Na skróty
W SEO wybór odpowiednich słów kluczowych to jeden z najważniejszych kroków. Warunkuje powodzenie wszystkich optymalizacji wprowadzonych w celu dotarcia na pierwsze strony wyników Google i innych wyszukiwarek. Selekcja słów kluczowych to niezwykle czasochłonna praca. Warto jednak podjąć trud i dobrać odpowiednie słowa, aby w pełni wykorzystać potencjał działań marketingowych i całego SEO. W tym poście sprawdzimy jak dobrać słowa kluczowe, aby poprawić pozycjonowanie organiczne witryny oraz wygenerować wysokiej jakości ruch w zrównoważony sposób.
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają pozycjonować stronę internetową w wyszukiwarce Google. Warto zwrócić uwagę na to, jakie wyrażenia są wykorzystywane w meta tagach, linkach oraz treściach w obrębie całego serwisu. Dzięki temu wyświetlane są strony powiązane z daną tematyką. Im wyższa pozycje zostanie osiągnięta, tym większa szansa, że witrynę odwiedzi internauta.
Słowa kluczowe to frazy wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce, takiej jak Google. Wyrażenia te powinny być umieszczane na stronie internetowej, aby następnie witryna osiągała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Nie jest tajemnicą to, że słowa kluczowe muszą być dopasowane do charakteru danej witryny. Dlatego najpierw rozważ tematykę swojej strony internetowej. Czy jest ona powiązana z Twoją firmą, a może prowadzisz blog poradnikowy? Określ swoją dziedzinę, zastanów się nad tym, jakie treści umieszczasz. Następnie pomyśl o tym, kto ma odwiedzać Twoją stronę internetową.
Słowa kluczowe są ważne, ponieważ w dużym zakresie determinują efektywność pozycjonowania. Poszczególne wyrażenia są wyszukiwane przez użytkowników z różną intensywnością. Oznacza to, że nie każde zapytanie zawierające konkretne słowa kluczowe jest popularne. Należy zadbać o SEO strony internetowej dla fraz regularnie wyszukiwanych. Wówczas wysoka pozycja przełoży się na ruch organiczny.
Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co to są słowa kluczowe? Z definicji można odczytać, że są to słowa lub grupy słów wpisanych, lub podyktowanych przez internautę w celu przeprowadzenia wyszukiwania Google. Innymi słowy, słowa kluczowe to zestaw wyrażeń, które pozwalają scharakteryzować treść witryny (tekst, obraz, wideo itp.) oraz ułatwiają jej naturalne znalezienie w wyszukiwarkach. To właśnie za pomocą słów kluczowych internauta wyszukuje informacji w sieci.
Odpowiedni dobór słów kluczowych to podstawowy element pozycjonowania strony internetowej. Bez skompletowanych wyrażeń trudno skutecznie zwiększyć widoczność oraz ruch organiczny. Istnieje wiele metody wyszukiwania słów kluczowych, zwykle ku temu wykorzystuje się analityczne narzędzia, które korzystają z danych historycznych. Jednak aplikacje te niemal zawsze są płatne. Dlatego warto wiedzieć, że szukanie słów kluczowych może być przeprowadzone bez oparcia o dane historyczne, za darmo.
Wyszukiwarka Google „nie wie”, co dokładnie znajduje się na stronie internetowej, dopóki człowiek nie przygotuje odpowiednich wskazówek. Dlatego w SEO kluczowym elementem jest optymalizacja techniczna serwisu. Właściwie zaprojektowana witryna z merytorycznymi treściami w jasny sposób informuje wyszukiwarkę, co przedstawia konkretna podstrona. W osiągnięciu tego celu pomagają słowa kluczowe: to drogowskazy dla robotów Google oraz ludzi. Dzięki nim domena może osiągać większą widoczność i ruch organiczny. Natomiast strona internetowa bez odpowiednio dobranych słów nie będzie wyświetlać się na zapytania użytkowników. W e-commerce właściwie skompletowane wyrażenia mogą znacznie zwiększyć sprzedaż, ponieważ podstrony z produktami zaczną osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce. Szukanie słów kluczowych to ustalanie, czego dokładnie szukają odbiorcy. Następnie należy zoptymalizować serwis w taki sposób, aby na konkretne zapytanie użytkownik otrzymał jasną i kompletną odpowiedź.
Każda podstrona w obrębie domeny powinna zawierać inne słowa kluczowe. Jeżeli wyrażenia będą się powtarzać, istnieje duże ryzyko, że dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych. To sytuacja, w której różne adresy URL jednej domeny zaczynają rywalizować ze sobą o wysokie miejsce w Google na te same zapytania. W efekcie Google może być problem, aby ustalić, która podstrona jest lepsza i bardziej dopasowana do intencji internauty. Ostatecznie algorytm może obniżyć ich pozycję, uznając za wartościowy wynik stronę konkurencji.
