Protokół SSL to podstawa
Twoja strona internetowa powinna posiadać protokół SSL. Bez niego nie jest możliwe skuteczne pozycjonowanie pod wyszukiwarki. Google otwarcie przyznaje, iż “zielona kłódka” jest jednym z czynników rankingowych. Ponadto zdecydowanie warto zadbać o bezpieczeństwo kupujących w naszym sklepie. Przy korzystaniu z protokołu http wszelkie przesyłane dane wrażliwe (login, hasło, dane teleadresowe), są przesyłane metodą POST w niezmienionej postaci. Zatem ktoś, mający dostęp do sieci, w której znajduje się użytkownik, może je z łatwością pozyskać. Natomiast https dzięki szyfrowaniu sprawia, iż 256 bitowe szyfrowanie zmieni “tajnehaslo” w ciąg: „OuSKPz33e6/4IbtPsH009Q==”.
Inną kwestią jest oznaczanie przez wyszukiwarki stron nieposiadających protokołu SSL jako niebezpieczne. To skutecznie odstrasza użytkowników internetu od wejścia na stronę sklepu. Certyfikat SSL ma więc wpływ na: pozycjonowanie, ilość odwiedzin, wiarygodność i zaufanie do witryny.
Korzystaj z narzędzi SEO
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, bloga i każdej innej witryny wymaga korzystania z narzędzi, które są nieocenione przy planowaniu i przeprowadzaniu efektywnych działań SEO. Dlatego też warto się z nimi zapoznać i korzystać ze wszystkich istotnych funkcjonalności.
Pierwszym z podstawowych jest Google Search Console. Służy do “kontaktu” webmastera z Google. Znajdziemy tam najważniejsze informacje dotyczące stanu indeksowania naszej strony, błędów na poszczególnych podstronach czy też danych na temat wyszukiwanych haseł powiązanych z naszą witryną. Niegdyś najistotniejszą opcją była możliwość sprawdzenia czy na stronę zostały nałożone kary lub filtry przez Google. Obecnie tego typu powiadomień jest znacznie mniej, gdyż działanie algorytmów wykorzystuje uczenie maszynowe. Przez to mogą one samodzielnie rozpoznawać niezgodne z wytycznymi techniki i w czasie rzeczywistym “karać” domeny.
Google Search Console niedawno uległo znacznej zmianie, zostało okrojone z kilku opcji. Nie zmieniły się jednak te najważniejsze, przez co wciąż jest to jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przy analizie i optymalizacji strony.
Drugie to Google Analytics – pozwala na szczegółową analizę ruchu na stronie. Umożliwia zapoznawanie się z licznymi danymi, które wspomagają proces pozycjonowania i mogą znacząco wpłynąć na strategię postępowania
Oba te narzędzia są bardzo przydatne w przeprowadzaniu audytu SEO i tworzenia na jego bazie skuteczniej strategii pozycjonowania.
Określ swój cel
Zanim przystąpisz do pozycjonowania Twojej witryny w wyszukiwarkach, musisz wiedzieć, co chcesz tymi działaniami osiągnąć. Zwiększenie sprzedaży to zbyt ogólny cel. Każdy bowiem sklep chce sprzedawać więcej. Skup się więc na tym, jakie efekty pozycjonowania pomogą Ci tę sprzedaż podnieść. Może być to np. maksymalizacja widoczności poszczególnych kategorii sklepu czy stron z konkretnymi produktami.
Wybierz odpowiednie frazy kluczowe
Dobór odpowiednich fraz kluczowych to czynnik znacznie wpływający na sukces pozycjonerski. Nie mogą być one ani zbyt ogóle, ani też za bardzo szczegółowe. Rozwiązaniem jest skupienie się na słowach kluczowych, które w wyszukiwarkę wpisują Twoi potencjalni klienci. Nie ma bowiem sensu starać się promować na trudne i konkurencyjne frazy, które “nie sprzedają”. Przy doborze fraz zadaj sobie pytanie jak Ty szukasz produktów, które zamierzasz kupić w internecie. Szukając butów z pewnością nie wpisujesz słowa “buty”, a wybierasz bardziej doprecyzowane hasła.
Pamiętaj, by frazy znalazły się w adresie URL. W wyborze najlepszych słów dla Twojego sklepu pomoże Ci także Google Search Console.
Zadbaj o tytuły, nagłówki i meta opisy
Frazy kluczowe powinny znaleźć się nie tylko w adresach URL poszczególnych podstron, ale również w nagłówkach (przede wszystkim H1), tytułach stron oraz meta opisach. To w tych miejscach roboty Google w pierwszej kolejności poszukują słów kluczowych. Umieszczenie ich tam pozwala Ci uzyskać przewagę nad konkurencją.
