5 książek o SEO, które warto znać
5 min
5 min
Na skróty
Nie wszystkie informacje dotyczące optymalizacji strony internetowej znajdziesz na popularnych blogach oraz forach. Po specjalistyczną wiedzą należy sięgać nieco głębiej. Doskonale wiedzą o tym osoby, które mają na swoich półkach książki o SEO, wydane przez profesjonalistów z ogromnym bagażem doświadczeń. Dzięki nim można nauczyć się podstaw, testować różne zmiany i porównywać je z nowinkami. Jak efektywnie uczyć się optymalizacji oraz pozycjonowania? Po jaką lekturę najlepiej sięgnąć?
Chcesz zadbać o swoją stronę internetową, ale nie wiesz jak to zrobić, a terminy, takie jak pozycjonowanie czy optymalizacja tylko wpadły Ci w ucho kilka razy? W takim razie musisz zająć się nauką SEO od podstaw. Jeżeli jesteś osobą cierpliwą i wytrwałą, efekty Twojej pracy będą regularnie się powiększać. Zaczniesz poznawać techniki dotyczące pozycjonowania, aby z czasem przejść do kwestii nieco bardziej zaawansowanych. W jaki sposób najlepiej rozpocząć naukę SEO? Nikt nie będzie namawiać Cię do zakupu książek i wydawania pieniędzy. Na początek znajdź kilka ciekawych blogów, które przedstawią Ci podstawy dotyczące pozycjonowania oraz optymalizacji. Wówczas zobaczysz, czy rzeczywiście tego rodzaju tematyka Cię interesuje. To właśnie w takich miejscach dobrze jest zaczerpnąć informacji o nieskomplikowanych działaniach w SEO.
Najpierw poświęć swój czas na lekturę o tym, w jaki sposób przygotować stronę internetową. Gdy będziesz wiedzieć, czym jest meta opis, title oraz przyjazny adres URL, możesz przejść do nieco bardziej skomplikowanych (ale wciąż niezaawansowanych) zagadnień. Dowiedz się, w jaki sposób wybrać frazy kluczowe dla swojej witryny, czym jest link building oraz analityka internetowa. Zrozumienie i przyswojenie podstaw prawdopodobnie zajmie Ci kilkanaście godzin, więc warto znaleźć kilka, lub kilkanaście, wolnych wieczorów na lekturę. Nauka SEO to proces długotrwały, ale nabyta wiedza będzie niezwykle przydatna.
Oczywiście na blogach i forach nie znajdziesz wszystkiego o pozycjonowaniu oraz optymalizacji. Takie miejsca poświęcają dużą uwagę podstawom. Skąd czerpać wiedzę, gdy internetowe artykuły nie będą już wystarczające? Z pomocą przychodzą książki o SEO. Niektóre z nich, podobnie jak blogi, traktują o podstawach pozycjonowania, jednak większość lektur stara się przekazać wiedzę specjalistyczną, stanowiącą kamień milowy na Twojej drodze. Warto czytać je równolegle z testowaniem rozwiązań na blogach i stronach, które postawisz po to, aby się uczyć. Jeśli wybierzesz się na staż, to również nie rezygnuj z książek. Znajdziesz w nich często wiele odpowiedzi na pojawiające się w trakcie praktycznej nauki pytania. Będziesz szybciej pojmował wiele zagadnień.
Przedstawiamy przydatne książki SEO, które usprawnią Twoją naukę. Wszystkie pozycje zostały przygotowane przez doświadczonych profesjonalistów, dlatego są tak wartościowe. Poza przekazywaniem informacji o optymalizacji oraz pozycjonowaniu poruszają temat analityki internetowej, ze szczegółami traktują o link buildingu i marketingu. Nierzadko autorzy przedstawiają ciekawe przykłady SEO, na przykład poprzez studium przypadku, czyli case study.
Oto książki SEO, które warto przeczytać. Mogą z nich korzystać zarówno osoby doświadczone, jak i te, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem.
Lektura „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” to absolutny must-have każdego pozycjonera oraz właściciela stron internetowych. Wersja e-book o objętości ponad ośmiuset stron to masa wiedzy do przyswojenia. Od podstaw, aż do tajników, trików, analizy przypadków i tematów specjalistycznych. Jeżeli szukasz naprawdę dobrej książki SEO, która w jasny, przystępny i ciekawy sposób pozwoli Ci rozwinąć skrzydła, ta pozycja będzie doskonała. Jej autorzy to Eric Enge, Stephan Spencer oraz Jessie Stricchiola. Oryginalny tytuł książki brzmi: „The Art of SEO. Mastering Search Engine Optimization”.
