Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
8 min
8 min
Na skróty
W SEO wybór odpowiednich słów kluczowych to jeden z najważniejszych kroków. Warunkuje powodzenie wszystkich optymalizacji wprowadzonych w celu dotarcia na pierwsze strony wyników Google i innych wyszukiwarek. Selekcja słów kluczowych to niezwykle czasochłonna praca. Warto jednak podjąć trud i dobrać odpowiednie frazy, aby w pełni wykorzystać potencjał działań marketingowych i całego SEO. W tym poście sprawdzimy jak dobrać słowa kluczowe, aby poprawić pozycjonowanie organiczne witryny oraz wygenerować wysokiej jakości ruch w zrównoważony sposób.
Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co to są słowa kluczowe? Z definicji można odczytać, że są to słowa lub grupy słów wpisanych, lub podyktowanych przez internautę w celu przeprowadzenia wyszukiwania Google. Innymi słowy, frazy kluczowe to zestaw wyrażeń, które pozwalają scharakteryzować treść witryny (tekst, obraz, wideo itp.) oraz ułatwiają jej naturalne znalezienie w wyszukiwarkach. To właśnie za pomocą słów kluczowych internauta wyszukuje informacji w sieci.
Słowa kluczowe to swoiste wskazówki dla Google i innych wyszukiwarek, dzięki którym mogą poznać istotne informacje o witrynie, zrozumieć jej tematykę, poznać oferowane usługi i produkty lub lokalizację. Dobór słów kluczowych to pierwszy krok w kierunku skutecznego SEO, które prowadzi do wzrostu liczby wizyt organicznych w witrynie, a tym samym większej konwersji i sprzedaży. Istotne jest, aby słowa kluczowe były odpowiednie dla każdej z Twoich grup docelowych, na każdym etapie drogi zakupowej. Dzięki temu można dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zwiększyć szanse na sprzedaż. Zanim przejdziemy do sedna, przyjrzyjmy się dostępnym rodzajom słów kluczowych.
Krótkie frazy, składające się maksymalnie z trzech słów. Internauci używają ich zazwyczaj na początku wyszukiwania. Ze względu na ich znaczną ilość i konkurencyjność charakteryzuje je niski współczynnik konwersji.
Słowa kluczowe z długim ogonem składają się z więcej niż 3 słów. Są dość specyficzne i mają mniejszą liczbę wyszukiwań niż wiodące słowa kluczowe. Ich główną zaletą jest mniejsza konkurencyjność. Co ważniejsze, użytkownicy używający tego typu słów kluczowych są zazwyczaj zdecydowani na dokonanie zakupu.
Są to terminy ściśle powiązane z Twoim głównym słowem kluczowym, co oznacza, że aby uzyskać słowo semantyczne, musisz najpierw wybrać główne słowo kluczowe. Ten rodzaj fraz działa wspaniale, gdy jest używany w postach i postach na blogu.
Tego typu frazy są szczególnie przydatne w przypadku małych lokalnych firm, w których przeważają klienci z określonego rejonu geograficznego. Jest to najłatwiejszy do zidentyfikowania typ słowa kluczowego, ponieważ wynika bezpośrednio z docelowego obszaru działalności.
Słowa kluczowe są łącznikiem między tym, czego użytkownicy szukają, a treścią, którą dostarczasz w celu zaspokojenia ich potrzeb. Od terminów, które zdecydujesz się zastosować, będzie zależeć rodzaj ruchu, jaki uzyskasz. Aby skutecznie dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie, niezbędne jest przeprowadzenie badania słów kluczowych.
Badanie słów kluczowych SEO pozwala lepiej zrozumieć rynek docelowy, potrzeby odbiorców i sposób, w jaki poszukują treści, produktów lub usług w internecie. Niezależnie od tego, czy jesteś blogerem, właścicielem witryny czy marketerem internetowym, ten krok jest podstawą optymalizacji SEO. Dzięki badaniu słów kluczowych w wyszukiwarkach dowiesz się, w jaki sposób internauci szukają Twojego produktu lub usługi, a tym samym będziesz w stanie dopasować treści witryny do ich potrzeb. Ponadto wyszukiwarki będą w stanie lepiej zrozumieć kontekstowe znaczenie Twojej strony. Oznacza to, większe szanse na pozyskanie ruchu o pożądanej jakości.
Wybór najważniejszych terminów jest bardziej skomplikowaną pracą, niż mogłoby się wydawać. Ustalenie, jak napisać słowa kluczowe wymaga czasu i przeanalizowania wielu kryteriów. Na początek spróbuj odgadnąć, jakich wyrażeń używają internauci, którzy szukają Twoich produktów i usług. Wykaż się kreatywnością i pomyśl, co może skłonić grupę docelową do kliknięcia Twojej witryny w Google.
