A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Grywalizacja

Co to jest grywalizacja?

Pierwszy raz określenie „grywalizacja” zostało użyte przez programistę gier komputerowych Nicka Pellinga w 2002 roku. W 2010 roku grywalizacja bardzo mocno się rozwinęła na terenie Stanów Zjednoczonych.

Grywalizacja

Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/top-view-beautiful-rpg-still-life-items_23-2149282422.jpg?t=st=1718262621~exp=1718266221~hmac=59b2f8d50454a1d5c4443633f9a25678c12c0ad9133018ba4ef81d40e649ec82&w=1060

Co to jest grywalizacja – definicja

Grywalizacja (inaczej gryfikacja albo gamifikacja) to zgodnie z definicją wykorzystanie elementów gier w sytuacjach, które nie są z nimi związane. Najczęściej celem takiego działania jest zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Grywalizacja

 

Zdj 1. Profesjonalna definicja grywalizacji pochodząca z serwisu Wikipedia.

Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Grywalizacja

Bardzo często wspomniane podejście jest stosowane nie tylko w zarządzaniu przedsiębiorstwami, ale również w celu budowania relacji z klientami. Dzięki zastosowaniu grywalizacji możliwe jest między innymi utrzymanie zaangażowania, budowanie nawyków, a także dążenie do osobistego lub zespołowego mistrzostwa. Niemałą rolę odgrywa wspomniane zagadnienie w marketingu.

Gamifikacja a marketing

W dziedzinie marketingu grywalizacja ma na celu zwrócenie uwagi konsumenta na określony produkt. Docelowo ma oczywiście prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Jeżeli firmy, które prowadzą marketing, myślą o klientach jak o graczach, mogą zmienić ich nastawienie do marki. W ten sposób przedsiębiorstwo może oprzeć relację z odbiorcami produktów lub usług o przyjemność oraz zabawę. Dla przykładu możliwe jest wprowadzenie programów lojalnościowych. Klienci w ten sposób zdobywają różne nagrody w zamian za to, że na przykład korzystają z oferty sprzedażowej. 

Zobacz:  Keyword Density

Grywalizacja

 

Zdj 2. Powody, dla których warto zainwestować w grywalizację w przestrzeni marketingowej.

Źródło: www.mailchimp.com/resources/gamification-marketing/

Grywalizacja w marketingu powinna przede wszystkim opierać się na chęci oraz rozrywki. Niektórzy badacze analizujący marketing nie uznają zatem programów lojalnościowych za grywalizację. Jeżeli jednak firmy prowadzą kampanie reklamowe, w których włączają gry o charakterze społecznościowym, ich działania mogą zostać uznane właśnie za grywalizację. 

Zobacz: Referral

Przeczytaj także: SXO i Pozycjonowanie stron

Gamifikacja – przykłady grywalizacji w marketingu

W marketingu coraz częściej wykorzystuje się grywalizację, aby zmotywować uczestników do aktywnego angażowania się w proces uczenia się oraz zdobywania wiedzy i umiejętności. Kilka przykładów efektywnego zastosowania grywalizacji:

  • programy lojalnościowe – mechanizmy rywalizacji i rankingów uatrakcyjniają zbieranie punktów przez uczestników (motywuje to do częstszych zakupów oraz zwiększa zaangażowanie w tzw. życie marki);
  • kampanie edukacyjne – wdrażanie elementów grywalizacji w kontekście learningu pozwala uczącym się na bardziej interaktywne zdobywanie wiedzy, a także na gromadzenie odznak za osiągnięcia, motywując do dalszej nauki;
  • motywacyjne aplikacje mobilne – czyli aplikacje, które projektują zadania i wyzwania dla użytkowników, wzmacniając mechanizmy motywacyjne i poziom zaangażowania poprzez feedback i nagrody za osiągnięcia;
  • interaktywne strony internetowe – wdrażanie mechanik grywalizacyjnych (w tym rankingi czy odznaki), umożliwia tworzenie motywującego środowiska, które zmusza uczestników do większej aktywności na stronie i podnoszenia kompetencji;
  • programy szkoleniowe w firmach – wdrożenie mechanizmów grywalizacji w proces uczenia umożliwia efektywniejsze przekazywanie wiedzy oraz uatrakcyjnienie szkoleń poprzez rywalizację i nagrody, co z kolei zwiększa motywację pracowników do podnoszenia swoich kompetencji.
Zobacz:  Stopka

