SEO w różnych branżach – przegląd
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych to element marketingu, w którym unika się schematów oraz powtarzalności. Jeżeli jednak zaczniemy przyglądać się poszczególnym branżom SEO, zauważymy pewne wzorce, które są skuteczne. Poznasz kilka z nich od podszewki – być może Twoja strona internetowa także wpisuje się w omawiane zestawienie?
Niektóre sklepy internetowe działają w bardzo konkurencyjnych branżach, gdzie niełatwo jest w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Jeżeli jednak przygotuje się naprawdę dobrą strategię SEO, która będzie wspierana przez marketing wielokanałowy, widoczność i ruch zacznie wzrastać. Choć pozycjonowanie jest bardzo ważną kwestią w przypadku niemal każdej strony WWW, pamiętaj, że to tylko jeden sposób na promocję własnej działalności w internecie. SEO w konkurencyjnych branżach to działania podejmowane na rzecz sklepów sprzedających między innymi meble, elektronikę oraz odzież.
Jak wykreować strategię pozycjonowania, aby inwestycja w tego rodzaju sklep okazała się trafna? Przede wszystkim musisz przygotować listę słów kluczowych z długim ogonem (long-tail). Weźmy prosty przykład SEO dla branży mebli. Zamiast optymalizować podstronę pod słowo „łóżka”, znajdź inną, dłuższą frazę, którą użytkownicy często wyszukują – może być to na przykład „duże łóżka małżeńskie” lub „wygodne łóżka do pokoju dziecka”. Pamiętaj, aby nie wybierać słów kluczowych z przypadku. Sprawdź, czy dana fraza jest wyszukiwana przez użytkowników – jeżeli tak, warto się nią zainteresować.
SEO w branży o wysokiej konkurencyjności wymaga używania słów long-tail, ponieważ na nie pozycjonuje się mniej sklepów i stron. Łatwiej będzie Ci osiągnąć wyższe pozycje, przyciągając potencjalnych klientów oraz powiększając ruch. Dzięki temu inwestycja w SEO zwróci się znacznie szybciej, a osiągane wyniki będą Cię satysfakcjonować.
W różnych branżach SEO wygląda inaczej. Przykładem mogą być sklepy internetowe, działające sezonowo, tylko przez krótki czas w ciągu roku. W takim przypadku należy maksymalnie skupić się na sprzedaży, gdy tylko klienci będą zainteresowani produktami. Jak tego dokonać? W takiej branży przydaje się SEO połączone z reklamami PPC (na przykład Google Ads).
Jeżeli zdarzyło Ci się, choć odrobinę poczytać lub posłuchać o pozycjonowaniu, prawdopodobnie wiesz, że ten rodzaj marketingu internetowego wymaga długofalowych działań. Z tego powodu, w branży sezonowej warto wzmocnić SEO poprzez płatne reklamy w wyszukiwarce. Wówczas zwiększysz sprzedaż, zanim jeszcze efekty pozycjonowania będą widoczne. Działania SEO będą prowadzone przez cały rok, aby budować widoczność oraz pozycje dla fraz kluczowych, a podczas trwania sezonu swoją strategię wzbogacisz o dodatkowe źródło pozyskania klientów, czyli reklamy w wyszukiwarce.
A co z prawnikami, notariuszami oraz adwokatami? Wiesz już, że działania SEO w różnych branżach prezentują się na odrębne sposoby – jednak ten przypadek jest szczególnie interesujący. Marketing musi wpisywać się w etykę zawodową oraz prawo, jakie narzuca państwo. Podczas przygotowywania strategii SEO dla branży prawniczej należy pamiętać, że zabronione jest ocenianie cech biznesu. Co więcej, treści na stronie internetowej muszą być zgodne z zasadami obowiązku zachowania umiaru oraz tajemnicy zawodowej.
Przygotowując kampanię pozycjonowania, należy wziąć pod uwagę zdecydowanie więcej słów kluczowych niż tylko kancelaria prawnicza, adwokat, notariusz i prawnik. Ważne frazy to również: sprawy rozwodowe, rozprawy sądowe, czy prawo spadkowe. Przygotowując SEO dla tej branży, dokładnie przeanalizuj każdy krok wdrażania strategii.
Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że skoro prowadzą sklep stacjonarny lub świadczą usługi lokalnie, to SEO jest im całkowicie niepotrzebne, podobnie jak strona internetowa. To ogromny błąd, który może w przyszłości odbić się na biznesie! Aktualnie marketing internetowy stanowi bardzo ważną część promocji każdej firmy, nawet w niewielkich miastach. Oczywiście SEO w różnych branżach lokalnych będzie wyglądać inaczej, natomiast warto uświadomić wszystkich przedsiębiorców, że posiadanie strony internetowej jest priorytetem. Własna witryna daje niemal nieograniczone możliwości i pozwala skutecznie promować biznes.
Pozycjonując swoją stronę internetową lokalnie, uda Ci się dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy do tej pory nie mieli pojęcia o Twojej działalności. Nie musisz sprzedawać online, aby zainteresować się SEO. Gdy Twoja witryna będzie osiągać wysokie pozycje, zacznie generować ruch. Wówczas wystarczy na stronie umieścić numer telefonu, adres lokalu, czy formularz zamówienia, aby ułatwić konsumentowi skorzystanie z oferty. To naprawdę działa! Nie musisz samodzielnie tworzyć witryny i jej pozycjonować. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić lub po prostu brakuje Ci czasu, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalistów. SEO dla różnych branż lokalnych jest naprawdę ważne, bez względu na charakter biznesu oraz miejsce prowadzenia działalności.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.