Grywalizacja

4 min czytania

Pierwszy raz określenie „grywalizacja” zostało użyte przez programistę gier komputerowych Nicka Pellinga w 2002 roku. W 2010 roku grywalizacja bardzo mocno się rozwinęła na terenie Stanów Zjednoczonych.

Grywalizacja

Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/top-view-beautiful-rpg-still-life-items_23-2149282422.jpg?t=st=1718262621~exp=1718266221~hmac=59b2f8d50454a1d5c4443633f9a25678c12c0ad9133018ba4ef81d40e649ec82&w=1060

Co to jest grywalizacja – definicja

Grywalizacja (inaczej gryfikacja albo gamifikacja) to zgodnie z definicją wykorzystanie elementów gier w sytuacjach, które nie są z nimi związane. Najczęściej celem takiego działania jest zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Grywalizacja

 

Zdj 1. Profesjonalna definicja grywalizacji pochodząca z serwisu Wikipedia.

Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Grywalizacja

Bardzo często wspomniane podejście jest stosowane nie tylko w zarządzaniu przedsiębiorstwami, ale również w celu budowania relacji z klientami. Dzięki zastosowaniu grywalizacji możliwe jest między innymi utrzymanie zaangażowania, budowanie nawyków, a także dążenie do osobistego lub zespołowego mistrzostwa. Niemałą rolę odgrywa wspomniane zagadnienie w marketingu.

Gamifikacja a marketing

W dziedzinie marketingu grywalizacja ma na celu zwrócenie uwagi konsumenta na określony produkt. Docelowo ma oczywiście prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Jeżeli firmy, które prowadzą marketing, myślą o klientach jak o graczach, mogą zmienić ich nastawienie do marki. W ten sposób przedsiębiorstwo może oprzeć relację z odbiorcami produktów lub usług o przyjemność oraz zabawę. Dla przykładu możliwe jest wprowadzenie programów lojalnościowych. Klienci w ten sposób zdobywają różne nagrody w zamian za to, że na przykład korzystają z oferty sprzedażowej. 

Zobacz  Elektroniczna wizytówka - jak stworzyć?

Grywalizacja

 

Zdj 2. Powody, dla których warto zainwestować w grywalizację w przestrzeni marketingowej.

Źródło: www.mailchimp.com/resources/gamification-marketing/

Grywalizacja w marketingu powinna przede wszystkim opierać się na chęci oraz rozrywki. Niektórzy badacze analizujący marketing nie uznają zatem programów lojalnościowych za grywalizację. Jeżeli jednak firmy prowadzą kampanie reklamowe, w których włączają gry o charakterze społecznościowym, ich działania mogą zostać uznane właśnie za grywalizację. 

Zobacz: Referral

Przeczytaj także: SXO i Pozycjonowanie stron

Gamifikacja – przykłady grywalizacji w marketingu

W marketingu coraz częściej wykorzystuje się grywalizację, aby zmotywować uczestników do aktywnego angażowania się w proces uczenia się oraz zdobywania wiedzy i umiejętności. Kilka przykładów efektywnego zastosowania grywalizacji:

  • programy lojalnościowe – mechanizmy rywalizacji i rankingów uatrakcyjniają zbieranie punktów przez uczestników (motywuje to do częstszych zakupów oraz zwiększa zaangażowanie w tzw. życie marki);
  • kampanie edukacyjne – wdrażanie elementów grywalizacji w kontekście learningu pozwala uczącym się na bardziej interaktywne zdobywanie wiedzy, a także na gromadzenie odznak za osiągnięcia, motywując do dalszej nauki;
  • motywacyjne aplikacje mobilne – czyli aplikacje, które projektują zadania i wyzwania dla użytkowników, wzmacniając mechanizmy motywacyjne i poziom zaangażowania poprzez feedback i nagrody za osiągnięcia;
  • interaktywne strony internetowe – wdrażanie mechanik grywalizacyjnych (w tym rankingi czy odznaki), umożliwia tworzenie motywującego środowiska, które zmusza uczestników do większej aktywności na stronie i podnoszenia kompetencji;
  • programy szkoleniowe w firmach – wdrożenie mechanizmów grywalizacji w proces uczenia umożliwia efektywniejsze przekazywanie wiedzy oraz uatrakcyjnienie szkoleń poprzez rywalizację i nagrody, co z kolei zwiększa motywację pracowników do podnoszenia swoich kompetencji.
Zobacz  Marketing Mobilny – jak skutecznie wykorzystywać?

