Czym jest marketing?
9 min
9 min
Na skróty
Marketing to słowo odmieniane w dzisiejszym świecie biznesu przez wszystkie przypadki, a w każdej dużej firmie funkcjonuje osobny dział marketingu. Zespół wykwalifikowanych specjalistów dba o promocję przedsiębiorstwa, prowadząc kampanie reklamowe, wspierając sprzedaż i komunikując się z potencjalnymi klientami.
Jednak czym tak naprawdę jest współczesny marketing i jakie rodzaje marketingu możemy właściwie wyróżnić? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Damy Ci także dostęp do wielu wartościowych artykułów, które rozszerzą informacje poruszone w tym tekście. Zapraszamy do lektury!
Nie istnieje jedna definicja marketingu, obejmująca całe to pojęcie. W ostatnich latach marketing rozwinął się bowiem tak bardzo, że zamknięcie go w jednej definicji jest wyjątkowym wyzwaniem. Najczęściej mówi się jednak o trzech różnych wyjaśnieniach terminu „marketing”.
Definicja marketingu Philipa Kotlera i Kevina Lane Kellera brzmi: marketing to działania, które polegają na rozpoznaniu i zaspokojeniu potrzeb klientów. Koncepcja ta została rozwinięta na przełomie XX i XXI wieku, kiedy marketing ewoluował z prostego procesu sprzedaży produktów do bardziej złożonego budowania relacji z klientami.
Kotler i Keller w swoich pracach podkreślali znaczenie tworzenia czegoś wartościowego zarówno dla klientów, jak i firm, co było istotnym krokiem w rozwoju nowoczesnych strategii marketingowych.
Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu (w skrócie: AMA) marketingiem nazywa wszystkie działania służące tworzeniu, komunikowaniu i dostarczaniu produktów lub usług, które mają wartość dla klienta. Również i ta definicja nawiązuje zatem bezpośrednio do indywidualnych potrzeb klientów.
Definicja ta została opracowana przez AMA w 2007 roku i od tego czasu jest regularnie aktualizowana, aby podążać za zmianami na rynku oraz nowymi trendami w dziedzinie marketingu.
Tzw. menadżerska definicja marketingu mówi, że to prowadzenie konkretnych działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów.
Jak widzisz, każda przytoczona wyżej definicja marketingu podkreśla, że jego celem nadrzędnym jest przekazanie informacji o firmie i jej produktach określonej grupie ludzi.
Rolą nadawcy jest takie wyznaczenie treści i dobranie sposobu przekazania komunikatu oraz sprecyzowanie celu, jaki dany komunikat ma osiągnąć. Zadaniem stawianym przed komunikatem marketingowym może być chociażby wzrost sprzedaży produktów czy poprawa rozpoznawalności marki.
Źródło: pexels.com
Jak już pewnie zdążyłeś się zorientować, marketing jest bardzo pojemnym pojęciem. W związku z tym, aby je nieco sprecyzować, wyróżniono rodzaje marketingu. Każdy z nich posiada pewne charakterystyczne dla siebie cechy.
Co ciekawe, wiele rodzajów marketingu powstało stosunkowo niedawno, wraz z upowszechnieniem się dostępu do Internetu. Warto jednak pamiętać, że typ marketingu, stosowany przez markę, powinien być dobrany przede wszystkim do oczekiwań klientów. Jednak możliwe jest również łączenie ze sobą wielu form i działanie w ramach tzw. marketingu wielokanałowego.
Marketingiem tradycyjnym nazywamy wszelkie działania prowadzone offline, nie zaś w Internecie. Miejscem dystrybucji w przypadku marketingu tradycyjnego są więc wszelkiego rodzaju banery i wielkopowierzchniowe billboardy, ale też mniejsze formy, takie jak ulotki, broszury i reklamy prasowe. Pamiętaj jednak, że do marketingu tradycyjnego zalicza się nie tylko reklamy znajdujące się np. w przestrzeni miejskiej. Reklamami tradycyjnymi są też komunikaty telewizyjne i radiowe.
Marketing cyfrowy to szeroki zakres działań, mających na celu promocję produktów, usług czy całej marki, a które wykorzystują technologie cyfrowe do dotarcia do odbiorców. Obejmuje on różnorodne kanały marketingowe, takie jak media społecznościowe, e-maile, aplikacje mobilne, reklamy displayowe, a także optymalizację stron internetowych (SEO).
