Semcore Słownik Grywalizacja

Co to jest grywalizacja?

Pierwszy raz określenie „grywalizacja” zostało użyte przez programistę gier komputerowych Nicka Pellinga w 2002 roku. W 2010 roku grywalizacja bardzo mocno się rozwinęła na terenie Stanów Zjednoczonych.

Co to jest grywalizacja — definicja

Grywalizacja (inaczej gryfikacja albo gamifikacja) to zgodnie z definicją wykorzystanie elementów gier w sytuacjach, które nie są z nimi związane. Najczęściej celem takiego działania jest zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Bardzo często wspomniane podejście jest stosowane nie tylko w zarządzaniu przedsiębiorstwami, ale również w celu budowania relacji z klientami. Dzięki zastosowaniu grywalizacji możliwe jest między innymi utrzymanie zaangażowania, budowanie nawyków, a także dążenie do osobistego lub zespołowego mistrzostwa. Niemałą rolę odgrywa wspomniane zagadnienie w marketingu.

Grywalizacja a marketing

W dziedzinie marketingu grywalizacja ma na celu zwrócenie uwagi konsumenta na określony produkt. Docelowo ma oczywiście prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Jeżeli firmy, które prowadzą marketing, myślą o klientach jak o graczach, mogą zmienić ich nastawienie do marki. W ten sposób przedsiębiorstwo może oprzeć relację z odbiorcami produktów lub usług o przyjemność oraz zabawę. Dla przykładu możliwe jest wprowadzenie programów lojalnościowych. Klienci w ten sposób zdobywają różne nagrody w zamian za to, że na przykład korzystają z oferty sprzedażowej. 

Grywalizacja w marketingu powinna przede wszystkim opierać się na chęci oraz rozrywki. Niektórzy badacze analizujący marketing nie uznają zatem programów lojalnościowych za grywalizację. Jeżeli jednak firmy prowadzą kampanie reklamowe, w których włączają gry o charakterze społecznościowym, ich działania mogą zostać uznane właśnie za grywalizację. 

Zobacz:  Permission Marketing

Grywalizacja

Przeczytaj także: SXO i Pozycjonowanie stron

Zalety grywalizacji w marketingu

Odbiorcy reklam są coraz bardziej odporni na perswazję. Przesyt obecnych w internecie i pozostałych mediach reklam jest tak duży, że mają one coraz mniejszą siłę przebicia. Z tego też powodu grywalizacja pozwala nasycić komunikat marketingowy. Jeżeli firma, która prowadzi marketing, angażuje odbiorców marki i wplata element grywalizacji w działania reklamowe, może doprowadzić to do sporego sukcesu. Dla przykładu możliwe jest opracowanie strony internetowej firmy, w której za aktywność użytkownicy są nagradzani finansowo lub na przykład rabatami. W ten sposób to, co jest zabawą i przyjemnością, łączy się ze wzrostem ruchu na stronie internetowej i zbudowaniem relacji pomiędzy użytkownikami witryny a właścicielami przedsiębiorstwa, do którego ona należy. W związku z tym grywalizacja w marketingu ma następujące zalety:

  • rosnąca lojalność klientów,
  • wzrost świadomości marki,
  • wzrost zaangażowania odbiorców.

Grywalizacja a zarządzanie zasobami ludzkimi

Grywalizacja oczywiście nie jest elementem tylko i wyłącznie marketingu. Specjaliści, którzy zajmują się zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacjach, odkryli, że wykorzystanie tego działania nie wiąże się z wysokimi kosztami, a jednocześnie pomaga budować zaangażowanie personelu w sprawie przedsiębiorstwa. W związku z tym pracodawcy wykorzystują tego typu mobilizację, aby między innymi poprawić komunikację w zespole, aby wzrosło zaangażowanie, a także poczucie odpowiedzialności za przynależność do firmy. Bardzo często koncepcja grywalizacji jest wykorzystywana w obszarze szkolenia pracowników. 

Podsumowując, świat gier komputerowych zrobił tak wielką furorę na całym świecie, że zasady, które nim rządzą, przeniknęły także do świata biznesu. W związku z tym właściciele firm decydują się na angażowanie poprzez grywalizację zarówno swoich pracowników, jak i odbiorców produktów oraz usług.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!