Co to jest SERM (search engine reputation management)? Czym zajmuje się specjalista SERM?
Na skróty
Pozycjonowanie firmowych stron jest ważne — ale jeszcze ważniejsze jest to, aby na pierwszej stronie wyników wyszukiwania znalazły się rzeczywiście te treści, które będą budowały pozytywny wizerunek marki… a nie go podkopywały. Na tym właśnie skupia się SERM.
Co to jest SERM?
SERM — czyli z angielskiego Search Engine Reputation Management — to stosunkowo nowe pojęcie w świecie marketingu internetowego. Wpisują się w nie wszystkie działania, które mają na celu pozycjonowanie treści budujących pozytywny wizerunek firmy wśród użytkowników wyszukiwarek.
Czasem określa się je także mianem SEO wizerunkowego. Bo rzeczywiście — SERM z założenia łączy optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek z… PR-em. Specjalista SERM traktuje tworzone treści nie tylko jako sposób na budowę autorytetu strony i narzędzie przyciągające potencjalnych klientów — ale także jako wizytówkę firmy.
A zatem — o ile w przypadku tradycyjnego SEO skupiamy się na tym, aby dana strona zajmowała wyższe pozycje od swojej konkurencji, tak SERM koncentruje się na tym, aby pozytywne treści na temat firmy osiągały w SERP-ach lepsze wyniki niż informacje przedstawiające firmę w złym świetle.
Dlaczego reputacja w Google jest tak ważna?
W powiedzeniu „Nie ważne jak mówią — ważne, aby mówili” nie ma wcale tak dużo prawdy, jak mogłoby się wydawać. A już szczególnie dotyczy to działań marketingowych prowadzonych w wyszukiwarkach (SEM).
W poszukiwaniu opinii na temat firm najchętniej zaglądamy właśnie do Google. Jeśli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zobaczymy treści, które rzeczywiście budują autorytet firmy — wzmianki w artykułach renomowanych portali, wywiady czy, po prostu, pozytywne (i merytoryczne) opinie na temat produktów marki — będziemy bardziej skłonni, aby to właśnie ją wybrać.
Ale jeszcze silniejszy efekt wywierają treści negatywne. Jeśli pierwsza strona SERP-ów będzie składała się z negatywnych recenzji lub wiadomości na temat problemów firmy — zaufanie potencjalnych klientów stracimy błyskawicznie.
Jakie działania składają się na SERM?
SERM odpowiada na obie te kwestie — bo poprzez skuteczne pozycjonowanie treści pozytywnych możemy jednocześnie obniżyć pozycję treści o wydźwięku negatywnym.
Działania SERM można sprowadzić do:
- stałego monitorowania i analizy treści publikowanych na temat firmy — a także fraz, które najczęściej są łączone z marką;
- reagowania na negatywne opinie, recenzje — na przykład poprzez wyjaśnienie problemu niezadowolonego klienta;
- zachęcania usatysfakcjonowanych naszymi produktami klientów do publikacji pozytywnych, merytorycznych opinii;
- tworzenia wysokiej jakości contentu, który buduje autorytet marki i wzbudza w odbiorcach pozytywne skojarzenia;
- publikacji artykułów sponsorowanych — korzystających z autorytetu innych witryn;
- dbania o obecność marki w kanałach zewnętrznych — poprzez udzielanie komentarzy w branżowych artykułach, udział w wywiadach, podcastach, a także — wydarzeniach na żywo (o których można przecież potem napisać);
- tworzenia atrakcyjnych opisów stron w SERP-ach — tzw. rich snippets — które nie tylko dostarczają informacji odbiorcom, ale także budują profesjonalny wizerunek firmy.
Narzędzia dla specjalistów SERM
Narzędziownik specjalisty SERM w dużej mierze pokrywa się z tym, z którego korzystają zwykli SEO-wcy.
Z pewnością muszą się w nim znaleźć narzędzia do analizy stron, ich pozycji oraz przychodzącego ruchu — takie jak Ahrefs, Senuto, Semrush czy, oczywiście, Google Search Console.
Trzeba jednak dołożyć do nich programy umożliwiające monitoring treści, w których pojawia się nasza marka. Prawdopodobnie najpopularniejszym tego typu rozwiązaniem jest… polskie Brand24, umożliwiające monitoring wszystkich wzmianek o marce nie tylko na stronach WWW, ale także — w mediach społecznościowych. Podobną opcję oferuje także SERPWoo, który jednak koncentruje się raczej na analizie samych wyników wyszukiwania oraz najczęściej wpisywanych w Google fraz związanych z marką.