A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Reklama natywna

Czym jest reklama natywna?

Uciążliwe okienka banerowe, nagle pojawiające się filmiki, które wydają dźwięki i przemieszczają się po ekranie, trudny do znalezienia x do ich zamknięcia – to wszystko rodzaje reklam, które nie są pozytywnie odbierane przez użytkowników internetu. Irytują, nie zachęcają do zapoznania się z produktem czy promowaną usługą. Efekty takich kampanii są znikome, a dużo kosztują. Na ratunek przychodzi reklama natywna. Na czym polega?

Definicja reklamy natywnej

Reklama natywna stanowi część jakiegoś przekazu – wiele osób nawet nie widzi w niej reklamy. Jest naturalna, wpleciona w wartościowy tekst, obraz, film. Jak podaje portal wordstream.com trzy czwarte wydawców internetowych ma w swojej ofercie umieszczanie różnych form reklamy natywnej, a aż 41% międzynarodowych marek wykorzystuje ją w swoich kampaniach marketingowych. Jednocześnie niemal połowa konsumentów nie wie czym jest reklama natywna. Warto więc dokładnie zrozumieć temat i zainteresować się potencjałem tego rodzaju promocji marki.

Reklama natywna – cechy

Najważniejszą jej cechą jest brak nachalności. Jest naturalnie wkomponowana w treść, może być widoczna w formie grafiki, dopisku o sponsorze danej akcji czy treści. Jeśli zaprezentowana treść jest wartościowa, a usunięcie informacji reklamowej nie wpływa na charakter przekazu – mamy do czynienia z reklamą natywną. Dlatego zdecydowana większość artykułów sponsorowanych nie może być w ten sposób określana. Istnieją jednak wyjątki – ciekawe i merytoryczne artykuły mogą mieć w sobie elementy reklamy natywnej. Wśród nich są teksty sponsorowane, które są opłacone przez daną firmę, ale wiążą się z dokładnym i interesującym omówieniem danego zagadnienia. Takie artykuły sponsorowane nie sprzedają nachalnie, mogą podawać reklamodawcę jako przykład firmy zajmującej się daną dziedziną, ale nie będą go wychwalać i starać się udowodnić, że tylko to przedsiębiorstwo ma najlepszy produkt. Reklamą natywną mogą być także wywiady ze specjalistami z danej dziedziny, którzy udzielając cennych informacji wskazują jasno jaką firmę reprezentują. Reklama natywna to również grafika związana z opublikowanym materiałem, lokowanie produktu, a także fragment filmiku. Warunkiem jest, aby taka reklama nie irytowała, nie była najważniejszym przekazem. Powinna być traktowana przez odbiorców jako dodatek do wartościowej treści.

Zobacz:  Reklama społeczna

Czym jest reklama natywna?

Przyczyny popularności reklamy natywnej

Obecnie ten sposób na wypromowanie marki czy produktu zyskuje coraz większe uznanie i staje się powszechne. Jest kilka przyczyn, jednak na pewno nie jest to związane z tym, iż reklama natywna jest nowym zjawiskiem. Pojawiała się już wielokrotnie w formie papierowej. Była dołączana do poradników, gazet, książek o branżowej tematyce. Jednak współcześnie wielu użytkowników internetu instaluje wtyczki, które mają chronić ich przed wielością irytujących treści marketingowych. Te działania odbiorców treści umieszczanych w sieci sprawiają, że wiele reklam w ogóle nie dociera do adresatów. Okazało się, że reklama natywna jest w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem. Dobrze wkomponowana w treści, nie jest wyłapywana przez filtry jako niechciany komunikat. Ponadto użytkownik często zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że widzi reklamę, ale w ogóle mu ona nie przeszkadza. Właśnie dlatego, iż nie jest w centrum i nie narzuca się odbiorcy. Można jednak znaleźć wiele reklam natywnych, które wręcz trudno dostrzec za pierwszym razem. To sprytne reklamy, które wykorzystują naturalną sytuację, albo są umieszczone w taki sposób, że odbiorca nawet nie wie, że logo firmy w danej sytuacji pełni funkcje reklamowe.

Skuteczność reklamy natywnej

Powstaje coraz więcej badań, które weryfikują skuteczność reklamy natywnej, a także sprawdzają, w jaki sposób jest ona odbierana. Wyniki badań zaprezentowane przez Native Adversting Institute nie pozostawiają złudzeń. Reklama natywna wypadła o wiele lepiej w porównaniu ze standardowymi reklamami internetowymi. Jest przede wszystkim uważana za bardziej wartościową pod kątem informacji (32% w porównaniu do 16%), ciekawsza (27% w porównaniu z 19%), użyteczna (21% w porównaniu z 13%), a także bardziej pomocna (15% w porównaniu do 10%). Warto zwrócić uwagę także na wskaźnik określający zaufanie, jakie budzą reklamy natywne – 33% odbiorców deklaruje, że bardziej ufa tej formie reklamy.

Zobacz:  Neuromarketing

Jak widać skuteczność jest mierzalna, a wyniki badań obrazują, że warto inwestować w reklamę natywną. Nie tylko dlatego, że jest bardziej przyjazna dla odbiorcy, ale może być również doskonałym sposobem na kreatywne przedstawienie marki w ramach wartościowej treści.

Podsumowanie

Można się spodziewać tego, że z biegiem lat reklama natywna będzie coraz bardziej dopracowana. Jej efekty motywują twórców do opracowywania strategii marketingowych z jej wykorzystaniem. Warto co jakiś czas zapoznawać się ciekawymi realizacjami i opracowaniami dotyczącymi reklamy natywnej.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!