Brand marketing – co to jest?
5 min
5 min
Na skróty
Co to brand marketing? Termin ten odnosi się do działań, jakie prowadzi marka, promując swoją ofertę, tym samym kreując własny wizerunek. Strategia ta opiera się na ścisłym powiązaniu konkretnego produktu z danym brandem. Odpowiednio poprowadzony brand marketing jest w stanie znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki, jednocześnie zwiększając sprzedaż oferowanych dóbr.
Co to znaczy brand? W języku angielskim słowo to oznacza „marka”. Z kolei branding nie posiada dosłownego polskiego odpowiednika. Wyrażenie to jest rozumiane jako zbiór czynności, których celem jest przygotowanie przez firmę identyfikacji wizualnej – na przykład opracowanie logo, sloganu, czy hasła reklamowego. Dzięki temu odbiorcy są w stanie łatwością kojarzyć różne produkty i usługi z konkretną marką. Odpowiadając na pytanie co to jest brand warto wspomnieć, że właściwie prowadzona firma kojarzona z wiarygodnością oraz rzetelnością posiada łatwość wprowadzania nowej oferty na rynek. Klienci są skłonni skorzystać z nowej propozycji tylko i wyłącznie dlatego, że dana organizacja wcześniej zawsze gwarantowała najwyższą jakość. Branding jest więc techniką, która pozwala budować więź z odbiorcami oraz silną pozycję na rynku. Odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia sprawi, że elementy identyfikacji wizualnej będą generować u odbiorców konkretne skojarzenia, na przykład zaufanie, niezawodność, czy innowacyjność.
W skrócie, co to branding? Technika ta opiera się na czterech podstawowych elementach:
Źródło: opracowanie własne.
Skoro już przedstawiliśmy co to jest brand, warto odnieść się również do brand marketingu. Określenie to oznacza prowadzenie działań promocyjnych w taki sposób, aby konkretna marka oraz jej produkty były kojarzone z konkretnymi cechami. Różnica względem klasycznego marketingu jest taka, że w tym przypadku organizacja pragnie budować silną pozycję na rynku dla siebie oraz swojej oferty jednocześnie, a nie tylko proponowanych dóbr lub usług. Taka strategia jest doskonałym planem na przyszłość i daje fenomenalne efekty w perspektywie długoterminowej. Zbudowanie silnej marki jest bowiem czasochłonne i wymaga ogromnego zaangażowania – zarówno w jakość produktów lub usług, jak i działania promocyjne. Warto wiedzieć nie tylko co to jest brand marketing, ale również jakie korzyści przynosi. To przede wszystkim:
Definicja brand marketingu przygotowana przez Kotlera (autorytet świata marketingu, wykładowca) mówi, że tego rodzaju działania są pozycjonowaniem na rynku zarówno marki, jak i produktu w oczach odbiorcy. Jednocześnie dobro oraz organizacja powinny być ze sobą ściśle powiązane – dokładnie tak, jak wcześniej wspomniany iPhone (produkt) i Apple (marka).
Wdrożenie strategicznego brand marketingu wymaga opracowania planu. Aby przygotować koncepcję, należy przede wszystkim zastanowić się, do jakiej grupy docelowej będzie kierowana oferta. Następnie pomyśl, co organizacja chce sobą reprezentować (wizerunek). Ostatnim krokiem do opracowania planu jest określenie tego, w jaki sposób marka będzie się odznaczać na rynku – w brandingu ważna jest unikalność!