Pamiętaj jednak, by do wszystkiego podchodzić z umiarem. Treści zawarte w witrynie powinny być przede wszystkim skierowane do czytelnika. Pisząc je należy wykazać się maksymalną naturalnością. Czasem lepiej zrezygnować z użycia niektórych fraz, niż przesycić nimi tekst, przez co nie będzie on nadawał się do czytania. Google bardzo szybko wychwytuje takie działania i obniża pozycję takich witryn w wyszukiwarce.
Postaw na unikalne treści
Oryginalność treści zamieszczanych na stronach Twojego sklepu internetowego powinna stać się Twoim priorytetem. Koniec więc z powielaniem tych samych opisów produktów czy wklejaniem tekstów producenckich obecnych na większości witryn. Warto pomyśleć o profesjonalnym contencie, który będzie zawierał frazy kluczowe, nagłówki, a do tego będzie napisany w ciekawy i wciągający sposób. Wartościowe treści to jeden z najważniejszych aspektów wpływających na skuteczne pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce. Ich brak lub powielanie z innych stron może spowodować spadek widoczności.
Dobrym pomysłem będzie stworzenie firmowego bloga, na którym będzie się publikować teksty dotyczące konkretnej branży. Dzięki niemu zwiększysz liczbę słów kluczowych, będziesz mógł także stworzyć linki, które będą odsyłać na przykład do konkretnych opisywanych przez Ciebie produktów. Takie działania są bardzo mile widziane zarówno przez wyszukiwarkę Google, jak i samych internautów.
Nie zapominaj o linkowaniu wewnętrznym
O linkowaniu wewnętrznym pisaliśmy już wcześniej. Często jest ono pomijane przez właścicieli sklepów internetowych, a to duży błąd. Dzięki skutecznemu linkowaniu można bowiem podnieść efektywność konkretnych słów kluczowych, czego skutkiem będzie zwiększona widoczność. Ułatwia to także wędrówkę robota Google przez elementy strony internetowej, który ma jasne informacje, jak powinna przebiegać jego ścieżka.
Zdefiniuj adresy kanoniczne
Adresem kanonicznym nazywamy meta tag znajdujący się w sekcji head strony. Z jego pomocą określisz, który adres URL strony jest oryginalny. Ma to szczególe znaczenie kiedy podstrona posiada kilka różnych adresów. Pozwala to uniknąć zjawiska duplikacji treści i jest wyjątkowo istotne zwłaszcza w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych.
Uważaj na błąd 404
Taki błąd pojawia się w sytuacji gdy na przykład strona produktowa zostanie usunięta. Jego konsekwencją jest spadek ruchu na stronie, gdyż użytkownicy widzący błąd mogą automatycznie opuścić całą naszą witrynę. Nie działa to pozytywnie na pozycjonowanie strony. Lepiej więc, zamiast usuwać podstrony z witryny, zablokować możliwość dodania danego artykułu do koszyka lub umieścić informację o braku jego dostępności. Warto także zaprezentować na danej podstronie produkty o podobnych cechach.
Pamiętaj o optymalizacji mobilnej
Z roku na rok coraz więcej użytkowników dokonujących zakupy w internecie robi to z poziomu swojego smartfona. Udział komputerów nadal jest silny, jednak obecnie częściej zakupy wykonujemy w drodze do pracy, oczekiwaniu na tramwaj czy przed seansem w kinie. Dlatego istotne jest zadbanie nie tylko o posiadanie wersji mobilnej strony, ale także o odpowiednią optymalizację. Nie tylko czas wczytywania, ale również UX (User Experience) mają tutaj równie duże, jeśli nie większe znaczenie, co w przypadku wersji na komputer.
Pozycjonowanie sklepów internetowych – dlaczego warto?
Teraz, kiedy już wiesz na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, możesz przystąpić do konkretnych działań. Jeśli natomiast wciąż masz wątpliwości czy Twojej witrynie potrzebna jest optymalizacja SEO, to możemy Cię zapewnić, że tak. Widoczność i pozycja Twojego sklepu w wyszukiwarce Google znacząco zwiększy szanse na podniesienie Twojej sprzedaży i wpłynie na popularność Twojej witryny. Z pozycjonowaniem sklepów internetowych jest tak samo, jak z umiejscowieniem sklepu stacjonarnego. Każdy wie, że im lepsza lokalizacja, tym większe szanse na sukces w biznesie.
Nie zwlekaj dłużej i stwórz Twojej witrynie najlepsze warunki do zwiększenia popularności wśród potencjalnych klientów. Przemyślane i skuteczne pozycjonowanie oraz optymalizacja SEO na pewno Ci w tym pomogą.
Dodaj komentarz