Jak sprawdzić pozycję i widoczność strony w Google?
10 min
10 min
Na skróty
Sprawdzanie pozycji i widoczności w Google to podstawowy element analityki internetowej, który wykorzystują założyciele witryn, a także osoby odpowiedzialne za marketing, oraz pozycjonowanie stron. Korzystne wyniki w wyszukiwarce sprawiają, że internauci są w stanie regularnie odwiedzać serwis, następnie dokonując konwersji. Analizę pozycji i widoczności możesz przeprowadzić samodzielnie za pomocą kilku specjalistycznych narzędzi.
Google od lat dominuje, nieustannie pozostając najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie i w Polsce – to niemal 92% rynku globalnego według gs.statcounter.com w styczniu 2021 roku. Użytkownicy korzystają z tego serwisu, aby dokonywać zakupów, czy szukać przydatnych informacji w sieci. To naturalne, że założyciele stron internetowych chcą uzyskiwać wysokie pozycje w wyszukiwarce – w ten sposób istnieje możliwość docierania do coraz szerszego grona odbiorców.
Przeprowadzanie analizy pozycji strony internetowej w Google pozwala zrozumieć to, w jakiej sytuacji znajduje się konkretny serwis. W ten sposób właściciel witryny weryfikuje, które słowa kluczowa należy poprawić pod kątem SEO, aby uzyskać większy ruch i lepszą widoczność. Wysokie noty w organicznych wynikach wyszukiwania wykazują znacznie większą skuteczność pod kątem konwersji w porównaniu do wyników płatnych (Google Ads). Badanie na ten temat przeprowadził serwis Databox w 2019 roku.
Marketerzy zapytani o skuteczność obu kanałów – SEO i PPC – wskazują, że ruch organiczny średnio jest w stanie wygenerować 70% konwersji w e-commerce, a materiały sponsorowane stanowią średnio 30%. Procentowy udział konwersji dla SEO i PPC może różnić się zależnie od serwisu i strategii marketingowej danej marki. Jednak zwykle ruch organiczny jest efektywniejszy z powodu ignorowania reklam przez obszerne grono użytkowników. Wielu internautów po prostu unika materiałów sponsorowanych, co potwierdzają między innymi badania na temat zjawiska banner blindness.
Istnieje kilka metod sprawdzania pozycji i widoczności w Google. Do przeprowadzenia analizy potrzebne są specjalistyczne narzędzia – płatne i darmowe. Z ich obsługą powinien poradzić sobie każdy właściciel strony internetowej, nawet bez wiedzy na temat SEO i analityki.
Pozycję strony internetowej w Google sprawdzisz przy pomocy darmowego narzędzia Google Search Console. Wystarczy przejść do filtru „średnia pozycja”, następnie ustalając wybraną datę oraz wpisując dowolną frazę kluczową, dla której pozycje w Google chcesz sprawdzić.
To rozwiązanie, które właściciel strony internetowej powinien zaimplementować zaraz po jej uruchomieniu. Oprogramowanie zbiera dane na temat widoczności, kliknięć, analizuje współczynnik CTR (Click-Through Rate) oraz pozwala zweryfikować, które podstrony wyświetlają się w wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. Atutem Google Search Console jest przede wszystkim wysoka dokładność. Narzędzie jest w stanie wyświetlić nawet te frazy, które w okresie kilku lat były wyszukiwane przez użytkowników zaledwie jeden raz. Takich informacji nie jest w stanie dostarczyć żadna alternatywa, bowiem zewnętrzne narzędzia skupiają się przede wszystkim na zdecydowanie bardziej ruchliwych frazach. Po uruchomieniu Google Search Console należy przejść do zakładki „Skuteczność” znajdującej się w menu po lewej stronie. Wówczas narzędzie wyświetli dane odnoszące się do: ilości kliknięć i wyświetleń, wskaźnika CTR oraz średniej pozycji w konkretnym okresie.
Przy pomocy filtrów istnieje możliwość analizowania danych z różnych okresów. GSC monitoruje pozycję i widoczność od momentu weryfikacji konta. Narzędzie pozwala zweryfikować pozycję pojedynczych fraz kluczowych, które mają strategiczne znaczenie dla biznesu. Aby przeprowadzić taką analizę, należy nałożyć filtr „Zapytanie” z dodatkowym atrybutem „Dokładne zapytanie”. Następnie wpisz frazę kluczową, która Cię interesuje. Jeżeli chcesz sprawdzić najświeższą pozycję konkretnego słowa w Google, z filtrów wybierz jeden dzień (np. „najnowsza data”). Możesz także zweryfikować pozycję frazy w ujęciu czasowym, sprawdzając jak prezentowała się w przeszłości.