Ustalenie grupy docelowej dla brandu jest szczególnie istotne. Nic nie daje tak wiele przydatnych informacji, jak dokładne poznanie własnych odbiorców. Bez tych danych wiele działań marketingowych może być po prostu nietrafionych, co tylko narazi organizację na koszty. Podczas ustalania grupy docelowej zadaj takie pytania jak:
Strategiczny brand marketing powinien skupiać się na jednym, konkretnym segmencie cenowym rynku. Może być to na przykład sektor dóbr luksusowych. Marketing marki doskonale sprawdza się w tym przypadku ze względu na zachowanie klientów. To segment o ograniczonej ilości klientów, którzy potrafią być szczególnie przywiązani do konkretnego brandu ze względu na jakość i niedostępność produktów (wysoki koszt zakupu). Natomiast niektóre marki chcą pozyskiwać klientów z sektora najniższych cen – ich jest najwięcej. Pamiętaj jednak, że zwykle są to osoby o niskim przywiązaniu do marki, ponieważ głównie zależy im na ekonomicznych zakupach, a nie jakości. W tym sektorze trudno zbudować przywiązanie do konkretnego brandu.
Ostatnią kwestią jest odpowiedni dobór kanałów, za których sprawą marka będzie wysyłać komunikaty do odbiorców. W wielu branżach skutecznością cieszą się media społecznościowe. To serwisy umożliwiające budowanie interakcji i silnej więzi. Natomiast w innych branżach stosuje się marketing w wyszukiwarkach internetowych, mailing, czy content marketing. Każda organizacja powinna indywidualnie zastanowić się, który dokładnie kanał będzie odpowiedni do pozyskiwania klientów oraz budowy więzi z odbiorcami.
Strategiczny brand marketing jest w stanie przyciągać kolejnych klientów, tym samym budując solidną pozycję na rynku. Wiele organizacji korzystających z takiej techniki dziś cieszy się ogromną rozpoznawalnością. Doskonałym przykładem efektywnego marketingu marki jest Kylie Cosmetics oraz Apple.
Firma Kylie Cosmetics została założona w 2015 roku przez Kylie Jenner. Celebrytka wykorzystała swój wizerunek i rozpoznawalność, którą budowała przez długi czas, aby rozpocząć sprzedaż produktów kosmetycznych. W 2019 roku organizacja zanotowała zysk na poziomie 300 mln $. To produkty wysokiej jakości, na dodatek proponowane w zawyżonej cenie, a ich promocja odbywa się przede wszystkim w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram). Klienci są w stanie zapłacić więcej za oferowane produkty, ponieważ chcą identyfikować się z samą Kylie Jenner – tak właśnie działa branding i marketing marki.
Marki Apple bez wątpienia nie trzeba nikomu przedstawiać. Organizacja od samego początku wyróżnia się innowacyjnym podejściem do technologii. Jednocześnie brand ten jest kreowany jako reagujący na potrzeby klientów – czego przykładem stanowi rezygnacja z rysików do smartfonów na rzecz wygody użytkowników. Marketing marki w tym przypadku jest dość prosty – jeżeli korzystasz z urządzeń marki Apple, należysz do osób innowacyjnych oraz pomysłowych. Choć przez społeczność ceny produktów mogą być odebrane jako zawyżone, to producent proponuje urządzenia najwyższej jakości, wyróżniające się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Klient więc płaci, jednak w zamian słusznie oczekuje niezawodnego sprzętu.
Definicja brand marketingu mówi, że są to działania promocyjne, których zadaniem jest pozycjonowanie organizacji oraz produktów w oczach odbiorcy. Jednocześnie marka i jej wyroby mają być kojarzone przez klientów z konkretnymi cechami, na przykład wysoką jakością, czy innowacyjnością.
Marketing marki oraz odpowiedni branding pozwalają zbudować przewagę na rynku. Niektóre organizacje z tego tytułu są w stanie dyktować ceny. Jednocześnie dla nich wprowadzanie nowych produktów do sprzedaży jest niezwykle łatwe, ze względu na lojalność i zaufanie klientów.
Jeżeli chcesz budować silną markę, postaraj się jak najszybciej wdrożyć brand marketing. To strategia, której rozwój wymaga czasu, cierpliwości oraz zaangażowania. Efekty jednak z pewnością będą zadowalające.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.