Jak pozycjonować wizytówkę w Mapach Google?
5 min
5 min
Na skróty
Wiele usług dostarczanych przez Google w celach promocyjnych jest dostępnych za darmo. Dotyczy to na przykład Map Google – gigant z Mountain View pozwala Ci utworzyć wizytówkę, zarządzać nią i dodawać nowe treści zupełnie za darmo. Jednak, aby wizytówka dobrze spełniała swoją rolę, musi być widoczna dla klientów, którzy szukają biznesu, takiego jak Twój. W tym celu niezbędne jest pozycjonowanie tej wizytówki. Jak się za to zabrać?
W telegraficznym skrócie, pozycjonowanie wizytówki polega na jej aktywnym prowadzeniu i dodawaniu nowych treści. W ten sposób boty Google widzą, że mają do czynienia z działającą firmą, której zależy na dobrej widoczności. Przejdźmy do szczegółów.
Jak już pewnie wiesz, wizytówka na Mapach Google (która jest zawsze bezpośrednio połączona z profilem w Google Moja Firma) umożliwia promowanie nie tylko samej firmy, ale też jej usług lub produktów. Jeśli na przykład prowadzisz hotel, możesz dodać informacje na temat standardu pokoi i cen za nocleg.
Jednak wszystko zaczyna się od pozycjonowania – jaka bowiem korzyść z wizytówki, której nikt nie widzi? W końcu wizytówek, takich jak Twoja są setki a może nawet tysiące. Warto zatem zadbać, aby klienci udawali się właśnie do Ciebie, prawda?
Dobra wiadomość jest taka, że samo pozycjonowanie wizytówki nie jest skomplikowanym procesem. Nie wymaga wiedzy programistycznej, a jedynie konsekwencji w prowadzonych działaniach. Załóżmy, że już masz założoną taką wizytówkę. Na początek sprawdź, jaki jest punkt wyjściowy.
Wiedząc, skąd zaczynasz pracę, łatwiej będzie Ci zaplanować działania, które pomogą zwiększyć widoczność Twojej firmy w Google Maps. W tym celu po raz pierwszy przyda Ci się platforma Center.ai. Pozwala ona łatwo sprawdzić, jakie pozycje zajmuje wizytówka na konkretne zapytania klientów.
Na tej podstawie będzie łatwiej wybrać frazy i słowa kluczowe i dostosować do nich dalsze działania. O jakich działaniach mowa?
Źródło: google.com
W tym artykule znajdziesz kompleksowy poradnik, który uwzględnia wszystkie istotne elementy związane z pozycjonowaniem wizytówek. Nie pomijaj żadnego elementu, ponieważ każdy z nich może mieć wpływ na Twoją widoczność. Tylko konsekwentne działanie doprowadzi Cię do celu.
Nie zapominaj też o zasadzie, która ma zastosowanie we wszystkim, co jest związane z pozycjonowaniem – rób to z myślą o klientach, nie botach Google. Google nagradza wysoką pozycją firmy, które trafnie odpowiadają na potrzeby klientów i dostarczają im wysokiej jakości treści.
Mając wstęp za sobą, możemy przejść do konkretnych działań. Oto one:
DANE NAP (NAME, ADDRESS, PHONE)
Zacznij od dokładnego wypełnienia wszystkich danych związanych z kontaktem i lokalizacją Twojego biznesu. To tak zwane dane NAP. Przy tej okazji ważna uwaga – dane NAP powinny być w pełni spójne z innymi miejscami (stroną, profilami social media, katalogami branżowymi), gdzie także są one dostępne. Nie możesz raz podawać jeden numer telefonu, a innym razem drugi.
WYBIERZ KATEGORIĘ GŁÓWNĄ I PODKATEGORIE
Google ułatwia sobie zadanie, tzn. wizytówki są przypisane do konkretnej kategorii, która odpowiada branży, w której działasz. Nie rób tego pospiesznie. Przejrzyj, jakie kategorie wybrała Twoja konkurencja. Może się okazać, że jest kategoria, o której nie pomyślałeś, a która idealnie pasuje do tego, co robisz. Warto uwzględnić wszystkie kategorie, które pasują do Twojej firmy – zwiększy to widoczność Twojej wizytówki na różne zapytania.
LOKALIZACJA I OBSŁUGIWANE OBSZARY
Jak rozwiązać tę kwestię? Jeśli Twój lokal ma adres fizyczny – koniecznie go podaj. Jeśli świadczysz usługi z dojazdem do klienta, zaznacz obszar, na którym działasz. Jeśli świadczysz usługi w obu modelach, uwzględnij oba rozwiązania na swoim profilu. Tak działają na przykład restauracje, które przyjmują klientów w lokalu, ale także dowożą zamówione posiłki do klientów.
ATRYBUTY W GOOGLE MAPS
Atrybuty to dodatkowe elementy, które szerzej opisują Twój sposób pracy. Przykłady takich atrybutów to na przykład:
Część atrybutów możesz wskazać sam, a część będą dodawać klienci wystawiający Ci opinię. Zaznaczmy też, że nie masz pełnej dowolności jeśli chodzi o atrybuty. Google sugeruje takie, które pasują do Twojej firmy, a Ty możesz je uwzględnić lub odrzucić.