Te dwa pojęcia często są ze sobą utożsamiane, jednak nie są tym samym.
Marketing internetowy (można się spotkać także z nazwą „marketing sieciowy„) jest tak naprawdę jednym z elementów marketingu cyfrowego, koncentrującym się wyłącznie na działaniach prowadzonych w Internecie, takich jak kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, content marketing, czy promocja w mediach społecznościowych (social media marketing).
Różnicą między nimi jest to, że cyfrowy marketing obejmuje również działania realizowane poza Internetem, np. reklamy w aplikacjach mobilnych lub wykorzystanie cyfrowych bilbordów. Oba podejścia mają na celu dotarcie do konsumentów i budowanie relacji z nimi, jednak to marketing cyfrowy daje szersze możliwości wyboru kanałów promocyjnych.
Czyli online marketing. Oznacza promowanie produktów i usług w sieci. Aby działania reklamowe w Internecie były skuteczne, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingu internetowego, która zoptymalizuje działania tak, aby były bardziej przyjazne wyszukiwarkom internetowym.
Prowadzenie marketingu internetowego obejmuje zwykle:
Dzięki nim marka jest w stanie precyzyjnie trafić ze swoim komunikatem do określonej grupy odbiorców.
Więcej o tym, czym jest marketing internetowy, dowiesz się tutaj: Marketing internetowy – co to jest?
Jednym ze szczególnie ważnych rodzajów marketingu cyfrowego jest wspomniany wyżej content marketing. W czym dokładnie tkwi tak istotna rola content marketingu?
Otóż, wbrew pozorom, content marketing dotyczy nie tylko tworzenia wartościowych treści (choć to rzeczywiście jego podstawa), ale przede wszystkim budowania relacji z klientami i zaspokajania potrzeb konsumentów, np. odpowiadania na ich pytania, wyjaśniania wątpliwości lub zwyczajnie dostarczania rozrywki.
Dobrze zaplanowana strategia marketingowa w zakresie treści pomaga firmom zwiększać widoczność w wynikach wyszukiwania, generować ruch na stronie internetowej, a także budować zaufanie do marki. Dzięki regularnemu publikowaniu treści, które są pomocne i interesujące, firma staje się autorytetem w swojej branży, co przekłada się na długofalowe relacje z klientami oraz lepsze wyniki sprzedażowe.
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-writing-on-white-notebook-LtNvQHdKkmw
Wybór pomiędzy marketingiem tradycyjnym a internetowym powinien rozstrzygać się na wielu polach. Przede wszystkim, wybór zależy od grupy docelowej i tego, jaki cel chce się osiągnąć. Online marketing pozwala na precyzyjne określenie grupy, do której ma docierać dany komunikat. Reklama umieszczona w przestrzeni miasta trafia do każdego, bez pewności, że będzie on zainteresowany daną ofertą.
Marketing tradycyjny uniemożliwia też bezpośredni kontakt z klientem i wiąże się z wysokimi kosztami dystrybucji, zwłaszcza w przypadku reklam wielkopowierzchniowych.
Marketing internetowy z kolei jest często tańszy i umożliwia bardziej precyzyjne dotarcie do klienta. Kampanie marketingu online są często rozliczane w modelu PPC (pay per click – model ten jest typowy dla performance marketingu, o którym piszemy w dalszej części artykułu).
Działania marketingowe mają szeroki zakres i obecnie wyróżnia się dużo rodzajów marketingu. Jedne dopiero zyskują popularność, inne odchodzą do lamusa. To całkowicie normalne, ponieważ marketing stara się nadążyć za zmieniającymi się potrzebami i zainteresowaniami klientów. Poniżej omawiamy najpopularniejsze rodzaje marketingu i wyjaśniamy, kiedy mogą się okazać przydatne w Twoim przedsiębiorstwie.
Marketing mix jest narzędziem wykorzystywanym do opracowania oferty marki. Dzięki takim działaniom firma ma możliwość zaplanowania sposobu działań, które zostaną przedstawione potencjalnym klientom. Pracę w formule marketingu mix zaczyna się od określenia grupy docelowej, a następnie dostosowuje się do niej konkretne działania marketingowe.
