A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Canonical tag

Canonical tag - czym jest i jak go stosować?

Canonical tag zapobiega powstawaniu duplikacji treści. Jest bardzo użyteczny, jednak nie zawsze konieczny, ponieważ roboty Google’a często samodzielnie wybierają oryginalną wersję strony. Pomimo wszystko warto zapoznać się z dzisiejszym artykułem, ponieważ istnieje sporo sytuacji, gdy ręczne wdrożenie rel canonical jest niezbędne. Zapraszamy do lektury!

Czym jest canonical tag?

Canonical tag to jeden z wielu meta tagów umieszczanych w kodzie strony w sekcji head. Bardzo popularne są także tagi meta title i meta description odpowiadające kolejno za tytuł witryny i jej opis. Canonical tag pochodzi właśnie z tej kategorii tagów.

Jaki jest cel umieszczania tagu rel canonical w sekcji <head> ?

Tag rel canonical informuje roboty wyszukiwarek (tzw. crawlery lub spidery) o kanoniczności strony. Mówiąc prościej, oznacza to jej oryginalność. Dzięki temu istnieje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo na wystąpienie zjawiska duplicate contentu, które bardzo często doprowadza do obniżenia pozycji strony w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page), czyli w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dodanie rel canonical do sekcji <head> to bardzo dobra praktyka, lecz nie zawsze konieczna, ponieważ Google może również samodzielnie wyznaczyć oryginalną witrynę. W jaki sposób? Bazując na contencie – gigant z Mountain View jako oryginalny oznaczy serwis, który będzie wyróżniał się treścią najwyższej jakości, zgodną z zasadami SXO.

Zobacz:  Backlink

Kiedy warto stosować canonical tag?

Tagu rel canonical NIE WARTO stosować, jeśli posiadasz mało rozbudowany serwis usługowy lub sklep internetowy i dysponujesz stosunkowo różnorodną ofertą. Wówczas implementacja tagu kanonicznego jest akceptowalna, ale nie konieczna.

Tag rel canonoical powinieneś wdrożyć natomiast, gdy prowadzisz złożoną stronę usługową lub bardzo rozbudowany sklep internetowy. Dlaczego? Ponieważ wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo, że opisy niektórych produktów lub usług są niemal identyczne, różniąc się wyłącznie kolorystyką i konkretnymi parametrami.

Wówczas mamy do czynienia ze zjawiskiem duplicate content. Żeby go uniknąć, należy stworzyć profesjonalne opisy produktowe, ewentualnie usługowe lub dodać tag rel canonical w sekcji <head>. Jako doświadczona agencja SEO dostrzegliśmy, że dotyczy to przede wszystkim serwisów bazujących na modelu sprzedaży dropshipping (ponieważ kopiują opisy ze strony producenta), ale także standardowych sklepów internetowych.

Warto wiedzieć, że stosowanie tagu canonical nie jest szkodliwe, a zawsze może pomóc. Wynika to z faktu, iż, nawet jeśli jesteśmy pewni, że dysponujemy oryginalnym contentem, ale Google jednak wykryje duplikację (przez nasz błąd) – wyznaczy konkretną podstronę jako oryginalną i w procesie pozycjonowania nie ucierpi na tym nasza pozycja w SERP-ach. Gdy natomiast nie dodamy tagu canonical, Google może (ale nie musi) oznaczyć konkretną podstronę jako zduplikowaną i w konsekwencji ranking w organicznych wynikach wyszukiwania nieco się obniży.

Canonical Tag

Canonical tag – na co zwrócić uwagę przed wdrożeniem?

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że canonical tag to tylko i wyłącznie wskazówka dla crawlerów (tzw. robotów Google’a). W związku z tym może on zostać zignorowany. Warto również zwrócić szczególną uwagę, aby na każdej podstronie umieszczać wyłącznie jeden link kanoniczny – większa liczba zostanie po prostu zignorowana, a wybór padnie na najważniejszą podstronę. Poniżej przedstawiamy wskazówki, na które warto zwrócić uwagę przed wdrożeniem tagu rel canonical:

  • wybór właściwego adresu kanonicznegoserwis, na który kierujemy adres kanoniczny, powinien wyróżniać się unikalnymi treściami wysokiej jakości, zgodnymi z zasadami SEO oraz UX;
  • odpowiednia wersja adresu kanonicznego w kodzie strony wdrożony tag canonical na danej podstronie powinien wskazywać tę, konkretną podstronę (można to zrobić za pomocą self-referential canonical);
  • prawidłowy atrybut witryny warto, żeby tag canonical został umieszczony na stronie, która nie jest blokowana przez roboty Google (w innym przypadku jego wdrożenie nic nie da).
Zobacz:  Algorytm Google Panda

Jak wdrożyć tag canonical?

Jednym z najpopularniejszych sposobów na wdrożenie tagu rel canonical jest zastosowanie wtyczek SEO (np. Yoast SEO). Warto jednak pamiętać, że metoda ta działa wyłącznie na CMS WordPress. W Semcore implementujemy tag canonical wykorzystując mapę strony (sitemap.xml) – wówczas w pliku z mapą wskazujemy wyłącznie oryginalne adresy URL (pozwala to poprawnie dodać tag canonical).

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce katalogowania stron?

#1 Kiedy wybrać przekierowanie 301 zamiast tagu canonical?

Na przekierowanie 301, zamiast tagu canonical należy zdecydować się, jeśli zmieniamy docelowy adres URL konkretnej podstrony lub migrujemy domenę na inny CMS. Wówczas stara strona przestaje być indeksowana (i dostępna dla właściciela). Warto również wiedzieć, iż w przypadku zastosowania tagu canonical mamy wgląd do dwóch wersji witryny (obie są dostępne, lecz wyłącznie jedna z nich jest indeksowana przez crawlery).

#2 Czy tag canonical jest niezbędny?

Nie, ponieważ często roboty Google’a bez ręcznego wdrożenia tagu canonical samodzielnie wybierają najbardziej wartościową stronę. Jest to bardzo powszechne zjawisko, jednak warto je kontrolować i w razie problemów samodzielnie zaimplementować rel canonical. Dzięki temu unikniemy również duplikacji treści.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!