Darmowe narzędzia SEO
4 min
4 min
Na skróty
Zajmujesz się pozycjonowaniem własnej strony? A może chciałbyś rozwijać się w SEO i pomagać innym firmom osiągać wysokie pozycje w Google? Wiedza i doświadczenie są oczywiście bardzo ważne, ale każdy specjalista SEO wspiera się w pracy wieloma narzędziami, które ułatwiają pracę i sprawiają, że osiągane wyniki są satysfakcjonujące. I właśnie o tym chcemy dzisiaj porozmawiać. W tym artykule poznasz aż osiem narzędzi, które pomogą Ci w działaniach SEO. I tak, one wszystkie są dostępne za darmo!
Zdecydowana większość kampanii SEO polega na zwiększeniu widoczności w wyszukiwarce Google. Jak wiadomo, Google bardzo poważne traktuje tę kwestię i stawia szereg wymagań stronom, które chcą się dobrze pozycjonować. Takich wymagań jest ponad 200 i też stale się one zmieniają. Dobrym przykładem jest niedawna aktualizacja znana jako core web vitals. W efekcie to powoduje, że SEOwcy mają naprawdę dużo na głowie i bez wsparcia odpowiednich narzędzi, nie byliby w stanie realizować skutecznych działań pozycjonujących witryny klientów.
Oczywiście dużo takich narzędzi jest płatnych (wymieńmy choćby popularne narzędzia Ahrefs i Semrush). Nie oznacza to jednak, że jeśli nie chcesz wydawać na nie pieniędzy, to zostajesz bez możliwości działania. W tym wpisie pokażemy Ci osiem narzędzi, które mogą bardzo pomóc w codziennej pracy i są dostępne za darmo. Oczywiście większość z nich udostępnia Google, ale poznasz też trzy rozwiązania dostarczane przez inne firmy.
To punkt startowy dla wszystkich, którzy zajmują się marketingiem w Google. Szacuje się, że z narzędzia tego korzysta około 30 milionów stron internetowych[1]! Z pomocą Google Analytics ocenisz, czy strona przyciąga wystarczający ruch i zainteresowanie klientów. Dowiesz się też, jakie frazy i słowa kluczowe generują wejścia i lepiej poznasz swoich użytkowników. GA powie bowiem, z jakich urządzeń korzystają osoby odwiedzające Twoją witrynę, z jakich krajów i źródeł ruchu przychodzą, a także które podstrony najczęściej ściągają ich uwagę. To wszystko pomoże Ci dopracować strategię content marketingową, która ma oczywiście duży wpływ na SEO. Masz też dostęp do raportów i całej masy dodatkowych informacji, które ułatwią precyzyjne planowanie dalszych działań.
To drugie narzędzie niezbędne w pracy każdego SEOwca. Jak wyjaśnia samo Google: „Google Search Console to bezpłatna usługa, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy”[2]. GSC pomoże Ci monitorować indeksowanie i zachowanie witryny w Google, ocenić jej wydajność, a nawet monitorować aktywność spamerską i jej przeciwdziałać.
Zobacz, krótkie video wprowadzające do GSC (niestety dostępne tylko po angielsku):
https://www.youtube.com/watch?v=ONr5Z7VhNFI&ab_channel=GoogleSearchCentral
Słowa i frazy kluczowe nadal odgrywają dużą rolę w SEO. Dzięki temu narzędziu dowiesz się, na jakie słowa kluczowe powinieneś promować swoją witrynę. Może się to przydać zarówno do działań SEO, jak i reklamowych, np. w Google Ads. Praca z tym narzędziem zaczyna się od podłączenia adresu URL Twojej witryny. Dzięki Keyword Plannerowi łatwiej będzie Ci ocenić, na ile popularne jest dane hasło, co z kolei ułatwi prowadzenie dalszych działań pozycjonujących. Pamiętaj jednak, że dane z KP mają na celu wskazać potencjał danego hasła lub frazy. Nie znajdziesz tutaj informacji na temat faktycznego wykorzystania danej frazy w Google w czasie rzeczywistym.
Jak sama nazwa wskazuje, celem tego narzędzia jest pomoc w optymalizacji pozycjonowanej witryny. Z pomocą Optimize możesz przeprowadzać różnego rodzaju eksperymenty, które ułatwią Ci testowanie nowych projektów graficznych, układów layoutu, a nawet treści witryn. Takie eksperymenty można przeprowadzać przy użyciu testów A/B, MVT (multivariate tests) i przekierowań[3]. Z pomocą Google Optimize dowiesz się, co spotyka się z uznaniem klientów. Ta wiedza umożliwi Ci wdrożenie działań, które przełożą się na ich większe zaangażowanie i dłuższy czas spędzony na stronie.
Wystarczy, że wpiszesz adres URL swojej witryny, a to narzędzie przetestuje jej czas ładowania i wydajność na różnych urządzeniach. Google PageSpeed Insights prezentuje wynik w skali od 0 do 100 i przekazuje dodatkowe wskazówki. Im wyższy wynik, tym lepiej, tym bardziej że jednym z wymagań w ramach core web vitals jest krótki czas ładowania strony (poniżej 2,5 sekundy).
Zobacz, jak wyglądają wyniki dla witryny Semcore.pl:
Chcemy Ci jeszcze pokazać trzy inne narzędzia przydatne w pracy. Oto one:
Jeśli Twoja strona korzysta z WordPressa (a prawdopodobnie tak jest), szybko docenisz potencjał tej wtyczki. YoastSEO umożliwia optymalizację witryny i poszczególnych podstron (także wpisów blogowych) pod kątem SEO. W podstawowej wersji (która jest swoją drogą bardzo bogata) jest darmowa. YoastSEO informuje, jak dana podstrona prezentuje się pod kątem SEO i czytelności treści. Pomaga również ustawiać dodatkowe elementy, takie jak metaopisy i metatitle.
To konkurencja Google Keyword Plannera. Ubersuggest pomaga użytkownikom generować nowe słowa kluczowe, ale też pomysły na teksty (np. blogowe). Przyda się, gdy brakuje pomysłów na wpisy, albo gdy chcesz ocenić potencjał danej frazy. Ubersuggest poinformuje Cię o:
Wystarczy, że wybierzesz frazę, która Cię interesuje i rynek, który chcesz zbadać. Tak to wygląda dla hasła „SEO” w Polsce:
Każdy specjalista SEO wie, że plagiat (określany w tej branży jako duplicate content) jest bardzo szkodliwy dla każdej witryny. Jeśli chcesz sprawdzić, czy dany tekst na pewno nie został nigdzie opublikowany (nawet we fragmentach), wykorzystaj narzędzie PrepostSEO. Ich plagiarism checker jest darmowy i działa dosyć sprawnie (aczkolwiek należy wspomnieć o limicie – jednorazowo możesz sprawdzić jedynie teksty mające maksymalnie 1000 słów).
Mamy nadzieję, że ta lista przyda Ci się w codziennej pracy nad Twoją witryną! A jeśli poszukujesz dodatkowego wsparcia w działaniach SEO – zespół Semcore jest do Twojej dyspozycji. Zgłoś się do nas, a otrzymasz kompleksową pomoc – wspólnie zadbamy, aby Twoja witryna uzyskała najlepszą możliwą widoczność w Google!