Optymalizacja sklepu internetowego — poradnik SEO
7 min
7 min
Na skróty
Aby sklep internetowy mógł odnieść sukces w sieci, nie wystarczy jedynie go założyć i umieścić w nim asortymentu. Niezwykle ważne są również działania marketingowe, dzięki którym możliwe będzie dotarcie do szerokiego grona klientów, a tym samym również zwielokrotnienie zysków. Jedną z podstawowych kwestii, o które należy zadbać, jest odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego. W tym artykule opowiemy o tym, na czym polega wyżej wspomniana i jak właściwie ją przeprowadzić.
Optymalizacja sklepu internetowego to bardzo szerokie pojęcie. Nie dotyczy ono z pewnością wyłącznie strony głównej, ale także kart produktowych oraz wszelkich innych detali. Optymalizacja sklepu związana jest także z odpowiednim konstruowaniem adresów URL oraz szeregu innych elementów w taki sposób, aby była jak najbardziej przyjazna zarówno wyszukiwarkom jak i klientom. Dzięki odpowiedniemu przeprowadzeniu tego złożonego procesu mamy pewność, że konwersja poprawi się. A ta ostatnia – ma przecież bezpośredni wpływ na sprzedaż.
Optymalizację www zawsze rozpoczyna solidny audyt. Tylko po dokładnym sprawdzeniu w jakim zakresie jest ona dostosowana do bieżących standardów można w ogóle zacząć myśleć o wprowadzaniu zmian, a te na lepsze – można wprowadzić praktycznie w każdym przypadku. Istnieje wiele narzędzi dostępnych online służących do przeprowadzenia takiego audytu. Niemniej dzieje się to w sposób mechaniczny. Poza tym laik może mieć trudności z odnalezieniem programu, który naprawdę dostosowany jest do bieżących kryteriów a często ogólnodostępne, darmowe narzędzia dalece ustępują tym używanym przez profesjonalistów w tej dziedzinie. Ponadto ci ostatni posiadają na bieżąco znacznie więcej wiedzy na temat optymalizacji www niż przeciętny przedsiębiorca, który zwykle zajmuje się wieloma aspektami prowadzenia swojej działalności online jednocześnie, dlatego warto rozważyć powierzenie optymalizacji profesjonalnej agencji SEO.
Naturalnie samodzielne wykonanie audytu oraz optymalizacja także jest możliwa, wówczas jednak zajmuje ona wiele czasu i wiąże się nieodłącznie z koniecznością poznawania na bieżąco wielu różnorodnych narzędzi służących do realizacji tego procesu. Ponadto warto na stale śledzić wszelkie zmiany oraz trendy panujące w dziedzinie SEO marketingu. Często okazuje się, że aby taka optymalizacja była efektywna, jest to praca dla kilku osób na pełen etat. Szczególnie, kiedy witryna jest obszerna. Każdy, kto naprawdę wie co to optymalizacja sklepu internetowego, zdaje sobie sprawę z ogromu pracy oraz czasu koniecznych do jej rzetelnej realizacji. Prędzej czy później łatwo zauważyć, że w przypadku stale rozbudowywanej witryny jaką jest zazwyczaj wzbogacany o nowe produkty oraz rozwiązania internetowy sklep – zwykle bardziej kalkuluje się zlecenie tego zadania specjalistom od SEO. Już na etapie audytu doskonale wiedzą oni na co, oprócz tego co wykazała czysto mechaniczna analiza strony, zwrócić uwagę. Dostosują zatem witrynę nie tylko do oczekiwań mechanicznych wyszukiwarek ale także oczekiwań jej docelowych odbiorców.
Oprócz wspomnianego już audytu optymalizacja witryny obejmuje bardzo szeroki zakres czynności. Podczas audytu między innymi chodzi o dokładne przemyślenie oraz ewentualną weryfikację celu strony. Być może początkowo został on całkiem dobrze przemyślany, pamiętajmy jednak, że lepsze jest wrogiem dobrego. Kiedy cel zostaje zweryfikowany następuje zazwyczaj dobór jak najbardziej odpowiednich do niego słów i fraz kluczowych. Chodzi także o wyczyszczenie wszelkich widocznych błędów, optymalizację każdego, najdrobniejszego elementu treści. Na przykład meta tagów, budowy linków URL, poszczególnych treści na stronach, ich układu itd. Sprawdzenie, czy treści nie są duplikowane oraz zamiana ich na unikalne jeśli jest to koniecznie, to także jeden z licznych przykładowych elementów optymalizacji pod kątem SEO. Wzbogacenie witryny o nowe podstrony i treści całkiem nowe bywa niezwykle skuteczne w tym procesie.
