A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Testy A/B

Czym są testy A/B?

Jeżeli posiadasz własną stronę internetową lub sklep online, z pewnością chcesz dopracować każdy element swojej witryny. Użytkownicy powinni czuć się dobrze, a wszystkie szczegóły i detale witryny powinny zostać szczegółowo zaprojektowane. Jednak w jaki sposób zbadać, czy konkretne rozwiązanie jest odpowiednie? Z pomocą przychodzą testy A/B, które są w stanie rozwiać Twoje wątpliwości. Wykonywanie testów A/B wydaje się łatwe, jednak ważne jest to, aby wiedzieć co testować. Umiejętność tworzenia testów A/B, które rzeczywiście uwidocznią jaka jest sytuacja witryny, mają wyłącznie specjaliści. Warto uczyć się ich tworzenia, ale tylko w przypadku, kiedy chcesz się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę o UX i SEO (SXO). Jeśli Cię to nie interesuje, to zwróć się do agencji, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej witryny i będzie wykonywała testy A/B. Warto jednak wiedzieć czym one są i do czego służą. Na te pytania odpowie Ci ten artykuł.

Co to test A/B? – Definicja

Testy A/B to czynności podejmowane na stronie internetowej lub w aplikacji, polegające na testowaniu różnych (minimum dwóch) wersji tego samego elementu. Celem testów A/B jest wybór najlepszego rozwiązania w celu zwiększenia współczynnika konwersji.

Zasada działania testów A/B jest w zasadzie bardzo prosta. Z tej techniki korzysta wielu administratorów, którzy chcą odpowiednio zadbać o swoją witrynę, pozytywnie wpływając na konwersję, czy czas trwania sesji. Przedmiotem badania mogą być przeróżne elementy. Niektóre testy A/B skupiają się na analizie jednego, drobnego czynnika (na przykład przycisku na stronie), a inne przedstawiają dwie wersje witryny, które różnią się od siebie.

Zobacz:  Strategia pozycjonowania

Omawiane przez nas testy A/B skupiają się na badaniu zachowań użytkowników i ich preferencji. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy i chcesz zachęcić użytkowników do zapisania się na newsletter. Należy więc zaprojektować odpowiednią podstronę, gdzie internauta prześle swoje dane – ale w jaki sposób tego dokonać? Przygotuj dwie wersje tej konkretnej podstrony, na nich wykonasz testy A/B z udziałem użytkowników. Sprawdzisz, która wersja osiąga lepsze wyniki, więc ostatecznie wybierzesz ten korzystniejszy wariant. Możesz przetestować to, jakie umiejscowienie przycisku będzie lepsze, jaki komunikat wywoła większe zainteresowanie, a nawet to, jaki kolor będzie bardziej zachęcał do wykonania zadania. Internauci przeglądający podstrony powinni zostać podzieleni na dwie różne grupy w proporcjach 50/50. Istnieje jeszcze jeden wariant, czyli testy A/B/n, gdzie zamiast dwóch wersji podstrony, przygotowuje się ich więcej. Wówczas użytkownicy powinni być podzieleni po równo między wszystkie opcje, aby badanie było wiarygodne. Poza podstronami, testy A/B można przygotować dla e-maili, nagłówków, haseł reklamowych, reklam i wielu innych elementów.

Jak działają testy A/B

Po co wykonywać testy A/B?

Warto pamiętać, że testy A/B mają znaczenie tylko wtedy, gdy w badaniu bierze udział duża liczba użytkowników. Grupa internautów powinna sięgać kilku tysięcy, aby cały proces był maksymalnie wiarygodny oraz efektywny. W przypadku stron internetowych zwykle mówi się, że testy A/B to rozwiązanie, o którym warto myśleć, gdy witryna osiąga minimum kilkanaście tysięcy sesji miesięcznie. Badanie wykonuje się do przeróżnych celów, ale najczęściej ich zadaniem jest pozytywny wpływ na konwersję. Warto mieć na uwadze, że w przypadku dużych sklepów internetowych ze znacznymi przychodami, nawet najmniejsze zmiany mogą przynieść ogromne zyski. Jak robić testy A/B i jakie narzędzia do tego wykorzystać dowiesz się nieco później. Najpierw należy wspomnieć, dlaczego najczęściej się je wykonuje.

Zobacz:  Snippet

Pozytywny wpływ na konwersję – z pomocą testów uda Ci się wybrać korzystniejszą wersję podstrony, maila, czy reklamy, co może pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji. Nawet najmniejsze zmiany procentowe powodują ogromne efekty w postaci zwiększonych przychodów, szczególnie jeżeli mówimy o rozbudowanych e-commerce.

Doskonalenie UX – nie każdy pomysł jest user friendly (przyjazny dla użytkownika). Z pomocą testów A/B uda Ci się dopasować witrynę do potrzeb i preferencji internautów.

Optymalizacja – gdy masz kilka pomysłów na zaprojektowanie konkretnego elementu, z wykorzystaniem testów uda Ci się podjąć optymalną decyzję, zgodną z użytkownikami oraz dopasowaną do strony internetowej.

Jak działają testy A/B

Jak robić testy A/B? Podstawowe narzędzia

Skoro wiesz już, na czym skupia się takie badanie, należy wspomnieć, jak robić testy A/B. Przede wszystkim uważaj na sezonowość. Jeżeli pojawi się jakikolwiek trend lub moda, nie wykorzystuj tego elementu. Jako ludzie mamy tendencję do podążania za różnymi wyznacznikami oraz popularnymi rozwiązaniami. Z tego powodu Twoje badanie może zostać zaburzone. Jak robić testy A/B? Przede wszystkim z wykorzystaniem dużej liczby użytkowników – właściwie im więcej, tym lepiej. Pamiętaj również, aby przeprowadzanego badania nie kończyć zbyt wcześnie. Ile powinny trwać testy? W każdym przypadku czas będzie inny, więc musisz określić to samodzielnie. Po zakończonym procesie wyniki poddaj dogłębnej analizie, aby zweryfikować efekty. Testuj, sprawdzaj i wprowadzaj zmiany. Dzięki temu w praktyce poznasz preferencje użytkowników. Pamiętaj, aby testy A/B dostosowywać do konkretnej grupy odbiorców i to ich testować. Jeśli tworzysz serwis o hip-hopie, to nie testuj witryny na fanach muzyki klasycznej. Zwracaj więc uwagę na grupę testową.

Zobacz:  Marketing operacyjny

Jak robić testy A/B z wykorzystaniem różnych narzędzi? Jednym z podstawowych, a zarazem bardzo przydatnych jest Google Optimize. Obsługa oprogramowania jest bardzo prosta i intuicyjna. Zmiany na stronie możesz wprowadzić niemal bez wiedzy z zakresu programowania, co znacznie ułatwia wdrożenie testów A/B.

Ciekawą opcją jest również narzędzie Optimizely. Także i w tym przypadku obsługa jest całkiem prosta. Oprogramowanie pozwala lepiej dopasować nagłówki i drobne elementy związane z content marketingiem, które mogą mieć ogromny wpływ na konwersję i zachowanie użytkowników odwiedzających stronę internetową.

Testy A/B świetnie udowadniają, że nawet najdrobniejsze elementy w obrębie witryny mają ogromne znaczenie. Czasami kolor przycisku lub czcionka mogą wpłynąć na to, jak zachowa się internauta. Za pomocą tego rodzaju badań dopasujesz stronę lub sklep pod użytkownika, aby pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!