie marketingowym szczególne znaczenie pełni analiza SWOT, w której skład wchodzą silne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także szanse oraz ryzyko na rynku. W przypadku, gdy właściciel firmy tworzy biznesplan do jakiejś organizacji państwowej lub prywatnej, to oczywiście dobry plan marketingowy może pomóc w pozyskaniu wyższej dotacji.
Przygotowanie planu marketingowego jest dosyć trudnym zadaniem, ponieważ konieczne jest zarówno myślenie twórcze i kreatywne, jak i krytyczne. Dodatkowo trzeba znać jak firmę od podszewki, a także dobrze orientować się w jej mocnych i słabych stronach. Plan marketingowy jest zwykle złożonym dokumentem, składającym się z różnych części. Najlepiej, jeśli nad takim planem pracuje zespół specjalistów. W ten sposób możliwe jest stworzenie bardziej profesjonalnego dokumentu.
Jak napisać plan marketingowy? Trzeba przyznać, że jest on bardzo złożonym dokumentem, do którego potrzebna jest dokładna analiza otoczenia firmy, szans i zagrożeń, budżetu, konkurencji, grupy docelowej, oczekiwań konsumentów, a także potrzeb rynkowych. Po kolei omówimy elementy, które powinny się znaleźć w treści. Zacznijmy od dość istotnej informacji. Na początku biznesplanu powinno znaleźć się streszczenie planu marketingowego. Będzie to wprowadzenie, w którym zawrzesz najważniejsze informacje. Co istotne, należy je napisać na końcu tworzenia dokumentu, a nie na początku. Pamiętaj też, że ta część powinna być zwięzła, ale treściwa. Co dalej?
Dobrze skonstruowany plan marketingowy musi odnosić się do Twojej firmy. Dlatego też konieczna będzie analiza sytuacji przedsiębiorstwa, oparta na różnych danych. Istotne jest więc dokonanie researchu, a także opisanie takich elementów jak kluczowe produkty lub usługi firmy, opis segmentów rynku i ich wymagań, przewidywania dotyczące wielkości sprzedaży lub liczby klientów, określenie reakcji konkurencji na pojawienie się firmy lub jej nowych produktów, a także ocena dotychczasowych działań firmy. Dodatkowo przydaje się segmentacja nabywców, a więc opisanie ich najważniejszych cech demograficznych oraz osobowościowych.
Jeśli zależy Ci na stworzeniu skutecznej strategii, bardzo przydatna będzie analiza SWOT. Pozwoli ona m.in. wyznaczyć cele marketingowe firmy, a także poznać problemy, które firma może napotkać na drodze do spełnienia swoich targetów. Ustalone cele powinny być jak najbardziej realistyczne, a najlepiej także mierzalne. Co dokładnie kryje się za skrótem SWOT? Oto odpowiedź:
Strategia marketingowa to jeden z najistotniejszych elementów całego dokumentu. W tej części należy przedstawić dokładnie konkretne podrozdziały, na przykład strategię marketingową produktu, cenę, kanały dystrybucji oraz promocję, zgodnie z zasadą 4P. Dodatkowo można opisać różne narzędzia i techniki, na przykład dotyczące sprzedaży. Warto też zbadać rozmiary i zakres konkurencji, a mianowicie sprawdzić, jakie działania spotykają się z pozytywnym odbiorem grupy docelowej, a także co jest bestsellerem w asortymencie (lub usługach). Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o tym, jak opracować dokument — strategia marketingowa to temat, który wymaga szerszego omówienia.
Harmonogram realizacji planu marketingowego, w którym powinny zostać rozpisane wszystkie działania. Należy opisać terminy realizacji danych etapów, a także przewidywane daty zakończenia. Jest to bardzo ważne podczas wdrożenia strategii marketingowej, spójny plan organizacyjny z pewnością pomoże zadbać o realizację celów.
Budżet planu marketingowego to część, w której określone zostają koszty przeprowadzenia wszystkich działań. Oczywiście wysokość budżetu zależy od branży, rodzaju działań marketingowych, wielkości firmy i innych czynników. Bardzo dobrze widać to w przypadku SEO oraz Google Ads. Najlepiej rozpisać budżet w formie kosztów stałych oraz zmiennych.
Procedury kontrolne i aktualizacyjne to ostatnia część planu marketingowego, w której należy zawrzeć informacje na temat sposobów pomiaru osiągniętych celów. Można wyróżnić kilka rodzajów “targetów”:
Warto też pamiętać o różnicy pomiędzy KPI i OKR. To pierwsze to kluczowe wskaźniki efektywności, zapewniające dane ilościowe, natomiast pod skrótem OKR kryją się cele i kluczowe rezultaty, wyznaczane na dany rok.
Czasami samodzielne stworzenie planu marketingowego jest bardzo trudne. Wymaga przede wszystkim czasu, doskonałej znajomości firmy oraz branży, a także grupy docelowej. W takiej sytuacji bardzo dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy lub też zatrudnienie zespołu doświadczonych pracowników.