Google Search Console pozwala sprawdzić dokładną pozycję fraz kluczowych oraz umożliwia przeprowadzenie ogólnej analizy widoczności. Z pomocą tego narzędzia właściciel strony internetowej dowie się, na jakie dokładnie słowa kluczowa wyświetla się serwis. Zbiór tych danych może być dodatkowo porównany z klikalnością, pozycją i współczynnikiem CTR.
W ujęciu czasowym GSC zawsze przedstawia średnią pozycję fraz kluczowych. Przeprowadzając analizę pod kątem jednego dnia, narzędzie wyświetli średni wynik, jaki konkretne słowa uzyskiwały przez 24 godziny. Dokładnie tak samo prezentuje się ta sytuacja przy dłuższych okresach czasu. Frazy regularnie zmieniają swoje pozycje, a na fakt ten wpływ na wiele czynników: na przykład działania konkurencji.
Alternatywą dla GSC jest Ahrefs. To zewnętrzne narzędzie, głównie służące do analizy linkowania, jednak posiada również funkcjonalności umożliwiające sprawdzenie pozycji fraz kluczowych w Google. Oprogramowanie jest płatne, jednak założyciel strony internetowej może za darmo połączyć swoją domenę z aplikacją, aby odczytać wiele danych i statystyk. Ogólne informacje na temat wyszukiwania organicznego dostępne są w zakładce „Przegląd” (lewy górny róg menu). Właściciel strony internetowej może zweryfikować między innymi:
Do przeprowadzenia analizy pozycji fraz kluczowych w Google za pomocą Ahrefs należy otworzyć zakładkę „Organiczne słowa kluczowe”. Narzędzie przedstawi dane na temat wyrażeń, które wyświetlają się w wyszukiwarce, wraz z informacją o przybliżonym ruchu. Dowiesz się także, jaki potencjał ma konkretna fraza – czyli ile razy jest wyszukiwana przez użytkowników w skali miesiąca).
Minusem narzędzia Ahrefs jest cena. Dla osoby samodzielnie zarządzającej stroną internetową comiesięczny koszt oscylujący w okolicach stu dolarów to niemały wydatek. Oprogramowanie jest wykorzystywane głównie przez agencje specjalizujące się w SEO – Ahrefs łączy w sobie dwie najważniejsze funkcjonalności pod kątem pozycjonowania: pozwala sprawdzać pozycję w Google oraz dokładnie analizuje zewnętrzne linkowanie. Frazy o niskim poziomie comiesięcznego wyszukiwania mogą być niewyświetlane (lub dane na ich temat będą niedokładne), co jest kolejną wadą. Narzędzie to w darmowej wersji narzuca sporo ograniczeń, dlatego przydaje się jedynie do podstawowej, mało wnikliwej analizy domeny pod kątem widoczności. Istnieje również możliwość sprawdzania pozycji konkretnej frazy w Google. W tym celu należy przejść do zakładki „Organic keywords 2.0”. Następnie w okienku „Słowa kluczowe” wystarczy umieścić frazę, której dane chcemy wyświetlić.
Więcej na temat narzędzia Ahrefs przeczytasz w naszym artykule: Ahrefs – poradnik
Senuto to polskie narzędzie, które ze względu na swoją dokładność oraz przystępną cenę jest niezwykle popularne w branży SEO. Aplikacja przydaje się także właścicielom stron internetowych, którzy chcą samodzielnie sprawdzić pozycję fraz kluczowych w Google. Senuto pozwala przeanalizować nie tylko aktualną widoczność, ale także przedstawia dokładne dane historyczne, co pomocne jest podczas przygotowywania strategii SEO. Choć narzędzie jest płatne, to podstawowy plan dostępny jest w korzystnej cenie. Zapoznanie się z Senuto warto rozpocząć od przeprowadzenia analizy widoczności (wygenerowany raport może być pobrany w formacie PDF). Funkcjonalność ta pozwala zweryfikować historię pozycji wraz z jej zmianami oraz sezonowość.
Dodatkowo narzędzie pozwala monitorować pozycję ściśle określonych fraz, które dla domeny mają największe znaczenie. Przydatną funkcjonalnością Senuto jest także sprawdzanie historii SERP, czy analiza konkurencji.
Do sprawdzania pozycji w Google można wykorzystać również darmowe SERP checkery. To aplikacje umożliwiające analizę fraz kluczowych dla konkretnej domeny. Przykładami takich narzędzi są przede wszystkim:
Zwykle narzędzia te ograniczają się do analizy maksymalnie pięciu lub dziesięciu fraz jednocześnie. Z reguły nie podają danych historycznych, co jest pewnym niedogonieniem. Dodatkowo właściciel strony internetowej musi samodzielnie zdecydować, jakie dokładnie frazy chce przeanalizować – narzędzia nie udzielają żadnych podpowiedzi pod tym kątem. To po prostu aplikacje webowe służące do analizy SERP. Z ich pomocą użytkownik może zweryfikować pozycję swojej domeny lub konkurencji.