Jak już powiedzieliśmy, marketing mix to szereg różnych koncepcji. Tradycyjną koncepcją była formuła 4P, która została wyparta na rzecz koncepcji 7P. Obecnie jednak uznaje się, że ustępują one miejsca najnowszej koncepcji 4C, która jest dostosowana do potrzeb nowoczesnych przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż za pośrednictwem internetu.
Więcej o marketingu mix i trzech koncepcjach mix dowiesz się z artykułu: Marketing mix – co to jest?
Jest formą współpracy pomiędzy firmami a partnerami, którzy pomagają w promocji produktów lub promocji marki w zamian za prowizję, zwykle od wygenerowanej sprzedaży. Polega na tym, że partnerzy afiliacyjni udostępniają linki do produktów lub usług na swoich stronach internetowych, blogach czy na kontach w mediach społecznościowych.
Źródło: https://unsplash.com/photos/woman-in-white-shirt-using-smartphone-FWVMhUa_wbY
Dzięki takim działaniom marka może dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a partnerzy zarobić za pośrednictwo w kontaktach z potencjalnymi klientami, którzy zdecydują się na zakup lub skorzystanie z usługi za pomocą dostarczonego linku.
Temat marketingu afiliacyjnego szerzej poruszyliśmy w artykule: Marketing afiliacyjny – czym jest i czy działa?
Marketing personalny polega na budowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników i partnerów biznesowych – zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Ten rodzaj marketingu polega na promowaniu treści prezentujących np. środowisko pracy. Mówimy wtedy o employer brandingu. Celem takich działań jest stworzenie wizerunku, który pozwoli na postrzeganie pracodawcy jako uczciwego i godnego zaufania, nie tylko wewnątrz struktur firmy, ale też na rynku zewnętrznym.
Performance marketing to wszelkie działania online, które są nastawione na osiągnięcie konkretnego rezultatu, najczęściej w postaci:
Najpopularniejsze kanały do prowadzenia działań efektywnościowych to Facebook Ads i Google Ads. Z pomocą tych dwóch narzędzi jesteś w stanie dotrzeć do większości użytkowników sieci i tak targetować swoje reklamy, aby trafiały stricte do osób zainteresowanych Twoimi usługami i produktami.
Więcej o marketingu efektywnościowym dowiesz się z tego artykułu: Performance marketing – jak z niego korzystać?
Marketing szeptany można nazwać nadaniem informacjom drugiego obiegu. Komunikat rozpowszechniany jest więc nie przez markę, a dzięki głosom usatysfakcjonowanych klientów.
To opowieści, które mają wydźwięk informacyjny, humorystyczny lub nawet sensacyjny. Marketing szeptany przybiera zazwyczaj formę rozmowy – online (np. na forach internetowych) lub offline (np. rozmowa w gronie znajomych).
Marketingiem szeptanym są zarówno głosy klientów, jak i celowe działania marki. Takim celowym działaniem może być płacenie za wystawianie pozytywnych opinii lub wywoływanie sytuacji kontrowersyjnych, które prowadzą do tego, że o firmie się mówi.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj: Marketing szeptany w firmie – przykłady i zastosowanie
Marketing mobilny skupia te działania, które mają docierać do użytkowników smartfonów. Firmy decydujące się na ten sposób komunikacji skupiają się głównie na komunikatach tekstowych, np. wysyłając do swoich klientów wiadomości SMS lub wykorzystując aplikacje mobilne i notyfikacje push z informacjami o nadchodzących promocjach.
Obecnie uznaje się, że to właśnie marketing mobilny jest jednym z najskuteczniejszych sposób na poprawę sprzedaży, zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
Dużo na ten temat piszemy w artykule o mobile-friendly SEO
Źródło: pexels.com
Brand marketing polega na takim prowadzeniu działań marketingowych, aby konkretna marka była jednoznacznie utożsamiana z konkretnymi produktami, a produkty były kojarzone z posiadaniem pewnych charakterystycznych cech. W przypadku brand marketingu marce zależy nie tylko na promowaniu dóbr czy usług, ale też na budowaniu silnej pozycji na rynku.
Brand marketing charakteryzuje się długofalowymi działaniami – zbudowanie marki, która będzie wiarygodna w oczach klientów i ugruntuje swoją pozycję lidera branży, jest czasochłonne, ale przynosi świetne efekty, umożliwiając m.in. dyktowanie cen konkurencyjnym firmom.
Więcej o brand marketingu dowiesz, się czytając artykuł: Brand marketing – co to jest?