Dobór rozpocznij od wykonania listy słów kluczowych. Przygotujesz ją przy pomocy narzędzi SEO. Następnie wybierz te, które są najbardziej wartościowe z punktu widzenia Twojego biznesu.
Propozycje słów kluczowych znajdziesz w Google (podobne zapytania), a także w panelu Google Ads (Planer Słów Kluczowych).
Jak wybrać słowa kluczowe? Można z powodzeniem korzystać z wielu narzędzi, które pozwalają sprawdzić jak bardzo konkurencyjna jest dana fraza kluczowa, jak wiele osób ją wyszukuje i czy łatwo pozycjonować pod nią własną stronę internetową. Jednak ich obsługa nie jest łatwa, wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiadają profesjonalni pozycjonerzy. Możesz zrobić to przy pomocy takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, czy SEMSTORM lub SEMrush.
Już po rozpisaniu konkretnej tematyki możesz skupić się na formułowaniu słów kluczowych. Co mogą wpisywać do przeglądarki użytkownicy zainteresowani Twoimi produktami? Wśród wybranych słów kluczowych powinny znaleźć się nazwy dzielnicy/miasta. Pamiętaj, aby dopasowywać je do tekstu w poprawnej językowo formie, aby nie wyglądało to sztucznie. Google doskonale radzi sobie z synonimami fraz kluczowych. Najlepiej jest połączyć usługę/produkt i lokalizację. Może to być na przykład: „naprawa obuwia Kraków”, albo „pralnia Poznań”.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat doboru słów kluczowych, przeczytaj nasz artykuł: Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
Słowa kluczowe to swoiste wskazówki dla Google i innych wyszukiwarek, dzięki którym mogą poznać istotne informacje o witrynie, zrozumieć jej tematykę, poznać oferowane usługi i produkty lub lokalizację. Dobór słów kluczowych to pierwszy krok w kierunku skutecznego SEO, które prowadzi do wzrostu liczby wizyt organicznych w witrynie, a tym samym większej konwersji i sprzedaży. Istotne jest, aby słowa kluczowe były odpowiednie dla każdej z Twoich grup docelowych, na każdym etapie drogi zakupowej. Dzięki temu można dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zwiększyć szanse na sprzedaż. Zanim przejdziemy do sedna, przyjrzyjmy się dostępnym rodzajom słów kluczowych.
Krótkie wyrażenia, składające się maksymalnie z trzech słów. Internauci używają ich zazwyczaj na początku wyszukiwania. Ze względu na ich znaczną ilość i konkurencyjność charakteryzuje je niski współczynnik konwersji.
Słowa kluczowe z długim ogonem składają się z więcej niż 3 słów. Są dość specyficzne i mają mniejszą liczbę wyszukiwań niż wiodące słowa kluczowe. Ich główną zaletą jest mniejsza konkurencyjność. Co ważniejsze, użytkownicy używający tego typu słów kluczowych są zazwyczaj zdecydowani na dokonanie zakupu.
Są to terminy ściśle powiązane z Twoim głównym słowem kluczowym, co oznacza, że aby uzyskać słowo semantyczne, musisz najpierw wybrać główne słowo kluczowe. Ten rodzaj słów działa wspaniale, gdy jest używany w postach i postach na blogu.
Tego typu słowa strony internetowej są szczególnie przydatne w przypadku małych lokalnych firm, w których przeważają klienci z określonego rejonu geograficznego. Jest to najłatwiejszy do zidentyfikowania typ słowa kluczowego, ponieważ wynika bezpośrednio z docelowego obszaru działalności.
Słowa kluczowe są łącznikiem między tym, czego użytkownicy szukają, a treścią, którą dostarczasz w celu zaspokojenia ich potrzeb. Od terminów, które zdecydujesz się zastosować, będzie zależeć rodzaj ruchu, jaki uzyskasz. Aby skutecznie dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie, niezbędne jest przeprowadzenie badania słów kluczowych.
To wyrażenia składające się z 1-2 elementów. Cechują się wysokim stopniem ogólności, dlatego mają wysoki wolumen wyszukiwania, jednocześnie zwykle niską szansę na konwersję.
Badanie słów kluczowych SEO pozwala lepiej zrozumieć rynek docelowy, potrzeby odbiorców i sposób, w jaki poszukują treści, produktów lub usług w internecie. Niezależnie od tego, czy jesteś blogerem, właścicielem witryny czy marketerem internetowym, ten krok jest podstawą optymalizacji SEO lub SXO. Dzięki badaniu słów kluczowych w wyszukiwarkach dowiesz się, w jaki sposób internauci szukają Twojego produktu lub usługi, a tym samym będziesz w stanie dopasować treści witryny do ich potrzeb. Ponadto wyszukiwarki będą w stanie lepiej zrozumieć kontekstowe znaczenie Twojej strony. Oznacza to, większe szanse na pozyskanie ruchu o pożądanej jakości.