Zastosowanie grywalizacji w marketingu maksymalizuje zaangażowanie uczestników oraz efektywność kampanii. Dzięki kreatywnemu projektowaniu mechanik grywalizacyjnych możesz wdrażać rozwiązania, które skutecznie zmotywują do aktywności, rywalizacji i ciągłego rozwoju.

Gamifikacja w edukacji i marketingu – kluczowe zalety

Odbiorcy reklam są coraz bardziej odporni na perswazję. Przesyt obecnych w internecie i pozostałych mediach reklam jest tak duży, że mają one coraz mniejszą siłę przebicia. Z tego też powodu grywalizacja pozwala nasycić komunikat marketingowy. Jeżeli firma, która prowadzi marketing, angażuje odbiorców marki i wplata element grywalizacji w działania reklamowe, może doprowadzić to do sporego sukcesu. Dla przykładu możliwe jest opracowanie strony internetowej firmy, w której za aktywność użytkownicy są nagradzani finansowo lub na przykład rabatami. W ten sposób to, co jest zabawą i przyjemnością, łączy się ze wzrostem ruchu na stronie internetowej i zbudowaniem relacji pomiędzy użytkownikami witryny a właścicielami przedsiębiorstwa, do którego ona należy. W związku z tym grywalizacja w marketingu ma następujące zalety:

  • rosnąca lojalność klientów,
  • wzrost świadomości marki,
  • wzrost zaangażowania odbiorców.

Grywalizacja a zarządzanie zasobami ludzkimi

Grywalizacja oczywiście nie jest elementem, tylko i wyłącznie marketingu. Specjaliści, którzy zajmują się zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacjach, odkryli, że wykorzystanie tego działania nie wiąże się z wysokimi kosztami, a jednocześnie pomaga budować zaangażowanie personelu w sprawie przedsiębiorstwa. W związku z tym pracodawcy wykorzystują tego typu mobilizację, aby między innymi poprawić komunikację w zespole, aby wzrosło zaangażowanie, a także poczucie odpowiedzialności za przynależność do firmy. Bardzo często koncepcja grywalizacji jest wykorzystywana w obszarze szkolenia pracowników. 

Zobacz:  Referral

Podsumowując, świat gier komputerowych zrobił tak wielką furorę na całym świecie, że zasady, które nim rządzą, przeniknęły także do świata biznesu. W związku z tym właściciele firm decydują się na angażowanie poprzez grywalizację zarówno swoich pracowników, jak i odbiorców produktów oraz usług.

Grywalizacja

Zdj 3. Angażowanie się użytkowników w grywalizację podczas zakupów online.

Źródło: www.bazaarvoice.com/resources/shopper-preference-report/

Gamifikacja – co to oznacza w zakresie kosztów dla Twojej firmy?

Czym jest gamifikacja w zakresie kosztów dla Twojej firmy? Koszty wdrożenia gamifikacji wahają się zazwyczaj od 10 000 zł do 100 000 zł. Miesięczne wydatki mogą się różnić w zależności od skomplikowania mechanizmów gier, poziomu zaangażowania pracowników, dostępem do internetu oraz stopnia, w jakim mechanizmy gamifikacji są wkomponowane w kulturę organizacyjną. Zastosowanie mechanizmów znanych z grania w gry (np. pasek postępu czy zdobywanie kolejnych poziomów), pozwala na poprawienie wyników poprzez większe zaangażowanie i motywację. Implementacja poszczególnych rozwiązań w Twojej organizacji może również wpływać na employer branding oraz proces rekrutacji nowych pracowników, wspierając efektywne wdrażanie gamifikacji.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!