OPIS FIRMY
Nie bagatelizuj tego kroku. Opis powinien być trafny, wyczerpujący i przede wszystkim zachęcający do kontaktu. Wyobraź sobie, że piszesz do klienta, który poszukuje świadczonych przez Ciebie usług, ale nigdy o Tobie nie słyszał. Co mu powiesz? Jak go zachęcisz, żeby odwiedził właśnie Ciebie? Właśnie to powinno się znaleźć w opisie firmy. Pamiętaj też, żeby najważniejsze informacje uwzględnić w pierwszych 250 znakach. Reszta będzie widoczna po rozwinięciu opisu, a nie każdy użytkownik się na to zdecyduje. No i kwestia miejmy nadzieję oczywista – poprawność językowa. Jeśli Twój opis będzie napisany niechlujnie i będzie się w nim roiło od błędów, to nie będzie najlepsza wizytówka (nomen omen) Twojej firmy.
USŁUGI I PRODUKTY
Jeśli prowadzisz biznes choć częściowo usługowy, warto uzupełnić wszystkie usługi, które świadczysz. W ten sposób klienci będą szybko widzieli, czy znajdą u Ciebie potrzebną pomoc. Jeśli natomiast prowadzisz sklep internetowy, lub masz dużo produktów w ofercie – wykorzystaj karuzelę produktów. Wyświetlane produkty w łatwy sposób opiszesz i podlinkujesz do konkretnych podstron na swojej stronie.
ZDJĘCIA I FILMY
To najlepszy sposób, żeby pokazać Twój biznes od środka. Rób wiele zdjęć wysokiej jakości – pokazuj lokal, pracowników (jeśli wyrażają zgodę!) i przygotowywane produkty. W ten sposób klienci, jeszcze przed wizytą w Twoim punkcie, będą mogli poczuć jego klimat. To samo tyczy się filmów. W tym miejscu ważna uwaga – zdjęcia powinny być ostre i wykadrowane, ale już nie mogą być przerabiane np. filtrami. Google nie lubi upiększania rzeczywistości.
Kiedy Twój profil jest już uzupełniony, przechodzimy do drugiego etapu, jakim jest stała komunikacja z klientami. Tutaj pierwszym krokiem jest dodawanie wpisów.
WPISY – TREŚCI, KTÓRE POZYCJONUJĄ
Jeśli chodzi o wpisy, Google udostępnia szereg możliwości:
Możesz zatem pisać o wszystkim, co związane z Twoją działalnością i ofertą. Każdy wpis możesz uzupełnić o grafikę, opis i przycisk CTA, czyli wezwanie do działania. Warto publikować różne wpisy, robić to regularnie i dbać, aby były atrakcyjne wizualnie. Oczywiście uwzględniaj również słowa kluczowe związane z Twoim biznesem – wpisy to bowiem pełnoprawna część wielkiej układanki zwanej SEO. Wszystko to będzie miało realny wpływ na widoczność Twojej firmy w wizytówce.
OPINIE KLIENTÓW
Dbaj, aby w Twojej wizytówce regularnie pojawiały się pozytywne opinie od klientów. Możesz to robić na wiele sposobów, od informacji przy kasie, przez newsletter, aż po stronę internetową i social media. Oczywiście warunkiem sine qua non jest obsługa klienta wysokiej jakości, ale to chyba oczywiste. Im więcej pozytywnych opinii, tym większa szansa, że klient uda się do Ciebie, a nie do konkurencji.
Gdy już otrzymasz opinię, szybko na nią odpowiedz. Podziękuj za zaufanie i zaproś do ponownej wizyty. Pokażesz w ten sposób, że cenisz opinie od klientów, a to ważny znak – i dla nich i dla Google.
Platforma Center.AI wydatnie pomoże Ci w komunikacji z klientami, ponieważ znacznie ułatwia zarządzanie treściami i opiniami. Możesz na przykład z jednego panelu dodawać wiele różnych wpisów i odpowiadać na otrzymywane opinie.
Zadbaj o wszystkie elementy omówione w tym artykule i rób to regularnie, a zobaczysz, że Twoja widoczność będzie stopniowo się poprawiać. Jeśli chcesz ułatwić sobie zadanie, skorzystaj z odpowiednich narzędzi, które przyspieszą Twoją pracę i pomogą lepiej ocenić skuteczność prowadzonych działań. Takim narzędziem jest właśnie Center.AI. Wejdź na stronę platformy, aby dowiedzieć się więcej.
Mamy nadzieję, że w wyniku wdrożenia porad z tego tekstu pozyskasz wielu nowych klientów!
Przedsiębiorca działający w branży Digital od ponad dziesięciu lat. Współtwórca i CEO Center.ai - narzędzia marketingowego, które pomaga poprawiać widoczność oraz wizerunek wizytówek sklepów w Google Maps oraz wspólnik w Appchance - wiodącym twórcy aplikacji mobile commerce dla sieci handlowych.