Od kilku lat niesłabnącą popularnością cieszy się influencer marketing. Taką strategią nazywamy wszystkie te działania reklamowe, które opierają się na współpracy z influencerem. Jest on swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy marką o potencjalnym klientem. Działania marketingowe bazują w tym przypadku na popularności danego influencera oraz jego wiarygodności.
Influencer marketing jest stosowany głównie przez marki z młodszą grupą docelową (w wieku około 15-25 lat). Jednak, aby ten rodzaj marketingu był skuteczny, należy pamiętać o wyborze odpowiedniego influencera do współpracy – obserwujący wyczują bowiem każdy fałsz i działania marketingowe mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Jeśli zainteresował Cię temat influencer marketingu, przeczytaj nasz artykuł: Influencer marketing – na czym polega współpraca reklamowa?
Marketing polecający to dziedzina marketingu, która ma dużo wspólnego z marketingiem szeptanym. Polega on na różnego rodzaju rekomendacjach i ustnych poleceniach od dotychczasowych klientów. Celem marketingu rekomendacyjnego jest pozyskanie nowych klientów poprzez zamianę szczęśliwych klientów w swego rodzaju ambasadorów marki, którzy pomogą w promowaniu produktów lub usług, generując tym samym większą sprzedaż.
Marketing polecający ma znaczący wpływ na rozpoznawalność marki oraz wzrost zaufania odbiorców do Twojej firmy. Polecenia od zadowolonych klientów są bowiem uznawane za skuteczniejsze i bardziej wiarygodne niż działania marketingowe prowadzone przez markę.
O marketingu rekomendacyjnym przeczytasz tutaj: Marketing rekomendacyjny – co to jest?
Źródło: pexels.com
Marketing to działania, które mają na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży. Choć często skupiają się mocno na promocji produktów lub usług, rola działań marketingowych jest znacznie szersza. Specjaliści ds. marketingu zajmują się również m.in. komunikacją przedsiębiorstwa, przeprowadzaniem analiz mierzących skuteczność prowadzonych działań oraz przygotowywaniem i realizacją konkretnych strategii, ponieważ sama sprzedaż nie wystarczy do osiągania celów założonych przez firmę.
Duża konkurencja sprawia, że działania reklamowe powinny być kierowane do dokładnie określonej grupy docelowej, a jednocześnie wyróżniać się na rynku. Spośród wielu rodzajów marketingu należy wybrać ten, który przyniesie najlepsze efekty. Otwierając nowy biznes, nie warto tracić czasu na samodzielne działania marketingowe. Lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, która dopasuje strategię do celów, jakie chciałby osiągnąć przedsiębiorca oraz budżetu, jakim dysponuje. Współpraca z agencją to też gwarancją aktualnej wiedzy na najwyższym poziomie oraz fachowego doradztwa popartego wieloletnim doświadczeniem.
To, czy dane działania będą skuteczne, zależy od wielu czynników. Na to, czy strategie marketingowe przyniosą pożądane efekty, ma wpływ m.in. precyzyjne określenie grupy potencjalnych klientów oraz wybór kanałów sprzyjających budowaniu relacji. Wiele marek, zwłaszcza początkujących, popełnia jednak częsty błąd i prowadzi swój marketing w sposób intuicyjny.
Tymczasem działania marketingowe powinny być oparte na ciągłych analizach danych i wyciąganiu z nich wniosków. Niezwykle ważne jest monitorowanie, które działania przynoszą najlepsze rezultaty, jakie treści cieszą się zainteresowaniem potencjalnych klientów i jaki feedback firma otrzymuje z rynku.
Marketing z pewnością nie jest łatwym zagadnieniem. Istnieje wiele rodzajów marketingu, a każdy z nich charakteryzuje się czymś innym. Wybierając sposób komunikacji marketingowej dla swojej firmy, powinieneś wziąć pod uwagę przede wszystkim to, by zaspokoić potrzeby klientów oraz realizować określony cel. W ustaleniu strategii pomoże Ci profesjonalna agencja marketingowa, przed którą marketing nie ma żadnych tajemnic.
Comments are closed.
Naprawdę dobrze przygotowany artykuł – świetnie opisano każdy aspekt marketingu. Wiadomo, że na temat każdego podpunktu można napisać elaborat, ale sposób, w jaki opisaliście każdy z nich jest w pełni zrozumiały.