Czym jest marketing?
7 min
7 min
Na skróty
Marketing to słowo odmieniane w dzisiejszym świecie biznesu przez wszystkie przypadki. Jednak czym tak naprawdę jest marketing? I jakie rodzaje marketingu możemy wyróżnić? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Damy Ci także dostęp do wielu wartościowych artykułów, które rozszerzą informacje poruszone w tym tekście. Zapraszamy do lektury!
Dzisiaj w każdej dużej firmie funkcjonuje dział marketingu. Zespół wykwalifikowanych specjalistów dba o promocję przedsiębiorstwa, promując jego działania, mające wspierać sprzedaż i komunikację z klientami. W zależności od branży i celu, jaki chce osiągnąć firma, będzie ona stosowała różne rodzaje marketingu. W artykule wyjaśniamy, jak definiowany jest współczesny marketing oraz opowiadamy o jego najpopularniejszych rodzajach.
Nie istnieje jedna definicja marketingu, obejmująca całe to pojęcie. W ostatnich latach marketing rozwinął się bowiem tak bardzo, że zamknięcie go w jednej definicji jest karkołomne. Najczęściej mówi się jednak o trzech różnych wyjaśnieniach terminu „marketing”.
Jak widzisz, celem marketingu jest przekazanie informacji o firmie i jej produktach określonej grupie ludzi. Rolą nadawcy jest wyznaczenie treści i sposobu przekazania komunikatu oraz sprecyzowanie celu, jaki dany komunikat ma osiągnąć. Takim zadaniem, stawianym przed komunikatem marketingowym, może być chociażby wzrost sprzedaży czy poprawa rozpoznawalności marki.
Jak już pewnie zdążyłeś się zorientować, marketing jest bardzo pojemnym pojęciem. W związku z tym, aby je nieco sprecyzować, wyróżniamy wiele rodzajów marketingu. Każdy typ marketingu posiada pewne charakterystyczne dla siebie cechy.
Co ciekawe, wiele rodzajów marketingu powstało stosunkowo niedawno, wraz z upowszechnieniem się dostępu do Internetu. Warto jednak pamiętać, że typ marketingu, stosowany przez markę, powinien być dobrany przede wszystkim do jej grupy docelowej. Jednak możliwe jest również łączenie ze sobą wielu form i działanie w ramach tzw. marketingu wielokanałowego.
Marketingiem tradycyjnym nazywamy wszelkie działania prowadzone offline, nie zaś w Internecie. Miejscem dystrybucji w przypadku marketingu tradycyjnego są więc wszelkiego rodzaju banery i wielkopowierzchniowe billboardy, ale też mniejsze formy, takie jak ulotki, broszury i reklamy prasowe. Pamiętaj jednak, że do marketingu tradycyjnego zalicza się nie tylko reklamy znajdujące się np. w przestrzeni miejskiej. Reklamami tradycyjnymi są też komunikaty telewizyjne i radiowe.
Marketing online oznacza z kolei promowanie produktów i usług w sieci. Aby działania marketingowe w Internecie były skuteczne, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingu internetowego, która zoptymalizuje działania tak, aby były bardziej przyjazne wyszukiwarkom internetowym. W tym celu stosuje się m.in. takie działania jak:
Dzięki nim marka jest w stanie precyzyjnie trafić ze swoim komunikatem do grupy docelowej.
Więcej o tym, czym jest marketing internetowy, dowiesz się tutaj: Marketing internetowy – co to jest?
Wybór pomiędzy marketingiem tradycyjnym a internetowym powinien rozstrzygać się na wielu polach. Przede wszystkim, wybór zależy od grupy docelowej i tego, jaki cel chce się osiągnąć. Marketing internetowy pozwala na precyzyjne określenie grupy, do której ma docierać dany komunikat. Reklama umieszczona w przestrzeni miasta trafia do każdego, bez pewności, że będzie on zainteresowany daną ofertą.
Marketing tradycyjny uniemożliwia też bezpośredni kontakt z klientem i wiąże się z wysokimi kosztami dystrybucji, zwłaszcza w przypadku reklam wielkopowierzchniowych.
Marketing internetowy z kolei jest często tańszy i umożliwia bardziej precyzyjne dotarcie do klienta. Kampanie marketingu online są często rozliczane w modelu PPC (pay per click – model ten jest typowy dla performance marketingu, o którym piszemy w dalszej części artykułu).