Twoim celem jest przyciągnięcie kwalifikowanego ruchu. Upewniając się, że przyciągasz właściwych użytkowników, zwiększasz szanse na poprawę współczynnika konwersji. Tak więc na początku swojej strategii organicznego SEO spróbuj opisać idealnego użytkownika. Zadaj sobie pytania, które pomogą Ci go zdefiniować, na przykład:
Ludzie używają wyszukiwarek, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, a słowa kluczowe pozwalają im je sformułować. Zamiast bezpośrednio myśleć o frazach kluczowych, zastanów się nad potencjalnymi pytaniami użytkowników, którzy potrzebują Twojego produktu lub usługi. Aby pomóc Ci w badaniu słów kluczowych, możesz czerpać inspirację z najczęściej zadawanych przez klientów pytań. Ponadto nie wahaj się brać pod uwagę sugestii oferowanych przez Google podczas wpisywania słowa kluczowego w pasku wyszukiwania.
Fakt, że doskonale znasz produkt lub usługę, którą oferujesz, może utrudniać Ci zrozumienie kogoś, kto nie zna Twojej branży. Jako specjalista, prawdopodobnie używasz zupełnie innych terminów niż Twoi klienci. Unikaj jednak używania specjalistycznego słownictwa do opisywania Twojej oferty, ponieważ odbiorcy mogą ich nie rozumieć. Jeśli użyjesz żargonu technicznego, Twoją witrynę odwiedzą tylko Twoi koledzy lub konkurenci.
Istnieje wiele narzędzi i technik tworzenia listy słów kluczowych na podstawie jednego pomysłu. Jednak nie wszystkie narzędzia są sobie równe. Aby badanie słów kluczowych zakończyło się sukcesem, absolutną koniecznością jest dostęp do narzędzia z propozycjami słów kluczowych i względnymi wskaźnikami jednego słowa kluczowego w stosunku do drugiego. Jak zatem określić słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane? Przedstawiamy listę narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc.
Szukając sposobu na to, jak dobrać słowa kluczowe Google, w pierwszej kolejności warto skorzystać ze znanego i potężnego Planera słów kluczowych Google, które jest zintegrowane z Google AdWords i oferuje szereg funkcji do znajdowania inspiracji oraz analizowania trafnych zapytań. To narzędzie to darmowy generator słów kluczowych, który pomoże Ci zbudować strategię SEO. Po wpisaniu kilku fraz narzędzie szybko wyświetla inne powiązane wyszukiwania, w tym miesięczną liczbę wyszukiwań, prognozę ruchu i wskaźnik konkurencji.
Niedawno przejęty przez Neila Patela, Ubersuggest to kolejna renomowana usługa online, która pomoże Ci znaleźć słowa kluczowe na podstawie jednej lub kilku fraz. Narzędzie sprawdza się równie dobrze przy wyszukiwaniu w języku angielskim, jak i polskim, niemieckim, hiszpańskim, ukraińskim czy francuskim. Ubersuggest jest również dostępne w formie bezpłatnego rozszerzenia do Chrome, które jest cały czas gotowe do szybkiego użycia.
Jeżeli brakuje Ci inspiracji i szukasz generatora słów kluczowych, koniecznie sprawdź możliwości KeywordTool.io, dzięki któremu wygenerujesz setki pomysłów na słowa kluczowe SEO. Narzędzie korzysta z sugestii Google, ale w wersji płatnej otrzymasz również dostęp do sugestii pochodzących z YouTube, Bing, Amazon, eBay, Sklepu Play, Instagrama, czy nawet Twittera. KeywordTool.io posiada również interfejs API, za pomocą którego można uzyskać dane do analizy konkurencji.
Senuto to oparta na SaaS platforma analityczna SEO, która dostarcza dane umożliwiające łatwe śledzenie i zarządzanie pozycją witryny w wyszukiwarkach. Baza słów kluczowych pozwala znaleźć zarówno frazy generyczne, jak i słowa kluczowe o długim ogonie, czy słowa powiązane semantycznie, niezależnie od kraju i języka docelowego. Senuto oferuje również możliwość tworzenia własnego zestawu fraz i dostęp do licznych statystyk oraz filtrów sortowania wyników.
SEMStorm to bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci w badaniu słów kluczowych długiego ogona. Po wprowadzeniu dowolnego słowa kluczowego oprogramowanie generuje liczne podpowiedzi. Możesz wybrać konkretny kraj lub region, a także maksymalnie pięć miast, aby skutecznie promować lokalny biznes za pomocą kluczowych fraz. Sugestie prezentowane są w formie wizualnej, dzięki czemu ich analiza pochłania mniej czasu.
Generator słów kluczowych od Ahrefs to darmowy zestaw narzędzi do wyszukiwania dużej liczby pomysłów na słowa kluczowe w dowolnej niszy. Baza słów kluczowych Ahrefs jest naprawdę ogromna. Zawiera obecnie ponad 8 miliardów zapytań, dzięki czemu można otrzymać mnóstwo pomysłów na słowa kluczowe dla dowolnego wyszukiwanego hasła. Ponadto Ahrefs oferuje swoim użytkownikom darmowe materiały szkoleniowe i pomocną społeczność oraz dział obsługi klienta.