Gdy będziesz wybierać odpowiednie słowa kluczowe, sprawdź ich konkurencyjność. Jeżeli wyrażenie jest popularne, o wysoką pozycję w Google będzie rywalizować wiele stron internetowych. Oznacza to, że działania SEO będą nieco bardziej wymagające. To dlatego właściwy wybór słów kluczowych ma tak ogromne znaczenie.
Analiza słów kluczowych to podstawa. Pozwala zweryfikować, jakich słów użyć, aby generować ruch przy pomocy wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce Google. Warto zadbać o odpowiednią widoczność każdego słowa kluczowego. Oczywiście takie podejście wymaga czasu, wiedzy i cierpliwości. Przynosi jednak bardzo korzystne wyniki. Jeżeli chcesz wybrać odpowiednie słowa kluczowe dla swojej strony internetowej, skorzystaj z pomocy agencji SEO. Wówczas będziesz mieć pewność, że dobrane wyrażenia są popularne, odpowiednio dopasowane i poza ruchem będą sprzyjać także konwersji.
Narzędzia do analizy słów kluczowych są przydatne, jednak dodatkowych sugestii możesz szukać także bezpośrednie w ekosystemie Google. W tym zakresie doskonale sprawdzi się Google Search Console, a także Google Trends. Możesz także wyszukiwań różne sformułowania w Google i analizować wyświetlane propozycje. Wiele informacji o wyrażeniach znajdziesz także we wcześniej wspomnianym plenerze słów kluczowych Google.
Frazy długiego ogona zawierają dużo więcej informacji. Łatwiej je wypozycjonować, a ponadto wpisują je osoby zainteresowane produktami/usługami o konkretnych specyfikacjach. Pozycjonując swoją stronę pod frazę „swetry wełniane damskie duże rozmiary” masz świadomość, że niewiele osób wprowadzi ją do wyszukiwarki, ale za to będą to potencjalni klienci, którzy szukają konkretnie tego produktu.
Możesz się zastanawiać nad tym, jakie frazy ostatecznie wybrać. Najlepiej będzie połączyć kilka technik i starać się, aby Twoja strona była wysoko w wynikach wyszukiwania pod kątem różnych fraz. Zastosuj zarówno pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie z frazami długiego ogona, jak również krótkie, ogólnikowe frazy. Wtedy będziesz mógł trafiać do różnych typów odbiorców, zadbasz zarówno o wysoki wynik w przypadku mało konkurencyjnych słów kluczowych, jak i tych, które mają bardzo dużą konkurencję. Wypisz wszystkie swoje usługi i produkty. Pomyśl, które z nich chcesz promować. Następnie utwórz słowa kluczowe. Przy prowadzeniu punktu naprawy urządzeń elektronicznych mogą to być:
Zadbaj o ich pozycjonowanie. Dobrym sposobem jest prowadzenie firmowego bloga. Dzięki temu będziesz dostarczać wartościowe treści, które zaciekawią użytkowników, a jednocześnie będziesz mieć dużo więcej możliwości promowania swojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj o tym, aby teksty nie były sztuczne i pisane tylko pod słowa kluczowe. Roboty Google obecnie zwracają bardzo dużą uwagę na wartościowość i unikalność tekstów. Dlatego nigdy nie kopiuj treści z innych stron. Pozycjonowanie składa się z wielu działań. Jeśli chcesz zajmować się tym samodzielnie, to musisz liczyć się z tym, że zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania zajmie Ci dużo czasu. Będziesz uczyć się na błędach i efekty nie przyjdą szybko. Jeśli jednak interesuje Cie ten temat i chcesz zapoznać się z wartościowymi wskazówkami, to przeczytaj artykuły z naszego bloga. Pozwolą Ci stopniowo zapoznawać się z kolejnymi technikami.
Wybór najważniejszych terminów jest bardziej skomplikowaną pracą, niż mogłoby się wydawać. Ustalenie, jak napisać słowa kluczowe wymaga czasu i przeanalizowania wielu kryteriów. Na początek spróbuj odgadnąć, jakich wyrażeń używają internauci, którzy szukają Twoich produktów i usług. Wykaż się kreatywnością i pomyśl, co może skłonić grupę docelową do kliknięcia Twojej witryny w Google.
Twoim celem jest przyciągnięcie kwalifikowanego ruchu. Upewniając się, że przyciągasz właściwych użytkowników, zwiększasz szanse na poprawę współczynnika konwersji. Tak więc na początku swojej strategii organicznego SEO spróbuj opisać idealnego użytkownika. Zadaj sobie pytania, które pomogą Ci go zdefiniować, na przykład:.
Ludzie używają wyszukiwarek, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, a słowa kluczowe pozwalają im je sformułować. Zamiast bezpośrednio myśleć o słowach kluczowych, zastanów się nad potencjalnymi pytaniami użytkowników, którzy potrzebują Twojego produktu lub usługi. Aby pomóc Ci w badaniu słów kluczowych, możesz czerpać inspirację z najczęściej zadawanych przez klientów pytań. Ponadto nie wahaj się brać pod uwagę sugestii oferowanych przez Google podczas wpisywania słowa kluczowego w pasku wyszukiwania.