Działania marketingowe mają szeroki zakres i obecnie wyróżnia się dużo rodzajów marketingu. Jedne dopiero zyskują popularność, inne odchodzą do lamusa. To całkowicie normalne, ponieważ marketing stara się nadążyć za zmieniającymi się potrzebami i zainteresowaniami klientów. Poniżej omawiamy najpopularniejsze rodzaje marketingu i wyjaśniamy, kiedy mogą się okazać przydatne w Twoim przedsiębiorstwie.
Marketing mix jest narzędziem wykorzystywanym do opracowania oferty marki. Dzięki takim działaniom firma ma możliwość zaplanowania sposobu działań, które zostaną przedstawione potencjalnym klientom. Pracę w formule marketingu mix zaczyna się od określenia grupy docelowej, a następnie dostosowuje się do niej konkretne działania marketingowe.
Jak już powiedzieliśmy, marketing mix to szereg różnych koncepcji. Tradycyjną koncepcją była formuła 4P, która została wyparta na rzecz koncepcji 7P. Obecnie jednak uznaje się, że ustępują one miejsca najnowszej koncepcji 4C, która jest dostosowana do potrzeb nowoczesnych przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż za pośrednictwem internetu.
Więcej o marketingu mix i trzech koncepcjach mix dowiesz się z artykułu: Marketing mix – co to jest?
Marketing personalny polega na budowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników i partnerów biznesowych – zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Ten rodzaj marketingu polega na promowaniu treści prezentujących np. środowisko pracy. Mówimy wtedy o employer brandingu. Celem takich działań jest stworzenie wizerunku, który pozwoli na postrzeganie pracodawcy jako uczciwego i godnego zaufania, nie tylko wewnątrz struktur firmy, ale też na rynku zewnętrznym.
Performance marketing to wszelkie działania online, które są nastawione na osiągnięcie konkretnego rezultatu, najczęściej w postaci:
Najpopularniejsze kanały do prowadzenia działań efektywnościowych to Facebook Ads i Google Ads. Z pomocą tych dwóch narzędzi jesteś w stanie dotrzeć do większości użytkowników sieci i tak targetować swoje reklamy, aby trafiały stricte do osób zainteresowanych Twoimi usługami i produktami.
Więcej o marketingu efektywnościowym dowiesz się z tego artykułu: Performance marketing – jak z niego korzystać?
Marketing szeptany można nazwać nadaniem informacjom drugiego obiegu. Komunikat rozpowszechniany jest więc nie przez markę, a dzięki głosom zadowolonych klientów. To opowieści, które mają wydźwięk informacyjny, humorystyczny lub nawet sensacyjny. Marketing szeptany przybiera zazwyczaj formę rozmowy – online (np. na forach internetowych) lub offline (np. rozmowa w gronie znajomych). Marketingiem szeptanym są zarówno głosy zadowolonych klientów, jak i celowe działania marki. Takim celowym działaniem może być płacenie za wystawianie pozytywnych opinii lub wywoływanie sytuacji kontrowersyjnych, które prowadzą do tego, że o firmie się mówi.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj: Marketing szeptany – co to jest?
Marketing mobilny to działania, które mają docierać do użytkowników smartfonów. Firmy decydujące się na ten sposób komunikacji skupiają się głównie na komunikatach tekstowych, np. wysyłając do swoich klientów wiadomości SMS lub notyfikacje push z informacjami o nadchodzących promocjach. Uznaje się, że to właśnie marketing internetowy jest jednym z najskuteczniejszych sposób na poprawę sprzedaży, zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
Dużo na ten temat piszemy w artykule o mobile-friendly SEO.
Brand marketing polega na takim prowadzeniu działań marketingowych, aby konkretna marka była jednoznacznie utożsamiana z konkretnymi produktami, a produkty były kojarzone z posiadaniem pewnych charakterystycznych cech. W przypadku brand marketingu marce zależy nie tylko na promowaniu dóbr czy usług, ale też na budowaniu silnej pozycji na rynku.
Brand marketing charakteryzuje się długofalowymi działaniami – zbudowanie marki, która będzie wiarygodna w oczach klientów i ugruntuje swoją pozycję lidera branży, jest czasochłonne, ale przynosi świetne efekty, umożliwiając m.in. dyktowanie cen konkurencyjnym firmom.
Więcej o brand marketingu dowiesz, się czytając artykuł: Brand marketing – co to jest?
Od kilku lat niesłabnącą popularnością cieszy się influencer marketing. Taką strategią nazywamy wszystkie te działania reklamowe, które opierają się na współpracy z influencerem. Jest on swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy marką o potencjalnym klientem. Działania marketingowe bazują w tym przypadku na popularności danego influencera oraz jego wiarygodności.
