Mobile friendly SEO i mobile friendly test [Poradnik]
6 min
6 min
Na skróty
Czy wiesz, że ponad 50% wszystkich odsłon stron internetowych na świecie i aż 64% całego ruchu organicznego z bezpłatnych wyników wyszukiwań Google pochodzi z urządzeń mobilnych? Oznacza to, że witryna, która nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń przenośnych, traci mnóstwo potencjalnych klientów i konwersji. Jeżeli więc Twoja strona internetowa nie jest przyjazna telefonom i tabletom, staje się praktycznie niewidoczna w wynikach wyszukiwania, a to szkodzi jej rankingom. Sprawdźmy, jak można to zmienić i wpłynąć na jej pozycjonowanie.
Mobilność Twojej strony jest niezwykle istotna dla Google. Obecnie konieczne jest zastosowanie podejścia mobile-first, ponieważ od marca 2021 roku Google dokonało ostatecznego przejścia na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń. Od marca boty Google biorą pod uwagę i indeksują tylko mobilną wersję Twojej strony.
Przed tą aktualizacją indeks Google wykorzystywał połączenie wyników wyszukiwania na komputerach i urządzeniach mobilnych. Zatem, jeżeli ktoś szukał informacji na smartfonie, to Google prezentowało mu wyniki mobilne. W przypadku wyszukiwania na komputerze użytkownik otrzymywał wyniki desktopowe. Dzisiaj, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystasz, Google pokazuje wyniki z indeksu urządzeń mobilnych. Ze względu na to, warto zwrócić uwagę na fakt, czy realizowana przez Ciebie kampania SEO jest przyjazna urządzeniom mobilnym.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz SXO
Mobile friendly to po prostu przyjazna wersja mobilna twojej strony internetowej. Aby zwiększyć szanse na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, powinna ona bezproblemowo działać na różnych urządzeniach (tabletach, smatfonach). Warto też przystosować elementy takie jak content, czcionka i rozdzielczość. Więcej wskazówek dotyczących tego tematu znajdziesz w treści artykułu.
Jeśli chcesz wiedzieć, czy prezentujesz odbiorcom stronę mobile friendly, warto przetestować różne wskaźniki. Wybrane przez Ciebie narzędzie (np. test optymalizacji mobilnej w Google Search Console) zmierzy szybkość ładowania witryny, a także sprawdzi, czy łatwo jest się po niej poruszać.
Ze względu na to, że coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą przenośnych urządzeń, dostosowane do urządzeń mobilnych strony internetowe to po prostu konieczność. Po drugie zawsze warto ulepszać ofertę, niezależnie od tego, czy cel jest mocno zakupowy (konwersja), czy też czysto wizerunkowy (marketing).
Pozycjonowanie stron mobilnych zaczyna się od troski o responsywność strony (RWD). To proces optymalizacji witryny w celu zapewnienia jej doskonałego wyglądu i prawidłowego działania na wszystkich urządzeniach mobilnych. Zaraz powiemy o nim nieco więcej.
Jeśli chcesz zapobiec złym doświadczeniom na urządzeniach mobilnych, musisz zoptymalizować swoją witrynę tak, aby była w pełni mobile friendly. Optymalizacja strony pod kątem mobile-friendly SEO powinna uwzględniać między innymi projekt witryny, jej strukturę, a także szybkość strony, aby potencjalni klienci nie zrezygnowali z interakcji z Twoją witryną ze względu na złe doświadczenia mobilne.
Zanim zabierzesz się za działania mające na celu optymalizację wersji mobilnej, warto sprawdzić, czy Twoja witryna jest rzeczywiście przyjazna urządzeniom mobilnym. Nie musisz otwierać każdej strony na smartfonie, aby to sprawdzić. Prostym sposobem na weryfikację przyjazności strony www dla telefonów komórkowych jest skorzystanie z narzędzia Google do testowania optymalizacji mobilnej.
Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać adres URL strony, którą chcesz sprawdzić, i kliknąć “Sprawdź URL”. Po wykonaniu analizy dowiesz się, ile pracy będziesz musiał(a) wykonać, aby Twoja strona mobilna była przygotowana do dalszego pozycjonowania.
Jeśli Twoja witryna jest już dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, to większość pracy masz za sobą. Aby jednak strona była w pełni przygotowana do indeksowania na urządzenia mobilne i dopasowana do korzystania z niej na smartfonach i tabletach, warto zadbać o kilka dodatkowych elementów.