Ponadto, oprócz zagadnień merytorycznych, podczas optymalizacji www zdecydowanie brane są pod uwagę aspekty czysto techniczne. Sprawdzane są dokładnie detale kodu, czyli języka programowania jakim napisana jest strona, a który zwykle niewiele mówi osobie zajmującej się po prostu handlem. Nawet drobne błędy w kodzie potrafią sprawić, że strona będzie ładować się znacznie wolniej niż mogłaby bez tych niedociągnięć, natomiast tempo ładowania strony jest bardzo istotne w procesie pozycjonowania. Jak łatwo się domyślić – im szybciej ładuje się strona, tym wyższą pozycję w wyszukiwarkach będzie mogła zyskać. Optymalizacja www obejmuje także grafiki, które mają niebagatelny wpływ na właśnie prędkość ładowania strony. Należy zatem zwrócić uwagę między innymi na atrybuty „alt” obrazków oraz inne, wydawałoby się mało istotne, czynniki. Każdy link, opis i podpis przy grafice powinien zostać zoptymalizowany pod kątem SEO. Nawet te aspekty, które powszechnie uważane są za nieistotne podczas pozycjonowania, paradoksalnie mogą mieć znaczenie dla Google i innych wyszukiwarek. Ponadto objętość pliku zawierającego zdjęcie będzie tutaj z pewnością sprawą kluczową.
To tylko część działań mogących mieć udział w profesjonalnej optymalizacji www. Często oferowana bywa optymalizacja pod kątem SEO (Search Engine Optimization), czyli tego czy strona sprzyja wyszukiwarkom lub optymalizacja UX (User Expirience) czyli w kontekście atrakcyjności strony dla jej użytkownika oraz optymalizacja contentu. Obecnie istnieje jednak znacznie bardziej udoskonalone rozwiązanie.
Podczas tworzenia sklepu internetowego należy zadbać o wysoką jakość publikowanych na jego łamach treści. Jak się okazuje, spore grono właścicieli e-sklepów już na tym etapie popełnia wiele błędów. Jeden z tych najczęściej występujących stanowi kopiowanie opisów produktów. Jeżeli sklep online w swojej ofercie posiada towary różnych producentów, niejednokrotnie to właśnie z ich stron duplikowane są rozmaite treści. Tego typu działanie jest źle oceniane przez roboty Google, a to przekłada się na obniżenie pozycji danego sklepu w wynikach wyszukiwania. W związku z tym należy pamiętać, aby tworzyć samodzielnie opisy dla oferowanego przez siebie asortymentu. Ponadto, powinny być one wartościowe dla klienta oraz zawierać odpowiednie frazy kluczowe. To co równie istotne, to meta tagi. To również one poddawane są ocenie przez algorytmy Google i na tej podstawie strona może zyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego też optymalizacja sklepu internetowego pod kątem treści stanowi absolutną podstawę.
W związku z tym, że w sklepach internetowych niejednokrotnie występuje tysiące podstron, bardzo ważnym jest, aby sprawdzić poprawność linków, które do nich kierują. Po pierwsze ma to ogromne znaczenie w przypadku zachowania i oczekiwań klientów. Wystarczy wyobrazić sobie, że po kliknięciu w dany link klient otrzymuje komunikat, że taka strona nie istnieje. Takie zdarzenie niewątpliwie wpłynie negatywnie na wizerunek sklepu i zniechęci odbiorcę do dalszego przeglądania strony. Optymalizacja sklepu internetowego po kątem adresów URL ma także znaczenie dla robotów Google. Na ich podstawie dokonują one oceny danej witryny internetowej i odpowiednio „decydują” czy podnieść jej pozycje w wynikach wyszukiwania, czy ją obniżyć. W związku z tym nie powinno się bagatelizować tego tematu, a poświęcić czas na dokładne sprawdzenie każdego adresu w obrębie witryny.
Obecnie, przeglądając rozmaite strony internetowe, użytkownicy oczekują, że uzyskają interesujące ich informacje od ręki. Dlatego też niemal niedopuszczalnym jest, aby dana witryna miała zbyt długi czas ładowania. Jeżeli tak się stanie można być niemal pewnym, że potencjalny klient zrezygnuje z jej przeglądania jeszcze zanim zostanie mu wyświetlona. Aby skrócić czas ładowania e-sklepu, powinno się zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Pierwszą z nich jest rozmiar udostępnionych na stronie grafik. Jeżeli okazują się być zbyt duże, wówczas należy zmniejszyć je do rozmiarów, które pozwolą stronie na szybsze ich ładowanie. Następnie, dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie jakie wtyczki zostały zainstalowane na stronie sklepu oraz odinstalowanie tych, które okazuję się zbyteczne. Nadprogramowe skrypty także nie wpływają pozytywnie na czas ładowania strony www. Ich wyeliminowanie niewątpliwie przyspieszy cały proces. Reasumując – optymalizacja sklepu internetowego to również spowodowanie, aby czas ładowania strony był możliwe jak najkrótszy.