Istnieje wiele narzędzi służących do sprawdzania pozycji i widoczności w Google. Wszystkie mają pewne wady oraz zalety, dlatego każdy właściciel strony internetowej powinien zapoznać się z nimi, aby następnie wybrać rozwiązanie dopasowane do własnych potrzeb. Obowiązkowym elementem jest z pewnością Google Search Console. Poza czterema sposobami, o których wspomnieliśmy, do przeprowadzenia analizy/monitoringu domeny w SERP można wykorzystać również narzędzia:
Jednak weryfikacja efektywności domeny to nie tylko pozycja fraz kluczowych i widoczność. Istotną rolę odgrywa także ruch organiczny, który domyślnie powinien być jak największy. Do jego analizy należy wykorzystać narzędzie Google Analytics. Po otworzeniu głównego panelu przejdź do zakładki „Odbiorcy ➜ Przegląd”.
Google Analytics przedstawi informacje o odbiorcach ogółem. Aby przeanalizować ruch organiczny, należy dodać odpowiedni segment, wybierając z menu „Ruch bezpłatny”, następnie usuwając filtr „Wszyscy użytkownicy”. W ten sposób właściciel strony może zweryfikować, czy ewentualne wzrosty pozycji i widoczności w konkretnym okresie rzeczywiście pozytywnie wpłynęły na osiągany ruch organiczny.
Choć takie narzędzia jak Senuto lub Ahrefs także pozwalają przeanalizować ruch dla różnych fraz kluczowych, to wartości te mają charakter przybliżony. Największą dokładność zapewnia Google Search Console, dodatkowo przedstawiając dane o tym, na jakich urządzeniach użytkownicy zobaczyli listę wyszukiwania i które dokładnie adresy URL wyświetliły się w wyszukiwarce dla określonych słów.
Sprawdzanie widoczności i pozycji w Google przydaje się na każdym etapie budowy strategii marketingowej. To jedyny sposób weryfikacji tego, czy serwis prezentuje się optymalnie pod kątem wyszukiwania w sieci. Dzięki analizie właściciel witryny wraz z osobami zajmującymi się marketingiem i SEO, może zdecydować, jakie działania podjąć, aby domena osiągała jeszcze lepsze wyniki na poziomie ruchu, widoczności oraz sprzedaży.
Widoczność stron internetowej w wyszukiwarce możesz sprawdzić przy pomocy darmowego narzędzia Google Search Console. To oprogramowanie, które odpowiednio połączone z domeną zbiera dane na temat pozycji, widoczności, kliknięć oraz CTR. Jak sprawdzić te informacje i na co zwrócić szczególną uwagę podczas ich analizy?
Weryfikacja widoczności strony internetowej w Google Search Console jest bardzo prostą czynnością. Należy uruchomić oprogramowanie dostępne pod adresem:
→ https://search.google.com/search-console
Jeżeli Twoja domena została skonfigurowana poprawnie, zobaczysz panel narzędzia. Następnie przejdź do funkcji „Pełny raport”, aby otrzymać pełne informacje na temat widoczności w Google Search Console, pozycji, CTR oraz kliknięć w linki z poziomu wyników wyszukiwania. Po otworzeniu raportu na ekranie wyświetli się panel ze wszystkimi danymi.
Wybierz filtr „Widoczność”. Statystykę możesz jednocześnie monitorować wraz z innymi elementami, aby porównywać je ze sobą w określonym czasie.
Jeżeli chcesz otrzymać dokładniejsze dane, skorzystaj z funkcji „Nowa”. Wówczas możesz określić parametry filtracji wyników w Google Search Console.
Poszczególne parametry odpowiadają za filtrację różnych elementów. Z ich wykorzystaniem możesz efektywniej analizować pozycję i widoczność domeny w Google Search Console. Oto czynności, które możesz podejmować dzięki nim:
Stosowanie filtrów oraz określanie konkretnych parametrów pozwala precyzyjniej i efektywniej analizować dane, aby następnie wyciągać odpowiednie wnioski, na przykład podczas realizacji strategii SEO w sklepie lub na stronie.
Aby korzystać z Google Search Console i sprawdzać widoczność, pozycję, CTR oraz kliknięcia, należy zarejestrować się na oficjalnej stronie tego narzędzia: search.google.com/search-console.