Czy chcesz znaleźć sugestie wyszukiwania autouzupełniania w Google? Może chcesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe użytkownicy wpisują w popularną wyszukiwarkę? Powinieneś wypróbować Answer The Public. To niesamowite i bezpłatne narzędzie do sprawdzania słów kluczowych długiego ogona, które wizualizuje pytania internautów związane ze wskazaną frazą. Wystarczy wpisać dowolne hasło, aby dowiedzieć się, o co pytają użytkownicy Google.
Ustalenie semantyki treści i poprawne umieszczenie słów kluczowych na swojej stronie internetowej jest jednym z najważniejszych kryteriów optymalizacji dla Google. Aby znaleźć odpowiedź na to, gdzie dodać słowa kluczowe w witrynie, warto poznać podstawy semantyki treści.
Powszechnie przyjmuje się, że Google i inne wyszukiwarki przywiązują wagę do miejsca, gdzie dodaje się słowa kluczowe na stronie internetowej. Ta lokalizacja ma bardzo duży wpływ na zdolność strony do pozycjonowania się na kluczowym wyrażeniu. Główne lokalizacje to:
Aby poprawić pozycjonowanie swojej strony, warto opisać obrazy atrybutem ALT. Jest on szczególnie ważne, gdy obraz jest klikalny. Tekst alternatywny nie tylko umożliwia osobie niedowidzącej wyświetlenie w wyspecjalizowanej przeglądarce zawartości tego znacznika zamiast samego obrazu, ale również dodaje opis do grafik, które mogą być odczytane przez Google i inne wyszukiwarki, a dzięki temu widoczne w wynikach wyszukiwania obrazów.
Jeśli Twoim celem jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwarek Google, powinieneś wiedzieć, jak sprawdzić słowa kluczowe w tekście stworzonym przez konkurentów, aby pozycjonować się na pierwszej stronie docelowego zapytania i znaleźć inspirację do tego, jak odpowiednio ustawić słowa kluczowe. To powszechna praktyka, nie ma w tym nic złego.
Możesz w tym celu skorzystać z narzędzia SEMrush, które pozwala podejrzeć czynniki rankingowe niemal każdej domeny. Ponadto dzięki trackerowi od SEMrush możesz uzyskać dostęp do adresów URL, które znajdują się w rankingu dla każdego słowa kluczowego, co pozwoli CI zrozumieć, które elementy marketingu treści dobrze działają w przypadku Twojej konkurencji.
Skutecznym sposobem na zidentyfikowanie słów kluczowych konkurencji jest podejrzenie źródła ich witryny w przeglądarce internetowej. Po przejściu na stronę prawym przyciskiem myszy otwórz okno wyświetlające kod źródłowy HTML i poszukaj w tagu tytułu, opisie meta, opcjonalnym tagu słów kluczowych i wszelkich tagach tytułu obrazu lub tagach alt fraz, które stosuje Twoja konkurencja. Aby szybko znaleźć dobre wyniki, zacznij od umieszczenia na liście witryn należących do tej samej branży, co Ty. To da ci pierwszą listę słów kluczowych do przeanalizowania.
Jak pewnie zauważyłeś, wybór słów kluczowych wymaga strategii, wyobraźni i cierpliwości. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci zbudować listę skutecznych słów kluczowych, odpowiednio przypisać je do różnych stron w Twojej witrynie i stać się numerem 1 w internecie. Jeżeli jednak chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat budowania listy fraz kluczowych lub potrzebujesz wsparcia eksperta, który poprawi SEO Twojej domeny – zapraszamy do kontaktu. Z przyjemnością poznamy charakterystykę Twojej działalności i pomożemy Ci wygenerować bardziej kwalifikowany ruch w witrynie.
Analizę słów kluczowych warto przeprowadzić przed zbudowaniem witryny oraz regularnie w ramach aktualizowania treści zawartych na stronie internetowej[22].
Właściciele witryn często uważają, że wielokrotne umieszczenie słowa kluczowego w tekście pomoże im osiągnąć wyższą pozycję w rankingu Google. To nieprawda. Wystarczy umieścić w treści swoją frazę kluczową w 3-4 miejscach. Jeśli wstawisz ją zbyt wiele razy, ryzykujesz zniekształcenie tekstu i uczynienie go mniej przyjemnym w odbiorze dla internautów[23].
Przez wiele lat domeny zawierające słowa kluczowe były faworyzowane przez Google. Obecnie jednak wraz z aktualizacją algorytmu ta technika SEO stała się mało skuteczna, dlatego posiadanie nazwy domeny zawierającej frazę kluczową nie jest warunkiem koniecznym.