Fakt, że doskonale znasz produkt lub usługę, którą oferujesz, może utrudniać Ci zrozumienie kogoś, kto nie zna Twojej branży. Jako specjalista, prawdopodobnie używasz zupełnie innych terminów niż Twoi klienci. Unikaj jednak używania specjalistycznego słownictwa do opisywania Twojej oferty, ponieważ odbiorcy mogą ich nie rozumieć. Jeśli użyjesz żargonu technicznego, Twoją witrynę odwiedzą tylko Twoi koledzy lub konkurenci.
Wyszukiwanie fraz, które pozwolą na lepsze wypozycjonowanie Twojego biznesu, należy zacząć od zgromadzenia ogólników. Są to tak zwane “seed keywords”. Będą się one różnić w zależności od tego, w jakiej branży działasz. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sprzedaż samochodów w Warszawie, to takim seedem będzie “samochody warszawa” czy “sprzedaż aut”. Jest to tylko punkt wyjścia, ponieważ tego rodzaju frazy są już dawno eksploatowane przez największe firmy na rynku i trudno byłoby wybić się tylko na nich. Użycie dowolnego narzędzia analizującego słowa kluczowe pozwoli na ich doprecyzowanie i odnalezienie takich z większym potencjałem.
Należy pamiętać o używaniu fraz z długim ogonem. Według badań przeprowadzonych przez Ahrefs, aż 29% fraz kluczowych, których częstotliwość wyszukiwań wynosi ponad 10 tysięcy, posiada 3 lub więcej słów składowych. Z reguły są one nieco mniej popularne niż krótsze odpowiedniki, jednak mają większe szanse na wygenerowanie kliknięcia. Do ich odkrywania warto stosować narzędzia analityczne, ale dodatkową metodą mogą być również podpowiedzi Google i ramka “podobne wyszukiwania”.
Kolejnym krokiem, który powinieneś podjąć w celu odnalezienia odpowiednich fraz dla swojej branży, jest analiza konkurencyjnych stron. Kiedy wiesz już jakich słów kluczowych chcesz używać, wygoogluj je i sprawdź witryny pokazujące się na wysokich pozycjach w wynikach. Na początku unikaj porównywania Twojej witryny do gigantów na rynku pokroju Allegro lub innych korporacji. Skup się na stronach, które mogą dysponować podobnym budżetem do Twojego i stanowią Twoją bezpośrednią konkurencję. Dzięki tej metodzie poznasz kolejne wariacje na temat seedów, które będziesz mógł wykorzystać również w przypadku Twojego projektu, a które mogłyby Ci nie przyjść do głowy w pierwszym odruchu. Odkryjesz również frazy o wysokim potencjale, które nie są używane przez Twoich biznesowych rywali.
Istnieje wiele narzędzi i technik tworzenia listy słów kluczowych na podstawie jednego pomysłu. Jednak nie wszystkie narzędzia są sobie równe. Aby badanie słów kluczowych zakończyło się sukcesem, absolutną koniecznością jest dostęp do narzędzia z propozycjami słów kluczowych i względnymi wskaźnikami jednego słowa kluczowego w stosunku do drugiego. Jak zatem określić słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane? Przedstawiamy listę narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc.
Szukając sposobu na to, jak dobrać słowa kluczowe Google, w pierwszej kolejności warto skorzystać ze znanego i potężnego Planera słów kluczowych Google, które jest zintegrowane z Google AdWords i oferuje szereg funkcji do znajdowania inspiracji oraz analizowania trafnych zapytań. To narzędzie to darmowy generator słów kluczowych, który pomoże Ci zbudować strategię SEO. Po wpisaniu kilku słów narzędzie szybko wyświetla inne powiązane wyszukiwania, w tym miesięczną liczbę wyszukiwań, prognozę ruchu i wskaźnik konkurencji. Planer Słów Kluczowy od Google nieco nagina zasady dotyczące danych historycznych, ponieważ wyświetla informacje o „średniej miesięcznej licznie wyszukiwań” konkretnej frazy, co oznacza, że korzysta ze statystyk zebranych w przeszłości. Jednak narzędzie jest darmowe i skuteczne, dlatego musi znać je każdy właściciel strony internetowej. Planer głównie służy do analizowania tego, jaką skuteczność może osiągnąć konkretna kampania reklamowa w Google Ads. Funkcjonalność „Poznaj nowe słowa kluczowe” składa się z dwóch opcji. Pierwsza z nich pozwala na samodzielne podanie różnych fraz, aby następnie poznać ich wariacje. Natomiast druga opiera się na analizie konkretnego adresu URL, następnie zwracając zestawienie powiązanych słów. Oba rozwiązania są skuteczne i potrafią przedstawić wiele przydatnych danych.