Po utworzeniu konta musisz potwierdzić, że jesteś właścicielem wskazanej witryny. Tylko wtedy otrzymasz dostęp do danych swojej strony internetowej. Istnieje kilka metod na to, aby ostatecznie uruchomić Google Search Console:
Wybór konkretnej metody nie ma większego znaczenia. Każda z nich jest skuteczna i pozwala potwierdzić swoją tożsamość, aby następnie korzystać z narzędzia Google Search Console.
Wiele osób podaje pod wątpliwość dane wyświetlane w Google Search Console. Samo Google, poprzez komunikat Johna Muellera, wskazuje, że informacje dostępne w narzędziu są maksymalnie dokładne i pochodzą z rzeczywistych danych użytkowników, a nie są jedynie teoretycznymi wyliczeniami matematycznymi. Informacja ta jest szczególnie ważna w kontekście parametru „Pozycja” dostępnego w Google Search Console. Te dane są efektem tego, na jakiej pozycji domena wyświetla się użytkownikom – warto wiedzieć, że już od dawna wyniki wyszukiwania są personalizowane. Oznacza to, że nie u każdego użytkownika na identyczne zapytanie wyświetlą się dokładnie te same domeny w tej samej kolejności.
W praktyce wiele nieścisłości pozostaje także w kontekście danych wyświetlanych w GA oraz GSC. Bardzo często dane w obu tych narzędziach są dokładne, jednak problemem pozostaje ich błędna interpretacja. Dla przykładu: czy ruch z organica (GA) i kliknięcia (GSC) powinny być takie same w identycznym okresie? Może wydawać się, że tak. Jednak w Google Analytics dostępne są dane z różnych wyszukiwarek (np. Yahoo! lub Bing). Natomiast GSC udostępnia wyłącznie statystyki będące wynikową zachowania użytkowników w Google.
Mimo to rozbieżność (niewielka) danych w GA i GSC jest możliwa. Zwykle wynika to z przyczyn technicznych. Na przykład użytkownik po wygenerowaniu wyszukiwania kliknie link i zacznie ładować witrynę. Wówczas naliczy się kliknięcie w GSC. Jeżeli jednak serwer nie nawiąże połączenia, a użytkownik zamknie okno przeglądarki, w GA nie pojawi się informacja o ruchu oraz sesji.
Możesz nie tylko sprawdzić pozycję w Google, ale również ją monitorować. Służą ku temu odpowiednie narzędzia analityczne. Wspomnieliśmy o nich już wcześniej w tym artykule: Google Search Console, Ahrefs, czy Senuto. Wszystkie z nich pozwalają w mniejszym lub większym stopniu monitorować pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Do monitorowania pozycji w Google takie narzędzie jak GSC będzie tak naprawdę najgorszym rozwiązaniem. Najlepszym natomiast będzie Ahrefs, a dokładnie funkcja Rank Tracker.
Ahrefs pozwala w ten sposób monitorować widoczność Twojej strony dla wybranych przez Ciebie fraz kluczowych. To funkcja szczególnie pomocna podczas pozycjonowania strony.
Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji i widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google:
Liczba fraz na pierwszej pozycji, w TOP3 i TOP10 determinuje w pewnym sensie skuteczność strategii SEO oraz widoczność Twojej strony w Google. Dlatego monitoring pozycji stron, ze szczególnym uwzględnieniem TOP1, TOP3 i TOP10 jest bardzo ważny.
Sprawdzenie pozycji strony w wynikach TOP3 i TOP10 przeprowadzisz przy pomocy narzędzia Ahrefs, SEMSTORM lub Senuto. Wszystkie z nich pozwalają zweryfikować widoczność witrny.
Warto nie tylko sprawdzać pozycję swojej strony, ale także dane historyczne. W ten sposób zweryfikujesz skuteczność strategii SEO oraz zobaczysz wyniki w szerszej perspektywie. Pamiętaj, że widoczność strony zmienia się wraz z aktualizacją algorytmu Google. Dlatego warto sprawdzać pozycje strony, spoglądając także na jej status jeszcze kilka miesięcy wcześniej.
Historia pozycji strony w wyszukiwarce Google dostępna jest w narzędziach Google Search Console, Ahrefs, Senuto, SEMSTORM oraz Semrush.
Darmowym narzędziem służącym do sprawdzania pozycji strony w Google jest Google Search Console. Wystarczy podłączyć domenę, a oprogramowanie zacznie zbierać dane.
Google Search Console pozwala monitorować pozycję strony w sposób ręczny. Jeżeli potrzebujesz wygodniejszego i automatycznego narzędzia, wybierz jedno z tych: Ahrefs, Senuto, SEMrush, SEMSTORM.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.