Szybkość ładowania strony internetowej jest jeszcze ważniejsza dla użytkowników mobilnych niż dla użytkowników komputerów stacjonarnych. Gdy użytkownicy szukają informacji w podróży, chcą mieć do nich szybki dostęp. Jeśli Twoja witryna będzie ładowała się zbyt długo, większość odbiorców natychmiast ją opuści. Aby zatrzymać potencjalnych klientów w swojej witrynie mobilnej, musisz skrócić czas jej wczytywania. W jaki sposób możesz to zrobić?
Szczegółowe informacje dotyczące czasu ładowania Twojej witryny możesz otrzymać, korzystając z narzędzia Google PageSpeed Insights.
Urządzenia mobilne upraszczają i rewolucjonizują sposób projektowania witryn. Responsywny design to kluczowy element tworzenia strony internetowej przyjaznej dla urządzeń mobilnych. Korzystając z projektowania responsywnego, masz pewność, że witryna dostosowuje się do każdego urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Wdrożenie responsywnego projektu sprawia, że użytkownicy mogą łatwo przewijać i poprawnie wyświetlać Twoją stronę, niezależnie od tego, czy korzystają z tabletu, czy telefonu komórkowego.
Projektując responsywny wygląd strony warto zwrócić uwagę na trzy istotne kwestie:
Niezbędną częścią mobilnego SEO są tagi tytułowe i opisy meta. Użytkownicy komórek i tabletów potrzebują szybkiego dostępu do informacji, dlatego zwracają uwagę na tagi tytułów i opisy meta, wyświetlane na liście SERP. Na ich podstawie decydują, czy na danej stronie internetowej znajdą interesujące ich informacje.
Tagi tytułów w wynikach wyszukiwania Google
Opis meta w wynikach wyszukiwania Google
Dawniej niektóre urządzenia mobilne nie mogły obsługiwać wszystkich tych elementów, więc webmasterzy witryn mobilnych blokowali je na swoich stronach internetowych. Obecnie w większości przypadków nie jest to już konieczne. Ponadto boty indeksujące Google chcą widzieć i kategoryzować te same treści, które widoczne są dla użytkowników komputerów stacjonarnych. Powstrzymując się od blokowania niektórych zasobów, wskazujesz również Google, że Twoja strona jest responsywna i że dbasz o doświadczenia użytkowników.
AMP (Accelerated Mobile Page) jest projektem typu open source prowadzonym przez Google. Jego celem jest jak najszybsze ładowanie się stron internetowych. Na samym początku AMP stosowano głównie w statycznych postach (takich jak artykuły na blogach), które nie wymagały interakcji ze strony użytkownika. Dziś AMP stosuje się nawet w dynamicznych witrynach e-commerce. Nie każda strona potrzebuje implementacji rozwiązań AMP, jednak te, które tego dokonają, mogą na tym wiele zyskać.
Istotną częścią mobilnego SEO jest SEO lokalne. Użytkownicy smartfonów często wyszukują hasła, takie jak „w pobliżu”, „otwarte teraz” i „gdzie mogę kupić”, aby znaleźć pobliskie firmy. Biorąc pod uwagę, że internauci korzystający z urządzeń mobilnych bardzo często posługują się lokalnymi frazami, powinieneś odpowiednio dostosować swoją strategię SEO, aby skutecznie docierać do tych użytkowników. Oto kilka sposobów na ulepszenie lokalnego SEO dla urządzeń mobilnych.
Podczas pracy nad treścią należy uwzględnić wyszukiwanie głosowe. Od czasu pojawienia się Siri firmy Apple, Alexy firmy Amazon i asystenta Google Home, coraz więcej osób używa głosu do wykonywania działań w sieci. Aby przygotować się do wyszukiwania głosowego, musisz dobrze przyjrzeć się aktualnej zawartości Twojej strony internetowej. Zadaj sobie pytanie, czy odpowiada na jakiekolwiek pytanie, jakie może mieć użytkownik? Jeśli nie, zmień to. Dowiedz się, jakich pytań ludzie używają, aby znaleźć Twoje treści, i zoptymalizuj witrynę pod tym kątem. Użyj autouzupełniania Google lub narzędzi, takich jak Answer the Public, aby znaleźć pomysły na pytania, na które możesz odpowiedzieć poprzez swoje treści.
Najczęściej wyszukiwane zapytania dla frazy „buty do biegania” wg Answer the Public
Pozycjonowanie stron mobilnych jest integralną częścią rozwoju Twojej firmy w internecie. Urządzenia mobilne wyprzedziły tradycyjne komputery pod względem ruchu internetowego. Z ich pomocą ma miejsce większość wyszukiwań online. Najwyższy czas, aby zacząć działać i zoptymalizować witrynę pod kątem ruchu mobilnego.