Niedawno przejęty przez Neila Patela, Ubersuggest to kolejna renomowana usługa online, która pomoże Ci znaleźć słowa kluczowe na podstawie jednej lub kilku fraz. Narzędzie sprawdza się równie dobrze przy wyszukiwaniu w języku angielskim, jak i polskim, niemieckim, hiszpańskim, ukraińskim czy francuskim. Ubersuggest jest również dostępne w formie bezpłatnego rozszerzenia do Chrome, które jest cały czas gotowe do szybkiego użycia.
Jeżeli brakuje Ci inspiracji i szukasz generatora słów kluczowych, koniecznie sprawdź możliwości KeywordTool.io, dzięki któremu wygenerujesz setki pomysłów na słowa kluczowe SEO. Narzędzie korzysta z sugestii Google, ale w wersji płatnej otrzymasz również dostęp do sugestii pochodzących z YouTube, Bing, Amazon, eBay, Sklepu Play, Instagrama, czy nawet Twittera. KeywordTool.io posiada również interfejs API, za pomocą którego można uzyskać dane do analizy konkurencji.
Senuto to oparta na SaaS platforma analityczna SEO, która dostarcza dane umożliwiające łatwe śledzenie i zarządzanie pozycją witryny w wyszukiwarkach. Baza słów kluczowych pozwala znaleźć zarówno frazy generyczne, jak i słowa kluczowe o długim ogonie, czy słowa powiązane semantycznie, niezależnie od kraju i języka docelowego. Senuto oferuje również możliwość tworzenia własnego zestawu fraz i dostęp do licznych statystyk oraz filtrów sortowania wyników
SEMStorm to bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci w badaniu słów kluczowych długiego ogona. Po wprowadzeniu dowolnego słowa kluczowego oprogramowanie generuje liczne podpowiedzi. Możesz wybrać konkretny kraj lub region, a także maksymalnie pięć miast, aby skutecznie promować lokalny biznes za pomocą kluczowych słów strony internetowej. Sugestie prezentowane są w formie wizualnej, dzięki czemu ich analiza pochłania mniej czasu
Generator słów kluczowych od Ahrefs to darmowy zestaw narzędzi do wyszukiwania dużej liczby pomysłów na słowa kluczowe w dowolnej niszy. Baza słów kluczowych Ahrefs jest naprawdę ogromna. Zawiera obecnie ponad 8 miliardów zapytań, dzięki czemu można otrzymać mnóstwo pomysłów na słowa kluczowe dla dowolnego wyszukiwanego hasła. Ponadto Ahrefs oferuje swoim użytkownikom darmowe materiały szkoleniowe i pomocną społeczność oraz dział obsługi klienta.
Czy chcesz znaleźć sugestie wyszukiwania autouzupełniania w Google? Może chcesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe użytkownicy wpisują w popularną wyszukiwarkę? Powinieneś wypróbować Answer The Public. To niesamowite i bezpłatne narzędzie do sprawdzania słów kluczowych długiego ogona, które wizualizuje pytania internautów związane ze wskazaną frazą. Wystarczy wpisać dowolne hasło, aby dowiedzieć się, o co pytają użytkownicy Google.
Źródłem informacji o frazach jest samo Google. Szukając słów kluczowych, wykorzystaj box z podobnymi pytaniami (People Also Ask). To miejsce wyświetlające podpowiedzi, mogące zainteresować internautę. Minusem tego rozwiązania jest jednak jego specyfika: box stosunkowo rzadko wyświetla się na liście wyszukiwań w języku polskim, a jeżeli już, to tylko na popularne zagadnienia. Informacje znajdujące się w ramce z podobnymi pytaniami traktuj jako inspirację. Nie należy kopiować znajdujących się tam terminów.
Podobne wyszukiwania to podpowiedzi przygotowane z myślą o użytkownikach. Cześć ta stanowi inspirację podczas szukania słów kluczowych bez danych historycznych. Proponowane zapytania mogą być umieszczone we wcześniej wspomnianym Answer The Public, w celu wygenerowania kolejnych terminów nawiązujących do konkretnej branży. Istnieje jeszcze jeden sposób na analizę „podobnego wyszukiwania” w Google. Należy skorzystać z tego adresu URL:
https://suggestqueries.google.com/complete/search?output=toolbar&hl=&gl=uk&q=
Jednak na samym końcu po znakach „q=” musisz wpisać zapytanie, które Cię interesuje. Na przykład „q=kanapa+do+salonu”. Wówczas narzędzie zwróci podobne wyniki przydatne podczas szukania fraz kluczowych.
Korzystanie ze specjalnych narzędzi do generowania synonimów także może okazać się skuteczne. Nie jest to rozwiązanie bezpośrednie, ale przy odrobinie szczęścia oraz kreatywności każda osoba jest w stanie przygotować własne zestawienie fraz kluczowych. Takie narzędzie jest szczególnie przydatne podczas szukania rzeczowników.