To podstawa i każdy, kto zajmuje się pozycjonowaniem (nawet hobbystycznie), powinien dokładnie przeczytać tę pozycję. SEO książka wydana przez wydawnictwo O’Relly Media jest aktualizowana, a więc warto szukać zawsze nowych wydań. Wewnątrz niej znajdziesz nie tylko podstawy, które każdy powinien znać, ale także nowoczesne techniki i sposoby na optymalizację strony pod algorytmy. Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś już pozycjonerem przez długi czas, to ta SEO książka zaoferuje Ci cenną wiedzę, którą wykorzystasz w praktyce. W niej przeczytasz o algorytmach oraz o tym, w jaki sposób weryfikują konkretne informacje znajdujące się na stronie internetowej. Poznasz podstawowe oraz bardziej zaawansowane działania z zakresu SEO, które warto podejmować. Przy czym otrzymasz wiele cennych rad. Ta książka o SEO została napisana w taki sposób, że jest ciągle aktualna i warto po nią sięgnąć.
Ta książka o SEO traktuje o pozycjonowaniu w kontekście marketingu, autorstwa Adriana Andrzejczyka. Jak wskazuje opis: „Książka ma charakter teoretyczno-empiryczny: strona po stronie prowadzi czytelnika po najważniejszych czynnikach decydujących o sukcesie w świecie online”. Z tego względu przekazuje ogromną wartość odbiorcom, nawet tym, którzy znają już nieco pozycjonowanie.
Jeżeli szukasz lektury, która będzie przyjemna i w prosty sposób wyjaśni istotę pozycjonowania w marketingu – ta książka SEO będzie odpowiednia. Autor przedstawia czynniki wpływające na widoczność witryny w wyszukiwarce, a na koniec zamieszcza badania oraz wnioski. Brakowało takiego materiału na rynku literatury.
Bardzo często w branży pozycjonowania mówi się, że SEO nie sprzedaje. Wystarczy jednak kilka kroków, małe zmiany i odpowiedni marketing, aby to powiedzenie stało się całkowicie nieprawdziwe. Co należy zrobić, aby połączyć SEO ze zwiększeniem sprzedaży? Tego dowiesz się z książki SEO: „Tajniki Konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę”. Za jej przygotowanie odpowiada Chris Smith.
Lektura świetnie przedstawia metody łączenia pozycjonowania z marketingiem internetowym. Dodatkowo poruszanie tematu konwersji, SEO oraz UX nawiązuje do innowacyjnej strategii SXO, której celem jest nie tylko budowanie widoczności, ale również wartościowanie pozyskiwanego ruchu.
Wśród książek o SEO warto wyróżnić także lekturę traktującą o oprogramowaniu, które wspiera pozycjonowanie. To „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie”. Jak sama nazwa wskazuje, publikacja przedstawia, jak wykorzystać narzędzia SEO podczas projektowania i wdrażania strategii pozycjonowania. Jej autorem jest Paweł Cengiel.
Warto jednak pamiętać, że ta książka SEO przyda się szczególnie laikom. Jeżeli masz już doświadczenie w pozycjonowaniu, z pewnością znasz narzędzia omawiane w publikacji oraz ich praktyczne zastosowanie.
Książka SEO o tytule „Marketing internetowy w Google. Pozycjonowanie, Ads & Analytics dla biznesu, e-commerce, marketerów” to kompleksowa opowieść o tym, jak promować markę w sieci, wykorzystując do tego skuteczne strategie. Jej autorami są Krzysztof Marzec: ekspert SEM oraz CEO własnej agencji – oraz Tomasz Trzósło, czyli ekspert w zakresie SEM oraz UX. Wspólnie wymieniają się doświadczeniami, aby w ten sposób promować wiedzę o pozycjonowaniu i płatnych reklamach w Google.
W książce ukazano nie tylko teoretyczne podłoże marketingu internetowego, ale również praktyczne rozwiązania, które są szczególnie inspirujące i pomocne.
Jeżeli nauka SEO interesuje Cię, ponieważ chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej, pamiętaj, że pozycjonowanie czy optymalizacja to nie wszystko. Do sukcesu w biznesie potrzebny jest odpowiedni marketing, składający się z wielu elementów, a odpowiednie SEO jest jednym z nich. Czasem warto jest uczyć się najpierw samodzielnie, a dopiero potem wybrać na kurs. Dzięki temu będziesz nie tylko czerpał więcej ze szkolenia – wykażesz się zrozumieniem pojęć, działań i terminów, ale jednocześnie będziesz wiedział jakie pytania zadawać prowadzącemu kurs.
Lekturę książek o optymalizacji oraz pozycjonowaniu warto połączyć z czytaniem pozycji traktujących o reklamie, marketingu, motywacji oraz biznesie. Wówczas Twoja wiedza będzie kompletna i nic nie stanie Ci na przeszkodzie w rozwoju własnej strony internetowej. Jeśli chcesz być specjalistą, to zadbaj o praktyczne doświadczenie, które przyniesie Ci praca w profesjonalnej agencji SEO. Zacznij od stażu, a potem pnij się na szczeblach kariery pozycjonerskiej!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
W moje ręce ostatnio wpadła książka “SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy” z Helionu. Można dopisać ją do swojej listy 😉