Influencer marketing jest stosowany głównie przez marki z młodszą grupą docelową (w wieku około 15-25 lat). Jednak, aby ten rodzaj marketingu był skuteczny, należy pamiętać o wyborze odpowiedniego influencera do współpracy – obserwujący wyczują bowiem każdy fałsz i działania marketingowe mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Jeśli zainteresował Cię temat influencer marketingu, przeczytaj nasz artykuł: Influencer marketing – na czym polega współpraca reklamowa?
Marketing polecający to dziedzina marketingu, która ma dużo wspólnego z marketingiem szeptanym. Polega on na różnego rodzaju rekomendacjach i ustnych poleceniach od dotychczasowych klientów. Celem marketingu rekomendacyjnego jest pozyskanie nowych klientów poprzez zamianę zadowolonych klientów w swego rodzaju ambasadorów marki, którzy pomogą w promowaniu produktów lub usług, generując tym samym większą sprzedaż.
Marketing polecający ma znaczący wpływ na rozpoznawalność marki oraz wzrost zaufania odbiorców do Twojej firmy. Polecenia od zadowolonych klientów są bowiem uznawane za skuteczniejsze i bardziej wiarygodne niż działania marketingowe prowadzone przez markę.
O marketingu rekomendacyjnym przeczytasz tutaj: Marketing rekomendacyjny – co to jest?
W marketing afiliacyjnym biorą udział dwa podmioty: reklamodawcy i wydawcy. Przeważnie ten rodzaj marketingu jest wykorzystywany do promowania sklepów internetowych, usług finansowych i edukacyjnych. Marketing afiliacyjny polega na tym, że reklamodawca dostarcza produkt lub usługę wydawcy, a ten rekomenduje go osobom trzecim (najczęściej zgromadzonej wokół siebie społeczności). Partner otrzymuje wynagrodzenie (prowizję) dopiero w momencie, w którym ktoś zdecyduje się na zakup produktu z jego polecenia. Przykładem takiego działania są chociażby kody rabatowe udostępniane przez blogerki modowe.
Temat marketingu afiliacyjnego szerzej poruszyliśmy w artykule: Marketing afiliacyjny – czym jest i czy działa?
Marketing to działania, które mają na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży. Rola działań marketingowych jest bowiem znacznie szersza. Specjaliści ds. marketingu zajmują się również m.in. komunikacją przedsiębiorstwa, przeprowadzaniem analiz mierzących skuteczność prowadzonych działań oraz przygotowywaniem i realizacją konkretnych strategii, ponieważ sama sprzedaż nie wystarczy do osiągania celów założonych przez firmę.
Duża konkurencja sprawia, że działania marketingowe powinny być kierowane do dokładnie określonej grupy docelowej, a jednocześnie wyróżniać się na rynku. Spośród wielu rodzajów marketingu należy wybrać ten, który przyniesie najlepsze efekty. Otwierając nowy biznes, nie warto tracić czasu na samodzielne działania marketingowe. Lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, która dopasuje strategię do celów, jakie chciałby osiągnąć przedsiębiorca oraz budżetu, jakim dysponuje. Współpraca z agencją to też gwarancją aktualnej wiedzy na najwyższym poziomie oraz fachowego doradztwa popartego wieloletnim doświadczeniem.
To, czy działania marketingowe będą skuteczne, zależy od wielu czynników. Na skuteczność obranej strategii ma wpływ m.in. precyzyjne określenie grupy docelowej oraz wybór odpowiednich kanałów, na których będą budowane relacje z odbiorcami. Wiele marek, zwłaszcza początkujących, popełnia bardzo częsty błąd i prowadzi swoje działania marketingowe w sposób intuicyjny.
Tymczasem marketing powinien być oparty na ciągłych analizach danych i wyciąganiu z nich wniosków. Niezwykle ważne jest monitorowanie, które działania przynoszą najlepsze rezultaty, jakie treści cieszą się zainteresowaniem klientów i jaki feedback firma otrzymuje z rynku.
Marketing z pewnością nie jest łatwym zagadnieniem. Istnieje wiele rodzajów marketingu, a każdy z nich charakteryzuje się czymś innym. Wybierając sposób komunikacji marketingowej dla swojej firmy, powinieneś wziąć pod uwagę przede wszystkim grupę docelową oraz posiadać dokładnie sprecyzowany cel. W ustaleniu strategii pomoże Ci profesjonalna agencja marketingowa, przed którą marketing nie ma żadnych tajemnic.
Naprawdę dobrze przygotowany artykuł – świetnie opisano każdy aspekt marketingu. Wiadomo, że na temat każdego podpunktu można napisać elaborat, ale sposób, w jaki opisaliście każdy z nich jest w pełni zrozumiały.