Dane słowo kluczowe musi być odpowiednio pozycjonowane, aby stało się widoczne w wyszukiwarce jako odpowiedź na zapytanie użytkownika. Ustalenie semantyki treści i poprawne umieszczenie słów kluczowych na swojej stronie internetowej jest jednym z najważniejszych kryteriów optymalizacji dla Google. Aby znaleźć odpowiedź na to, gdzie dodać słowa kluczowe w witrynie, warto poznać podstawy semantyki treści.
Powszechnie przyjmuje się, że Google i inne wyszukiwarki przywiązują wagę do miejsca, gdzie dodaje się słowa kluczowe na stronie internetowej. Ta lokalizacja ma bardzo duży wpływ na zdolność strony do pozycjonowania się na kluczowym wyrażeniu. Główne lokalizacje to:.
Aby poprawić pozycjonowanie swojej strony, warto opisać obrazy atrybutem ALT. Jest on szczególnie ważne, gdy obraz jest klikalny. Tekst alternatywny nie tylko umożliwia osobie niedowidzącej wyświetlenie w wyspecjalizowanej przeglądarce zawartości tego znacznika zamiast samego obrazu, ale również dodaje opis do grafik, które mogą być odczytane przez Google i inne wyszukiwarki, a dzięki temu widoczne w wynikach wyszukiwania obrazów.
Jeśli Twoim celem jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwarek Google, powinieneś wiedzieć, jak sprawdzić słowa kluczowe w tekście stworzonym przez konkurentów, aby pozycjonować się na pierwszej stronie docelowego zapytania i znaleźć inspirację do tego, jak odpowiednio ustawić słowa kluczowe. To powszechna praktyka, nie ma w tym nic złego.
Możesz w tym celu skorzystać z narzędzia SEMrush, które pozwala podejrzeć czynniki rankingowe niemal każdej domeny. Ponadto dzięki trackerowi od SEMrush możesz uzyskać dostęp do adresów URL, które znajdują się w rankingu dla każdego słowa kluczowego, co pozwoli CI zrozumieć, które elementy marketingu treści dobrze działają w przypadku Twojej konkurencji.
Skutecznym sposobem na zidentyfikowanie słów kluczowych konkurencji jest podejrzenie źródła ich witryny w przeglądarce internetowej. Po przejściu na stronę prawym przyciskiem myszy otwórz okno wyświetlające kod źródłowy HTML i poszukaj w tagu tytułu, opisie meta, opcjonalnym tagu słów kluczowych i wszelkich tagach tytułu obrazu lub tagach alt fraz, które stosuje Twoja konkurencja. Aby szybko znaleźć dobre wyniki, zacznij od umieszczenia na liście witryn należących do tej samej branży, co Ty. To da ci pierwszą listę słów kluczowych do przeanalizowania.
Wyszukane słowa kluczowa muszą być dopasowane do potrzeb użytkowników, jednocześnie zachowując zgodność z tym, co przedstawia dana podstrona. Użytkownik wyszukujący frazę „laptop do 3000 zł” szuka konkretnej grupy produktów i prawdopodobnie jest gotowy zrealizować zakup. Taka osoba nie będzie zainteresowana artykułem o tym, jak zainstalować system lub sformatować laptop. Wykorzystanie frazy „laptop do 3000 zł” w tekście na temat defragmentacji dysku również nie będzie najlepszym pomysłem.
Fundamentalną częścią wyszukiwania i dobierania słów kluczowych jest także ich odpowiednie posortowanie zgodnie z tym, do jakich podstron są dopasowane. Dzięki temu właściciel strony internetowej przeprowadzający samodzielną optymalizację nie dokona tak zwanej kanibalizacji fraz. To zjawisko, gdzie na konkretne wyrażenie w wyszukiwarce wyświetla się więcej niż jedna podstrona. Za sprawą aktualizacji Site Diversity Update algorytm stara się wyświetlić tylko pojedynczy adres – ten, który będzie silniejszy i lepiej dopasowany do użytkownika. Choć w praktyce zdarza się, że mimo wszystko Google wyświetli więcej podstron tej samej domeny, to kanibalizacja nie jest SEO friendly i należy jej kategorycznie unikać. Ignorowanie problemu może doprowadzić do znacznego spadku konwersji: użytkownicy będą odwiedzać stronę, ale nie koniecznie znajdą to, czego dokładnie szukają, więc z niej szybko wyjdą, podnosząc współczynnik odrzuceń. Kanibalizacja fraz kluczowych nie ma miejsca na tych stronach, które zostały poprawnie zoptymalizowane i posiadają właściwe linkowanie (zewnętrzne i wewnętrzne).
Dobieranie fraz do podstron warto rozpocząć już w arkuszu kalkulacyjnym. Każdy adres URL powinien posiadać przypisane unikalne słowa kluczowe, które nie będą powtarzać się w żadnym innym wierszu. W ten sposób już na etapie planowania optymalizacji właściciel strony internetowej nie narazi się na problem kanibalizacji.
Taka lista przydaje się przez cały okres prowadzenia działalności online, dlatego warto ją zapisać, a w przyszłości (gdy pojawią się nowe podstrony) należy ją odpowiednio modyfikować. To rozwiązanie równie pomocne podczas kampanii link buildingu. Lista zawsze podpowie, jakim anchorem podlinkować adres URL, aby efekty były jak najlepsze. Do wygenerowania listy podstron posłuży dowolny crawler, na przykład Screaming Frog lub DeepCrawl. Ewentualnie właściciel strony internetowej może zrobić to ręcznie.
Jedna podstrona może być zoptymalizowana pod wiele fraz kluczowych. W tym kontekście pozycjoner i/lub właściciel strony internetowej nie mają żadnych ograniczeń. Zwykle jednak wybiera się kilka szczególnie wartościowych fraz, aby to właśnie one generowały ruch. Im większa ilość słów kluczowych, tym konieczne jest pozyskanie większej ilości linków – również content na podstronach wówczas powinien być nieco dłuższy, ponieważ musi zawierać w sobie pozycjonowane wyrażenia. Do podstron dobiera się takie frazy, które są jak najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Jednak takie słowa posiadają wysoką konkurencyjność, więc ich pozycjonowanie wymaga więcej czasu i wiedzy. Im słowo jest popularniejsze, tym więcej stron internetowych chce je wykorzystać, aby osiągnąć wysoką pozycję, tym samym generując wartościowy ruch. Oto przykład:
W szukaniu słów kluczowych priorytetem jest nie tylko znalezienie odpowiednio dopasowanych fraz, ale także ich przemyślana selekcja. Następnie zebrane wyrażenia należy przypisać stosownym podstronom, aby użytkownicy mogli znaleźć w obrębie witryny dokładnie to, czego szukają. Nowe witryny i sklepy często korzystają z fraz typu long tail (długi ogon). To dłuższe wyrażenia składające się z kilku słów. Są one stosunkowo często wyszukiwane przez społeczność, ale jednocześnie ich konkurencyjność jest mniejsza, co przyspiesza proces pozycjonowania.
Strategia słów kluczowych musi być zaplanowana w taki sposób, aby wziąć pod uwagę także konkurencyjność. Słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce są wyszukiwane częściej lub rzadziej. Te z dużym popytem cieszą się zainteresowaniem wielu serwisów. Dlatego ich pozycjonowanie wymaga więcej czasu, wiedzy, a często także znaczącego budżetu. Dlatego staraj się używać słowa kluczowego na każdej podstronie tak, aby adres URL rankował na wiele różnych wyrażeń, w tym te long tail (długi ogon). Powinny być to powiązane słowa kluczowe ze sobą. Stosuj synonimy, wykorzystuj dostępne narzędzia, ale przede wszystkim twórz wartościowe treści.
Częstotliwość wyszukiwań należy zawsze porównywać z klikalnością. Ten parametr odzwierciedla jak duży procent zapytań kończy się faktycznym wejściem na stronę. W ten sposób w bardzo prosty sposób jesteś w stanie sprawdzić czy opłaca się pozycjonować na daną frazę. Narzędzia analityczne pozwalają też sprawdzić to, ile kliknięć generuje ruch organiczny, a ile płatne reklamy. Na podstawie tych informacji można wyciągnąć wnioski czy jest sens próbować skupiać się na danej frazie poza dodatkowo płatną kampanią reklamową. Jeżeli większą część kliknięć “kradną” sponsorowane linki, ich prześcignięcie przy użyciu bezpłatnych zabiegów pozycjonujących będzie trudne.
Gdy budujesz dobór fraz kluczowych, konkurencyjność sprawdzisz przy pomocy narzędzia Ahrefs. Ten wskaźnik pokazuje jak trudno będzie wypozycjonować się na daną frazę kluczową. W zależności od użytych narzędzi może nazywać się inaczej (Keyword Competition, Keyword Difficulty, SEO Difficulty). Im wyższa ta wartość, tym więcej czasu i budżetu pochłonie strategia oparta na takich słowach kluczowych. Fraza jest tym trudniejsza do wypozycjonowania, im używa jej więcej witryn i stron o dużym autorytecie. To szczególnie istotna wskazówka dla mniejszych projektów, które w początkowej fazie rozwoju nie mogą pozwolić sobie na konkurencje z najlepszymi i marnotrawienie środków. Niektóre z narzędzi wizualizują, jak wiele pracy należy włożyć w przypadku konkretnych poziomów konkurencyjności. Przykładowo, Ahrefs informuje o przybliżonej liczbie potrzebnych backlinków z różnych stron, które powinny zapewnić Ci widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pod daną frazą. Staraj się stosować słowa kluczowe, na które możesz się realnie pozycjonować.
Znalezienie często wyszukiwanych, dobrze klikalnych i mało konkurencyjnych fraz to jeszcze nie wszystko. Ważne jest też ich dopasowanie do contentu, który posiadasz lub chcesz posiadać na stronie. Ich niezgodność będzie skutkować niższymi pozycjami w rankingu stron. Google za sprawą swoich botów sprawdza czy treści zawarte w witrynie odpowiadają zawartym tam frazom kluczowym. Dzięki algorytmowi Koliber jest w stanie rozpoznać nawet synonimy i całe wyrażenia, zamiast koncentrować się na konkretnych słowach. Wspiera to naturalne umieszczanie słów kluczowych w tekście, w poprawnych językowo formach. Mając powyższe względy na uwadze, należy na danej podstronie zamieszczać frazy pochodzące z jednej kategorii lub dotyczących tego samego tematu. Ułatwi to algorytmom odpowiednie ocenienie contentu.
Niektóre z fraz kluczowych zapewniają stały dopływ użytkowników, inne zaliczają okresowe wzrosty i spadki zainteresowania. W dobie pandemii dużo mniej osób wyszukuje ofert wycieczek zagranicznych, a w okolicach walentynek znacząco wzrasta sprzedaż bukietów i pluszaków. Należy mieć to na uwadze podczas analizowania słów kluczowych dla Twojej branży (jeżeli również podatna jest na sezonowość). Frazy sezonowe z reguły są mniej konkurencyjne więc odpowiednie przewidzenie trendów wzrostowych i uwzględnienie ich w strategii SEO, może dać Ci przewagę nad biznesowymi rywalami. Wzrost ruchu na stronie będzie trwał jednak tylko przez krótki okres. Dlatego tego rodzaju frazy powinny być używane tylko jako dodatek do “evergreen keywords” (czyli tych o zawsze aktualnej tematyce).
W społeczeństwie informacyjnym wszyscy szukają odpowiedzi w Internecie. Dotyczy to też najbliższego otoczenia. Red Website Design przeprowadziło badania, z których wynika, że 4 na 5 użytkowników szuka informacji na temat lokalnych biznesów za pomocą wyszukiwarki. Osoby pytające o usługi znajdujące się blisko nich, zazwyczaj znają już dobrze swoje potrzeby i znajdują się daleko w lejku sprzedażowym. Z tego powodu są szczególnie cenni. Na potwierdzenie te same badania stwierdzają, że 76% lokalnych wyszukiwań przy pomocy smartfonu, skutkuje wizytą użytkownika w danym miejscu w przeciągu jednego dnia. Powyższe dane pokazują jak wielkie znaczenie i potencjał ma pozycjonowanie na frazy lokalne i jak łatwo może przełożyć się na realne zyski.
Proces znalezienia słów kluczowych odpowiednich do zastosowań lokalnych nie różni się w swoich założeniach od zwykłego. Zmienną jest uwzględnienie w nich lokalizacji, którą może być region, miasto czy dzielnica, w której operuje Twój biznes. Google już od paru lat wspiera tego rodzaju wyszukiwania za pośrednictwem algorytmu o nazwie Gołąb. Wspomaga się on danymi o lokalizacji ze smartfona i dopasowuje wyświetlane wyniki pod względem bliskości do użytkownika. Zastosowanie odpowiednich regionalnych fraz kluczowych pomoże w ten sposób jeszcze mocniej wyeksponować Twój biznes i uczynić powiązaną z nim stronę lepiej widoczną. Jednym z przydatnych i darmowych narzędzi, z którego możesz korzystać do analizy, jest Google Trends. Pozwala on na sprawdzenie wyszukiwanych fraz pod kątem konkretnych lokalizacji i przedziałów czasowych. Pomaga w ten sposób wyciągnąć wnioski na temat skali zainteresowania usługą czy produktem, a także dostarcza danych na temat jego sezonowości w danej miejscowości.
Odpowiedni dobór słów kluczowych jest podstawową kwestią, którą należy się zająć przed działaniami dotyczącymi pozycjonowania strony. Podczas ich weryfikacji należy brać pod uwagę to, aby wiązały się z tematyką strony, odpowiadały na potrzeby odbiorców (były przez nich wyszukiwane). Muszą być skonstruowane w taki sposób, aby przynosić na witrynę wartościowy ruch, czyli takich użytkowników, którzy dokonają zakupu/skorzystają z usług/będą regularnie odwiedzać stronę. Warto rozważyć pozycjonowanie lokalne oraz wykorzystanie słów kluczowych długiego ogona.
Analizę słów kluczowych warto przeprowadzić przed zbudowaniem witryny oraz regularnie w ramach aktualizowania treści zawartych na stronie internetowej.
Słowa kluczowe zawierające informacje o tym, co znajduje się pod konkretnym adresem URL, dobieraj przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Dobrym tego przykładem jest Planer Słow Kluczowych Google, Ahrefs, czy SEMrush.
Słowa kluczowe dobiera się na podstawie analizy przeprowadzonej przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Zwraca się szczególną uwage na intencje wyrażenia, popularność oraz konkurencyjność.
Słowa kluczowe mogą być dobierane samodzielnie, o ile posiadasz odpowiednią wiedzę oraz dostęp do właściwych narzędzi. W przeciwnym wypadku skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji SEO.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.