Jak się okazuje, spora część ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego też tak ważnym jest, aby przygotować wersję e-sklepu dedykowaną wyżej wspomnianym urządzeniom. Jeżeli potencjalny klient wyświetli stronę e-sklepu, która takowej nie będzie posiadała, wówczas zrezygnuje z jej przeglądania, a tym samym również dokonania za jej pośrednictwem zakupów. Brak wersji mobilnej strony nie jest także pozytywnie oceniane przez roboty Google, co w konsekwencji przyczynia się do obniżenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. W związku z tym w momencie, kiedy będzie przeprowadzana optymalizacja sklepu internetowego, nie powinno się pominąć również tego tematu.
Mówiąc o optymalizacji e-sklepu warto wziąć pod uwagę także funkcjonalność strony. Im łatwiej klient będzie mógł znaleźć interesujące go produkty, tym chętniej dokona w nim zakupów. Dlatego też tak ważne jest, aby postawić na spójną, czytelną i nieskomplikowaną witrynę. To co ważne, to również zadbanie o aktualny certyfikat SSL, a także umieszczenie na stronie wszelkich treści, które są obowiązkowe. Mowa o klauzulach, regulaminach itp. Duże znaczenie w optymalizowaniu sklepu online ma także linkowanie wewnętrzne. Chodzi o przekierowania pomiędzy stronami w obrębie jednej witryny internetowej. Tylko dobrze zoptymalizowany e-sklep ma szanse na odniesienie sukcesu w sieci, dlatego powinno się poświęcić wiele czasu, na dopracowanie tego tematu.
Optymalizacja SXO to nic innego jak połączenie wszystkich jej rodzajów wymienionych powyżej. Naturalnie wszystkie te czynniki: SEO, UX oraz całokształt treści – wiążą się ze sobą nierozerwalnie jeżeli chodzi o końcowy efekt optymalizacji, jakim ma być zwiększona konwersja. Dlatego właśnie najlepszym rozwiązaniem jest SXO. To metoda nie tylko bardziej skuteczna, ale również tańsza niż zlecanie optymalizacji różnego rodzaju osobno. Dzięki SXO można harmonijnie łączyć i komponować ze sobą wszystkie najistotniejsze czynniki mające ostateczny wpływ na pozycję sklepu w wyszukiwarce. Można zatem doświadczyć wreszcie co to optymalizacja sklepu na miarę naszych czasów!
Tylko dzięki systematycznej i rzetelnej optymalizacji witryna sklepu online (lub dowolna inna) ma szansę zdobyć i utrzymać wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. Szczególnie kiedy witryna stanowi ważny aspekt działalności zarobkowej, a taką niewątpliwie są wszelkie sklepy internetowe, to po prostu być albo nie być konkretnej firmy. Właśnie dlatego nawet kiedy szukamy oszczędności w swoim przedsiębiorstwie nie wolno nam rezygnować właśnie z optymalizacji www. Optymalizacja SXO to obecnie najbardziej ekonomiczne i najbardziej skuteczne rozwiązanie w tym zakresie. Kiedy rozważamy, czy ciąć koszty płatnych reklam, np. zamieszczanych w serwisach społecznościowych, czy też koszty związane z klasycznym pozycjonowaniem – wybór wydaje się oczywisty. Szczególnie, że nieprawidłowo utworzona strona może narazić właściciela na nieprzyjemne konsekwencje, włącznie z karami od firmy Google oraz ignorowaniem strony przez tą najpopularniejszą przeglądarkę. W działalności biznesowej online może się to okazać szczególnie dotkliwe. Warto zatem poświęcić czas lub pieniądze właśnie na optymalizację.
Do optymalizacji możemy zaliczyć również szereg innych czynników, o których również należy pamiętać. Ważne jest zadbanie o to, aby nie indeksowały się w Google treści, które nie powinny – to na przykład strona logowania do panelu administracyjnego sklepu. Koniecznością jest sporządzona prawidłowa mapa witryny, jak również plik robots.txt. Grafiki także wymagają kilkustopniowej optymalizacji. Powinny być nieduże (szybkie ładowanie). Muszą zawierać również atrybuty alt opisujące dokładnie co się na nich znajduje (+frazy kluczowe). Takich pomniejszych punktów jest zdecydowanie więcej, zapominanie o nich będzie skutkowało niższą pozycją w wynikach organicznych. Dlatego warto powierzyć optymalizację sklepu internetowego specjalistom – skontaktuj się z nami!