Zastosowanie grywalizacji w marketingu maksymalizuje zaangażowanie uczestników oraz efektywność kampanii. Dzięki kreatywnemu projektowaniu mechanik grywalizacyjnych możesz wdrażać rozwiązania, które skutecznie zmotywują do aktywności, rywalizacji i ciągłego rozwoju.

Gamifikacja w edukacji i marketingu – kluczowe zalety

Odbiorcy reklam są coraz bardziej odporni na perswazję. Przesyt obecnych w internecie i pozostałych mediach reklam jest tak duży, że mają one coraz mniejszą siłę przebicia. Z tego też powodu grywalizacja pozwala nasycić komunikat marketingowy. Jeżeli firma, która prowadzi marketing, angażuje odbiorców marki i wplata element grywalizacji w działania reklamowe, może doprowadzić to do sporego sukcesu. Dla przykładu możliwe jest opracowanie strony internetowej firmy, w której za aktywność użytkownicy są nagradzani finansowo lub na przykład rabatami. W ten sposób to, co jest zabawą i przyjemnością, łączy się ze wzrostem ruchu na stronie internetowej i zbudowaniem relacji pomiędzy użytkownikami witryny a właścicielami przedsiębiorstwa, do którego ona należy. W związku z tym grywalizacja w marketingu ma następujące zalety:

  • rosnąca lojalność klientów,
  • wzrost świadomości marki,
  • wzrost zaangażowania odbiorców.

Grywalizacja a zarządzanie zasobami ludzkimi

Grywalizacja oczywiście nie jest elementem, tylko i wyłącznie marketingu. Specjaliści, którzy zajmują się zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacjach, odkryli, że wykorzystanie tego działania nie wiąże się z wysokimi kosztami, a jednocześnie pomaga budować zaangażowanie personelu w sprawie przedsiębiorstwa. W związku z tym pracodawcy wykorzystują tego typu mobilizację, aby między innymi poprawić komunikację w zespole, aby wzrosło zaangażowanie, a także poczucie odpowiedzialności za przynależność do firmy. Bardzo często koncepcja grywalizacji jest wykorzystywana w obszarze szkolenia pracowników. 

Zobacz  Metody personalizacji w marketingu online

Podsumowując, świat gier komputerowych zrobił tak wielką furorę na całym świecie, że zasady, które nim rządzą, przeniknęły także do świata biznesu. W związku z tym właściciele firm decydują się na angażowanie poprzez grywalizację zarówno swoich pracowników, jak i odbiorców produktów oraz usług.

Grywalizacja

Zdj 3. Angażowanie się użytkowników w grywalizację podczas zakupów online.

Źródło: www.bazaarvoice.com/resources/shopper-preference-report/

Gamifikacja – co to oznacza w zakresie kosztów dla Twojej firmy?

Czym jest gamifikacja w zakresie kosztów dla Twojej firmy? Koszty wdrożenia gamifikacji wahają się zazwyczaj od 10 000 zł do 100 000 zł. Miesięczne wydatki mogą się różnić w zależności od skomplikowania mechanizmów gier, poziomu zaangażowania pracowników, dostępem do internetu oraz stopnia, w jakim mechanizmy gamifikacji są wkomponowane w kulturę organizacyjną. Zastosowanie mechanizmów znanych z grania w gry (np. pasek postępu czy zdobywanie kolejnych poziomów), pozwala na poprawienie wyników poprzez większe zaangażowanie i motywację. Implementacja poszczególnych rozwiązań w Twojej organizacji może również wpływać na employer branding oraz proces rekrutacji nowych pracowników, wspierając efektywne wdrażanie gamifikacji.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy