Audyt UX czyli audyt użyteczności witryny internetowej
Audyt UX to dokładna weryfikacja strony internetowej, ocena jej funkcjonalności. Należy do niego również znalezienie błędów czy trudności jakie może napotkać użytkownik podczas korzystania z danej witryny. Wśród nich są uwagi dotyczące błędów (również w treści komunikatów), wolnego ładowania się podstrony, ale także utrudnionego dostępu do formularzy lub ich niewystarczającego uproszczenia. To wszystko zniechęca do pozostania na stronie i wykonywania działań pożądanych przez właściciela witryny. Audyt UX może być wykonany na wszystkich rodzajach stron internetowych. Należą do nich: blogi, sklepy internetowe, strony firmowe, ale też aplikacje webowe. Sam audyt składa się z wielu etapów weryfikacji poszczególnych elementów strony. Jest diagnozą, która pokazuje co należy zmienić i poprawić, aby interakcja z witryną była możliwie jak najbardziej intuicyjna, przyjemna i łatwa.
Użytkownik chce dotrzeć do konkretnych informacji, albo wykonać daną czynność. Utrudnienia mogą sprawić, że zrezygnuje on z przeglądania witryny, porzuci koszyk w sklepie internetowym, czy nie wypełni dokładnie zbyt skomplikowanego formularza kontaktowego. Brak dbałości o kwestie, które z perspektywy użytkownika mają bardzo duże znaczenie, skutkuje obniżeniem popularności, zmniejszeniem zysków i wpływa negatywnie na wizerunek oraz sposób postrzegania danej firmy. Użytkownik nie chce się zastanawiać gdzie kliknąć aby coś wykonać, nie jest chętny do podawania informacji w formularzu kontaktowym, których nie chce dostarczać do firmy. Jednak jeśli każda z pozycji będzie wymagana (na przykład drugi numer telefonu, dokładny adres) to nie ma wątpliwości, że odbiorca porzuci formularz i zajrzy na stronę konkurencji. Podobnie w przypadku sklepów internetowych – zbyt długa droga od wyboru do kupna produktów prowadzi do rezygnacji, czasem może być ona spowodowana również zbyt małą liczbą możliwych rodzajów zapłacenia za produkt czy usługę.
Tymi kwestiami zajmują się właśnie specjaliści UX. Elementów i dziedzin jest o wiele więcej i od rodzaju strony zależy jak będzie przebiegać cały audyt. Profesjonalny audyt UX jest podstawą do prac nad stroną i uczynienia jej o wiele przyjemniejszą dla odbiorców. I właśnie dlatego warto zainwestować w dokładnie wykonany audyt UX. Przeprowadzony powierzchownie nie dostarczy informacji o wszystkich elementach wymagających poprawy, a więc uniemożliwi udoskonalenie witryny w stopniu, który pozwoli na wyróżnienie się na rynku. Wszystkie dostrzeżone usterki dzieli się na kilka rodzajów. Od tych najbardziej istotnych (krytycznych) po drobne, które nie mają ogromnych konsekwencji, a ich naprawa jest szybka i nie musi się odbyć natychmiast. Po wykonanym audycie konieczne są prace nad UX strony internetowej. Cena zależy od tego jak wiele czynności należy zrealizować i jak bardzo są to skomplikowane operacje. Zastosowanie się do wszystkich uwag audytu UX gwarantuje, że użytkownik trafiający na stronę będzie mógł poruszać się po niej sprawnie i z łatwością odnajdzie wszystkie najistotniejsze funkcjonalności.