Rich Results Tool – co warto wiedzieć?
4 min
4 min
Na skróty
Rich Results Tool to narzędzie służące do przeprowadzania testu wyników z elementami rozszerzonymi. Czym one są i jak to wszystko działa? Test możesz przeprowadzić online w aplikacji webowej Rich Results Tool. Wystarczy, że podasz adres URL konkretnej strony internetowej. Wyniki z elementami rozszerzonymi to obiekty wyświetlane w wyszukiwarce o nieco bardziej rozbudowanej strukturze, niż tylko sam link w kolorze niebieskim.
Za pomocą testu Rich Results Tool możesz sprawdzić swoją stronę internetową, aby zobaczyć, które wyniki dla elementów rozszerzonych mogą być generowane poprzez uporządkowane dane. Obsługa narzędzia nie jest szczególnie skomplikowana, ale przydaje się wiedza z zakresu technicznego SEO. To oficjalne oprogramowanie od Google dostępne dla wszystkich użytkowników. Nie potrzebujesz żadnej licencji – nie musisz nawet pobierać aplikacji na swój komputer. Rich Results Tool bardzo szybko zwraca konkretne wyniki, zarówno pod kątem Googlebota dla wersji mobilnej, jak i komputerowej.
Obsługiwane typy wyników z elementami rozszerzonymi:
Czy Rich Results Tool jest nowy? Nie do końca, bo światło dzienne ujrzał już w 2017 roku. Dopiero w 2020 roku narzędzie wyszło z wersji beta, zyskując spore znaczenie w kontekście SEO. To oprogramowanie służące do testowania wyglądu oraz optymalności kodu dla wyników rozszerzonych. Narzędzie renderuje zawartość strony, aby zweryfikować dynamiczne dane strukturalne. Domyślnie Rich Results Tool jest ustawiony dla urządzeń mobilnych (mobile-first), ale istnieje możliwość zamiany na komputery. Z oprogramowania korzystają przede wszystkim techniczni specjaliści SEO, a także osoby projektujące strony internetowe i Web Developerzy. Warto jednak wspomnieć, że rozwiązanie to nie jest wolne od wad. Osoby regularnie korzystające z Rich Results Tool wskazują, że dane strukturalne to nie tylko wyniki z elementami rozszerzonymi. A to oznacza, że oprogramowanie powinno posiadać jeszcze kilka ważnych funkcji. Projekt jest ciągle otwarty i rozwijany, więc być może pojawią się ważne aktualizacje w przyszłości.
Równocześnie należy wspomnieć, że elementy rozszerzone w wyszukiwarce są niezwykle ważne nie tylko w kontekście SEO. Dzięki nim strona internetowa może liczyć na wyższy współczynnik klikalności (CTR) oraz lepszą konwersję. Za pomocą Rich Results Tool istnieje możliwość zweryfikowania, czy wszystkie dane w wyszukiwarce są wyświetlane poprawnie. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje domena posiada elementy rozszerzone, zajrzyj do wcześniej wspomnianego narzędzia lub otwórz panel Google Search Console. Następnie przejdź do sekcji „Ulepszenia”. Poznasz nieco bliżej dane strukturalne oraz to, w jaki sposób funkcjonują.
Zależnie od tego, z jakiego systemu CMS korzystasz, wdrożenie i optymalizacja elementów rozszerzonych może być prostsza lub trudniejsza. Niektóre dane wyświetlają się w wyszukiwarce bez względu na to, czy chce tego administrator strony internetowej. W wielu przypadkach to algorytm Google decyduje, w jaki sposób będą ukazywane wyniki wyszukiwania – sytuacja ta ma miejsce między innymi przy przedstawianiu elementów typu Featured Snippets.
Jakie elementy rozszerzone może wygenerować właściciel strony internetowej? Popularnym rozwiązaniem jest między innymi tworzenie specjalnego FAQ z pytaniami dostępnymi bezpośrednio pod linkiem do witryny w wynikach wyszukiwania. Informacje na temat generowania FAQ dostępne są na stronie Google dla Deweloperów. Równie popularnym elementem jest „HowTo”, bardzo często odnoszące się do przepisów kulinarnych oraz prostych poradników, które dotyczą przede wszystkim życia codziennego.
Jak już wspomnieliśmy, Rich Results Tool nie jest nowością, choć dopiero od 2020 roku występuje w swojej pełnej wersji. Poprzednikiem tego narzędzia jest Google’s Structured Data Testing Tool. To nieco starsze oprogramowanie online do testowania danych strukturalnych. Jego obsługa jest nieco trudniejsza i wymaga odrobinę więcej wiedzy technicznej. Przypominamy, że uporządkowane dane strukturalne sprawiają, że roboty Google są w stanie zdecydowanie lepiej „zrozumieć” zawartość serwisu, co ma wpływ na pozycjonowanie witryny. Dlatego w kontekście SEO narzędzie Google’s Structured Data Testing Tool jest dość często użytkowane. Jednak rozwiązanie to powoli odchodzi do lamusa na rzecz naszego Rich Results Tool. Ze wstępnych informacji od Google wynika, że narzędzie Structured Data Testing Tool przestanie funkcjonować na przełomie 2020 oraz 2021 roku.
To bardzo ważna zmiana, która ma wpływ na pozycjonowanie w praktycznie każdej branży. Ponownie Google udowadnia, że UX oraz dostosowanie do potrzeb użytkownika ma ogromne znaczenie w SEO. W końcu dane uporządkowane tworzone są z myślą o internautach. Jednak ich optymalizacja nie zawsze należy do najprostszych kwestii. Czasami zdecydowanie lepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy posiadają w tej materii doświadczenie. Według poradników publikowanych na developers.google.com korzystanie z uporządkowanych danych należy do dziedziny SEO dla osób zaawansowanych. Trudno więc oczekiwać od przeciętnego właściciela witryny internetowej, aby mógł od strony technicznej kompleksowo zająć się swoim serwisem – chyba że mówimy o osobach z doświadczeniem w programowaniu.
Przygotowanie uporządkowanych danych sprawia, że wyszukiwarka Google wyświetla je na przykład z elementami graficznymi bądź innymi dodatkowymi informacjami. Bardzo często taka usługa jest świadczona przez agencje w ramach pozycjonowania. Tworzenie i edycja kodu źródłowego strony wchodzi w skład optymalizacji serwisu. Jeśli więc chcesz skorzystać z tej funkcjonalności, ale kompletnie nie masz pojęcia, jak tego dokonać, skorzystaj z pomocy profesjonalistów.